CITO spelling

25-01-2018 15:26 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb een vraagje, wellicht voor de juffen onder ons. Mijn dochter heeft de cito spelling gemaakt van groep 4. Deze bestond volgens mij uit 2 x 20 woorden.

Nu heeft zij er de eerste keer 17 goed, 2e keer ook. De meester gaf nu aan dat ze dan een III score heeft.

Ik heb nog geen kans gehad om te vragen hoe dit dan precies zit maar als ik reken dan is 34 van de 40 goed een score van 85%. Is dat dan gelijk aan een III, dat lijkt mij zo bijzonder.

Wellicht kan iemand hier wat meer duidelijkheid geven.
III houdt in dat 40% van de leerlingen het minder goed heeft gedaan, en 40% beter. De beste 20% krijgt een I, de 20% daarna een II, en zo tot en met V. Op sommige toetsen heb je met 2 fout al een II, dus je kunt niet altijd naar het aantal vragen kijken.
Ik zie nu dat in die link ook het gemiddelde wordt genoemd, maar volgens mij is dat niet zo.
Dank voor jullie bericht. Ik begrijp wel wat de cito score zelf betekent maar 34 van de 40 is 85% en klinkt in mijn oren als hoger dan gemiddeld.

Maar misschien iemand die weet hoe die omrekening van goede antwoorden naar score in zijn werk gaat?
Viarel schreef:
25-01-2018 15:48
Dank voor jullie bericht. Ik begrijp wel wat de cito score zelf betekent maar 34 van de 40 is 85% en klinkt in mijn oren als hoger dan gemiddeld.

Maar misschien iemand die weet hoe die omrekening van goede antwoorden naar score in zijn werk gaat?
Als het een 'makkelijke' toets is zullen veel leerlingen die foutloos maken. Dat is dan de I-groep. Ze zullen dus periodiek moeten kijken of dat nog steeds 20% is, en afhankelijk daarvan de normering aanpassen.
Ik weet niet precies hoe het met de Cito zit maar ik heb ook toetsen gemaakt waarbij je 90 vragen van de 100 goed moest hebben voor een voldoende. Dus zolang je niet weet hoe men 6 van 40 fout weegt zegt de 85% niks.
Viarel schreef:
25-01-2018 15:48

Het lijkt alsof je het juist niet begrijpt. Een III heeft niets met die 85% te maken of hoger dan gemiddeld. Het is juist dat 40% van alle andere kinderen de test beter hebben gemaakt dan jouw dochter.

En die omrekening gaat TOV de landelijke uitslagen.
Er vanuit gaande dat ze de ' nieuwe' 3.0 toets heeft gemaakt, is het een hoge III score (B/III) en daarmee wel een gemiddelde score. 35 goed is nl een II score.
Ik denk dat de leerkracht vandaag gewoon zin had in 3’ en. Lullig voor je kind zeg, heeft-ie haar gewoon als gemiddeld beoordeeld.
Deze groep 4 juf meldt zich!

Het gaat bij de cito helaas niet om een goedpercentage. Ik heb het even voor je nagekeken.

Bij de cito 3.0 geldt het volgende:
0-3 fout is een 1
4-5 fout is een 2
6-10 fout is een 3 = gemiddelde.
Moiren’ schreef:
25-01-2018 16:53
Ik denk dat de leerkracht vandaag gewoon zin had in 3’ en. Lullig voor je kind zeg, heeft-ie haar gewoon als gemiddeld beoordeeld.
Het gaat mij niet om de score maar ik wil wel graag snappen hoe zoiets nu gewogen wordt. De meester had deze uitleg nl niet.
Maar dank, echt een super aardige bijdrage ook....
Viarel schreef:
25-01-2018 17:08
Het gaat mij niet om de score maar ik wil wel graag snappen hoe zoiets nu gewogen wordt. De meester had deze uitleg nl niet.
Die uitleg was er al.
Blond93 schreef:
25-01-2018 17:00
Deze groep 4 juf meldt zich!

Het gaat bij de cito helaas niet om een goedpercentage. Ik heb het even voor je nagekeken.

Bij de cito 3.0 geldt het volgende:
0-3 fout is een 1
4-5 fout is een 2
6-10 fout is een 3 = gemiddelde.
Dank je wel, dit is mooi om te weten. Geeft een beter inzicht
@Mardejo: ik heb een nieuwe forumnaam maar je kent me als bloesem1977. Onze jongens lijken op elkaar,weet je nog ? Heb jij een linkje naar die Cito-scores? Hoeveel fout is welke score? Ik had ooit een link maar die is offline gehaald. Ben benieuwd, bedankt!
Er zijn veel kinderen met minder fouten dan jouw kind. En ook veel met meer, die hebben IV of V

Nou, een gemiddelde score. In groep 4. Wat maakt het eigenlijk uit..
permis schreef:
26-01-2018 08:22
Er zijn veel kinderen met minder fouten dan jouw kind. En ook veel met meer, die hebben IV of V

Nou, een gemiddelde score. In groep 4. Wat maakt het eigenlijk uit..
niet veel idd
jeegirl wijzigde dit bericht op 26-01-2018 08:51
Reden: .
25.56% gewijzigd
Viarel schreef:
25-01-2018 17:08
Waarom zou je dit eigenlijk moeten snappen?
Je verandert er toch niets aan
Frankly my dear, I don"t give a damn
Gemiddeld lijkt me prima. Waarom wil je dit zo uitgezocht hebben?
Denk je dat de meester niet goed nakijkt? Of dat de normering bij Cito niet klopt? Valt de score je tegen?
EngeLiene schreef:
26-01-2018 11:56
Gemiddeld lijkt me prima. Waarom wil je dit zo uitgezocht hebben?
Denk je dat de meester niet goed nakijkt? Of dat de normering bij Cito niet klopt? Valt de score je tegen?
Ik vermoed alle drie
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hoezo weet je überhaupt de score? Deze worden hier niet met de kinderen meegegeven.
Nou dat verschilt per school of die scores worden gedeeld. Ik vind wel dat er teveel aan Cito opgehangen wordt door scholen en ouders.
Wel gek dat ze je dit niet op school konden vertellen. Staat namelijk gewoon in de handleiding
Klinkt nogal of je heel veel waarde hecht aan de cito's, TO. Je kind zit in groep vier! Op deze manier kweek je citostress bij je kind.
Waarom, waarom in hemelsnaam, delen al die juffen de fout-scores met de kinderen en ouders?

In de tijd van mijn kinderen wist ik niet hoeveel ze fout of goed hadden, ik kreeg alleen de uitslagen. Die toen nog in A, B etc werden gemeten, en dat kon iedereen mee leven.
Voor heel veel toetsen geldt een 80% norm. 80%= voldoende dus een 5.5/6
Ik vind het vooral vreemd dat de school je niet gewoon antwoord kon geven, die moeten weten hoe het werkt. Als je niets weet van dit soort toetsen snap ik best dat je bij 85% goed denkt dat dat toch een hoge score moet opleveren en niet "maar" gemiddeld. Vaak werkt het zo dat als je 85% goed hebt je een 8.5 hebt gehaald en dat is natuurlijk boven gemiddeld. Bij deze toetsen is het vooral belangrijk hoe een kind scoort ten opzichte van andere kinderen, in dit geval scoort dus 40% van de kinderen hoger dan 85% en 40% lager en is 85% dus wel gemiddeld.

Maar maak je in hemelsnaam niet te druk over een cito in groep 4 en zeker niet als je kind het gewoon prima doet, met gemiddeld is niets mis.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven