Hoe adresseren?

21-12-2017 15:00 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Echt een non issue hoor, dit:
Vroeger toen ik klein was mocht ik mijn moeder altijd helpen met de adressen op de enveloppen met kerstkaartjes schrijven. Dat was toen vrij simpel: familie Smit, familie Visser, familie Jansen, etc. Maar tegenwoordig weet ik soms echt niet wat ik boven het adres moet schrijven.
In onze kennissenkring zijn veel ongetrouwde stellen, of wel getrouwd maar de vrouw houd gewoon haar eigen achternaam. Dan maak ik er vaak "wim en truus" van. Maar wat dan als er dan kinderen komen? Bij sommige familieleden (waar ik niet heel veel contact mee heb) zou ik niet eens weten of de kinderen de achternaam van de vader of de moeder hebben. En hoe pakken jullie dat aan bij samengestelde gezinnen?
Ik heb bijvoorbeeld een nicht met een samengesteld gezin. Dat gezin ziet er ongeveer zo uit:
Nicht: Truus Visser
zoon van nicht uit eerdere relatie: Max de Jong
Man van nicht: Tim Jansen
dochter van man uit eerdere relatie: Sophie de Vries
En ze hebben samen ook nog kinderen met achternaam van man.

Nu is dit misschien wel het ergste voorbeeld wat ik ken, maar ik ken wel genoeg gezinnen met wel drie verschillende achternamen.
Wat schrijven jullie in zulke gevallen op de envelop?
Nou ijskoffie, normaal gesproken weet je wel hoe iemand zijn achternaam is.
Ik zet er naast alle voor en achternamen ook nog de namen van hun huisdieren bij aangezien die mensen mij ook een kaartje sturen namens hen.
Ik doe altijd de voornamen.
Je gooit de envelop toch direct na het openmaken weg, dus wat maakt het uit wat er op staat.

En in de kaart schrijf je je wens, of misschien wel alleen jouw/jullie namen. Klaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik schrijf geen kerstkaarten.
Truus, Tim en de kinderen
himalaya schreef:
21-12-2017 17:24
Je gooit de envelop toch direct na het openmaken weg, dus wat maakt het uit wat er op staat.

En in de kaart schrijf je je wens, of misschien wel alleen jouw/jullie namen. Klaar.
Soms ontvang ik een kaart zonder dat er iets in geschreven is. Wellicht van 'n afzender die ook zo aan 't miepen was over wat er op de envelop moest komen dat ze vergaten ook nog wat zinnigs te schrijven?
redbulletje schreef:
21-12-2017 22:02
Soms ontvang ik een kaart zonder dat er iets in geschreven is. Wellicht van 'n afzender die ook zo aan 't miepen was over wat er op de envelop moest komen dat ze vergaten ook nog wat zinnigs te schrijven?
Zo’n kaart heb ik ook wel eens gestuurd. :rofl:

Ik doe altijd maar wat met de adressering. Ik heb een envelop geschreven met ‘Fam. Jansen’ omdat man en vrouw net getrouwd waren en de vrouw de achternaam van haar kersverse man had aangenomen. Dat de kinderen uit hun eerdere huwelijken dan weer andere namen hebben, boeit me echt niet. Er staat toch familie, dan snappen ze toch dat het voor iedereen is? Bovendien vond ik het leuk omdat ze net een week getrouwd zijn.
Gewoon geen kaarten. Enorme papierverspilling en niemand zet er wat persoonlijks in.
Het verbaast me dat we blijkbaar mensen zijn die zich er druk om maken als hun naam of die van hun bloedjes niet of in een verkeerde volgorde/benaming op de envelop van een kerstkaart staan..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Bruise schreef:
21-12-2017 16:45
Nou ijskoffie, normaal gesproken weet je wel hoe iemand zijn achternaam is.

:$ Om eerlijk te zijn, ik weet alleen van mensen die ik al heel lang ken de achternaam. Op kantoor hebben ze een telefoonlijst op achternaam echt heel erg irritant.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
voornu schreef:
21-12-2017 16:32
Ja, en hierdoor moeten er dus allerlei toeren uitgehaald worden, om dat mensen het jammer en slordig vinden vanuit allerlei overgevoeligheden. Nog even.en ook adresseringen moeten naam-neutraal.
Maak mij er niet druk om, iemand is zo aardig om een kaartje te sturen, leuk toch? Ik ga niet met een vergrootglas de envelop inspecteren, heb wel wat beters te doen.
Wat mij ooit verbaasde was dat sommige mensen het gewoon als statement doen. De vrouw van een vriend was daar heel stellig in: je hoort de naam van je man aan te nemen, dus ik schrijf jou aan met de achternaam van je man. Punt. Dat irriteerde mij vooral omdat ik wist waarom ze het deed. Ze leek te denken dat als ze dat maar consequent deed ik uiteindelijk wel braaf ging worden 😁
Ik vind het vreemd als vrouwen hun eigen naam opgeven, maar het is hun keuze dus ik schrijf altijd de naam die zij gebruiken.

De envelop is groot genoeg voor allerlei varianten. Bovendien lijkt het me wel een aardige kerstgedachte om je te verplaatsen in de ontvanger wat hij of zij zou waarderen.
1960to4 schreef:
21-12-2017 15:04
Aan de bewoners van dit adres... :-D :flag: :flag:
:rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gewoon Fam. Jansen/de Vries. Dan heb je iedereen te pakken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
himalaya schreef:
21-12-2017 17:24

Mij maakte het toch wel degelijk uit toen man en ik na ruim een jaar samenwonen (en ik uitgebreid was voorgesteld aan zijn familie) een kaart kregen van zijn nicht 'Jan Pieters + kinderen' alsof ik er helemaal niet bij hoorde.
Dat men mijn familienaam niet kende of weet hoe de schrijfwijze is, oké, maar dat was opgelost door te adresseren aan 'Jan Pieters en gezin'.

Ik let er zelf altijd op om ervoor te zorgen dat de adressering iedereen die op dat adres woont meeneemt: met '+ gezin' blijf je redelijk neutraal en zie je niemand over het hoofd.
Nouschi schreef:
22-12-2017 08:32
Gewoon Fam. Jansen/de Vries. Dan heb je iedereen te pakken.
En als de kinderen de naam hebben van de gescheiden ouder? Dus de zoon van mevrouw de Vries heet Pieterse.
Fam. Jansen/de Vries/Pieterse?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven