Thuis wonen

11-01-2018 00:28 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is een 'normale' leeftijd om het huis uit te gaan?

Ik ben nu 24 jaar oud en woon nog bij mijn ouders. Dat ik enigst kind ben heeft hier misschien ook iets mee te maken. De band met mijn ouders is goed, er is voor mij simpelweg geen reden om het huis uit te gaan. Hier heb ik met niemand iets te maken, mijn ouders laten mij rustig mijn gang gaan ( binnen beperken, waar ik mee kan leven ).

Op dit moment volg ik een BBL opleiding waar ik over twee jaar mee klaar hoop te zijn. Dan wil ik wel eens gaan kijken naar een huisje.
Daarnaast heb ik ook een vriend, al bijna drie jaar. Alleen voel ik totaal geen behoefte om samen te gaan wonen met hem.

Wat denken jullie?
Moiren’ schreef:
11-01-2018 14:35
Wat zal jij onzelfstandig zijn.
Doornroosje kan niet eens zelfstandig wakker worden. Zo erg is het met haar gesteld!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Gelukkigworden schreef:
11-01-2018 12:33
Het is tegenwoordig ook niet makkelijk. Ben zelf 26 woon nog thuis. Tuurlijk wil ik weg maar ga niet op kamers. Particulier huren is te duur, andere huurwoningen via de gemeente krijg je zelden. Reageer veel maar andere mensen (andere situaties) gaan voor. En in me 1tje een huis kopen gaat ook niet 1,2,3 daar spelen een vast contract en eigen vermogen ook bij mee. Wat moet je dan?
Resumerend: je bent 26 en woont nog thuis, je wil wel op jezelf maar niet "op kamers". Waarom niet? Dat is toch ook op jezelf wonen? Of is dat te min? Huurwoningen via de gemeente krijg je maar zelden..Nee, via de gemeente krijg je niet snel een woning nee, probeer het eens bij een woningbouwvereniging, schrijf je in. Particuliere huizen zijn te duur? Ik heb zat kennissen en familie die via particuliere huur in een appartement zitten. Kijk, dat je prima zit onder moeders vleugels geloof ik gelijk, maar kom niet aan met die onzin dat het allemaal moeilijk is en het je allemaal overkomt. Daar kan ik slecht tegen. Zeker bij een 26-jarige.
LizBakker schreef:
11-01-2018 14:32
Nee, dat had ik niet moeten zeggen. Ik draafde een beetje door. Maar in vergelijking met mijn broer leid ik wel een minder burgerlijk en doorsnee leven, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten inderdaad.
Die arrogantie krijg je er toch niet helemaal uit hoor.
Want wat is burgerlijk?
Ik leid een burgerlijk leven: huur-appartement, 2 kinderen, niks avontuurlijks.
Wel ben ik bewust alleenstaand moeder, dat is niet zo doorsnee, maar vind ik niet bijzonder.
En ik studeer sinds kort weer. Ook niet doorsnee.
Ik hoef geen grootse dingen mee te maken, want ik gok dat ik toch meer heb meegemaakt dan de meesten. Niet aan reizen bijvoorbeeld, wel aan persoonlijke ervaringen.

Eerlijk gezegd vind ik het feit dat je jezelf zo verheven voelt al een teken dat je nog een hoop te leren hebt. Daar helpt je laatste zin niet bij.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
doornroosje9 schreef:
11-01-2018 14:33
Ik heb totaal niets meegemaakt blijkbaar. Woonde ook nog vrij lang bij mijn ouders. Was het maar zo.
Ik had in ieder geval een hele andere studententijd gehad als ik thuis had gewoond.
LizBakker schreef:
11-01-2018 14:32
Nee, dat had ik niet moeten zeggen. Ik draafde een beetje door. Maar in vergelijking met mijn broer leid ik wel een minder burgerlijk en doorsnee leven, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten inderdaad.
OK :)
Oudblond schreef:
11-01-2018 14:36
Doornroosje kan niet eens zelfstandig wakker worden. Zo erg is het met haar gesteld!
:rofl:
Moiren’ schreef:
11-01-2018 14:35
Wat zal jij onzelfstandig zijn.
Gelukkig ben ik getrouwd. Ik laat alles aan mijn man over natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Oudblond schreef:
:moon:
nessemeisje schreef:
11-01-2018 14:38
Resumerend: je bent 26 en woont nog thuis, je wil wel op jezelf maar niet "op kamers". Waarom niet? Dat is toch ook op jezelf wonen? Of is dat te min? Huurwoningen via de gemeente krijg je maar zelden..Nee, via de gemeente krijg je niet snel een woning nee, probeer het eens bij een woningbouwvereniging, schrijf je in. Particuliere huizen zijn te duur? Ik heb zat kennissen en familie die via particuliere huur in een appartement zitten. Kijk, dat je prima zit onder moeders vleugels geloof ik gelijk, maar kom niet aan met die onzin dat het allemaal moeilijk is en het je allemaal overkomt. Daar kan ik slecht tegen. Zeker bij een 26-jarige.

Ik sta ingeschreven sinds mijn 18e en reageer overal op tot op heden weinig succes. Ik kan niks particuliers huren van 950 euro in de maand naast mijn rekeningen? Weet niet hoe ik dat zou moeten doen hoor. Een kamer wil ik niet dan spaar ik liever door totdat ik wel iets kan kopen naar wens.
doornroosje9 schreef:
11-01-2018 14:41
Gelukkig ben ik getrouwd. Ik laat alles aan mijn man over natuurlijk.
Dat vind ik verstandig gekozen van je vader.
Solomio schreef:
11-01-2018 14:39
Die arrogantie krijg je er toch niet helemaal uit hoor.
Want wat is burgerlijk?
Ik leid een burgerlijk leven: huur-appartement, 2 kinderen, niks avontuurlijks.
Wel ben ik bewust alleenstaand moeder, dat is niet zo doorsnee, maar vind ik niet bijzonder.
En ik studeer sinds kort weer. Ook niet doorsnee.
Ik hoef geen grootse dingen mee te maken, want ik gok dat ik toch meer heb meegemaakt dan de meesten. Niet aan reizen bijvoorbeeld, wel aan persoonlijke ervaringen.

Eerlijk gezegd vind ik het feit dat je jezelf zo verheven voelt al een teken dat je nog een hoop te leren hebt. Daar helpt je laatste zin niet bij.
Ik voel me niet verheven. En ik mag hopen dat ik nog een hoop te leren heb, daar is het leven toch voor?

Burgerlijk is een normale omschrijving van een bepaald huisje boompje beestje leven en iedereen weet wat daarmee wordt bedoeld. Als het niet op jou slaat, dan niet. En wel, dan ook prima. Als je maar het leven leidt dat je wil leiden.
Gelukkigworden schreef:
11-01-2018 14:42
Een kamer wil ik niet dan spaar ik liever door totdat ik wel iets kan kopen naar wens.
En hoelang denk je dat nog te moeten sparen?
LizBakker schreef:
11-01-2018 14:44
Ik voel me niet verheven. En ik mag hopen dat ik nog een hoop te leren heb, daar is het leven toch voor?

Burgerlijk is een normale omschrijving van een bepaald huisje boompje beestje leven en iedereen weet wat daarmee wordt bedoeld. Als het niet op jou slaat, dan niet. En wel, dan ook prima. Als je maar het leven leidt dat je wil leiden.
Als je maar het leven leidt dat je wil leiden? Behalve dan toch als je op je 24e nog bij je ouders woont blijkbaar.

En nee, ik leid niet (volledig) het leven dat ik wil leiden. Je hebt namelijk niet alles in de hand.
Maar binnen de beperkingen die er zijn ben ik niet ontevreden.
Ik word alleen chaggerijnig als er weer eens makkelijk geoordeeld wordt. Niet eens over mij dit keer, maar ik kan sowieso slecht tegen dat makkelijke oordelen.
LizBakker schreef:

Ik weet eigenlijk helemaal niet wat daarmee wordt bedoelt... ik vind nl mensen die het standaard vrijgezelle leven leiden in een grote stad ook enorm burgerlijk.
Oudblond schreef:
:P
ghostly41 schreef:
11-01-2018 14:48
Ik weet eigenlijk helemaal niet wat daarmee wordt bedoelt... ik vind nl mensen die het standaard vrijgezelle leven leiden in een grote stad ook enorm burgerlijk.
Ah oké. Dan zijn we allemaal burgerlijk. Opgelost!
LizBakker schreef:
11-01-2018 14:54
Ah oké. Dan zijn we allemaal burgerlijk. Opgelost!
Nou dat is niet helemaal waar... mensen die tegen de stroom in iets anders doen zijn niet burgerlijk.

Jij vindt jezelf duidelijk niet burgerlijk, maar ik durf bijna te wedden dat je dat wel bent.
ghostly41 schreef:
11-01-2018 14:58
Nou dat is niet helemaal waar... mensen die tegen de stroom in iets anders doen zijn niet burgerlijk.

Jij vindt jezelf duidelijk niet burgerlijk, maar ik durf bijna te wedden dat je dat wel bent.
Ja, die weddenschap durf ik ook niet met je aan te gaan.
LizBakker schreef:

Burgerlijk heeft over het algemeen geen positieve betekenis. Dus ja, als jij vindt dat je geen burgerlijk leven leidt vind ik dat je jezelf boven anderen plaatst.
Gelukkigworden schreef:
11-01-2018 12:33
Het is tegenwoordig ook niet makkelijk. Ben zelf 26 woon nog thuis. Tuurlijk wil ik weg maar ga niet op kamers. Particulier huren is te duur, andere huurwoningen via de gemeente krijg je zelden. Reageer veel maar andere mensen (andere situaties) gaan voor. En in me 1tje een huis kopen gaat ook niet 1,2,3 daar spelen een vast contract en eigen vermogen ook bij mee. Wat moet je dan?
Hoe komt het dat je, als je tot je 26e thuis woont, je geen bak geld bij elkaar hebt kunnen sparen? Da's toch net (de enige) interessante reden om wat langer thuis te wonen: weinig tot geen vaste lasten, veel werken, veel kunnen sparen en een stuk vermogen opbouwen? (zo zie ik het toch, als ouder)

Waarom heb je deze kans gemist dan?
Solomio schreef:
11-01-2018 15:01
Burgerlijk heeft over het algemeen geen positieve betekenis. Dus ja, als jij vindt dat je geen burgerlijk leven leidt vind ik dat je jezelf boven anderen plaatst.
Oh, nou ja, dat is zeer zeker niet zo, want mijn leven kun je weer met andere negatieve termen omschrijven.
Moiren’ schreef:
11-01-2018 14:43
Dat vind ik verstandig gekozen van je vader.
:HA:
Het heeft, uitzonderingen daar gelaten, te maken met keuzes maken. De ene kiest ervoor om te sparen, gaat later uit huis en kiest meteen voor een wat luxere woning. De ander gaat vroeg het huis uit, beleeft meer, maar zal er waarschijnlijk financieel iets minder goed voor staan. Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. 24 jaar vind ik niet zo oud nog hoor. Kijk eind 20 of in de 30 zou het bij mij wel vraagtekens oproepen als iemand nog steeds thuis woont. Op jouw leeftijd nog niet. Zou wel eerlijk zijn naar jouw vriend toe, hij heeft al best wel een leeftijd waarop hij gaat denken aan zijn toekomst. Als die niet matchen kan hij dat maar beter meteen weten zodat hij eventueel nog op zoek kan gaan naar iemand anders. Hoe ouder hoe moeilijker. Daar zou ik wel rekening mee houden.
Tussen 17 en 21 vind ik normaal, daarboven vind ik tamelijk oud en daar beneden vrij jong maar nog niet per se "abnormaal".
Het hangt met zoveel zaken samen. Of je bijv al in een (studenten)stad woont of niet, of je zelf of je ouders een kamer voor je kunnen betalen en op welk niveau je een opleiding/studie doet.

Voor mbo/hbo-opleidingen vind ik het niet heel vreemd dat iemand (meestal na vmbo of havo) de opleiding vanuit ouderlijk huis volgt en op zichzelf gaat wonen wanneer men gaat werken.
Voor een wo-studie vind ik het op kamers eigenlijk echt een onderdeel van het studeren maar dat is puur mijn gevoel dus daarbij.

Wat ik niet goed begrijp is thuis blijven wonen terwijl men al werkt. En wat ik ook lastig vind te begrijpen (vooral o dat ik het daar Spaans benauwd van zou krijgen) is dat iemand niet op zichzelf wil, wel wo volgt maar te zeer gehecht is geraakt aan de eigen buurt.
De meeste mensen die ik ken waren toen ze 24 waren al wel lang uit huis. Dus als ik daar naar kijk ben je wat oud om nog thuis te wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven