XAMPP installeren op MAC lukt niet

woensdag 27 december 2017 om 08:32
Omdat ik een wordpress cursus ga doen moet ik XAMPP installeren op mijn MAC. Het lukt me prima om het programma te downloaden, alleen niet om het te installeren.
Wanneer ik het gedownload heb zou het volgens de instructievideo's een DMG file moeten zijn. Als ik daarop dubbelklik zou ik in de installatie-wizard moeten komen. Ik zie dan in de instructievideo's Bitnami? Maar op mijn MAC gebeurt dat niet.
Alleen is het geen DMB file, de extensie is .app En als ik op het icoontje klik kom in niet in een installatie wizard, maar opent er alleen een schermpje met 5 menu-tjes:
* General (daar kan ik bijv. op start + stop klikken en op open application (maar als ik dat doe kom ik op een of andere website, niet in een programma)
* Services, waar oa MYSQL instaat (maar die kan ik niet aanklikken)
* Network, daar staat iets bij van define forwarding post between host and stack
* Volumes, daar staat bij manage the stack exported data volumes
* Log, daar staat bij dat "stack succesfully started"
Geen idee wat dat allemaal is, maar niet de applicatie. Die zie ik ook niet in Finder of in mijn Launchpad.
Iemand een idee wat er mis gaat en hoe ik XAMPP alsnog kan installeren?
Wanneer ik het gedownload heb zou het volgens de instructievideo's een DMG file moeten zijn. Als ik daarop dubbelklik zou ik in de installatie-wizard moeten komen. Ik zie dan in de instructievideo's Bitnami? Maar op mijn MAC gebeurt dat niet.
Alleen is het geen DMB file, de extensie is .app En als ik op het icoontje klik kom in niet in een installatie wizard, maar opent er alleen een schermpje met 5 menu-tjes:
* General (daar kan ik bijv. op start + stop klikken en op open application (maar als ik dat doe kom ik op een of andere website, niet in een programma)
* Services, waar oa MYSQL instaat (maar die kan ik niet aanklikken)
* Network, daar staat iets bij van define forwarding post between host and stack
* Volumes, daar staat bij manage the stack exported data volumes
* Log, daar staat bij dat "stack succesfully started"
Geen idee wat dat allemaal is, maar niet de applicatie. Die zie ik ook niet in Finder of in mijn Launchpad.
Iemand een idee wat er mis gaat en hoe ik XAMPP alsnog kan installeren?

woensdag 27 december 2017 om 10:05
Ik denk dat je een stap hebt overgeslagen. Een DMG is niets meer dan een disk image, zeg maar een virtuele schijf die gemount wordt als je het bestand opent. Vervolgens moet je, afhankelijk van wat er op de schijf staat, nog een handeling verrichten om het programma te installeren. Als er een installer op staat dan hoef je die alleen te openen. Als er een applicatie op staat dan moet je die naar je map Programma's slepen.
Bitnami is een module voor XAMPP. Die kun je pas installeren als XAMPP geïnstalleerd en werkend is.
Bitnami is een module voor XAMPP. Die kun je pas installeren als XAMPP geïnstalleerd en werkend is.

woensdag 27 december 2017 om 10:28
Wat alle video's (zowel van mijn cursus als op youtube) zeggen is dat de installer automatisch moet openen als je erop dubbel klikt. Maar dat gebeurt dus niet. Het zou goed kunnen dat ik iets verkeerd doe, maar ik heb geen idee wat, want ik volg alle instructies precies zoals ze gegeven worden.RikM schreef: ↑27-12-2017 10:05Ik denk dat je een stap hebt overgeslagen. Een DMG is niets meer dan een disk image, zeg maar een virtuele schijf die gemount wordt als je het bestand opent. Vervolgens moet je, afhankelijk van wat er op de schijf staat, nog een handeling verrichten om het programma te installeren. Als er een installer op staat dan hoef je die alleen te openen. Als er een applicatie op staat dan moet je die naar je map Programma's slepen.
Het enige wat ik gedaan krijg is de control panel openen. In mijn finder kan ik ook geen mappen vinden, alleen die disk image.

woensdag 27 december 2017 om 10:28
Als ik dat doe (intype) dan zie ik een ip adres / dashboard / slash en zit ik in een website. Welcome to XAMPP.hoestdrank schreef: ↑27-12-2017 10:20Volgens mij heb je XAMPP al op je computer staan, aangezien hij zegt dat de stack al met succes gestart is. Ga eens in je browser naar localhost, wat zie je dan?

woensdag 27 december 2017 om 10:37
Oh, wat raar dat het zo afwijkt van de instructies. Bedankt voor je hulp!
woensdag 27 december 2017 om 11:04
Geen idee verder hoe dit zo gekomen is want ik heb helaas geen verstand van Macs. :< Wie weet was het zelfs al eens geïnstalleerd bij een eerdere poging?
In elk geval: de downloads voor Mac op deze pagina zijn allemaal een DMG bestand dus daar zal iets mee gedaan zijn voor er een .app beschikbaar was denk ik?
TO: misschien kun je even checken of je na een herstart van je Mac nog steeds een XAMPP control panel beschikbaar hebt. Wellicht wordt de webserver na het opstarten niet automatisch gestart, maar dat zou ik persoonlijk niet zo erg vinden, dan heb je ook niet zo snel een lokale webserver actief die je kunt vergeten
Als je hem maar vlot kunt starten, dan is het goed.
In elk geval: de downloads voor Mac op deze pagina zijn allemaal een DMG bestand dus daar zal iets mee gedaan zijn voor er een .app beschikbaar was denk ik?
TO: misschien kun je even checken of je na een herstart van je Mac nog steeds een XAMPP control panel beschikbaar hebt. Wellicht wordt de webserver na het opstarten niet automatisch gestart, maar dat zou ik persoonlijk niet zo erg vinden, dan heb je ook niet zo snel een lokale webserver actief die je kunt vergeten

Slik maar door het is goed voor je!