Wonen in Leeuwarden

28-01-2018 11:53 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die in Leeuwarden wonen of hebben gewoond die me kunnen vertellen wat voor soort mensen er wonen, in welke buurt ik het beste kan wonen en hoe het is om in Leeuwarden te wonen.

Ik kom zelf uit een klein dorpje en heb sowieso geen idee hoe het is om in een stad te wonen, al had ik al wel begrepen dat Leeuwarden wel een beetje een dorpsgevoel heeft(?)

Alvast bedankt voor de comments! (:
Hoi!
Ik heb jaren in Leeuwarden gewoond en vind/vond Huizum en de Transvaalwijk de leukste wijken. Op zich is in Leeuwarden wonen wel leuk. Vind de binnenstad qua winkelaanbod niet veel aan, op een paar leuke kleinere straatjes na, maar er komen wel steeds leukere plekjes om wat te eten/drinken.
Kom je uit Friesland TO?
Nee, op dit moment woon ik in Overijssel. Daarom weet ik eigenlijk helemaal niks over Leeuwarden, maar ik ben er afgelopen jaar meerdere keren geweest en ik vind het een leuke stad. Weet alleen niks over de buurten waar je het beste kan wonen en wat voor soort mensen er wonen.
Mijd de Wielenpolle (Op tv nu in het programma typisch), en Lekkumerend/vrijheidswijk.
Tenzij je van probleemwijken houdt.
Schepenbuurt stond vroeger ook niet goed bekend trouwens. Ik weet niet hoe dat nu is.
Ik woon in Leeuwarden. Ik woon in camminghaburen, dit is een kindvriendelijke wijk aan de rand van Leeuwarden. Klein stukje lopen en dan ben je in het recreatiegebied. Vooral veel koopwoningen of huurwoningen van een makelaar. Huizum (ligt vlakbij het centrum) is idd ook een leuke wijk...hier vind je sociale huurwoningen en koopwoningen door elkaar.
Transvaalwijk is ook leuk, nette buurt. En je hebt dan nog zuiderburen, hier staan zeg maar de wat duurdere woningen. Eigelijk is er voor elk wat wils.

De wijken waar ik liever niet zou wonen zijn de wielepolle en schieringen, vrijheidswijk. Dat zijn meer wat “achterstandswijken”.

Je hebt er nog wel meer wijken maar daar weet ik te weinig vanaf. Is nl een boel veranderd in de loop der jaren. Ik woon nu Ong 20 jaar in Leeuwarden. Ik mag hier graag wonen.
To, waarom wil je in Leeuwarden gaan wonen?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Omdat ik een periode wekelijks in Leeuwarden kwam en toen wel heb gezien dat de stad wel wat heeft. Ik wil graag in een stad wonen, maar omdat ik zelf uit een dorpje kom en heb gehoord dat Leeuwarden wel een dorpse stad is, lijkt het me wel wat!
Ik woon niet in Leeuwarden, maar heb er wel jaren gewerkt. Ik vind het niet dorps. Dokkum bijvoorbeeld vind ik veel meer een dorp dan een stad. Misschien is dat wat geschikter?
NewGossipGirl schreef:
28-01-2018 13:55
Ik woon niet in Leeuwarden, maar heb er wel jaren gewerkt. Ik vind het niet dorps. Dokkum bijvoorbeeld vind ik veel meer een dorp dan een stad. Misschien is dat wat geschikter?
Wil wel graag in een stad. T was meer mooi meegenomen, omdat de overgang van een dorp naar een stad misschien minder groot is.
Ik woon in Leeuwarden en het bevalt me heel goed!
De wijken waar ik niet zo snel zou gaan wonen zijn de Vrijheidswijk, Bilgaard, wielepolle, schieringen.

Verder zou ik bedenken hoever je van het centrum af wil zitten. Wanneer je in Zuiderburen of Camminghaburen zit is het vrij 'ver' fietsen naar het centrum.

De wijken Valeriuskwartier, Adlân, het Centrum en Huizum hebben mijn voorkeur :)
Oooh ja, Heechterp Schieringen hoort inderdaad ook bij dat lijstje van slechte buurten. Ik zou ook niet bovenop het Cambuurplein willen wonen btw.
Wat voor soort mensen wonen er in Leeuwarden?
Kom dan in Groningen wonen ;-)
misssunshine2 schreef:
28-01-2018 14:34
Wat voor soort mensen wonen er in Leeuwarden?
Friezen.

He was er het afgelopen jaar toch meerdere keren geweest? Dan Ben je toch mensen tegen gekomen?

Dan heb je toch enig idee?

Ik denk als je de friese taal niet spreekt dat je er moeilijk tussen komt.
Ik heb een paar jaar als student in de vrijheidswijk gewoond en vond dat goed te doen.

Leeuwarden wordt mijn inziens leuker. Qua mensen en activiteiten.

Centrum, Huizum, vosseparkwijk zijn denk ik de fijnste plekken om te wonen.

Er wordt in Leeuwarden niet veel Fries gesproken. De echte leeuwarders spreken leeuwarders.
sugarmiss schreef:
28-01-2018 15:01
Friezen.

He was er het afgelopen jaar toch meerdere keren geweest? Dan Ben je toch mensen tegen gekomen?

En niet Friezen.
Het spreken van de Friese taal is echt niet noodzakelijk. Denk dat de meeste Leeuwarders geen Fries spreken. Ze spreken idd Liwwarders. Daarnaast is het wel een studentenstad dus er er is ook voldoende import. Zelf vind ik het geen super leuke stad. Maar dat is gevoel en kan het niet onderbouwen.

Westeinde is volgens mij ook nog wel een leuke buurt, maar wel verder fietsen naar centrum.
lucky82 schreef:
28-01-2018 14:39
Kom dan in Groningen wonen ;-)
Wat is er leuk(er) aan Groningen?
sugarmiss schreef:
Friezen.

Haha grappig! Als ik het wist zou ik het niet vragen.
De wijken Cambuur, Heechterp, Schieringen, Vrijheidswijk zou ik inderdaad vermijden.
Westeinde, Bilgaard, Huizum, Transvaalwijk, Vogelbuurt en Vosseparkwijk zijn leuke plekjes om te wonen. Leeuwarden is een rustige stad (geen idee hoe dat dit jaar zal zijn ivm culturele hoofdstad 2018).
En dat je Fries moet spreken (of dat iedereen daar Fries spreekt) is een dom vooroordeel |-)

De mensen hier kunnen best wel aardig zijn, zijn nuchter (laten zich dus niet snel gek maken), meer dan dat weet ik je vraag niet te beantwoorden omdat ik er midden in zit.
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
Van Overijssel naar Leeuwarden is best een groot verschil?
Wat ga je doen in Leeuwarden TO? Werken, studeren?
sugarmiss schreef:
Friezen.

Ik ben zelf niet opgegroeid in Leeuwarden. Ik ben er pas naar toe gegaan toen ik ging studeren.
Zelf sprak ik geen woord Fries, maar heel veel mensen in Leeuwarden spreken ook geen Fries.
Natuurlijk zijn er mensen die Fries spreken, maar je pakt de taal ook erg snel op.
Als je het een paar keer gehoord hebt, kan je het goed volgen!
ava75 schreef:
28-01-2018 16:50
Van Overijssel naar Leeuwarden is best een groot verschil?
Wat ga je doen in Leeuwarden TO? Werken, studeren?
Ik wil er graag werken. In de maatschappelijke zorg, dus tips zijn altijd welkom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven