CITO spelling

25-01-2018 15:26 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb een vraagje, wellicht voor de juffen onder ons. Mijn dochter heeft de cito spelling gemaakt van groep 4. Deze bestond volgens mij uit 2 x 20 woorden.

Nu heeft zij er de eerste keer 17 goed, 2e keer ook. De meester gaf nu aan dat ze dan een III score heeft.

Ik heb nog geen kans gehad om te vragen hoe dit dan precies zit maar als ik reken dan is 34 van de 40 goed een score van 85%. Is dat dan gelijk aan een III, dat lijkt mij zo bijzonder.

Wellicht kan iemand hier wat meer duidelijkheid geven.
Eva1977 schreef:
25-01-2018 19:57
@Mardejo: ik heb een nieuwe forumnaam maar je kent me als bloesem1977.
Hey Bloesem :hello: ! Ik vond je al een poosje opvallend stil, maar je was er dus niet! Hoe komt het dat je een andere nick hebt ?
Welcome back in elk geval!
mamaonbekend schreef:
26-01-2018 18:34
Hey Bloesem :hello: ! Ik vond je al een poosje opvallend stil, maar je was er dus niet! Hoe komt het dat je een andere nick hebt ?
Welcome back in elk geval!
Hey hoi! Ik dacht na 8 jaar dat het eens tijd werd voor een andere Nick . Geen bijzondere reden eigenlijk😀
@ Ha Eva, ik heb geen link. Ik stuur je even een persoonlijk bericht. Dan leg ik het je uit.
Sjee... Cito spelling, Cito begrijpend lezen....

Nu Cito rekenen en woordenschat nog en dan is het plaatje compleet.

:@@:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
26-01-2018 20:09
Sjee... Cito spelling, Cito begrijpend lezen....

Nu Cito rekenen en woordenschat nog en dan is het plaatje compleet.

:@@:
Geven jullie door hoeveel goed en fout?
mardejo schreef:
26-01-2018 20:06
@ Ha Eva, ik heb geen link. Ik stuur je even een persoonlijk bericht. Dan leg ik het je uit.

Dank! Pb terug
Andersom schreef:
26-01-2018 12:50
Waarom, waarom in hemelsnaam, delen al die juffen de fout-scores met de kinderen en ouders?

In de tijd van mijn kinderen wist ik niet hoeveel ze fout of goed hadden, ik kreeg alleen de uitslagen. Die toen nog in A, B etc werden gemeten, en dat kon iedereen mee leven.
Maar in dit geval geeft de leerkracht toch de uitslag. Een III, of een C, same difference.

Ik denk alleen dat TO nog niet wist dat 80-85% goed in CITO-land gewoon gemiddeld is.

Daarbij, maar dat is al vaker gezegd: waar maak je je druk om TO. Je kind zit in groep 4 en heeft een gemiddelde score..
Prima toch? of had je iets anders gewild/gehoopt?
Madre schreef:
26-01-2018 21:04
Maar in dit geval geeft de leerkracht toch de uitslag. Een III, of een C, same difference.

Ik denk alleen dat TO nog niet wist dat 80-85% goed in CITO-land gewoon gemiddeld is.

Daarbij, maar dat is al vaker gezegd: waar maak je je druk om TO. Je kind zit in groep 4 en heeft een gemiddelde score..

De score of uitslag is iets anders dan aantal fout.

Methodetoetsen, wisten mijn kinderen wel hoe ze scoorden, cito niet. Geen score, geen fouten. Prima oplossing van school.
Madre schreef:
26-01-2018 21:04

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik mij er druk om maak. Ik heb al eerder gezegd dat ik graag wil begrijpen hoe de systematiek werkt.

Mijn dochter maakt normaal gesproken haar spelling volgens de blaadjes die ze mee naar huis krijgt behoorlijk goed volgens school want er staat altijd een 9 of 10 op. Ook dan heeft ze uiteraard wel eens wat foutjes, lijkt mij ook vrij normaal. Maar dan is haar cito nu wel wat afwijkend van wat school normaal mee naar huis heeft. Het is me duidelijk dat er een andere weging is.

Maar het is te kort door de bocht om klakkeloos aan te nemen dat ik me druk maak om de cito of vind dat ze hoog moet scoren.
De toetsen van spelling die ze normaal maakt is de spelling waar ze dan de afgelopen dagen/weken mee bezig zijn geweest. Dus dat ligt nog vers in het geheugen. Toets bevat dan vaak maar een paar categorieën.

Cito toets de meer algemene kennis die kinderen van die leeftijd in Nederland zouden (moeten) kunnen beheersen. Daar zitten dan ook woorden tussen die je kind misschien nog niet heeft geleerd.
Cito's zijn sowieso vreselijk.

De scholen zouden moeten stoppen daar zoveel waarde aan te hechten!!!
Als scholen iets relaxter met cito's omgaan dan doen ouders dat ook.
Viarel schreef:
26-01-2018 21:51
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik mij er druk om maak. Ik heb al eerder gezegd dat ik graag wil begrijpen hoe de systematiek werkt.

Mijn dochter maakt normaal gesproken haar spelling volgens de blaadjes die ze mee naar huis krijgt behoorlijk goed volgens school want er staat altijd een 9 of 10 op. Ook dan heeft ze uiteraard wel eens wat foutjes, lijkt mij ook vrij normaal. Maar dan is haar cito nu wel wat afwijkend van wat school normaal mee naar huis heeft. Het is me duidelijk dat er een andere weging is.

Maar het is te kort door de bocht om klakkeloos aan te nemen dat ik me druk maak om de cito of vind dat ze hoog moet scoren.
Dat je er met een kind in groep 4 überhaupt aandacht aan besteedt en op let vind ik eerlijk gezegd al heel raar. Zonder waardeoordeel weliswaar, maar je vindt een Cito-Toets belangrijk genoeg voor een topic.

Je hoort nu en dan vast van de juf wel of het kind lekker meegaat op school (en je hoort het zeker wel als dat niet zo is)
Dat is toch meer dan genoeg?
Die ellende over citogetalletjes komt in groep 7 en 8 helaas onvermijdelijk wel. En dat is echt vroeg genoeg hoor.

Vind het ook geen goed signaal naar je kind, ook niet van de school. Nu al scores bekend maken, bah. Onwillekeurig gaan ze er belang aan hechten.
Madre schreef:
27-01-2018 07:15
Cito's zijn sowieso vreselijk.

De scholen zouden moeten stoppen daar zoveel waarde aan te hechten!!!
Als scholen iets relaxter met cito's omgaan dan doen ouders dat ook.

Ik denk dat we in een vicieuze cirkel zijn beland. En cirkel waarin scholen steeds meer info geven en ouders steeds meer en steeds specifiekere info 'eisen'.

Ik heb drie kinderen. Mijn oudste en mijn jongste schelen vijf jaar. Ik heb in de voorbije jaren zien veranderen hoe bij ons op school die informatievoorziening veranderde. Onder leiding van de oude directeur, ging het prima, er werd luchtig over de cito gedaan, ouders kregen alleen de score te horen, maar niet de hoeveelheid fouten, niet het soort fouten etc. Directeur ging met pensioen en er kwam een nieuwe veel jongere directeur. Cito werd steeds belangrijker en de uitslag ook. De jongere leerkrachten deden veel meer mededelingen over cito etc.

Eerst waren die cito's op een dag gewoon aan de orde. Later werden ze in de nieuwsbrief aangekondigd. Etc.
Bij onze oudste vroeg ik mij af wat al die letters op het rapport deden. Geen aandacht aan besteed, totdat het bij het 10 minuten gesprek werd uitgelegd.

Ver onder het gemiddeld..... Oh dat past, dacht ik. Ze is uiteindelijk enigszins onder gemiddeld afgestroomd, ook prima en zit nu op een "boven gemiddelde" mbo, ook prima. Ze is een geweldig makkelijk kind met het vizier naar buiten en bereid iedereen te helpen. Een bijzonder goede prater met dikke verkering en veel vriendinnen.

Een vrolijke vlinder: heel erg prima!!

Weet je, aan scores verander je niets. Aan welzijn wel, probeer er geen waarde aan te hechten of cijfers en letters te benoemen. We hebben elkaar allemaal nodig. Een professor kan niet zonder loodgieter en andersom.
Andersom schreef:
27-01-2018 09:38
Ik denk dat we in een vicieuze cirkel zijn beland. En cirkel waarin scholen steeds meer info geven en ouders steeds meer en steeds specifiekere info 'eisen'.

Ik heb drie kinderen. Mijn oudste en mijn jongste schelen vijf jaar. Ik heb in de voorbije jaren zien veranderen hoe bij ons op school die informatievoorziening veranderde. Onder leiding van de oude directeur, ging het prima, er werd luchtig over de cito gedaan, ouders kregen alleen de score te horen, maar niet de hoeveelheid fouten, niet het soort fouten etc. Directeur ging met pensioen en er kwam een nieuwe veel jongere directeur. Cito werd steeds belangrijker en de uitslag ook. De jongere leerkrachten deden veel meer mededelingen over cito etc.

Eerst waren die cito's op een dag gewoon aan de orde. Later werden ze in de nieuwsbrief aangekondigd. Etc.
Ja echt he! En ouders komen nu al van tevoren boekjes vragen waarmee ze alvast kunnen oefenen (!).
Ik heb geen boekjes, je hoeft niet extra te oefenen. Als leerkracht word ik echt schijtziek van die toetsen van Cito.
Andersom schreef:
27-01-2018 09:38

Ja zo jammer, ik vind het vreselijk onnodig.

De school van onze kids gaan zo prat op hoge uitslagen, ik word er niet goed van. Laat het lekker gaan.

Jouw uitleg over toetsen en cito's en gewone testen klopt ook echt. Iets wat ze binnen een paar weken leren en daar een toets over krijgen wordt vaak goed gemaakt.

Een cito wat over een hele periode gaat is heel anders. En daarbij een moment opname.

Ik zat vroeger op een school waar cito's niet bestonden. Ik stond met mijn oren te klapperen toen ik hoorde dat ze in groep 1 al een cito moeten doen. Mafkezen.
Moiren’ schreef:
25-01-2018 16:53
Ik denk dat de leerkracht vandaag gewoon zin had in 3’ en. Lullig voor je kind zeg, heeft-ie haar gewoon als gemiddeld beoordeeld.
Whahaha.... dan geef ik mijn collega’s voortaan alleen nog maar de taak om 1-en te geven. Staat mooi voor de inspecteur....
:lol:
Madre schreef:
27-01-2018 15:06
Ja zo jammer, ik vind het vreselijk onnodig.

De school van onze kids gaan zo prat op hoge uitslagen, ik word er niet goed van. Laat het lekker gaan.

Jouw uitleg over toetsen en cito's en gewone testen klopt ook echt. Iets wat ze binnen een paar weken leren en daar een toets over krijgen wordt vaak goed gemaakt.

Een cito wat over een hele periode gaat is heel anders. En daarbij een moment opname.

Ik zat vroeger op een school waar cito's niet bestonden. Ik stond met mijn oren te klapperen toen ik hoorde dat ze in groep 1 al een cito moeten doen. Mafkezen.

Het is, mits goed gebruikt, vind ik een goed middel om vorderingen in beeld te brengen. Bij de kleuters vind ik het een mooi middel om te bepalen wat het niveau van een kind is bij binnenkomst. Verder kun je doormiddel van niet-methode-gebonden toetsen ook heel goed inspelen op behoeftes van groepen of juist op behoeftes van leerlingen. Meteen is weten.

Hoeft overigens niet direct Cito te zijn. Als zich een andere partij aanbiedt die vergelijkbare of zelfs betere toetsen kan maken, kan dat natuurlijk ook.
Met oefenen is overigens niets mis. Als een kind steeds laag scoort op spelling kun je daar natuurlijk best eens aandacht aan besteden. Misschien is het wel heel makkelijk bij te spijkeren.
Voor de leerkracht is een kind met een III geen bijzonder aandachtspunt, dus die zal dat niet doen.
Joh, de cito is allang verkracht door zijn eigen succes.
Er wordt overal vals gespeeld met afnames. Er wordt vooraf geoefend met de letterlijke stof van de cito’s. Alle voorwaarden om een toets te kunnen maken worden geoptimaliseerd (daar kan ik dan nog mee leven). Foute antwoorden worden teruggeven met de boodschap, “kijk, daar nog maar even heel goed naar”. Puur omdat scholen er op worden afgerekend. En het ergste is nog dat de norm steeds hoger wordt, doordat er dus valse resultaten neergezet worden. Als je niet valsspeelt dan kom je bijna bedrogen uit.
Thuis en op bijles wordt flink geoefend.
Hoe gek is het dat de toetsenmakers zelf ook programma’s uitbrengen om ervoor te oefenen (scula is van cito)?

@to; ik had voor je willen checken welke score er bij 34 goede antwoorden op de spelling 3.0 cito M4 hoort, maar helaas heeft cito een monopolypositie en zijn ze er daardoor te lui om te zorgen dat het leerlingvolgsysteem in de cloud te plaatsen is. En aangezien het weekend is kan ik nu dus niet even voor je inloggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven