Dat is even schrikken
donderdag 21 december 2017 om 17:02
Ik heb tot mijn 15de nooit overgewicht gehad, vanaf toen begonnen de eerste overtollige kilo's erbij te komen. Maar daar bleef het ook wel bij ik vond het eigenlijk wel mooi die paar kilo's extra. Ik heb ook sinds mijn 20ste niet meer op de weegschaal gestaan, toen was het 78 kg bij een lengte van 173 cm (bmi 26.1).
In de jaren tot nu heb ik wel doorgehad dat ik aankwam maar ik had niet echt het idee van misschien moet ik maar eens gaan afvallen.
Tot mijn vriend zei San je word nu wel heel erg dik, morgen ga je met mij mee naar de sportschool om te wegen. (dat zei die letterlijk).
Mijn man is personal trainer en ook heel erg op het uiterlijk gewicht enz.
Gister ochtend dus op de weegschaal, 93 kg, oei die zag ik even niet aankomen. Gelijk alles een beetje uitgezocht (BMI, Vetpercentage enz.), mijn BMI was 31.3 niet alleen overgewicht maar dus ook obesitas, en dat als de vriendin van een fitte personal trainer.
Meteen een schema gemaakt met eten en sporten, eerst gekeken naar wat ik al eette op een dag, dat was nog al veel elke dag wel weer minstens 1 keer iets vets (chips, chocola, snoep, pizza, patat enz), en sporten deed ik niet aan.
kortom het was een heftige dag, even schrikken allemaal maar komt vast wel goed.
We hebben samen een doel samengesteld wat bestaat uit:
- minstends 20 kg afvallen
- 5 keer per week sporten
In de jaren tot nu heb ik wel doorgehad dat ik aankwam maar ik had niet echt het idee van misschien moet ik maar eens gaan afvallen.
Tot mijn vriend zei San je word nu wel heel erg dik, morgen ga je met mij mee naar de sportschool om te wegen. (dat zei die letterlijk).
Mijn man is personal trainer en ook heel erg op het uiterlijk gewicht enz.
Gister ochtend dus op de weegschaal, 93 kg, oei die zag ik even niet aankomen. Gelijk alles een beetje uitgezocht (BMI, Vetpercentage enz.), mijn BMI was 31.3 niet alleen overgewicht maar dus ook obesitas, en dat als de vriendin van een fitte personal trainer.
Meteen een schema gemaakt met eten en sporten, eerst gekeken naar wat ik al eette op een dag, dat was nog al veel elke dag wel weer minstens 1 keer iets vets (chips, chocola, snoep, pizza, patat enz), en sporten deed ik niet aan.
kortom het was een heftige dag, even schrikken allemaal maar komt vast wel goed.
We hebben samen een doel samengesteld wat bestaat uit:
- minstends 20 kg afvallen
- 5 keer per week sporten
donderdag 21 december 2017 om 20:11
Ik vraag me toch af waarom extra kilo's vaak vrij boze reacties kunnen oproepen. Vooral als ik me bedenk dat mensen vaak op allerlei manieren soms net iets teveel van iets doen. Vaak nog even snoozen waardoor je eigenlijk net iets te laat bent of teveel moet haasten, toch nog een aflevering van een serie kijken terwijl je eigenlijk zou moeten studeren, de afwas nog een dagje uitstellen, een borreltje teveel drinken, you name it.
Maar op de een of andere manier roept een aantal extra kilo's vaak meteen reacties als "wat zwak van jou" op. Gek is dat, of nouja ik vraag me af waar dat nou precies door komt.
Maar op de een of andere manier roept een aantal extra kilo's vaak meteen reacties als "wat zwak van jou" op. Gek is dat, of nouja ik vraag me af waar dat nou precies door komt.
timetraveler wijzigde dit bericht op 21-12-2017 20:12
2.52% gewijzigd
donderdag 21 december 2017 om 20:11
Ja, zo heet dat, vreten, op de manier waarop TO dat deed met al dat lekkers.
En zeker als je niet eens beweegt. Dunne mensen kunnen ook vreten. Het zegt niets over dun of dik, maar over het verhaal van TO.
Je reageert wat overgevoelig, maar dat is nergens voor nodig. Dat is denk ik je eigen onzekerheid.
donderdag 21 december 2017 om 20:21
cirrose ontstaat dacht ik alleen door alcohol misbruik en bv hepatitis B, obesitas kan wel leververvetting veroorzaken. In tegenstelling tot cirrose is leververvetting wel omkeerbaar.strikjemetstippels schreef: ↑21-12-2017 18:08Prima vergelijking hoor. Van beide kun je cirrose krijgen, om maar iets te noemen.
donderdag 21 december 2017 om 20:26
Vreten is toch geen normaal woord?sinnombre schreef: ↑21-12-2017 20:11Ja, zo heet dat, vreten, op de manier waarop TO dat deed met al dat lekkers.
En zeker als je niet eens beweegt. Dunne mensen kunnen ook vreten. Het zegt niets over dun of dik, maar over het verhaal van TO.
Je reageert wat overgevoelig, maar dat is nergens voor nodig. Dat is denk ik je eigen onzekerheid.
donderdag 21 december 2017 om 20:36
Pfffffffffft.sinnombre schreef: ↑21-12-2017 20:11Ja, zo heet dat, vreten, op de manier waarop TO dat deed met al dat lekkers.
Jij vindt dat ik overgevoelig reageer, ik vind dat jij onnodig negatieve woorden gebruikt. Wat zegt dat over jou? Dat je graag provoceert? Dat je graag stoer wilt overkomen? Dat je dikke mensen even extra wilt kwetsen?
Het doet er helemaal niet toe.
Jij verwoordt iets op een manier die ik kwetsend vind. Kun jij overgevoelig vinden, maar het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat je onnodig harde bewoordingen gebruikt.
Tis maar een ideetje hoor.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 21 december 2017 om 20:45
donderdag 21 december 2017 om 20:47
Alle extreme verslavingen roepen dit op. Als iemand stevig aan de drank zit, dan praten mensen daar ook geschokt over, boos en soms denigrerend. Net als met drugs en dus ook met eten.Timetraveler schreef: ↑21-12-2017 20:11Ik vraag me toch af waarom extra kilo's vaak vrij boze reacties kunnen oproepen. Vooral als ik me bedenk dat mensen vaak op allerlei manieren soms net iets teveel van iets doen. Vaak nog even snoozen waardoor je eigenlijk net iets te laat bent of teveel moet haasten, toch nog een aflevering van een serie kijken terwijl je eigenlijk zou moeten studeren, de afwas nog een dagje uitstellen, een borreltje teveel drinken, you name it.
Ik denk dat dit komt, omdat het pijnlijk is om te zien dat iemand zo destructief is. Je wil niet dat diegene kapot gaat, al richt diegene het zelf aan. Dat roept allerlei gevoelens op. Machteloosheid, maar ook de neiging om de ander te kwetsen, zodat die ander misschien gaat zien dat er iets mis is en eindelijk de eigen verantwoordelijkheid neemt.
donderdag 21 december 2017 om 21:32
donderdag 21 december 2017 om 21:33
Maar de vraag is dan of er meteen sprake is van een extreme verslaving, bijvoorbeeld bij 10 of 15 kilo te zwaar. Misschien eet de buurvrouw wel even veel, maar heeft die het geluk maatje 36 te kunnen houden, ik zeg maar wat (waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het alle slanke mensen maar komt aanwaaien want dat geloof ik zeker niet) Het lullige is dat je het bij de een wel ziet, en bij de ander dus niet. Is het dan wel voor beiden meteen een extreme verslaving? Of geldt dat dan alleen voor degene met maat 44 (ik noem maar wat) en kan de persoon met maatje 36 dan 'gewoon lekker alles eten?'N00R85 schreef: ↑21-12-2017 20:47Alle extreme verslavingen roepen dit op. Als iemand stevig aan de drank zit, dan praten mensen daar ook geschokt over, boos en soms denigrerend. Net als met drugs en dus ook met eten.
Ik denk dat dit komt, omdat het pijnlijk is om te zien dat iemand zo destructief is. Je wil niet dat diegene kapot gaat, al richt diegene het zelf aan. Dat roept allerlei gevoelens op. Machteloosheid, maar ook de neiging om de ander te kwetsen, zodat die ander misschien gaat zien dat er iets mis is en eindelijk de eigen verantwoordelijkheid neemt.
donderdag 21 december 2017 om 21:38
Niemand kan gewoon alles eten en slank blijven. Zei iedereen ook altijd over mij, maar toen ik echt alles ging eten om dat ik gruwelijke honger had door medicatie kwam ik 12kg op een jaar tijd aan. Het is namelijk gewoon simpele natuurkunde.Timetraveler schreef: ↑21-12-2017 21:33Maar de vraag is dan of er meteen sprake is van een extreme verslaving, bijvoorbeeld bij 10 of 15 kilo te zwaar. Misschien eet de buurvrouw wel even veel, maar heeft die het geluk maatje 36 te kunnen houden, ik zeg maar wat (waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het alle slanke mensen maar komt aanwaaien want dat geloof ik zeker niet) Het lullige is dat je het bij de een wel ziet, en bij de ander dus niet. Is het dan wel voor beiden meteen een extreme verslaving? Of geldt dat dan alleen voor degene met maat 44 (ik noem maar wat) en kan de persoon met maatje 36 dan 'gewoon lekker alles eten?'
Er zijn overigens functionerende alcoholisten waar niemand het van weet. Maar toch wordt hier op Viva dan ook gezegd weg wezen run forest run en dergelijke.
Maakt mij allemaal niet uit verder, maar ik zie niet in waar om er per se mild gereageerd moet worden op iemand die dik is als gevolg van te veel eten (alle gevallen dus) als op middelenverslavingen zo ontzettend hard en zonder enig begrip wordt gereageerd.
donderdag 21 december 2017 om 21:41
Er mag op allemaal wel wat milder gereageerd worden.strikjemetstippels schreef: ↑21-12-2017 21:38Niemand kan gewoon alles eten en slank blijven. Zei iedereen ook altijd over mij, maar toen ik echt alles ging eten om dat ik gruwelijke honger had door medicatie kwam ik 12kg op een jaar tijd aan. Het is namelijk gewoon simpele natuurkunde.
Er zijn overigens functionerende alcoholisten waar niemand het van weet. Maar toch wordt hier op Viva dan ook gezegd weg wezen run forest run en dergelijke.
Maakt mij allemaal niet uit verder, maar ik zie niet in waar om er per se mild gereageerd moet worden op iemand die dik is als gevolg van te veel eten (alle gevallen dus) als op middelenverslavingen zo ontzettend hard en zonder enig begrip wordt gereageerd.
David Dunning
David Dunning
donderdag 21 december 2017 om 21:42
Jij vind het dan blijkbaar zeer gepast om te zeggen als er paar kilo meer aan zit in pakken en weg wezen.strikjemetstippels schreef: ↑21-12-2017 21:38Niemand kan gewoon alles eten en slank blijven. Zei iedereen ook altijd over mij, maar toen ik echt alles ging eten om dat ik gruwelijke honger had door medicatie kwam ik 12kg op een jaar tijd aan. Het is namelijk gewoon simpele natuurkunde.
donderdag 21 december 2017 om 21:46
Maar anders had je het wél gepast gevonden. Niet mijn woorden he. Je vergelijkt het zelf met alcoholisme waarbij dan gezegd word wegwezen.strikjemetstippels schreef: ↑21-12-2017 21:45Nee hoor. Maar het gaat hier niet om een paar kilo, en die vriend wil helemaal niet weg maar wil met haar sporten.
donderdag 21 december 2017 om 21:48
Maar daar hoef je niet aan mee te doen hè.strikjemetstippels schreef: ↑21-12-2017 21:45Oh dat vind ik ook, maar dat is niet de realiteit hier op viva en ook niet in de maatschappij.
David Dunning
David Dunning
donderdag 21 december 2017 om 21:52
Die vriend wil helemaal niks.strikjemetstippels schreef: ↑21-12-2017 21:45Nee hoor. Maar het gaat hier niet om een paar kilo, en die vriend wil helemaal niet weg maar wil met haar sporten.
Er is geen vriend.
Dit is weer een EPTOT
EenPostTOTopic