Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!
donderdag 28 december 2017 om 11:52
Hoi allen,
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
donderdag 11 januari 2018 om 18:35
Gaat mij om de afwisseling met water.Iets sap en verder water,lekker gekoeld in de koelkast. Vind ik lekkerder dan ijsthee.nina1966 schreef: ↑11-01-2018 18:29Waarom dan diksap? Dat is echt geen puur natuur hoor Gooi een paar appels in de keukenmachine , dat is pas echt sap.
Ik ben echter van mening dat fruit bedoelt is om te eten en niet om te drinken Een glas jus klok je zo leeg maar eet je ook zo 3 sinaasappels achter elkaar?
Als je je dat beseft kun je voor jezelf beter de keuze maken.
donderdag 11 januari 2018 om 18:38
Heeft geen enkele na- of bijsmaak. Ik kan niet meer zonder. Door dit kan ik mijn koffie zwart drinken.Case-je schreef: ↑11-01-2018 18:34Ik heb er informatie over opgezocht en dat klinkt eindelijk eens als een mooie vervanger.
Zit er echt geen nasmaak aan? Ik proef bij iedere andere zoetstof meestal wel een nasmaak en dat hoeft voor mij niet. Ik gebruik eigenlijk zelden suiker, maar heel af en toe is het handig.
donderdag 11 januari 2018 om 18:47
Je moet ze ook in je mond stoppen , niet stiekem in knijpen
donderdag 11 januari 2018 om 18:53
Voor mij valt dat onder de polyolen en daar ben ik géén fan van. Voor zo ver ik weet zijn polyolen gewoon koolhydraten. En ze mogen dan minder invloed hebben op de bloedsuiker, toch is het niet goed als je af wil vallen.
donderdag 11 januari 2018 om 18:58
Ze hebben helemaal geen invloed op bloedsuiker en ik ben er 11 kilo mee afgevallen.
Ik dacht juist dat het koolhydraatarme dieet ervoor zorgde dat je niet het idee en gevoel hebt alsof je in noord Korea leeft, zoals dat met al die andere diëten wel het geval is.
Ik wil niet meer afvallen, dus maakt het voor mij sowieso niets uit, maar ik vind het wel kwalijk dat je je medeforummers op het verkeerde been zet door wel allerlei goeds af te wijzen, maar niet met een goed en gezond alternatief te komen. Zo kan m'n blote kont het ook.
donderdag 11 januari 2018 om 19:18
https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=189457
Die heb ik vanavond gemaakt. Ipv aardappelpuree heb ik gewoon bloemkoolrijst gebruikt. Ohja, er staat 40 minuten in de oven maar ik vond 30 goed genoeg.
Die heb ik vanavond gemaakt. Ipv aardappelpuree heb ik gewoon bloemkoolrijst gebruikt. Ohja, er staat 40 minuten in de oven maar ik vond 30 goed genoeg.
donderdag 11 januari 2018 om 19:21
Lekker!Saoghail schreef: ↑11-01-2018 19:18https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=189457
donderdag 11 januari 2018 om 19:27
Ik heb eigenlijk alleen maar zinvolle opmerkingen gezien van Nina1966 en ik zie nergens dat er zinvolle dingen afgewezen zonder een alternatief te bieden, maar misschien verschillen we van mening over wat zinvol is. Ik vindt producten vol polyonen ook niet zinvol.Cateautje schreef: ↑11-01-2018 18:58Ze hebben helemaal geen invloed op bloedsuiker en ik ben er 11 kilo mee afgevallen.
Ik dacht juist dat het koolhydraatarme dieet ervoor zorgde dat je niet het idee en gevoel hebt alsof je in noord Korea leeft, zoals dat met al die andere diëten wel het geval is.
Ik wil niet meer afvallen, dus maakt het voor mij sowieso niets uit, maar ik vind het wel kwalijk dat je je medeforummers op het verkeerde been zet door wel allerlei goeds af te wijzen, maar niet met een goed en gezond alternatief te komen. Zo kan m'n blote kont het ook.
Ik let er altijd op dat er geen (sporen van) zetmeel of tarwe in producten zitten en ze onder de 5 kh per 100 gram zitten. Ook op die manier kom je echt niet uit op een "Noord-Koreaans dieet".
donderdag 11 januari 2018 om 19:35
Zo, weer heel wat bij te lezen gehad!
Vanmiddag heb ik een zogenaamde vetbom gemaakt. Ik ben niet zo van vaak gebakken eieren en spek en andere hele vette gerechten.
Dit maak je met boter, kokosolie en in dit geval cacaopoeder, wat stevia (ik gebruik de druppels van Enra; een heel stuk duurder dan het poeder uit de supermarkt maar 90% stevia en geen maltodextrose e.d. ) en chiazaad. Balletjes van rollen en door gedroogde kokos halen.
Je kunt er ook een hartige variant van maken met roomkaas.
Vanavond witlofsalade en kabeljauw onder een sneeuwdakje. Kabeljauw bakken; 1 eiwit pp met wat weisteenpoeder stijf kloppen, klein augurkje pp en wat blaadjes basilicum heel fijn snijden, dit door de eiwitten spatelen.
Kabeljauw in ovenschaal, eiwit erover en 5 minuten in de oven op 180 graden.
Vanmiddag heb ik een zogenaamde vetbom gemaakt. Ik ben niet zo van vaak gebakken eieren en spek en andere hele vette gerechten.
Dit maak je met boter, kokosolie en in dit geval cacaopoeder, wat stevia (ik gebruik de druppels van Enra; een heel stuk duurder dan het poeder uit de supermarkt maar 90% stevia en geen maltodextrose e.d. ) en chiazaad. Balletjes van rollen en door gedroogde kokos halen.
Je kunt er ook een hartige variant van maken met roomkaas.
Vanavond witlofsalade en kabeljauw onder een sneeuwdakje. Kabeljauw bakken; 1 eiwit pp met wat weisteenpoeder stijf kloppen, klein augurkje pp en wat blaadjes basilicum heel fijn snijden, dit door de eiwitten spatelen.
Kabeljauw in ovenschaal, eiwit erover en 5 minuten in de oven op 180 graden.
donderdag 11 januari 2018 om 19:50
Cateautje schreef: ↑11-01-2018 18:58Ze hebben helemaal geen invloed op bloedsuiker en ik ben er 11 kilo mee afgevallen.
Iets zegt me dat je net gestopt bent met roken...
donderdag 11 januari 2018 om 20:07
Absoluut!Case-je schreef: ↑11-01-2018 15:32Toch fijn dat je afgevallen bent
Ik wil wel afvallen, maar ik wil niet heel snel afvallen omdat me dat niet gezond lijkt.
Mocht ik op het gewicht komen dat ik het liefst zou hebben, dan is dat fijn, maar ik wil dan toch dit eetpatroon niet veranderen. Ik vind deze manier van met voeding en mijn lijf omgaan prettig en gezond.
Het is inderdaad echt een hele fijne methode. Ben echt heel blij met wat ik allemaal mag eten. Soms kan ik het haast niet geloven. Gek he?
donderdag 11 januari 2018 om 20:57
Zou ik niet doen. Kijk eens hoeveel kh ze per 100 gram bevatten: 79. De richtlijn is het aantal gram koolhydraten per 100 gram.Dymphnatam schreef: ↑11-01-2018 16:12Net ontdekt: matzes in zo'n oranje pak bevatten slechts 4,9 gr.Kh per stuk.
Het zijn bovendien waardeloze koolhydraten: tarwebloem. Granen wekken bij de meeste mensen juist de eetlust op. Dat is het laatste wat je wil.
donderdag 11 januari 2018 om 21:04
Daar kun je mij midden in de nacht wakker voor maken! Lekker met een tomaatje erbij en een plakje kaas! Als je koolhydraatarm eet moet je leren je angst voor (goede) vetten te overwinnen! Je moet natuurlijk niet onbeperkt vet eten, maar twee gebakken eieren met 4 plakjes ontbijtspek is een prima maaltijd.
donderdag 11 januari 2018 om 21:23
Ik drink mijn koffie en thee al jaren zwart.
Eet er graag brood bij (vandaag nog niet gehad en dus neem ik een krentenbol met appel.)
Maar kijk eens wat ik hier vind.
Een overzicht met E-nummers van de consumentenbond en een beschrijving van zoetstoffen en waar het uit komt .
https://www.consumentenbond.nl/dieet/zoetstoffen
en er is nog meer. Zet ik even naar om misschien later nog een te kijken en te vergelijken met E-nummers.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... offen.aspx
Eet er graag brood bij (vandaag nog niet gehad en dus neem ik een krentenbol met appel.)
Maar kijk eens wat ik hier vind.
Een overzicht met E-nummers van de consumentenbond en een beschrijving van zoetstoffen en waar het uit komt .
https://www.consumentenbond.nl/dieet/zoetstoffen
en er is nog meer. Zet ik even naar om misschien later nog een te kijken en te vergelijken met E-nummers.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... offen.aspx
donderdag 11 januari 2018 om 21:29
Dat weet ik. Het is ook niet zo dat ik het niet wil eten vanwege 'angst' voor vet, maar ik vind het gewoon niet heel erg lekker. Prima voor een keer, maar ik zou er echt niet aan moeten denken om dat dagelijks te eten.elske1975 schreef: ↑11-01-2018 21:04Daar kun je mij midden in de nacht wakker voor maken! Lekker met een tomaatje erbij en een plakje kaas! Als je koolhydraatarm eet moet je leren je angst voor (goede) vetten te overwinnen! Je moet natuurlijk niet onbeperkt vet eten, maar twee gebakken eieren met 4 plakjes ontbijtspek is een prima maaltijd.
Gisteren heb ik een eiersalade gemaakt met mayo en kerrie en begin deze week 1 met avocado.
Zo probeer ik wat af te wisselen en verschillende 'uitvoeringen' van vet te gebruiken.
donderdag 11 januari 2018 om 21:32
Dat is ook erg lekker! Ik eet ook niet elke dag gebakken eieren met spek, maar wel minstens 1 x per week.girasole3 schreef: ↑11-01-2018 21:29Dat weet ik. Het is ook niet zo dat ik het niet wil eten vanwege 'angst' voor vet, maar ik vind het gewoon niet heel erg lekker. Prima voor een keer, maar ik zou er echt niet aan moeten denken om dat dagelijks te eten.
Gisteren heb ik een eiersalade gemaakt met mayo en kerrie en begin deze week 1 met avocado.
Zo probeer ik wat af te wisselen en verschillende 'uitvoeringen' van vet te gebruiken.
donderdag 11 januari 2018 om 21:38
elske1975 schreef: ↑11-01-2018 20:57Zou ik niet doen. Kijk eens hoeveel kh ze per 100 gram bevatten: 79. De richtlijn is het aantal gram koolhydraten per 100 gram.
Het zijn bovendien waardeloze koolhydraten: tarwebloem. Granen wekken bij de meeste mensen juist de eetlust op. Dat is het laatste wat je wil.
Ja, maar dat is dus als je inderdaad 100 gram eet. In een pak zitten er 16, en die wegen bij elkaar 80 gram.
Als er geen beleg op zit waaien ze van je bord af...
donderdag 11 januari 2018 om 21:40
Zou voor mij niets uitmaken, ik vind ze alleen lekker met dik roomboter en een dikke laag suiker.Dymphnatam schreef: ↑11-01-2018 21:38Ja, maar dat is dus als je inderdaad 100 gram eet. In een pak zitten er 16, en die wegen bij elkaar 80 gram.
Als er geen beleg op zit waaien ze van je bord af...
donderdag 11 januari 2018 om 21:41
Sorry hoor maar ik kom voor allerlei dingen met een alternatief. En ik zet niemand op het verkeerde been.Cateautje schreef: ↑11-01-2018 18:58Ze hebben helemaal geen invloed op bloedsuiker en ik ben er 11 kilo mee afgevallen.
donderdag 11 januari 2018 om 21:42
Als jij het lekker vindt om een keer zo'n ding te eten: vooral doen!
Iedereen geeft er toch op zijn eigen manier invulling aan; de een kijkt heel sterk naar het aantal khd per 100 gram, terwijl een ander veel meer kijkt naar het aantal khd per portie.
Ik probeer zoveel mogelijk langzame koolhydraten te eten; maar heb eerder deze week ook 2 lepels ketjap gebruikt in een pan bloemkoolnasi. Dat waren maar 4 khd op een hele pan voor 3 personen, dat vind ik geen probleem. Maar een ander zal zoiets ook niet doen: prima toch?
Iedereen geeft er toch op zijn eigen manier invulling aan; de een kijkt heel sterk naar het aantal khd per 100 gram, terwijl een ander veel meer kijkt naar het aantal khd per portie.
Ik probeer zoveel mogelijk langzame koolhydraten te eten; maar heb eerder deze week ook 2 lepels ketjap gebruikt in een pan bloemkoolnasi. Dat waren maar 4 khd op een hele pan voor 3 personen, dat vind ik geen probleem. Maar een ander zal zoiets ook niet doen: prima toch?
donderdag 11 januari 2018 om 21:44
Als je goed bezig bent kun je af en toe best een wijntje nemen hoor. Het moet wel leuk blijven Gewoon voor jezelf de afweging maken of het het waard is.