Inleiden bevalling

24-12-2017 11:58 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als allereerst, fijne feestdagen!

Ik wordt van de week ingeleid van mijn eerste kindje. Ik merk dat ik vooral bang ben voor het "onbekende". Ik heb natuurlijk wel een foldertje gehad, maar ben toch erg nieuwsgierig naar ervaringen van anderen. Hoe ging het bij jullie, duurde het lang? Hoe heb je je erop voorbereid? Op het moment van inleiding ben ik 38w zwanger.
Ik ben met 38 weken precies ingeleid ivm te hoge bloeddruk. Ik had al een paar dagen 3 cm ontsluiting dus mijn vliezen konden meteen doorgeprikt worden. Dat was om 6.30u. Meteen daarna kreeg ik een weeënstorm. Dat was heftig. Na 5 uur hield ik het niet meer en heb ik een ruggeprik gekregen. Uiteindelijk is dochter om 18.30u geboren. Ik reageerde in eerste instantie niet helemaal lekker op de ruggenprik, dus er was even paniek in de verloskamer. Achteraf bleek dat te komen door de combinatie van de ruggeprik en andere medicatie die ik gebruikte.
Ik ben 2x ingeleid.

Bij de oudste met 41/2. Ik trok het echt niet meer met mijn dikke buik. Had al ruim 2 cm ontsluiting. Smorgen om 815 vliezen gebroken en binnen 10 minuten had ik weeen. Uiteindelijk is de oudste geboren om iets over 7 in de avond. Ruggenprik gehad want had nauwelijks een rustperiode tussen de weeen.

Bij de jongste met 38 weken ingeleid ivm verwachte grote baby. Dag ervoor controle gehad om te kijken wat het plan zou worden. Bij geen ontsluting zou ik ballonnetje krijgen en bij wel ontsluting (min 2) zou het vliezen breken worden.
Het werd het laatste want ik had bijna 2 cm.
Om uur of 8 weer vliezen gebroken. Omdat ze bij de oudste vanzelf kwamen nu ruim 1,5 uur gewacht maar zonder resultaat. Toen weeenopwekkers gekregen. Dat duurde tot een uur of 12 voordat ze echt begonnen te werken. Daarna ging het heel snel. Wilde ook graag ruggenprik maar rond 1 uur kreeg ik wat last van druk. Gevoeld en maar 3 cm. Een kwartier later hield ik het echt niet meer en toen ze weer voelde zat ik op 9 cm. En nog een kwartier later was de jongste al geboren.

Bij allebei positieve ervaring gehad. Voorbereiden kun je je niet echt. Ga er van uit dat het lang kan duren. Ik heb ook verhalen uit mijn omgeving dat dat ballonnetje er 3 dagen inzit.....en dan nog een bevalling van 1,5 dag
Kiwi2017 schreef:
25-12-2017 07:04
Ik ben ingeleid bij 39.nogwat. Wat mij tegenviel is dat de 'aanloop' zo lang duurde. Ik had nog totaal geen ontsluiting. Zaterdag werd ik opgenomen en kreeg ik de ballon. Die moest nog 1 of 2 keer vervangen worden. Op maandagochtend kreeg ik gel, wat alleen voor wat kramp zorgde. Rond 12.00u weer gel en toen begon t echt. Weeen waren goed te doen en s avonds werd wel duidelijk dat mijn lijf het 'overnam'. Ergens rond 4u s nachts braken mijn vliezen zonder ingrijpen van de artsen en dinsdag om 11u werd zoon geboren. Ik heb wel erg lang persweeen moeten onderdrukken maar uiteindelijk is kind geboren zonder te persen :biggrin: daar teken ik nog wel een keer voor ;-)
Van zaterdag tot maandagmiddag heb ik dus echt geen pijn gehad en ging ik zelfs nog ff wat drinken in het restaurant!
Ik kijk er echt super goed op terug. Het enige is dat ik graag van te voren had geweten dat het eerste deel zo lang kon duren!

Iedere bevalling is anders, maar sowieso: je kan dit! Succes!
Is het een tijdje terug? Bij ons werd echt meerdere keren gezegd dat het wel 5 dagen kon duren en dat bij je eerste 3 dagen heel normaal is.
Fiorah schreef:
25-12-2017 20:08
Is het een tijdje terug? Bij ons werd echt meerdere keren gezegd dat het wel 5 dagen kon duren en dat bij je eerste 3 dagen heel normaal is.
Nog geen 1,5 jaar geleden.. maar ik vind dat er sowieso heel grote verschillen zitten in voorlichting/uitleg/behandelprotocollen van verschillende ziekenhuizen!
afgelopen 12 december ingeleid, ik was 39 w en had 3 cm ontsluiting maar baarmoedermond was nog niet helemaal kort. dus eerst 2 x een pil ingebracht gekregen. toen konden mn vliezen worden gebroken maar het was inmiddels einde van middag dus wilden ze wachten tot volgende dag.
op 13 december vliezen gebroken om 10 uur(deed geen zeer:)) aan het infuus en vanaf 11 uur weeen. dit werd elke keer opgehoogd. ze lag wat scheef daardoor vorderde de ontsluiting niet zo. maar uiteindelijk om half 5 mocht ik persen en om 5 uur was ze dan :) viel me alles mee!
Ingeleid vanwege oplopende bloeddruk en eiwitten in m’n urine. Dat werd al anderhalve week in de gaten gehouden en ik moest steeds om de twee dagen naar het ziekenhuis om te laten checken. Wel waren ze zo lief om me naar huis te laten gaan, zodat ik niet daar hoefde te wachten op de uitslag, en belden ze me.

Op donderdagmiddag werd ik gebeld dat ik om 18.00 mocht melden. Ik kreeg meteen een balloncatheter. (Hooguit iets pijnlijk) Die nacht flink veel wee-activiteit, maar de volgende ochtend geen ontsluiting. Dus weer een nieuwe ballon en de ochtend erna (zaterdag dus) had ik een piepklein beetje ontsluiting. De vk besloot mijn vliezen te gaan breken.
Ik kon me nog net inhouden om haar geen trap te geven, want dat deed gemeen zeer: twee vingers in een baarmoedermond met weinig ontsluiting.

Half uurtje daarna (rond 09.00) begonnen de weeen en ik kreeg ook een infuus. Door het infuus kreeg ik de weeen wel erg snel op elkaar, dat vond ik heel heftig, maar toen ze het infuus uitzetten was het heel beheersbaar en goed vol te houden.
Na een tijdje ging mijn lijf zelf in weeenstorm. Ik kon de weeën niet lekker opvangen en weer even op ademen komen, want bij elke minuscule beweging kwam de volgende wee weer opzetten. Toen wilde ik graag een ruggenprik. Na een uur mocht ik naar ruggenprikman, ik had toen 5 cm ontsluiting. Ik zag het niet zitten om nog een hele poos met die weeenstorm door te moeten. Ik had vanaf 09.30-15.30 nodig gehad om op 5 cm te komen.

Onderweg naar de ruggenprikman kreeg ik zulke heftige weeen, dat ik riep: ‘ik denk dat ik moet poepen’. Meteen werd het bed stil gezet en gecheckt: ik had ineens 10 cm.
Direct rechtsomkeert gemaakt en 20 min later was mijn kindje er al.

Al met al een prima bevalling. Ik was er alleen zelf van overtuigd dat ik nog uren en uren in die weeenstorm zou blijven zitten, waardoor ik de moed wat opgaf. Had ik van tevoren geweten dat het einde zo vlot zou gaan, dan zou ik niet om een ruggenprik gevraagd hebben.

Succes met bevallen!
Ik ben bij de eeste met 37 weken ingeleid met infuus. Had al wel wat ontsluiting, gebroken vliezen en startende weeën (die ik toen nog niet echt voelde maar zichtbaar waren op de ctg).
Heftige weeënstorm gehad, halverwege ruggeprik en binnen 6 uur kind op de buik. Ging heel snel.
Ik ben ingeleid met een infuus, ik had al ontsluiting, dus de vliezen werden meteen doorgeprikt, dat bracht de bevalling echter niet op gang. Dus aan het infuus, tegelijkertijd ruggenprik en toen kon het grote wachten beginnen. Uiteindelijk duurde het ongeveer 8 uur voordat mijn kind geboren werd. Ik zou het zo weer doen, echt een fijne bevalling. Succes, ik hoop dat je al bevallen bent, TO.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hier ingeleid met 39+6 s'middags (had al wel 3cm ontsluiting) en s'nachts opnde uitgerekende datum geboren. In totaal 8 uur over gedaan.
Feetje23 schreef:
25-12-2017 07:57
Hoi! Speciaal even ingelogd om je een positieve ervaring te kunnen vertellen en je misschien een beetje gerust te kunnen stellen!
Ik ben ingeleid met 39+2. Had al 2 cm ontsluiting dus direct aan de weeën opwekkers. Dit was rond 08u. Kwam goed op gang, na 5 uurtjes al volledige ontsluiting :) zonder pijnmedicatie, ik vond het goed te handelen. Het persen viel wat tegen maar uiteindelijk om 15u een gezonde dochter in onze armen! Ik kijk er heel positief op terug. Het komt bij jou vast ook goed, succes!!
Hallo! Net te horen gekregen dat ik 3 cm ontsluiting heb en morgenochtend gaan ze mijn vliezen breken! Hoop dat het net zo gaat als bij jou, maar dit laat ik uiteraard weten!
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ben vandaag op controle geweest en ik had door veel voorweeen al 3cm ontsluiting. Morgenvroegmag ik mij melden en gaan ze mijn vliezen breken! Heel spannend allemaal. Gelukkig zijn de meeste reacties positief en gek genoeg ben ik ook niet bang voor morgen. Er komt uiteraard een update! Mocht dit iets langer duren, dan alvast een fijne jaarwisseling gewenst voor jullie allemaal. 🤗
Woohoo! Spannend! Fijn dat je er vertrouwen in hebt. Je kan dit! :cheer:
Succes!
Succes!
succes!!
Heel veel succes en hopelijk heb je een geweldige bevalling. Nog even en je hebt je baby eindelijk in je armen!
Heel veel succes!!

Nog even een positief verhaal vlak voor je inleiding. Ik had net als jij, ook al ontsluiting voor mijn inleiding. Ik moest mij 's ochtends melden en kreeg toen een gel ingebracht rond een uur of half 10 ongeveer. Daarna moest ik mij om 11.30 weer terug op mijn kamer melden voor een check (ik mocht het ziekenhuis niet verlaten, maar had nergens last van, dus we waren lekker aan de wandel). Toen bleek ik al meer ontsluiting te hebben en toen ze om 15.30 nog eens checkten, konden ze mijn vliezen breken.
Na het breken van mijn vliezen, kreeg ik gelijk weeën, 1,5 uur later mocht ik persen en weer 1,5 uur later is onze eerste dochter geboren. Dus uiteindelijk 3 uur echt afgezien en dat was het.

Mijn 2e dochter is 'spontaan' geboren en dat ging zo snel dat we nog maar net het ziekenhuis haalden. Dan vond ik het toch prettiger om ingeleid te worden en van te voren alles te kunnen voorbereiden. (Nog even stofzuigen, opruimen, bed opmaken, etc)

Geniet van je avondje en probeer nog even zo veel mogelijk rust te pakken! :hyper:
Ohh wat spannend! Heel veel succes morgen! Nog even en dan heb je je baby in je armen :heart: Zet m op!!
Zet ‘m op!
83angel schreef:
24-12-2017 16:19
Ingeleid met 40.6. Daarvoor 2x gestript had anderhalve cm ontsluiting en al 24 uur weeen. Savonds ballon gekregen had helaas net niet genoeg ontsluiting om vliezen te breken. 3 uur later viel deze er al uit. Uur later braken spontaan de vliezen. Was al 2 nachten wakker en al uitgeput en kon de weeen niet meer opvangen toen om ruggeprik gevraagd. Ik moest extra testen krijgen voordat ik deze mocht omdat de hartslag van baby dipte. Uiteindelijk toch gekregen en toen weeenopwekkers gekregen (al 6 uur zat ik op 4cm) toen uurtje geslapen toen stond kamer vol omdat hartslag van baby bij iedere wee richting 0 ging. Hierop besloten voor keizersnede. Daarbij bleek dat navelstreng om haar lichaam zat en ze lag niet goed voor de uitgang waardoor ik geen ontsluiting kreeg. Maar al met al kijk ik nog steeds positief terug op mijn bevalling had ook een super lieve gynaecoloog. Iedere inleiding gaat anders laat het gewoon op je af komen.
Wat heftig!

Ik ben bij de eerste ingeleid. In de avond ballon, volgende ochtend infuus. Om half 5 die middag geboren dus redelijk snel. Vond de natuurlijke bevalling bij de tweede wel minder pijnlijk maar met ruggenprik was de i inleiding te doen.
Vraag deze wel op tijd!!
Succes vandaag!
taxi87 schreef:
28-12-2017 23:08
Wat heftig!

Ik ben bij de eerste ingeleid. In de avond ballon, volgende ochtend infuus. Om half 5 die middag geboren dus redelijk snel. Vond de natuurlijke bevalling bij de tweede wel minder pijnlijk maar met ruggenprik was de i inleiding te doen.
Vraag deze wel op tijd!!
Ik heb de ruggenprik tegelijkertijd met de weeen opwekkers gevraagd en gekregen. Dat kan dus ook. Geen wee gevoeld, alleen een beetje bij het persen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik ook!
Alleen tweede bevalling ging nogal snel en die nacht kon er niet zo snel een anesthesist komen..
Bij deze de beloofde update! Donderdagochtend ben ik opgenomen voor een inleiding. Aan de ctg was weeenactiviteit te zien om de 2-3 minuten, maar hier merkte ik zelf nog niet zo veel van. Ze besloten mijn vliezen te breken en binnen een kwartier was ik beland in een weeenstorm met buik en rugweeen. Een infuus is niet nodig geweest en binnen 90 minuten had ik 10 cm ontsluiting en persweeen.

Het persen ging helaas wat lastiger en de hartslag van de baby ging achteruit. Na een uur persen hebben ze mij ingeknipt en hebben ze de baby middels een vacuumpomp gehaald. Gelukkig maakte de baby het uit de buik goed!

Al met al een hele snelle, maar heftige bevalling. Helaas nog wel wat last van de hechtingen etc, maar het is alles helemaal waard geweest!
Twee keer ingeleid.
Ik vond het achteraf prettig. Ik werd er rustiger van dat ik al in het ziekenhuis lag voor de weeën etc begonnen.
Een keer ingeleid met pillen en een keer met ballon. Ballon vond ik echt ideaal. Heel lang geen pijn gehad, gewoon geslapen snachts en de volgende ochtend meteen 3 cm ontsluiting ( bij de eerste inleiding was ik al kapot bij de eerste 3 cm).
Bij eerste bevalling ook ruggeprik gehad. Idd echt hemel op aarde, jeetje wat voelde dat goed haha. Daarna ging alles idd heel goed.
Bij de tweede bevalling was ruggeprik niet meer nodig.
Mijn tips: ballon, indien nodig ( als ontsluiting heel langzaam gaat terwijl je al veel pijn hebt) vraag ruim op tijd de ruggeprik aan! Want het duurt echt nog wel ff voordat je hm krijgt.
En ontspan, dat deed ik bij de eerste bevalling niet genoeg denk ik nu achteraf gezien. Ik denk dat als je niet goed kan ontspannen je je ontsluiting onbewust tegen houdt.

Neem je tablet mee, wat tijdschriften. Ik heb een heel seizoen Orange is the new black afgekeken, echt van de ballon tot de heftige weeën. Heerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven