Hoe adresseren?
donderdag 21 december 2017 om 15:00
Echt een non issue hoor, dit:
Vroeger toen ik klein was mocht ik mijn moeder altijd helpen met de adressen op de enveloppen met kerstkaartjes schrijven. Dat was toen vrij simpel: familie Smit, familie Visser, familie Jansen, etc. Maar tegenwoordig weet ik soms echt niet wat ik boven het adres moet schrijven.
In onze kennissenkring zijn veel ongetrouwde stellen, of wel getrouwd maar de vrouw houd gewoon haar eigen achternaam. Dan maak ik er vaak "wim en truus" van. Maar wat dan als er dan kinderen komen? Bij sommige familieleden (waar ik niet heel veel contact mee heb) zou ik niet eens weten of de kinderen de achternaam van de vader of de moeder hebben. En hoe pakken jullie dat aan bij samengestelde gezinnen?
Ik heb bijvoorbeeld een nicht met een samengesteld gezin. Dat gezin ziet er ongeveer zo uit:
Nicht: Truus Visser
zoon van nicht uit eerdere relatie: Max de Jong
Man van nicht: Tim Jansen
dochter van man uit eerdere relatie: Sophie de Vries
En ze hebben samen ook nog kinderen met achternaam van man.
Nu is dit misschien wel het ergste voorbeeld wat ik ken, maar ik ken wel genoeg gezinnen met wel drie verschillende achternamen.
Wat schrijven jullie in zulke gevallen op de envelop?
Vroeger toen ik klein was mocht ik mijn moeder altijd helpen met de adressen op de enveloppen met kerstkaartjes schrijven. Dat was toen vrij simpel: familie Smit, familie Visser, familie Jansen, etc. Maar tegenwoordig weet ik soms echt niet wat ik boven het adres moet schrijven.
In onze kennissenkring zijn veel ongetrouwde stellen, of wel getrouwd maar de vrouw houd gewoon haar eigen achternaam. Dan maak ik er vaak "wim en truus" van. Maar wat dan als er dan kinderen komen? Bij sommige familieleden (waar ik niet heel veel contact mee heb) zou ik niet eens weten of de kinderen de achternaam van de vader of de moeder hebben. En hoe pakken jullie dat aan bij samengestelde gezinnen?
Ik heb bijvoorbeeld een nicht met een samengesteld gezin. Dat gezin ziet er ongeveer zo uit:
Nicht: Truus Visser
zoon van nicht uit eerdere relatie: Max de Jong
Man van nicht: Tim Jansen
dochter van man uit eerdere relatie: Sophie de Vries
En ze hebben samen ook nog kinderen met achternaam van man.
Nu is dit misschien wel het ergste voorbeeld wat ik ken, maar ik ken wel genoeg gezinnen met wel drie verschillende achternamen.
Wat schrijven jullie in zulke gevallen op de envelop?
donderdag 21 december 2017 om 15:07
Wij hebben dat ook. Zwager heeft een vriendin met 3 kinderen uit een eerder huwelijk (met achternaam van hun vader) en samen hebben ze ook een kind. Zij staan zo dichtbij dat ik er meestal hun voornamen op zet. In jouw geval zou ik denk ik het dichtstbijzijnde familielid benoemen en er 'en familie' achter zetten...
Aan een stel zou ik ook voornamen gebruiken... Of familie de Vries - Jansen (als er kinderen zijn en beiden een andere achternaam gebruiken). Mijn ervaring is dat mensen er eigenlijk geen aandacht aan besteden. Ik lees vaak zelfs niet eens wat er op een envelop van kerstkaarten staat.
Aan een stel zou ik ook voornamen gebruiken... Of familie de Vries - Jansen (als er kinderen zijn en beiden een andere achternaam gebruiken). Mijn ervaring is dat mensen er eigenlijk geen aandacht aan besteden. Ik lees vaak zelfs niet eens wat er op een envelop van kerstkaarten staat.
donderdag 21 december 2017 om 15:11
donderdag 21 december 2017 om 15:15
Brrrrrrrrrrr ................ kids
donderdag 21 december 2017 om 15:30
En dat laatste klopt helemaal hoor, daarom ook al als eerste genoemd: echt een non issue dit
Mijn oma stuurde mij bijvoorbeeld altijd een kaart geadresseerd aan alleen mij, en mijn vriend vind dat toch een beetje vervelend, alsof oma alleen aan mij en niet aan hem denkt terwijl we toch al een paar jaar samenwonen. Onzin natuurlijk, en dat weet ie zelf ook heus wel, maar ik wil dus voorkomen dat ik mogelijk iemand voor het hoofd stoot
donderdag 21 december 2017 om 16:17
Wat raar, om geen achternaam op te schrijven. Beetje zorgvuldigheid is niets mis mee. Ik vind het ook vervelend als mensen die echt wel beter weten, de achternaam van mijn man achter mijn naam zetten. Zo heet ik simpelweg niet. Ik vind het jammer als mensen daar slordig in zijn.redbulletje schreef: ↑21-12-2017 15:58Jan en Truus
Geen achternamen
Als je alleen bevriend bent met Truus, dan kaartje ook alleen gericht aan Truus
donderdag 21 december 2017 om 16:30
Ik ben getrouwd maar kreeg gisteren toch een kaartje met mijn naam en mijn meisjesachternaam erachter + gezin stond erop. Dus zoiets:
Jans janssen en gezin.
Ik vind dit prima. Niet te moeilijk over doen.
Ooh, We hadden laatst wel iets raars
Toen stond er op de envelop
Jan, Jans en de kinderen terwijl mijn man geen Jan heet.......
Jans janssen en gezin.
Ooh, We hadden laatst wel iets raars
Toen stond er op de envelop
Jan, Jans en de kinderen terwijl mijn man geen Jan heet.......
donderdag 21 december 2017 om 16:32
Ja, en hierdoor moeten er dus allerlei toeren uitgehaald worden, om dat mensen het jammer en slordig vinden vanuit allerlei overgevoeligheden. Nog even.en ook adresseringen moeten naam-neutraal.Hunniebunnie schreef: ↑21-12-2017 16:17Wat raar, om geen achternaam op te schrijven. Beetje zorgvuldigheid is niets mis mee. Ik vind het ook vervelend als mensen die echt wel beter weten, de achternaam van mijn man achter mijn naam zetten. Zo heet ik simpelweg niet. Ik vind het jammer als mensen daar slordig in zijn.
Maak mij er niet druk om, iemand is zo aardig om een kaartje te sturen, leuk toch? Ik ga niet met een vergrootglas de envelop inspecteren, heb wel wat beters te doen.
donderdag 21 december 2017 om 16:32
Het gaat toch om het adres? Vind het juist raar als mensen achternamen op kaartjes vermelden als ze op informele basis met elkaar om gaan.Hunniebunnie schreef: ↑21-12-2017 16:17Wat raar, om geen achternaam op te schrijven. Beetje zorgvuldigheid is niets mis mee. Ik vind het ook vervelend als mensen die echt wel beter weten, de achternaam van mijn man achter mijn naam zetten. Zo heet ik simpelweg niet. Ik vind het jammer als mensen daar slordig in zijn.
donderdag 21 december 2017 om 16:35
Hieruit begrijp ik dat jij de achternaam van je man gebruikt? Hoe moet degene die jou de kaart stuurde dat nou weten? Dat is tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk als voorheen. En je meisjesnaam is uiteindelijk nog steeds je officiele achternaam.watdachtjehiervan schreef: ↑21-12-2017 16:30Ik ben getrouwd maar kreeg gisteren toch een kaartje met mijn naam en mijn meisjesachternaam erachter + gezin stond erop. Dus zoiets:
Jans janssen en gezin.