Mexico!

27-01-2018 14:51 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Heeft iemand leuke tips voor mooie plekjes omgeving playa del carmen. Ook zou ik graag willen weten of jullie ervaring hebben met het huren van een auto en zelf op pad te gaan. Is dat veilig genoeg of kan je beter een excursie doen?
Als je een beetje lef hebt in het verkeer is een auto huren goed te doen ;-D. Houd er wel rekening mee dat je daar niet zover komt met navigatie als hier in Europa. Als je het adres op google maps intikt, kan er zomaar nog een kilometer zitten tussen wat google maps aangeeft en de daadwerkelijke locatie. Ook de kaarten daar kloppen niet altijd. Als je in de buurt van je bestemming komt gewoon goed kijken naar wat er op de bordjes aangegeven wordt en anders even vragen aan iemand die je tegen komt.
Er zijn ook zat excursies die volgens mij niet al te duur zijn, voordeel daarbij is dat je bij de toeristentrekpleisters niet nog een roteind hoeft te lopen in de hete zon van de parkeerplaats naar de attractie zelf, zo'n bus zet je gewoon voor de ingang af. Verder heb ik weinig gezien in de omgeving van Playa del Carmen, dus wat dat betreft geen tips.
Tulum is prachtig en zo ook de eilanden in de buurt. Cancun is niet echt de moeite waard, maar wat daar wel erg leuk is, is de “snorkelsafari” waarbij je met motorbootjes door de mangrovebossen naar een snorkelplek vaart. Chichén Itzá hebben wij overgeslagen omdat andere toeristen vertelden over een eindeloze busreis, om vervolgens op het heetst van de dag in veel te weinig tijd dat ding te moeten
beklimmen, en daarna dat hele eind weer terug hobbelen in de bus.

Zelf een auto huren zou ik niet doen om de redenen die genoemd worden in het reisadvies van Buitenlandse Zaken (https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... zen/mexico).
Nummer*Zoveel schreef:
27-01-2018 15:07

Zelf een auto huren zou ik niet doen om de redenen die genoemd worden in het reisadvies van Buitenlandse Zaken (https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... zen/mexico).
Waar staat dan dat het reizen per auto onveilig is?
http://www.reisjunk.nl/mexico/reisroute-yucatan/

Of

http://karlijntravels.com/mexico-route-tips/

Hierin reist ze met auto en lijkt het mij veilig. Ik zou het zo doen. Sterker nog. Wij overwegen dit voor november as
En sowieso geldt voor alle bezienswaardigheden. Ga zo vroeg mogelijk en bijna alles kan je prima op eigen houtje bezoeken
mimarr schreef:
27-01-2018 15:20
Waar staat dan dat het reizen per auto onveilig is?
Algemeen
Reizen over de weg
Reis na zonsondergang bij voorkeur niet over de weg, vooral niet in afgelegen gebieden. De meest veilige wegen zijn de tolwegen (‘cuota’). Reist u met de bus? Koop dan een kaartje bij 1 van de beter bekendstaande busmaatschappijen.

Controleposten op doorgaande wegen
In Mexico kunt u controleposten tegenkomen op sommige doorgaande wegen. Het leger of de politie kan op deze plekken de auto’s grondig onderzoeken. Let op als u een groep militairen of politiemensen tegenkomt. Volg de aanwijzingen op tijdens een onderzoek.

Zogenaamde vergoedingen bij verkeersongevallen
Bij een verkeersongeluk komt het voor dat de lokale bevolking de betrokkenen bij het ongeluk (ook onschuldige) vasthoudt tot zij een vergoeding betalen.

Veiligheidsrisico’s

Er zijn veiligheidsrisico’s voor reizen in de overige gebieden in Mexico. Er komen gewelddadigheden voor. Bijvoorbeeld bedreiging, beroving, afpersing, ontvoering, marteling of moord door een criminele organisatie.

Wees alert op de risico’s in deze gebieden. Reis niet na zonsondergang. Let ook extra op bij het uitgaan.

Over het algemeen zijn de toeristische plaatsen een stuk veiliger.

Neem voorzorgsmaatregelen voor uw veiligheid
Neem voor uw veiligheid de volgende voorzorgsmaatregelen:
vermijd afgelegen plekken, zoals verlaten stranden;
reis zo min mogelijk alleen.
Geen auto huren, te onveilig. Taxi is niet duur.

Xel-Ha is erg leuk om te doen, kun je combineren met Tulum. Wij waren er met met onze kinderen met een gids doorheen gelopen maar een ochtend vond ik voldoende hoor. In Xel-Ha hadden we weer langer willen blijven. Heerlijke relaxte omgeving, snorkelen, zwemmen, zipline, top! Er zijn meer van dat soort parken hoor, ook Xplor en Xcaret geloof ik, maar daar ben ik niet geweest.

Ook erg leuk: snorkelen met reuze schildpaddenin Akumal. Wat hebben we genoten van het paradijs daar....Kun je gewoon met de taxi heen. Je loopt zo het strand op, huurt snorkels bij zo'n tentje daar, badlaken mee en liggen maar. Je kunt zo de zee inlopen met je snorkel en na een tiental meters zie je de schildpadden al. Heel gaaf.

En Sian Ka'an is ook een supergave excursie om te doen. Op open zee varen, door de mangrove, op een verlaten eilandje lunchen, op zoek naar dolfijnen (die er bij onze toch jammer genoeg niet waren, érg jammer). Maar wat een topdag was dat zeg.
In de buurt van Playa del Carmen is het gewoon veilig hoor, ze rijden alleen wel een stuk onhandiger dan in Nederland
Nummer*Zoveel schreef:
27-01-2018 15:35
Algemeen
Reizen over de weg
Reis na zonsondergang bij voorkeur niet over de weg, vooral niet in afgelegen gebieden. De meest veilige wegen zijn de tolwegen (‘cuota’). Reist u met de bus? Koop dan een kaartje bij 1 van de beter bekendstaande busmaatschappijen.

Controleposten op doorgaande wegen
In Mexico kunt u controleposten tegenkomen op sommige doorgaande wegen. Het leger of de politie kan op deze plekken de auto’s grondig onderzoeken. Let op als u een groep militairen of politiemensen tegenkomt. Volg de aanwijzingen op tijdens een onderzoek.

Zogenaamde vergoedingen bij verkeersongevallen
Bij een verkeersongeluk komt het voor dat de lokale bevolking de betrokkenen bij het ongeluk (ook onschuldige) vasthoudt tot zij een vergoeding betalen.

Veiligheidsrisico’s

Er zijn veiligheidsrisico’s voor reizen in de overige gebieden in Mexico. Er komen gewelddadigheden voor. Bijvoorbeeld bedreiging, beroving, afpersing, ontvoering, marteling of moord door een criminele organisatie.

Wees alert op de risico’s in deze gebieden. Reis niet na zonsondergang. Let ook extra op bij het uitgaan.

Over het algemeen zijn de toeristische plaatsen een stuk veiliger.

Neem voorzorgsmaatregelen voor uw veiligheid
Neem voor uw veiligheid de volgende voorzorgsmaatregelen:
vermijd afgelegen plekken, zoals verlaten stranden;
reis zo min mogelijk alleen.
Ja, maar al deze risico's gelden ook voor het reizen per taxi en bus e.d. Sterker nog, ons reisbureau vertelde ons dat de kans op beroving groter is wanneer je met een grote tourbus gaat dan zelf per auto. Als je deze risico's wil voorkomen moet je gewoon op je resort blijven.

Mexico is nu eenmaal minder veilig dan Nederland. Ik lees op je genoemde website geen specifieke gevaren voor reizen met de auto (behalve, niet na zonsondergang, maar als dat alles...)
Guinevera schreef:
27-01-2018 15:54
In de buurt van Playa del Carmen is het gewoon veilig hoor, ze rijden alleen wel een stuk onhandiger dan in Nederland
Motto in Mexico: diegene met de meeste lef heeft voorrang ;-D
Heeft iemand ervaring met Bacalar?
@mimarr
Dan neem jij bij gelegenheid gewoon een andere beslissing. Vind ik prima hoor, dan mag je helemaal zelf weten.

Ik zie in de aangehaalde info echter voldoende aanleiding om het liever niet te doen, en dat wordt mede gevoed door verhalen die ik ter plaatse hoorde. Het is al een paar jaar terug dat ik er was, en toen was het kaartje bij het reisadvies zelfs nog groen voor Cancun eo, maar zelf autorijden werd ook toen al afgeraden.

TO vraagt hoe wij er over denken, en ik zou het dus gewoon niet doen. En hij denkt daar kennelijk anders over en adviseert iets anders. Prima toch?
Autorijden op Yucatan kan prima. Als je Chichen Itza wilt bezoeken, doe dat dan 's ochtends vroeg, voor de grote groepen komen. Ik zou de middag ervoor naar een plaats in de buurt rijden en daar overnachten. Even ervanuitgaande dat jij accommodatie in PdC hebt geboekt voor de gehele vakantie, kost je één nacht elders de kop niet, lijkt me.
Sweetsugar schreef:
27-01-2018 16:13
Heeft iemand ervaring met Bacalar?
Vanaf de kant is er niets te zien en een boot huren kost omgerekend 200 euro voor een half uurtje. Als je met een hele groep bent (er gaan 10 man in een boot) is dit nog te overzien omdat je de kosten kunt delen. Als je met 2p bent moet je nog steeds de 200 euro betalen en dat vonden wij echt te duur. Dan kan je daar ook wel wachten tot er nog 8 andere personen bij komen, maar dan kan je soms heel lang wachten. Ook moet je dan met die andere mensen onderling regelen hoe er betaald gaat worden, want de verhuurder verwacht gewoon 200 euro en gaat niet zitten bemiddelen oid.
Op internet had ik ook gezien dat je kon kanoën over dat meer, maar terplaatse konden wij nergens een kano verhuur vinden en ook niemand die daar iets over wist.
Als je het echt wil kun je dit wat verder uitzoeken, maar wij vonden het er echt niet zo speciaal uitzien in het echt en omdat we ons ook niet lekker voelden zijn wij weer weg gegaan.
Als je zover als Bacalar zou willen rijden, zou ik eerder naar Celestun, in het noorden, gaan. Vonden wij veel mooier èn was een stuk goedkoper.
Auto niet doen.
Je wordt aantal keer aangehouden door politie waar je dan geld aan moet betalen.
Ov is erg goed in Mexico met de bussen.
Openbaar vervoer is prima te doen daar!

Wij zijn nog naar de eilanden isla Mujeres en Cozumel (snorkelen!) geweest. Erg mooi.
Tulum, Akumal en Merida waren ook de moeite waard!

Chichen Itza zeker ook, maar zoals hierboven al werd gezegd; vroeg komen.
Vorig jaar ben ik met mijn gezin in Mexico geweest en wij hadden een auto gehuurd en geen problemen ondervonden. Alleen 2x paspoortcontrole gehad en verder niets. Zijn zelfs ook in Campeche en Palenque geweest en dat kan iets risicovoller zijn maar ook daar geen centje pijn. Nu houden wij er van om iets meer van de gebaande paden af te gaan. Playa del Carmen hebben wij niet bezocht, we houden niet echt van dat all inclusive achtige en we wilden het iets minder toeristische Mexico zien. Als je naar een tempelcomplex wilt gaan, zou ik Chitzen Itza overslaan. Wat een tourist trap, alleen maar verkopers met wanstaltige souvenirs. Leek wel de vrijmarkt in Amsterdam op koningsdag. Palenque of Uxmal vonden wij vele malen mooier. Tulum superleuk maar ook heel toeristisch. Als je echt in het paradijs wilt verblijven: hotel casa las Tortugas op Isla Holbox. Helemaal het einde, droom elke dag nog wel als ik hun Instagram pagina bekijk. Maar niet verder vertellen want het moet zo blijven als het is. Als je in de zomervakantie gaat, dan is het de tijd om whalesharks te spotten en er mee te zwemmen, Fantastisch
Ik kan me helemaal aansluiten bij runningmonster.
Wij hebben dus een aantal weken met de auto rondgereisd en niks bijzonders meegemaakt. Tuurlijk moet je oppassen. Er zijn zat mensen die je proberen aan te houden onderweg, maar 9 van de 10 keer zijn dat verkopers. Ook een keer wat mensen in politiekostuum, maar alle andere auto's reden gewoon door dus deden wij dat ook maar. Met het idee, als er echt wat is komen ze wel achter ons aan en dan spelen we gewoon de onwetende toerist. Wel 2x militaire controle. Dan kan je ook niet anders dan stoppen, want de weg wordt gewoon geblokkeerd. De eerste keer liepen ze even met een drugshond een rondje om de auto en daarna mochten we doorrijden. De 2e x werden we apart genomen maar bleek de man alleen maar geïnteresseerd in waar we vandaan kwamen ;-D . Toen hebben we een gesprekje gehad over Nederland en dat hij daar ook zo graag een keer naar toe wil, en toen mochten we weer verder.
Je moet wel oppassen bij benzinestations. Goed opletten dat de meter wel op 0 staat, anders betaal je ook de benzine van je voorganger erbij.
Ga er wel vanuit dat niemand in Mexico engels spreekt. Ons was verteld dat iedereen basis engels spreekt, maar dat is dus alleen bij de grotere toeristendingen zo.
Wij hebben in Merida een Volkswagen Kevertje gehuurd, die zie je superveel daar, was echt leuk! Idd wel veel road blocks van het leger, maar ik had wel het idee dat ze er juist ook stonden voor jou veiligheid, geen isuues mee ofzo. De bussen waren ook prima.

Tulum was super, Palenque, Merida, Holbox, Chichen Itza... En San Christobal de las Casas, was een lange reis met de bus maar een van de mooiste en bijzonderste plekken die ik ooit heb gezien. Wel betwist gebied en veel soldaten, maar ook veel toeristen, ik voelde me niet onveilig.
In Campeche wel overigens!
Het is misschien wel mijn mooiste reis geweest. Ik vond het geweldig. De Maya's in Yucatan ook superlief. Buiten Yucatan is het echt wel anders, minder veilig aandoend en mensen meer nors.
Het is trouwens echt de moeite om bij de maya tempels een gids te huren, die lopen daar rond.
Wij hebben een rondreis door Mexico gemaakt en voor het deel in Yucatan met een huurauto rondgereden. Daar is echt niks aan. Op de tolwegen rijdt amper iemand. Op de andere wegen valt het ook supergoed mee. Zelfs in de steden. Voorrang van rechts is inderdaad een dingetje. Volgens ons was de regel die met de duurste/nieuwste auto gaat eerst Met een huurauto waren wij dat meestal ;-)
Onze route in Yucatan was Campeche-Uxmal-Merida-chichen itza-Tulum-Akumal-Merida (en dan met een binnenvlucht naar Mexico-Stad). Hier en daar nog een paar uitstapjes met de auto gedaan (oa iets met flamingo’s dat helemaal niks voorstelde).
Af en toe stonden er politieposten maar als ze zagen dat wij buitenlanders waren mochten wij altijd zo doorrijden (misschien ook omdat we kinderen bij hadden?).
Ik vond het echt prima te doen om rond te rijden. Helemaal nooit verkeersstress gehad.
Wij hebben ook gewoon met de auto gereisd in dit deel van Mexico. We hebben alleen bijzonder weinig gedaan daar, want toeristisch en relatief kort verblijf. We verbleven in Tulum aan het strand en dat was wel heerlijk.
Als je naar Yucatan (Mexico) gaat, dan zou ik zeker Tulum bezoeken, er hangt daar een goede vibe! De brede stranden zijn ook mooi! Tevens zijn er veel leuke restaurants en barretjes. Wij vonden dat leuker dan Playa del Carmen.

Verder zou nog naar Isla Mujeres gaan, heeft ook een heerlijke strand (Playa North). En Holbox Island bezoeken, dat is nog een heel laid back eiland en nog niet zo toeristisch als Isla Mujeres.
Als je van dieren houdt, breng daar dan een bezoekje aan: “Refugio Animal Holbox”, dat is een opvang voor dieren. Heel indrukwekkend om te zien, wat een bijzonder werk leveren deze mensen! Ze werken met een team vrijwilligers en verzorgen er veel honden (ook puppies), katten, wat vogels en een wasbeer.
Wil je de honden blij maken, dan kan je ook een strand wandeling met ze maken. Dit wordt erg gewaardeerd en is ook leuk om te doen!

En geef als het even kan een donatie. Er staat daar een bus waar je wat in kan deponeren, Het is ook eventueel mogelijk om dieren te adopteren. Ze hebben op Facebook een pagina voor meer info. Zo zielig als je die beestjes ziet! :-( Er waren een aantal honden verlamd aan hun achterpoten, doordat ze waren aangereden door golfkarren. Die scheuren hard over het eiland rond.

Bacalar zijn wij ook geweest, maar vond het niet heel bijzonder. Wij waren er na een half uurtje weer weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven