Inleiden bevalling

24-12-2017 11:58 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als allereerst, fijne feestdagen!

Ik wordt van de week ingeleid van mijn eerste kindje. Ik merk dat ik vooral bang ben voor het "onbekende". Ik heb natuurlijk wel een foldertje gehad, maar ben toch erg nieuwsgierig naar ervaringen van anderen. Hoe ging het bij jullie, duurde het lang? Hoe heb je je erop voorbereid? Op het moment van inleiding ben ik 38w zwanger.
Spannend! Waarom word je ingeleid? Ik had bij 41+2 naar ziekenhuis gemogen voor inleiding maar zoon kwam met 41 weken nog spontaan.
Hier precies 13 weken geleden bevallen, na een inleiding met een ballon katheter en daarna aan het infuus.

Al met al kijk ik terug op een prima bevalling, die wel wat lang heeft geduurd vanaf het eerste moment opname ( en inbrengen van de ballon) en het uiteindelijk bevallen. Al met al ruim 32 uur geduurd.

Fijne gesprekken en tips van de verpleegkundigen en verloskundigen die me bij hebben gestaan, ze hebben geweldig goed geluisterd naar alles wat ik zei, riep etc.

Uiteindelijk wel een ruggenprik gekregen, omdat het allemaal zo lang duurde en de ontsluiting niet vorderde. En dat was de hemel, vanaf dat moment zie ik mijn bevalling echt als een geweldig iets. Zo wil ik nog wel 10x bevallen ( dat zwanger zijn absoluut niet..).

Echt, het komt allemaal goed, je hebt, als het goed is, een goed samenwerkend team om je heen, die je tijdens de bevalling ook uitleg zullen geven en tips geven om het jezelf makkelijker te maken.

Ik heb me er niet echt op voorbereid, op donderdag moest ik naar het ziekenhuis ivm oplopende bloeddruk ( toen was ik 40+2 zwanger). Ik mocht daarna naar huis na meerdere keren bloeddruk te hebben gemeten en 3 uur aan de CTG te hebben gelegen. Wel te horen gekregen dat ik me zaterdag opnieuw moest melden voor een controle. Toen kreeg ik te horen dat ik diezelfde dag opgenomen zou worden en zou worden ingeleid.
1Aapje schreef:
24-12-2017 12:07
Spannend! Waarom word je ingeleid? Ik had bij 41+2 naar ziekenhuis gemogen voor inleiding maar zoon kwam met 41 weken nog spontaan.
Ik word ingeleid wegens nierstuwing! Helaas werkt medicatie niet..
Chantilly21_1 schreef:
24-12-2017 12:08
Hier precies 13 weken geleden bevallen, na een inleiding met een ballon katheter en daarna aan het infuus.

Al met al kijk ik terug op een prima bevalling, die wel wat lang heeft geduurd vanaf het eerste moment opname ( en inbrengen van de ballon) en het uiteindelijk bevallen. Al met al ruim 32 uur geduurd.

Fijne gesprekken en tips van de verpleegkundigen en verloskundigen die me bij hebben gestaan, ze hebben geweldig goed geluisterd naar alles wat ik zei, riep etc.

Uiteindelijk wel een ruggenprik gekregen, omdat het allemaal zo lang duurde en de ontsluiting niet vorderde. En dat was de hemel, vanaf dat moment zie ik mijn bevalling echt als een geweldig iets. Zo wil ik nog wel 10x bevallen ( dat zwanger zijn absoluut niet..).

Echt, het komt allemaal goed, je hebt, als het goed is, een goed samenwerkend team om je heen, die je tijdens de bevalling ook uitleg zullen geven en tips geven om het jezelf makkelijker te maken.

Ik heb me er niet echt op voorbereid, op donderdag moest ik naar het ziekenhuis ivm oplopende bloeddruk ( toen was ik 40+2 zwanger). Ik mocht daarna naar huis na meerdere keren bloeddruk te hebben gemeten en 3 uur aan de CTG te hebben gelegen. Wel te horen gekregen dat ik me zaterdag opnieuw moest melden voor een controle. Toen kreeg ik te horen dat ik diezelfde dag opgenomen zou worden en zou worden ingeleid.
Super dat het bij jou zo is gegaan, vooral na de ruggenprik! Klopt het dat een ballon alleen wordt ingebracht wanneer er geen ontsluiting is? Het heeft trouwens wel erg lang geduurd dan bij jou inderdaad!
Ja klopt, ik had geen ontsluiting ( wat echt een domper was de dagen ervoor, want daardoor ook geen mogelijkheid tot strippen, die dochter van mij was er nog niet aan toe om geboren te worden!).

Door de ballon kreeg ik de eerste 3 cm gratis en voor niets, totaal geen pijn oid.
Van 3 naar 4 cm duurde ruim 6 uur, vandaar de ruggenprik. Daarna duurde het nog wel even, maar door de ruggenprik voelde elke wee als een harde buik.
Ik heb zelfs nog wat geslapen en ook tijdens de uitdrijving heb ik geen echte pijnen gehad. Ruggenprik kon ook mooi aan blijven staan, want ik voelde wel dat ik moest persen, maar had geen pijn.
Chantilly21_1 schreef:
24-12-2017 12:25
Ja klopt, ik had geen ontsluiting ( wat echt een domper was de dagen ervoor, want daardoor ook geen mogelijkheid tot strippen, die dochter van mij was er nog niet aan toe om geboren te worden!).

Door de ballon kreeg ik de eerste 3 cm gratis en voor niets, totaal geen pijn oid.
Van 3 naar 4 cm duurde ruim 6 uur, vandaar de ruggenprik. Daarna duurde het nog wel even, maar door de ruggenprik voelde elke wee als een harde buik.
Ik heb zelfs nog wat geslapen en ook tijdens de uitdrijving heb ik geen echte pijnen gehad. Ruggenprik kon ook mooi aan blijven staan, want ik voelde wel dat ik moest persen, maar had geen pijn.
En heb je last gehad van de ruggenprik? Ik ben voor prikken in de arm oid niet bang, maar ruggenprik nog nooit gehad, maar het klinkt wel fijn om dat toch achter de hand te hebben als ik jou zo hoor!
Nee, totaal geen last gehad, ook niet van het zetten van de prik. Hiervoor ook nooit gehad, maar op dat moment maakte het me allemaal niet uit hoeveel pijn het zou doen, als die weeen maar op zouden houden ;-)

Goede uitleg wat ik moest doen tijdens het zetten en wat ik mogelijk kon voelen. Klopte precies.

Wel wat koorts naderhand, maar we moesten toch een extra dag in het ziekenhuis blijven, ivm wat gluscosetestjes bij dochter.

Mijn plan was om het zonder ruggenprik te gaan proberen, maar op een gegeven moment was ik zo verzwakt en kon ik alleen nog maar verkrampen bij een wee. Wegzuchten en ontspannen daarna ging niet meer. Daarna een gesprek gehad met een verpleegkundige en verloskundige die me aanraadden om te kiezen voor pijnstilling, omdat het anders mogelijk uit zou lopen op een keizersnede.
Ruggenprik vond ik hemels. Heb nog wel tijdje beurs gevoel gehad op die plek. En dat terwijk ik in eerste instantie geen medicatie wilde. Toen ik uiteindelijk keizersnede kreeg was ik nog blijer met ruggenprik want ze hoefden enkel medicatie te wisselen voor de verdoving zonder extra prik.
Hier ook ingeleid met 38+3. Ik had 1 cm ontsluiting, niet genoeg, dus een ballon gekregen. Dat valt reuze mee. Ballon werd s avonds om 7 uur geplaatst. Volgens ochtend lag hij er uit. Omdat mijn baby toen weer wat omhoog gekropen was durfden ze de vliezen niet te breken en kreeg ik gel. Daar kreeg ik weeën op. Uiteindelijk in een aantal uur naar 5 cm gekomen zelf, en toen zijn mijn vliezen gebroken. De weeën werden wel heftiger, maar ze schoten niets op. 3 uur later nog steeds 5 cm. Toen een ruggenprik en weeenopwekkers. Helaas 3 uur later nog steeds 5 cm. Ik moest in een bepaalde houding gaan liggen, omdat mijn baby waarschijnlijk net niet goed voor de uitgang lag, en weeenopwekkers op de hoogste stand. Toen vorderde het gelukkig en nadat ik 2 uur later 6 cm had, ging de rest een stuk sneller, 2 uur later zat ik op 10 en met 20 min persen was hij er!

Geen snelle bevalling, maar door de ruggenprik goed te doen.

Ik heb me niet echt voorbereid, ik was al heel de zwangerschap ziek, dus heel blij dat ik eindelijk mocht bevallen. Ik liet het gewoon op me af komen en voor mij werkte dat goed. Ik denk ook dat het moeilijk is om een bevalling heel goed voor te bereiden, je weet niet hoe het gaat lopen en hoe je bijv omgaat met pijn.

Heel veel succes!
Hier ook ingeleid met ruim 41 weken. Bij het plaatsen van de ballon braken mijn vliezen en kreeg ik pillen om het weker te maken. Na 12 uur 3 cm ontsluiting ging de rest vanzelf zonder infuus oid.

Heel veel succes! Laat vooral al
Je gene thuis en luister goed naar de gyn en verloskundige.
Ik ben ook ingeleid.. Ik had al wel iets ontsluiting dus heb meteen een infuus gekregen met weeënopwekkers. Op zich is de bevalling mooi verlopen. Het vervelendste vond ik dat, doordat ze het infuus steeds hoger zetten, de weeën ineens heel hard gingen. Daardoor raakte ik wat in paniek maar een ruggenprik gehad en dat was heerlijk. Uiteindelijk 12u na het starten van het infuus bevallen.
Maar iedere bevalling/inleiding loopt anders dus ik zou er zonder al te veel verwachtingen ingaan.
Geef ook gewoon je wensen aan. Ik krijg van lang liggen rugpijn dus heb gevraagd of ik in het begin van de inleiding mocht zitten/staan met infuus/CTG. Dit kon gewoon.
Succes!
Ingeleid met 40.6. Daarvoor 2x gestript had anderhalve cm ontsluiting en al 24 uur weeen. Savonds ballon gekregen had helaas net niet genoeg ontsluiting om vliezen te breken. 3 uur later viel deze er al uit. Uur later braken spontaan de vliezen. Was al 2 nachten wakker en al uitgeput en kon de weeen niet meer opvangen toen om ruggeprik gevraagd. Ik moest extra testen krijgen voordat ik deze mocht omdat de hartslag van baby dipte. Uiteindelijk toch gekregen en toen weeenopwekkers gekregen (al 6 uur zat ik op 4cm) toen uurtje geslapen toen stond kamer vol omdat hartslag van baby bij iedere wee richting 0 ging. Hierop besloten voor keizersnede. Daarbij bleek dat navelstreng om haar lichaam zat en ze lag niet goed voor de uitgang waardoor ik geen ontsluiting kreeg. Maar al met al kijk ik nog steeds positief terug op mijn bevalling had ook een super lieve gynaecoloog. Iedere inleiding gaat anders laat het gewoon op je af komen.
Ben bij beiden met 38wk en nog wat dagen ingeleid (medische redenen). Twee keer geen ontsluiting dus ballon en de volgende dag waren ze er. Eerste deed er iets van 7uur over en de tweede had wat meer haast, iets meer dan 3uur. Bij beiden ruggenprik gehad, echt een aanrader vind ik, scheelde mij veel stress (en pijn natuurlijk).
1Aapje schreef:
24-12-2017 12:45
Ruggenprik vond ik hemels. Heb nog wel tijdje beurs gevoel gehad op die plek. En dat terwijk ik in eerste instantie geen medicatie wilde. Toen ik uiteindelijk keizersnede kreeg was ik nog blijer met ruggenprik want ze hoefden enkel medicatie te wisselen voor de verdoving zonder extra prik.
Ik ook inleiding, ruggenprik en uiteindelijk keizersnede.

Ballon werkte bij mij heel snel maar ontsluiting vorderde niet. Ligt niet aan de inleiding, ze lag er gewoon niet goed voor. Ik vond de inleiding zelf (ballon, infuus, vliezen breken) goed te doen, ruggenprik was op een gegeven moment wel welkom inderdaad maar mijn benaming vorderde dus gewoon voor geen meter...
Mijn inleiding duurde ontzettend lang... vrijdagavond begonnen en maandagavond bevallen. Ballon deed tot zondag niet zo veel, daarna begin het langzaam. Maandagochtend vliezen gebroken, in de middag ruggenprik en begin van de avond bevallen.

Ik werd ingeleid doordat ik extreme bekkenpijn had. De nachten in het ziekenhuis heb ik slaapmedicatie gekregen waardoor ik wel even 2 nachten lekker heb kunne slapen.
Wat spannend! Nog even en je hebt je kindje in je armen!

Mijn tweede bevalling is ook ingeleid. Bij 40+4 werd er een ballonnetje geplaatst. Deze viel er na ongeveer 5 uur uit en toen had ik al 4 cm ontsluiting! Dat gaf goede hoop :-)
Die hele dag heb ik lichte weeen gehad. De volgende ochtend zijn mijn vliezen gebroken door de gynaecoloog. Helaas waren mijn eigen weeën niet sterk genoeg dus kreeg ik weeenopwekkers via het infuus. Deze weeën werden enorm heftig. Heb altijd gedacht dat ik ook deze bevalling zonder pijnstilling zou doen maar dit trok ik niet en de ontsluiting kwam niet verder op gang. Er is een ruggenprik gezet maar helaas werkte deze niet. Ik kreeg een behoorlijke weeën storm en binnen een uur zat ik ineens al op 10cm. Nog een uurtje moeten wachten totdat dochter laag genoeg lag en na 20minuutjes persen werd ze geboren.
Ik kijk terug op een goede bevalling!

Mijn tip is om op tijd om pijnstilling te vragen als het te heftig voor je wordt. Ik vond de bevalling met weeenopwekkers heftiger dan een natuurlijke bevalling, dus het is fijn om op tijd aan te geven dat je pijnstilling zou willen. Dan is er genoeg tijd om dit voor je te regelen.
Mocht je na het plaatsen van de ballon een nachtje in het ziekenhuis moeten blijven vraag dan om een slaaptabletje. Er zal toch enige spanning in je lijf zitten en het is fijn om van te voren wel wat uurtjes slaap te pakken!
En laat alles op je afkomen en probeer niet te veel verwachtingen te hebben. Iedere bevalling is anders en je merkt vanzelf hoe die van jou gaat verlopen! Hoe dan ook heb je aan het eind jullie lieve mooie kindje in je armen! Heel veel succes!
ShaunTheSheep schreef:
24-12-2017 16:24
Ben bij beiden met 38wk en nog wat dagen ingeleid (medische redenen). Twee keer geen ontsluiting dus ballon en de volgende dag waren ze er. Eerste deed er iets van 7uur over en de tweede had wat meer haast, iets meer dan 3uur. Bij beiden ruggenprik gehad, echt een aanrader vind ik, scheelde mij veel stress (en pijn natuurlijk).
Bedankt voor je reactie! Door alle reacties twijfel ik inderdaad ook om maar snel een ruggenprik aan te vragen, volgens mij scheelt dat erg veel!
Ri88 schreef:
24-12-2017 20:57
Wat spannend! Nog even en je hebt je kindje in je armen!

Mijn tweede bevalling is ook ingeleid. Bij 40+4 werd er een ballonnetje geplaatst. Deze viel er na ongeveer 5 uur uit en toen had ik al 4 cm ontsluiting! Dat gaf goede hoop :-)
Die hele dag heb ik lichte weeen gehad. De volgende ochtend zijn mijn vliezen gebroken door de gynaecoloog. Helaas waren mijn eigen weeën niet sterk genoeg dus kreeg ik weeenopwekkers via het infuus. Deze weeën werden enorm heftig. Heb altijd gedacht dat ik ook deze bevalling zonder pijnstilling zou doen maar dit trok ik niet en de ontsluiting kwam niet verder op gang. Er is een ruggenprik gezet maar helaas werkte deze niet. Ik kreeg een behoorlijke weeën storm en binnen een uur zat ik ineens al op 10cm. Nog een uurtje moeten wachten totdat dochter laag genoeg lag en na 20minuutjes persen werd ze geboren.
Ik kijk terug op een goede bevalling!

Mijn tip is om op tijd om pijnstilling te vragen als het te heftig voor je wordt. Ik vond de bevalling met weeenopwekkers heftiger dan een natuurlijke bevalling, dus het is fijn om op tijd aan te geven dat je pijnstilling zou willen. Dan is er genoeg tijd om dit voor je te regelen.
Mocht je na het plaatsen van de ballon een nachtje in het ziekenhuis moeten blijven vraag dan om een slaaptabletje. Er zal toch enige spanning in je lijf zitten en het is fijn om van te voren wel wat uurtjes slaap te pakken!
En laat alles op je afkomen en probeer niet te veel verwachtingen te hebben. Iedere bevalling is anders en je merkt vanzelf hoe die van jou gaat verlopen! Hoe dan ook heb je aan het eind jullie lieve mooie kindje in je armen! Heel veel succes!
Super bedankt! Ik kan inderdaad niet wachten op het moment dat ik ons kindje kan verwelkomen, dus in dat opzicht heb ik er weer zin in!
Mijn inleiding met 38w was heel relaxed. Ik had al ontsluiting. Moest om 7u in het ziekenhuis zijn, daar braken ze meteen de vliezen. Om een uur of 8 werd gestart met wee-opwekkers. Ik vond de weeen goed te doen, man en ik hebben gezellig gekletst. Rond een uur of 12 kregen we lunch, en vond ik het niet opschieten. De wee-opwekkers werden steeds een beetje opgeschroefd, ze zochten de grens tussen snelheid en de conditie van ons kind (en mij, maar ik vond het dus wel goed te doen). Op een gegeven moment bouwen ze het bed om van gewoon bed naar bevalbed. Daarna stonden er wel 5 mensen tussen mijn benen, die allemaal even wilden voelen. Dat vond ik zo oncomfortabel, daarna heb ik extra mijn best gedaan om mijn kind eruit te krijgen. Dat ging toen ook erg snel. Om 15u is ons kind geboren, het heeft dus zo’n 8 uur geduurd.

Oudste zoon moest meteen na de geboorte met een ambulance naar het ziekenhuis, die inleiding was zo veel fijner, omdat alle medische hulp en controle aanwezig was.
Hier ook ingeleid met 36,5 weken dmv breken van de vliezen bij 2 cm en een infuus. Geen ruggenprik gehad. De weeen waren erg pittig in vergelijking tot m'n vorige bevalling waarbij helemaal niet is ingegrepen.

Geen ruggenprik gehad, en t hele feest was in 3 uurtjes gepiept.
Ik ben ingeleid bij 39.nogwat. Wat mij tegenviel is dat de 'aanloop' zo lang duurde. Ik had nog totaal geen ontsluiting. Zaterdag werd ik opgenomen en kreeg ik de ballon. Die moest nog 1 of 2 keer vervangen worden. Op maandagochtend kreeg ik gel, wat alleen voor wat kramp zorgde. Rond 12.00u weer gel en toen begon t echt. Weeen waren goed te doen en s avonds werd wel duidelijk dat mijn lijf het 'overnam'. Ergens s nachts braken mijn vliezen zonder ingrijpen van de artsen en dinsdagochtend werd zoon geboren. Ik heb wel erg lang persweeen moeten onderdrukken maar uiteindelijk is kind geboren zonder te persen :biggrin: daar teken ik nog wel een keer voor ;-)
Van zaterdag tot maandagmiddag heb ik dus echt geen pijn gehad en ging ik zelfs nog ff wat drinken in het restaurant!
Ik kijk er echt super goed op terug. Het enige is dat ik graag van te voren had geweten dat het eerste deel zo lang kon duren!

Iedere bevalling is anders, maar sowieso: je kan dit! Succes!
kiwi2017 wijzigde dit bericht op 25-12-2017 21:11
Reden: Herkenbaarheid
1.02% gewijzigd
Ingeleid bij 38,5wk..bleek tot mijn grote verrassing al 4cm ontsluiting te hebben.
Infuus met weeenopwekkers is om 9u aan gegaan, om 14u had ik volledige ontsluiting en om even voor 15u is ze geboren.
Jongste is geboren binnen 1,5u na de eerste wee.. En vond achteraf de inleiding beter te behappen ;-)
Succes... En spannend he, bijna echt je kindje in je armen!
Ik werd met 40.4 ingeleid ivm hele grote buik en zag het niet meer zitten (bevallingen met grote baby’s maakten in mijn familie meer kapot dan je lief is ;-)) en maar goed ook. Baby was 57 cm.

Half 8 aanwezig kreeg weekmaker, had al 1-2 cm ontsluiting. Heeft lang geduurd, maar rond 13.00 begonnen de weeenopwekkers te werken en om 15.00 aangegeven ruggeprik te willen. Want voordat je hem dan hebt ist 16.00 toen even op adem komen maar ontsluiting schoot niet op. Uiteindelijk om 22.00 10 cm ontsluiting maar moest persweeen tegen houden. “Kijken of het doorzet”. Nou doordat ik het dus tegen moest houden kwam ze niet goed meer toen ik na een half uur eindelijk mocht.

Met als gevolg: 5 kwartier persen, gyn erbij, knip, pomp. Voelde me net alsof er een kalf uit me getrokken werd bij Dr. pol. 00:48 u geboren.

Baby was kennelijk scheef ingedaald dat verklaarde ook waarom het niet lukte.
Als het kan wil ik nu een echo om dat te checken. Scheelt hoop tijd en energie van Jan en Alleman. Nu 17 wk van de tweede dus afwachten hoe het zal gaan.

Het was heftig (aldus anderen vooral, ik weet natuurlijk niet beter) maar heb nooit gezegd dat ik her (voorlopig) niet weer wilde. Kom maar op, deze duwen we er ook even uit :yes:
anoniem_233941 wijzigde dit bericht op 25-12-2017 07:52
Reden: Geboortetijdstip toegevoegd
0.65% gewijzigd
Hoi! Speciaal even ingelogd om je een positieve ervaring te kunnen vertellen en je misschien een beetje gerust te kunnen stellen!
Ik ben ingeleid met 39+2. Had al 2 cm ontsluiting dus direct aan de weeën opwekkers. Dit was rond 08u. Kwam goed op gang, na 5 uurtjes al volledige ontsluiting :) zonder pijnmedicatie, ik vond het goed te handelen. Het persen viel wat tegen maar uiteindelijk om 15u een gezonde dochter in onze armen! Ik kijk er heel positief op terug. Het komt bij jou vast ook goed, succes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven