Geen controle

28-12-2017 01:18 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo vivadames,

Ik ben 21 jaar en zit de laatste tijd in de knoop.

Ik zit de laatste tijd niet lekker in mijn vel. Waar het op neer komt is dat ik me eenzaam voel. Ik heb eigenlijk geen hechte vriendinnen en alles lijkt een beetje aan me voorbij te gaan.

Hierdoor voel ik me ook geneigd om veel te drinken thuis en daardoor de controle te verliezen. Ik wil dit niet meer maar ik weet niet hoe ik moet stoppen.

Ervaren jullie dit ook? Hebben jullie misschien tips? Ik wil me weer gelukkig voelen.
Hoe komt het denk je dat je geen hechte vriendinnen hebt?
Perkele schreef:
28-12-2017 01:26
Hoe komt het denk je dat je geen hechte vriendinnen hebt?

Ik denk voornamelijk omdat ik het moeilijk vind om echt persoonlijk te worden. Ik hou heel veel dingen in en durf niet altijd te zeggen wat ik denk. Hierdoor voel ik me vrij buitengesloten en ben ik vooral erg stil.

Ik weet alleen niet hoe ik moet leren om door die schelp heen te breken.
Ga eens met je huisarts praten.
Je stapt nu een spiraal in waar je alleen vrees ik niet uitkomt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
28-12-2017 01:44
Ga eens met je huisarts praten.
Je stapt nu een spiraal in waar je alleen vrees ik niet uitkomt.

Aanstaande vrijdag heb ik een afspraak bij de huisarts en ga ik zeker vragen of hij me zou willen doorverwijzen naar een psycholoog.

Alleen het knaagt wel, want wat als me dat niet zou helpen? Het is ook merendeels angst wat ik heb want hoe nu verder?

Ik zet daarin in ieder geval al de eerste stap maar daarom vroeg ik me ook af of er gelijkgestemde zijn.

Bedankt voor de reactie!
Drank is nooit de oplossing, dat is alleen symptoombestrijding.
Verder is therapie wel een goed idee.
Als je gaat zoeken naar vriendinnen lukt het je nooit. Je moet een beetje een sociaal leven gaan opbouwen, bijvoorbeeld door op een sport te gaan, cursussen te volgen of door bijvoorbeeld een bijbaantje te gaan zoeken. ik had dit probleem ook heel lang voelde me echt heel eenzaam en werd er echt depressief van. Ik heb gesolliciteerd bij een restaurant als afwasser, ik heb daar in de keuken zo erg gelachen, het klikte echt heel goed met mijn collega's en nu ga ik af en toe naar de kroeg met ze. Als jij jezelf goed voelt straal je dat ook uit, en komen er vanzelf goede en aarde mensen op je pad.

Sterkte
Groetjes sally
Sally101 schreef:
28-12-2017 02:41
Als je gaat zoeken naar vriendinnen lukt het je nooit. Je moet een beetje een sociaal leven gaan opbouwen, bijvoorbeeld door op een sport te gaan, cursussen te volgen of door bijvoorbeeld een bijbaantje te gaan zoeken. ik had dit probleem ook heel lang voelde me echt heel eenzaam en werd er echt depressief van. Ik heb gesolliciteerd bij een restaurant als afwasser, ik heb daar in de keuken zo erg gelachen, het klikte echt heel goed met mijn collega's en nu ga ik af en toe naar de kroeg met ze. Als jij jezelf goed voelt straal je dat ook uit, en komen er vanzelf goede en aarde mensen op je pad.

Sterkte
Groetjes sally
Hey Sally bedankt voor je bericht!

De klik kwam vanzelf zeg je, maar hoe stap je uit de verlegenheid? Gaat dat automatisch?
Het is niet dat ik mijzelf dom vind maar ik heb moeite om leuk met een gesprek mee te doen, ben erg gesloten.

Toch wil ik mijzelf daar overheen zetten want het is wat je zegt, vriendinnen zoek je niet.

Misschien maar is om me heen kijken of er nog leuke cursussen zijn. Alvast de eerste stap zetten.

Bedankt Sally! X
Pluisi schreef:
28-12-2017 02:11
Drank is nooit de oplossing, dat is alleen symptoombestrijding.
Verder is therapie wel een goed idee.

Drank is Inderdaad de afleiding, maar zeer zeker niet de oplossing. Dit moet ik ook met de therapeut gaan bespreken alleen weet ik niet hoe ik het aankaart. Ik schaam me er nogal voor.

Iig bedankt voor je bericht!
Egelpegel schreef:
28-12-2017 02:54
Drank is Inderdaad de afleiding, maar zeer zeker niet de oplossing. Dit moet ik ook met de therapeut gaan bespreken alleen weet ik niet hoe ik het aankaart. Ik schaam me er nogal voor.

Iig bedankt voor je bericht!
Zorg er in ieder geval voor dat je stopt met drinken. Want nu is drank misschien nog alleen maar afleiding, maar als je zo doorgaat wordt drank een probleem dat veel en veel groter is dan je eenzaamheid. Echt, een verslaving wil je niet hebben.

En als je naar een therapeut gaat hoef je je echt niet te schamen voor jouw issues. Juist therapeuten horen dagelijk over dit soort dingen, dat is hun beroep. Als je echt geholpen wil worden in therapie is het beste wat je kunt doen heel open en eerlijk zijn. Dat is moeilijk en soms ook verdrietig, omdat je nare dingen onder ogen moet zien. Maar dat is wel hoe je verder komt.
Succes!
..
duizel wijzigde dit bericht op 18-02-2018 22:21
98.48% gewijzigd
Je hebt alleen controle over de toekomst door het vandaag zo verstandig en ook zo prettig mogelijk te besteden. Allebei zijn even belangrijk. Verdoving door alcohol is niet verstandig en eigenlijk ook niet prettig want het maakt je down.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Misschien heb je wat aan deze website: https://www.succeedsocially.com/
Veel tips!
Helaas verstrekt alcohol de angstgevoelens ook. Het zal best lastig zijn om te stoppen met drinken en je over je sociale onzekerheid heen te zetten. Maar het kan wel, zeker met wat extra hulp. Je bent niet de enige die hier last van heeft. Dat je erkent dat je teveel drinkt maakt al veel verschil.
Misschien kun je naast individuele hulp ook groepstherapie of een soort AA groep bezoeken. Hier kun je veilig oefenen met sociaal gedrag.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Je hebt geen hechte vriendinnen. Maar heb je dan wel ´gewone´ vriendinnen?? Dan is een eerste stap om er eens eentje uit te nodigen en je hart uit te storten. Vriendinnen worden hecht door dingen te delen. En je begint gewoon heel eenvoudig met ´ik moet eigenlijk iets vertellen maar ik durf niet goed´.

Onthoud één ding heel goed; bijna niemand durft om hulp te vragen en bijna iedereen vindt het fijn om hulp te geven.

Drank is geen oplossing, maar dat had je zelf ook al door. Daarmee ben je al een stuk verder dan de gemiddelde alcoholist, dat scheelt.

Kun je eigenlijk wel met je ouders praten???
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Head schreef:
28-12-2017 06:33
Zorg er in ieder geval voor dat je stopt met drinken. Want nu is drank misschien nog alleen maar afleiding, maar als je zo doorgaat wordt drank een probleem dat veel en veel groter is dan je eenzaamheid. Echt, een verslaving wil je niet hebben.

En als je naar een therapeut gaat hoef je je echt niet te schamen voor jouw issues. Juist therapeuten horen dagelijk over dit soort dingen, dat is hun beroep. Als je echt geholpen wil worden in therapie is het beste wat je kunt doen heel open en eerlijk zijn. Dat is moeilijk en soms ook verdrietig, omdat je nare dingen onder ogen moet zien. Maar dat is wel hoe je verder komt.
Succes!
Zo had ik het van de therapeut niet bekeken maar wat je zegt helpt wel, de gedachte dat ik niet de enigste bent maakt de drempel wat kleiner.

bedankt! X
retrostar schreef:
28-12-2017 07:56
Je hebt alleen controle over de toekomst door het vandaag zo verstandig en ook zo prettig mogelijk te besteden. Allebei zijn even belangrijk. Verdoving door alcohol is niet verstandig en eigenlijk ook niet prettig want het maakt je down.
Dat is ook wat het met me doet, eerst voel ik me voor even vrolijk maar al snel slaat dat om en ben ik alleen nog maar bezig om alles 10x over na te denken tot het punt dat alles gaat draaien en ik de volgende dag om 3 uur ‘s middags weer wakker wordt.

Je hebt daarin helemaal gelijk!
lolapaloeza schreef:
28-12-2017 09:19
Helaas verstrekt alcohol de angstgevoelens ook. Het zal best lastig zijn om te stoppen met drinken en je over je sociale onzekerheid heen te zetten. Maar het kan wel, zeker met wat extra hulp. Je bent niet de enige die hier last van heeft. Dat je erkent dat je teveel drinkt maakt al veel verschil.
Misschien kun je naast individuele hulp ook groepstherapie of een soort AA groep bezoeken. Hier kun je veilig oefenen met sociaal gedrag.
Ik heb nog nooit echt over een AA groep gedacht maar dat is een hele goeie tip. Daar zal in zeker wat mee doen, bedankt!
Ceylon schreef:
28-12-2017 10:14
Je hebt geen hechte vriendinnen. Maar heb je dan wel ´gewone´ vriendinnen?? Dan is een eerste stap om er eens eentje uit te nodigen en je hart uit te storten. Vriendinnen worden hecht door dingen te delen. En je begint gewoon heel eenvoudig met ´ik moet eigenlijk iets vertellen maar ik durf niet goed´.

Onthoud één ding heel goed; bijna niemand durft om hulp te vragen en bijna iedereen vindt het fijn om hulp te geven.

Drank is geen oplossing, maar dat had je zelf ook al door. Daarmee ben je al een stuk verder dan de gemiddelde alcoholist, dat scheelt.

Kun je eigenlijk wel met je ouders praten???
Gewone vriendinnen wil ik ze eigenlijk ook niet noemen, ik zie ze zo nu en dan maar nooit 1 op 1 meer in groepsverband. Wat je zegt klopt wel maar de angst om niet serieus genomen te worden “zeg dat ze vinden dat ik me aanstel” knaagt enorm.

Met mijn ouders kan ik niet praten, ze vinden dat je gewoon je schouders eronder moet zetten en inderdaad dus dat ik me niet moet aanstellen. Ik heb het een paar keer geprobeerd, onder het mum van een kopje koffie met mijn moeder. Ze luistert alleen niet, ze vind dat het puber gedrag is en ik maar volwassen moet worden.
Denk dat je een goede stap zet door langs de huisarts te gaan. Misschien kun je daar ook meteen je alcoholgebruik op tafel gooien? Heb je dat alvast gehad & dan kan je arts je iig goed doorverwijzen.

Het lijkt me lastig dat je niet goed bij je ouders terecht kunt hiervoor. Zeker dan kan lotgenotencontact wel een veilige plek zijn om vrijuit te praten en te oefenen.

Succes morgen bij de huisarts!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven