Latin parties
woensdag 20 december 2017 om 20:33
Ik begeef mij nu sinds een aantal maanden in de latin scene. Heb het erg naar mijn zin, maar ik vind het dus niet prettig dat je op latin feestjes door iedereen ten dans word gevraagd. Ik wil liever alleen met mijn danspartner dansen.
In de latinwereld schijnt het een ongeschreven regel te zijn dat je niet weigert als iemand je ten dans vraagt. Dat word al onbeleefd gezien. Hoe pak ik dit aan?
In de latinwereld schijnt het een ongeschreven regel te zijn dat je niet weigert als iemand je ten dans vraagt. Dat word al onbeleefd gezien. Hoe pak ik dit aan?
donderdag 21 december 2017 om 13:37
Dat is wel wat er gebeurd als je niet kieskeurig bent opeens komt de ene na de andere man op je af.viva-amber schreef: ↑21-12-2017 13:32De hele avond op de vloer staan met iedereen of alleen een paar x met je partner dansen. Er zit nog wel iets tussen in.
Als ik aan het dansen ben let ik niet zo op anderen en ben ik bezig met mijn eigen plezier.
Waarom zou je je druk maken wie alleen met elkaar danst en wie niet.
Nogal wanhopig.
donderdag 21 december 2017 om 13:59
Dus door 1 Jan of hooguit 2/3 Jannen wil je wel betast worden maar niet door Jan EN Alleman.
Ik hoop dat je een andere hobby zoekt, ik vind je geen aanwinst voor de dansscene.
anoniem_6783b5446ec02 wijzigde dit bericht op 21-12-2017 14:28
0.35% gewijzigd
donderdag 21 december 2017 om 14:27
Ik zie bij een ander topic van jou dat je het vaak hebt over salsa. Salsa is juist een dans die helemaal niet intiem is. Veel draaien en veel snelheid.
Bij kizomba zou ik het aan de ene kant nog begrijpen, omdat ik het daar van meer mensen hoor, maar daar heb ik het zelf ook niet bij.
Als ik bachata dans kan het er misschien heel intiem uitzien. Maar na het nummer bedanken we elkaar voor de fijne dans en that's it. En geen van de twee heeft er een verdere bedoeling bij.
Maar goed, je moet doen waar jij je prettig bij voelt. Maar je moet ook kunnen begrijpen dat de rest in de latin scene het wel fijn vindt om met iedereen te dansen en niet altijd snapt waarom er door sommige mensen moeilijk over gedaan wordt. Er zit namelijk geen enkele dubbele gedachte achter.
Bij kizomba zou ik het aan de ene kant nog begrijpen, omdat ik het daar van meer mensen hoor, maar daar heb ik het zelf ook niet bij.
Als ik bachata dans kan het er misschien heel intiem uitzien. Maar na het nummer bedanken we elkaar voor de fijne dans en that's it. En geen van de twee heeft er een verdere bedoeling bij.
Maar goed, je moet doen waar jij je prettig bij voelt. Maar je moet ook kunnen begrijpen dat de rest in de latin scene het wel fijn vindt om met iedereen te dansen en niet altijd snapt waarom er door sommige mensen moeilijk over gedaan wordt. Er zit namelijk geen enkele dubbele gedachte achter.
donderdag 21 december 2017 om 14:39
De latinscene staat er juist bekend om dat mensen vaak daaraan meedoen met een dubbele agenda.BabyGroot schreef: ↑21-12-2017 14:27Ik zie bij een ander topic van jou dat je het vaak hebt over salsa. Salsa is juist een dans die helemaal niet intiem is. Veel draaien en veel snelheid.
Dat hoeft niet altijd het geval te zijn maar doen alsof het helemaal niet bestaat is ook zowat.
Genoeg dames en heren die daar andere ervaringen mee hebben.
En ik dans zowel, Bachata als Kizomba en Salsa.
Voor de eerste twee heb ik geen lessen gevolgd dat zit al in mijn roots en heb ik van huisuit meegekregen.
donderdag 21 december 2017 om 14:55
Als je het van huis uit meegekregen hebt vind ik het helemaal raar dat je niet met anderen wil dansen en het over betasten hebt.
Meestal/vaak/bijna altijd zijn mensen die partnerdansen zo intiem en dansen met iemand die je niet kent-dat-is-toch-een beetje-vreemd vinden, juist mensen die dat begrip niet van huis uit kennen.
Je loopt de boel de stangen denk ik.
Edit: er kan een dubbele agenda achter zitten maar het is maar wat je zelf toelaat. Letterlijk en figuurlijk.
Voor het grootste gedeelte van de mensen gaat het gewoon om fijn dansen.
donderdag 21 december 2017 om 15:02
Ik werd van huisuit niet verplicht om met iedereen een dansje te moeten doen gelukkig.nimue_iparis schreef: ↑21-12-2017 14:55Als je het van huis uit meegekregen hebt vind ik het helemaal raar dat je niet met anderen wil dansen en het over betasten hebt.
Meestal/vaak/bijna altijd zijn mensen die partnerdansen zo intiem en dansen met iemand die je niet kent-dat-is-toch-een beetje-vreemd vinden, juist mensen die dat begrip niet van huis uit kennen.
Je loopt de boel de stangen denk ik.
Op feestjes koos ik zelf met wie ik danste en er was totaal geen druk.
Veel gezelliger en niet zo geforceerd als op menige feestjes in clubs waar iedereen schijnbaar op elkaar let en de gezelligheid laat afhangen van het aantal danspartners.
Stijlloos vind ik het.
donderdag 21 december 2017 om 15:44
donderdag 21 december 2017 om 15:47
Met 1 bil? Best knap!!!viva-amber schreef: ↑21-12-2017 15:44De scene is de laatste jaren ook wel veranderd sinds het vooral gaat om hoe leuk je met je bil draait ipv om fijn samen dansen. Dat trekt ook een ander publiek aan.
donderdag 21 december 2017 om 20:23
Eens, helaas. Vooral sinds de kizomba erbij is gekomen. En vooral op feesten waar de bachata zaal inmiddels groter is geworden dan de salsa zaal.viva-amber schreef: ↑21-12-2017 15:44De scene is de laatste jaren ook wel veranderd sinds het vooral gaat om hoe leuk je met je bil draait ipv om fijn samen dansen. Dat trekt ook een ander publiek aan.
donderdag 21 december 2017 om 21:41
donderdag 21 december 2017 om 21:53
Dat ben ik niet he..
donderdag 21 december 2017 om 22:00
Ik vind je behoorlijk arrogant overkomen. De charme van salsa vind ik juist dat iedereen met elkaar danst, jong en oud. Heerlijk om de hele avond op de dansvloer te staan. Je leert een hoop mensen kennen en de meeste zie je ook op elk feestje terug. Die dubbele agenda vind ik behoorlijk meevallen, zeker bij salsa. Salsa is overigens geen intieme dans. Intiem vind ik Kizomba of Tango maar zeker geen salsa. Ook in de latinlanden waar deze dansen vandaan komen dans je met verschillende partners. Het verschil daar is dat er een ongeschreven regel is dat je met bekenden danst en niet met vreemden. Dat heeft ook veel te maken met het machismo. Mijn man komt uit een van die latinlanden. Hier dans ik (en hij) dus met iedereen en zeggen we zeker geen nee als we gevraagd worden (tenzij er iets extreems aan de hand is) en als we in zijn land zijn dan dans ik ook met verschillende mannen (en hij met verschillende vrouwen) met het verschil dat dit bekenden/vrienden zijn. In Nederland houden we ons dus aan de ongeschreven regels in Nederland en in zijn land aan de ongeschreven regels in zijn land. Als je dat niet bevalt dan ga je toch gewoon niet.
vrijdag 22 december 2017 om 00:29
Wat maakt het uit wat de ongeschreven regels zijn in de salsa scène??? Ik ga ook al 14 jaar af en toe naar die feesten, heb maar heel beperkt les gehad maar in zuid Amerika gewoond dus vind het gewoon leuk om die muziek te horen.
Ik zeg ook gewoon heel vriendelijk: nee dank je' als ik word gevraagd en geen zin heb. Probeer dit wel vriendelijk te doen natuurlijk. Maar jij bent nergens toe verplicht. Wij kunnen dat niet sociaal vinden maar je doet niemand kwaad en je hoeft niet de goedkeuring te krijgen van de latin dans gemeenschap.
Dus, lekker doen waar jij zin in hebt!
Ik zeg ook gewoon heel vriendelijk: nee dank je' als ik word gevraagd en geen zin heb. Probeer dit wel vriendelijk te doen natuurlijk. Maar jij bent nergens toe verplicht. Wij kunnen dat niet sociaal vinden maar je doet niemand kwaad en je hoeft niet de goedkeuring te krijgen van de latin dans gemeenschap.
Dus, lekker doen waar jij zin in hebt!
vrijdag 22 december 2017 om 00:41
En ik ben het eens met TO, al die ongeschreven regeltjes van 'de latinscene'...Ik ken veel mensen die daar helemaal in zitten. Heb er altijd een beetje om moeten lachen. Alsof het een soort clubje is waar je wel of niet bijhoort. En inderdaad, in zuid amerika zelf gaat het er heel anders aan toe. Er wordt ook compleet anders gedanst maar dit terzijde.
Waarom zou je verplicht moeten zijn om dingen te doen Waar je (om wat voor reden dan ook) geen zin in hebt? Dat serieus mensen hier zo fel reageren dat ze zich moet aanpassen of anders thuisblijven. Waarom zo intolerant? Mogen mensen misschien zelf bepalen hoe ze hun avond doorbrengen?
Waarom zou je verplicht moeten zijn om dingen te doen Waar je (om wat voor reden dan ook) geen zin in hebt? Dat serieus mensen hier zo fel reageren dat ze zich moet aanpassen of anders thuisblijven. Waarom zo intolerant? Mogen mensen misschien zelf bepalen hoe ze hun avond doorbrengen?
vrijdag 22 december 2017 om 10:41
Misschien omdat mensen juist naar dit soort feestjes komen om te dansen
en niet om langs de kant te zitten en alleen muziek te luisteren en te kijken (het is geen concert). Het helpt dat niet voor de sfeer als een stel zuurpruimen langs de kant botweg mensen weigeren bij het dansen. Het maakt daarbij ook weinig uit of je beginner of gevorderd bent, mensen komen om lekker te dansen en te oefenen.
vrijdag 22 december 2017 om 11:00
To, als je niet met anderen wilt dansen, dan zeg je gewoon netjes nee. En men mag daar best wat van vinden, maar jij hoeft je daar niets van aan te trekken. Zoals je zegt, het is een ongeschreven regel, dus niet verplicht.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 22 december 2017 om 11:08
Ze vraagt hoe ze het toch kan weigeren zonder meteen als onwijs onbeleefd te worden gezien.QueenArachnia schreef: ↑21-12-2017 13:32Als jij beter weet hoe het werkt, waarom vraag je dan hier advies van "mensen die denken dat ze er wat vanaf weten?"
anoniem_357023 wijzigde dit bericht op 22-12-2017 11:15
25.29% gewijzigd
vrijdag 22 december 2017 om 11:14
Overigens ga ik ook af en toe naar salsafeesten, maar wordt niet aan de lopende band gevraagd. Maakt me niet zo veel uit btw. Ik dans toch het fijnst met mijn eigen partner omdat wij goed op elkaar ingespeeld zijn en met een vreemde moet je het maar afwachten.
Dan heb je iemand die totaal niet kan leiden bv, sta je steeds maar te gissen wat hij wil. Of iemand die je de hele tijd te moeilijke moves laat doen, en dan niet de hint oppakken als je het keer op keer net niet kan volgen. Heel irritant.
Ik was ooit eens door iemand gevraagd die zo was, hij raakte blijkbaar zo geïrriteerd dat ik niet zo fantastisch was als hij dat hij me midden in de dans gewoon liet staan, over onbeleefd gesproken :no:
Maar goed, als ik gevraagd wordt terwijl ik niet wil, dan zeg ik gewoon 'nee dank je, ik ging net even zitten/wat drinken'. Dat is gewoon prima, je bent daar om een leuke tijd te hebben, niet voor een work out.
Dan heb je iemand die totaal niet kan leiden bv, sta je steeds maar te gissen wat hij wil. Of iemand die je de hele tijd te moeilijke moves laat doen, en dan niet de hint oppakken als je het keer op keer net niet kan volgen. Heel irritant.
Ik was ooit eens door iemand gevraagd die zo was, hij raakte blijkbaar zo geïrriteerd dat ik niet zo fantastisch was als hij dat hij me midden in de dans gewoon liet staan, over onbeleefd gesproken :no:
Maar goed, als ik gevraagd wordt terwijl ik niet wil, dan zeg ik gewoon 'nee dank je, ik ging net even zitten/wat drinken'. Dat is gewoon prima, je bent daar om een leuke tijd te hebben, niet voor een work out.
vrijdag 22 december 2017 om 11:33
Saoghail, dat is eigenlijk ook waarom ik het liefste met mijn eigen partner dans. We zijn gewoon goed op elkaar ingespeeld en als het een keer niet zo goed gaat, dan lachen we erom en proberen het een paar keer om het wel goed te krijgen. Vriend ergert zich er bijvoorbeeld aan dat veel vrouwen met spagettiarmen dansen, daardoor is het volgens hem heel lastig om te leiden. En bij mij durft hij het gewoon te zeggen als ik dat heb.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.