Hoe adresseren?

21-12-2017 15:00 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Echt een non issue hoor, dit:
Vroeger toen ik klein was mocht ik mijn moeder altijd helpen met de adressen op de enveloppen met kerstkaartjes schrijven. Dat was toen vrij simpel: familie Smit, familie Visser, familie Jansen, etc. Maar tegenwoordig weet ik soms echt niet wat ik boven het adres moet schrijven.
In onze kennissenkring zijn veel ongetrouwde stellen, of wel getrouwd maar de vrouw houd gewoon haar eigen achternaam. Dan maak ik er vaak "wim en truus" van. Maar wat dan als er dan kinderen komen? Bij sommige familieleden (waar ik niet heel veel contact mee heb) zou ik niet eens weten of de kinderen de achternaam van de vader of de moeder hebben. En hoe pakken jullie dat aan bij samengestelde gezinnen?
Ik heb bijvoorbeeld een nicht met een samengesteld gezin. Dat gezin ziet er ongeveer zo uit:
Nicht: Truus Visser
zoon van nicht uit eerdere relatie: Max de Jong
Man van nicht: Tim Jansen
dochter van man uit eerdere relatie: Sophie de Vries
En ze hebben samen ook nog kinderen met achternaam van man.

Nu is dit misschien wel het ergste voorbeeld wat ik ken, maar ik ken wel genoeg gezinnen met wel drie verschillende achternamen.
Wat schrijven jullie in zulke gevallen op de envelop?
Jan , Jans en de kinderen.
Of kids als ik kleine enveloppen heb.
Jan Jansen, Katrijn Klaassen
Wimmetje, Pietertje en Elsje

of

Familie Jansen-Klaassen.
Aan de bewoners van dit adres... :-D :flag: :flag:
Truus, Harry en fam.
Wij hebben dat ook. Zwager heeft een vriendin met 3 kinderen uit een eerder huwelijk (met achternaam van hun vader) en samen hebben ze ook een kind. Zij staan zo dichtbij dat ik er meestal hun voornamen op zet. In jouw geval zou ik denk ik het dichtstbijzijnde familielid benoemen en er 'en familie' achter zetten...

Aan een stel zou ik ook voornamen gebruiken... Of familie de Vries - Jansen (als er kinderen zijn en beiden een andere achternaam gebruiken). Mijn ervaring is dat mensen er eigenlijk geen aandacht aan besteden. Ik lees vaak zelfs niet eens wat er op een envelop van kerstkaarten staat.
Truus Tim en kids
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Truus & Jan
Petersen - Janssen
Els, Corrie, Niels
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
marietje + fanclub
pietje, marietje en de kinderen
familie de boer - janssen
pietjes, marietjes, klaasje, fatima en skip de hond

zolang de postcode en huisnummer maar duidelijk vermeld zijn, komt de kaart echt wel aan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Lopervanhiernaardaar schreef:
21-12-2017 15:08
Truus Tim en kids
Brrrrrrrrrrr ................ kids
Soms alleen alle voornamen (hoort niet, weet ik, maar ach het ziet er ook best gezellig uit).
Of de fam. Jansen/Thijssen
Of Jan Jansen en Clara Thijssen, Lieke Michiel Lacy Susje en Piep
hamerhaai schreef:
21-12-2017 15:11
marietje + fanclub
pietje, marietje en de kinderen
familie de boer - janssen
pietjes, marietjes, klaasje, fatima en skip de hond

zolang de postcode en huisnummer maar duidelijk vermeld zijn, komt de kaart echt wel aan.
:rofl:

En dat laatste klopt helemaal hoor, daarom ook al als eerste genoemd: echt een non issue dit ;). Maar ik merk toch dat ik er elke keer weer tegenaan loop. Ik zou het ook stom vinden om hem, in dit geval bijvoorbeeld, alleen aan "nicht + fam" te sturen, terwijl ik haar man net zo vaak spreek als zij zelf. Of om de kinderen maar weg te laten en alleen de namen van de ouders er op te zetten.

Mijn oma stuurde mij bijvoorbeeld altijd een kaart geadresseerd aan alleen mij, en mijn vriend vind dat toch een beetje vervelend, alsof oma alleen aan mij en niet aan hem denkt terwijl we toch al een paar jaar samenwonen. Onzin natuurlijk, en dat weet ie zelf ook heus wel, maar ik wil dus voorkomen dat ik mogelijk iemand voor het hoofd stoot :angel:
Wij zijn getrouwd maar gebruiken ieder onze eigen achternaam. Bijvoorbeeld man Jansen, ik de Vries.
Kaartjes komen binnen op "Familie Jansen de Vries". En dat vind ik prima. Zelf doe ik het ook vaak zo.
Familie Truus Visser.
Of
Truus Visser en familie
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Als ik maar één persoon goed ken (zoals bij collega’s) dan is het;
Pietje Puk en familie.
Als het een ongetrouwd stel is met kinderen:
Familie Puk-Visser en kinderen.
Naam van familielid/collega/kennis met toevoeging 'en familie'. Dus 'Eva Janssen en familie'.
Jan en Truus
Geen achternamen
Als je alleen bevriend bent met Truus, dan kaartje ook alleen gericht aan Truus
siska74 schreef:
21-12-2017 15:51
Als ik maar één persoon goed ken (zoals bij collega’s) dan is het;
Pietje Puk en familie.
Dit inderdaad.
Of als ik de kinderen niet ken: Pietje Puk, Marie Jansen en de kinderen.
Tickel schreef:
21-12-2017 15:43
Familie Truus Visser.
Of
Truus Visser en familie
Dit en dan in de kaart voor Alle beste wensen.
redbulletje schreef:
21-12-2017 15:58
Jan en Truus
Geen achternamen
Als je alleen bevriend bent met Truus, dan kaartje ook alleen gericht aan Truus
Wat raar, om geen achternaam op te schrijven. Beetje zorgvuldigheid is niets mis mee. Ik vind het ook vervelend als mensen die echt wel beter weten, de achternaam van mijn man achter mijn naam zetten. Zo heet ik simpelweg niet. Ik vind het jammer als mensen daar slordig in zijn.
Ja dat krijg je nu dus met 3 verschillende achternamen. Ik heb dan weinig zin meer om een kaart te sturen. De hele envelop staat al volgekalkt en dan moet je nog tekst voor de binnenkant bedenken ook.
Ik ben getrouwd maar kreeg gisteren toch een kaartje met mijn naam en mijn meisjesachternaam erachter + gezin stond erop. Dus zoiets:

Jans janssen en gezin.

Ik vind dit prima. Niet te moeilijk over doen.

Ooh, We hadden laatst wel iets raars
Toen stond er op de envelop
Jan, Jans en de kinderen terwijl mijn man geen Jan heet.......
Hunniebunnie schreef:
21-12-2017 16:17
Wat raar, om geen achternaam op te schrijven. Beetje zorgvuldigheid is niets mis mee. Ik vind het ook vervelend als mensen die echt wel beter weten, de achternaam van mijn man achter mijn naam zetten. Zo heet ik simpelweg niet. Ik vind het jammer als mensen daar slordig in zijn.
Ja, en hierdoor moeten er dus allerlei toeren uitgehaald worden, om dat mensen het jammer en slordig vinden vanuit allerlei overgevoeligheden. Nog even.en ook adresseringen moeten naam-neutraal.
Maak mij er niet druk om, iemand is zo aardig om een kaartje te sturen, leuk toch? Ik ga niet met een vergrootglas de envelop inspecteren, heb wel wat beters te doen.
Hunniebunnie schreef:
21-12-2017 16:17
Het gaat toch om het adres? Vind het juist raar als mensen achternamen op kaartjes vermelden als ze op informele basis met elkaar om gaan.
watdachtjehiervan schreef:
21-12-2017 16:30
Ik ben getrouwd maar kreeg gisteren toch een kaartje met mijn naam en mijn meisjesachternaam erachter + gezin stond erop. Dus zoiets:

Jans janssen en gezin.

Ik vind dit prima. Niet te moeilijk over doen.
Hieruit begrijp ik dat jij de achternaam van je man gebruikt? Hoe moet degene die jou de kaart stuurde dat nou weten? Dat is tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk als voorheen. En je meisjesnaam is uiteindelijk nog steeds je officiele achternaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven