Niks anders te doen?
woensdag 31 januari 2018 om 09:16
Ik ben benieuwd of jullie het volgende ook herkennen en hoe jullie daarmee omgaan? Wij hebben 2 kinderen, de oudste heeft pdd-nos en zit op speciaal onderwijs, met name i.v.m. zijn problemen met taal/communicatie. De jongste doet nu voor de 2e keer groep 3. Het gaat beter maar nog steeds moeizaam. Ze zit nu in een soort preventief dyslexie project. Waarbij een groepje kinderen 1x per week oefent met een orthopedagoog en waarvan ze ook huiswerk meekrijgen. Daarbij moet ze ook 4x per week een digitale taalles doen (taalondersteunend programma, staat los van het andere project). Ook moeten we dagelijks samen 10-15 min. lezen en nu komt de juf ook nog met schrijfoefeningen aan. Eigenlijk zou ze ook nog naar de logopedist moeten i.v.m. foute slikgewoonte (volgens de tandarts) en naar een kindercoach omdat ze hooggevoelig is. Daarbij heeft de oudste zoon natuurlijk ook de nodige begeleiding nodig. Ik vraag me wel eens af of ze er wel eens bij stil staan dat wij ook nog gewoon moeten werken?! Ik vind het wel heel erg veel allemaal. Ik werk 3 dagen, waarbij ik pas tegen 18.00 thuis. Dan is mijn dochter veel te moe om nog te oefenen e.d. Dus alles moet in mijn 2 vrije dagen en het weekend worden gepropt. Maar ze komt ook gewoon vaak heel moe uit school, ook geen zin om nog met iemand te spelen ofzo. En dan moet ik nog lekker met haar gaan oefenen. Hoe doen anderen dit? Ik wil natuurlijk het beste voor mijn kind, maar hoe combineer ik alles zo dat het ook nog een beetje leuk blijft?
ghost79 wijzigde dit bericht op 31-01-2018 10:07
5.10% gewijzigd
woensdag 31 januari 2018 om 09:51
Ik zal niet ontkennen dat het druk voor jou en je dochter is.
Maar het “Ik vraag me wel eens af of ze er wel eens bij stil staan dat wij ook nog gewoon moeten werken?!” begrijp ik werkelijk niet. Er worden troepen gemobiliseerd om het makkelijker te maken voor je dochter!
Aan jullie de keuze hiermee in te gaan of niet maar leg het probleem niet bij degenen die hulp bieden.
Jij bent 2 dagen thuis terwijl de kinderen op school zitten: dan al je klusjes doen en vooruit koken. Je man werkt fulltime dus is hierbij niet betrokken? Kan hij eerder gaan werken zodat hij eerder thuis is en dus ook zijn steentje kan bijdragen? En zoek een andere oppas, waar minder andere kinderen zijn en die je dochter wel de nodige aandacht kan geven.
En houd de weekenden rustig, zodat er naast oefenen ook nog tijd voor de broodnodige ontspanning is.
Maar het “Ik vraag me wel eens af of ze er wel eens bij stil staan dat wij ook nog gewoon moeten werken?!” begrijp ik werkelijk niet. Er worden troepen gemobiliseerd om het makkelijker te maken voor je dochter!
Aan jullie de keuze hiermee in te gaan of niet maar leg het probleem niet bij degenen die hulp bieden.
Jij bent 2 dagen thuis terwijl de kinderen op school zitten: dan al je klusjes doen en vooruit koken. Je man werkt fulltime dus is hierbij niet betrokken? Kan hij eerder gaan werken zodat hij eerder thuis is en dus ook zijn steentje kan bijdragen? En zoek een andere oppas, waar minder andere kinderen zijn en die je dochter wel de nodige aandacht kan geven.
En houd de weekenden rustig, zodat er naast oefenen ook nog tijd voor de broodnodige ontspanning is.
woensdag 31 januari 2018 om 09:53
Nou dit idd. Ze kan heerlijk alleen spelen met playmobil, kapla, tekenen, knutselen, enz. Dat maakt haar hoofd leeg zegt ze altijd. En idd, ze lijken van elkaar niet te weten wat er thuis moet worden gedaan. Ze denken dat hun de enige zijn.maritte schreef: ↑31-01-2018 09:44En vergeet niet dat hij als ouder de enige bent die het geheel ziet. School en hulpverleners kijken vaak alleen maar naar hun eigen aandeel. Ik ben daar als ouder vrij streng in, want ik doe liever 1 ding goed dan alles half. Daarnaast hebben kinderen ook lummeltijd nodig. Ik vind dat je als ouder hier best voor je kind op mag komen.
woensdag 31 januari 2018 om 09:54
woensdag 31 januari 2018 om 09:56
Nou ik begrijp TO wel. Hartstikke fijn dat er hulp wordt geboden maar mijn ervaring is inderdaad wel dat soms van alles zonder overleg wordt ingepland en er vanuit wordt gegaan dat ik er dan maar gewoon ben. En natuurlijk kan ik daar soms rekening mee houden en een en ander regelen met werk, maar dat lukt echt niet altijd. Kan voor veel druk zorgen omdat allemaal geregeld en overlegd te krijgen.IJskoffie schreef: ↑31-01-2018 09:51Ik zal niet ontkennen dat het druk voor jou en je dochter is.
anoniem_287941 wijzigde dit bericht op 31-01-2018 09:57
2.90% gewijzigd
woensdag 31 januari 2018 om 09:57
Mijn kind is ook lange tijd naar fysiotherapie en logopedie geweest. Dat doe je gewoon. Net als dat lezen.
Die kindercoach kan er juist achter komen waarom alles jouw dochter zoveel energie kost en waar ze baat bij heeft.
Je hebt moeders die dit soort dingen gewoon doen en je hebt moeders die klagen.
Die kindercoach kan er juist achter komen waarom alles jouw dochter zoveel energie kost en waar ze baat bij heeft.
woensdag 31 januari 2018 om 09:58
Wat een misselijke reactie weer, sugermiss. Klagen? Ze lucht haar hart even hier.sugarmiss schreef: ↑31-01-2018 09:57Mijn kind is ook lange tijd naar fysiotherapie en logopedie geweest. Dat doe je gewoon. Net als dat lezen.
woensdag 31 januari 2018 om 09:59
De oppas is oma, maar die past ook wel op andere kleinkinderen, waaronder de baby van mijn zusje. De weekenden houden we met opzet al zo leeg mogelijk. Man kan niet eerder beginnen, kan niet voor 8.00 al bij de eerste klant zijn. Juist omdat ik dochter wil helpen, pak ik alle hulp met beide handen aan. Maar vind het voor haar ook zoveel. Wil ook niet dat averechts werkt en ze er juist een hekel aankrijgt. Dat heeft mijn man dus. De huishoudelijke klussen doe ik idd al zoveel mogelijk onder schooltijd.IJskoffie schreef: ↑31-01-2018 09:51Ik zal niet ontkennen dat het druk voor jou en je dochter is.
woensdag 31 januari 2018 om 10:00
Ik ben het niet met je eens. Het gaat er hierom dat moeder en kind het als teveel ervaren. Of dit wel of niet terecht is, daar gaat het helemaal niet om. Als je dit soort ondersteuning langdurig wilt volhouden, zul je een vorm moeten zoeken die voor zowel ouder als kind vol te houden is. Nu doen ouders dit soort dingen vaak, gedreven door een soort schuldgevoel naar hun kinderen toe (want misschien doe je je kinderen tekort).IJskoffie schreef: ↑31-01-2018 09:51Ik zal niet ontkennen dat het druk voor jou en je dochter is.
Daarbij kun je je ook afvragen in hoeverre dat verplichte dagelijkse oefenen effectief is en of er geen andere manieren zijn. Oefenen met bepaalde dingen kun je m.i. uitstekend verweven in de dagelijkse dingen. Dan heet het geen oefenen, maar gewoon "dagelijks leven".
woensdag 31 januari 2018 om 10:01
Daar is een forum toch voor? Ik ben vooral benieuwd hoe anderen dit doen. En thuis hoort niemand mij klagen hoor.sugarmiss schreef: ↑31-01-2018 09:57Mijn kind is ook lange tijd naar fysiotherapie en logopedie geweest. Dat doe je gewoon. Net als dat lezen.
woensdag 31 januari 2018 om 10:02
Ik vind dat je als ouder best kritisch mag nadenken. Gewoon maar alles doen hoeft niet per se het beste te zijn voor je kind.sugarmiss schreef: ↑31-01-2018 09:57Mijn kind is ook lange tijd naar fysiotherapie en logopedie geweest. Dat doe je gewoon. Net als dat lezen.
woensdag 31 januari 2018 om 10:04
Precies dit. Dat bedoel ik dus ook met dat het lijkt alsof hun er vanuit gaan dat je niks anders te doen hebt.SallySpectra schreef: ↑31-01-2018 09:56Nou ik begrijp TO wel. Hartstikke fijn dat er hulp wordt geboden maar mijn ervaring is inderdaad wel dat soms van alles zonder overleg wordt ingepland en er vanuit wordt gegaan dat ik er dan maar gewoon ben. En natuurlijk kan ik daar soms rekening mee houden en een en ander regelen met werk, maar dat lukt echt niet altijd. Kan voor veel druk zorgen omdat allemaal geregeld en overlegd te krijgen.
woensdag 31 januari 2018 om 10:06
Man en ik werken beide fulltime dus ik begrijp het concept "druk zijn" heel goed, dat schreef ik ook.SallySpectra schreef: ↑31-01-2018 09:56Nou ik begrijp TO wel. Hartstikke fijn dat er hulp wordt geboden maar mijn ervaring is inderdaad wel dat soms van alles zonder overleg wordt ingepland en er vanuit wordt gegaan dat ik er dan maar gewoon ben. En natuurlijk kan ik daar soms rekening mee houden en een en ander regelen met werk, maar dat lukt echt niet altijd. Kan voor veel druk zorgen omdat allemaal geregeld en overlegd te krijgen.
Maar welke keuze heb je?
Toch gaat het hier niet om tig doktersafspraken onder werktijd, maar mn over de tijd (en energie) om na school/werktijd te oefenen.
Dat wordt geadviseerd, en aan TO (en man) de keuze om daarin mee te gaan of niet. Lukt het niet, dan niet. Maar je kan niet verwachten dat een leerkracht zegt: het is eigenlijk nodig meer te oefenen maar ik snap dat je pas laat thuis bent van je werk, dus laat maar zitten?
Ik zou dus oplossngen zoeken die het oefenen makkelijker maken. Niet pas om 19u ´s avonds, maar na schooltijd bv. Met een (andere) oppas bv.
Of haar man wat meer betrokken krijgen. Wat me overigens niet meer dan normaal lijkt.
woensdag 31 januari 2018 om 10:09
Kun je niet een student betalen om naar oma te komen, en daar een (half) uurtje met haar aan de slag gaat?Ghost79 schreef: ↑31-01-2018 09:59De oppas is oma, maar die past ook wel op andere kleinkinderen, waaronder de baby van mijn zusje. De weekenden houden we met opzet al zo leeg mogelijk. Man kan niet eerder beginnen, kan niet voor 8.00 al bij de eerste klant zijn. Juist omdat ik dochter wil helpen, pak ik alle hulp met beide handen aan. Maar vind het voor haar ook zoveel. Wil ook niet dat averechts werkt en ze er juist een hekel aankrijgt. Dat heeft mijn man dus. De huishoudelijke klussen doe ik idd al zoveel mogelijk onder schooltijd.
woensdag 31 januari 2018 om 10:10
Ja helemaal eens. Daarbij komt dan ook dat hulpverlening vaak niet optimaal op elkaar is afgestemd, je soms tegenstrijdige adviezen krijgt. Of dat de één zegt: een half uur per dag oefenen, niet wetende dat je van een andere hulpverlener ook al huiswerk hebt.maritte schreef: ↑31-01-2018 10:00Ik ben het niet met je eens. Het gaat er hierom dat moeder en kind het als teveel ervaren. Of dit wel of niet terecht is, daar gaat het helemaal niet om. Als je dit soort ondersteuning langdurig wilt volhouden, zul je een vorm moeten zoeken die voor zowel ouder als kind vol te houden is. Nu doen ouders dit soort dingen vaak, gedreven door een soort schuldgevoel naar hun kinderen toe (want misschien doe je je kinderen tekort).
Daarbij kun je je ook afvragen in hoeverre dat verplichte dagelijkse oefenen effectief is en of er geen andere manieren zijn. Oefenen met bepaalde dingen kun je m.i. uitstekend verweven in de dagelijkse dingen. Dan heet het geen oefenen, maar gewoon "dagelijks leven".
Dus als ouder is best handig als je daar een beetje het overzicht houdt en zo nodig bijstuurt of het op je eigen manier doet.
woensdag 31 januari 2018 om 10:11
Maar als je dit zo voelt, waarom zeg je dat dan niet tegen de juf/hulpverlener?
Om zo samen tot een oplossing te komen?
Misschien kan er op school extra met haar geoefend worden?
woensdag 31 januari 2018 om 10:12
Ik ga sowieso even een gesprekje met de juf aanvragen straks. Want dat van die schrijfoefeningen heeft haar andere juf dus met mijn man besproken, natuurlijk net op die ene dag dat hij haar ophaalt. En die heeft natuurlijk weer meteen toegezegd, maar het komt wel weer op mijn schouders neer. En daarbij vind ik het gewoon erg veel ‘huiswerk’ voor mijn dochter.
woensdag 31 januari 2018 om 10:13
Dat geloof ik direct. TO doet er goed aan dit te melden en te overleggen.SallySpectra schreef: ↑31-01-2018 10:10Ja helemaal eens. Daarbij komt dan ook dat hulpverlening vaak niet optimaal op elkaar is afgestemd, je soms tegenstrijdige adviezen krijgt. Of dat de één zegt: een half uur per dag oefenen, niet wetende dat je van een andere hulpverlener ook al huiswerk hebt.
Dus als ouder is best handig als je daar een beetje het overzicht houdt en zo nodig bijstuurt of het op je eigen manier doet.
Je kan niet verwachten dat de hulpverleners precies van elkaar weten wie wat adviseert (hoe vervelend ook).
woensdag 31 januari 2018 om 10:16
Nee dat begrijp ik ook wel, maar het maakt het allemaal soms wel lastig. En dat is wat TO zegt.
woensdag 31 januari 2018 om 10:20
Voorlezen zou ik erin houden. Dat kan oma ook af en toe wel doen. Zeker bij kinderen die moeite hebben met lezen is het belangrijk dat lezen leuk blijft en daar hoort voorlezen ook bij.
Verder zou ik echt je man mobiliseren. Hij kan bijvoorbeeld de oudste naar bed brengen terwijl jij even leest met de jongste. Het zijn ook zijn kinderen.
Als laatste zou ik een gesprek met de juf en IB-er aanvragen en alles wat jij hier noemt op een rijtje zetten, zodat er prioriteiten gesteld kunnen worden. Zodat je niet aan alles tegelijk hoeft te werken.
Verder zou ik echt je man mobiliseren. Hij kan bijvoorbeeld de oudste naar bed brengen terwijl jij even leest met de jongste. Het zijn ook zijn kinderen.
Als laatste zou ik een gesprek met de juf en IB-er aanvragen en alles wat jij hier noemt op een rijtje zetten, zodat er prioriteiten gesteld kunnen worden. Zodat je niet aan alles tegelijk hoeft te werken.
woensdag 31 januari 2018 om 10:23
Huishoudelijke taken neemt hij wel op zich als hij vrij is hoor. Alleen alles wat betreft de kinderen en school doe ik. Hij zit daar helemaal niet in en dan moet ik eerst gaan uitleggen hoe het allemaal werkt enzo. Hij heeft 1x zo’n les op de pc met haar gedaan omdat ik weg moest, was dat ding halverwege uitgevallen, niet opgeslagen, dus konden we het nog een keer doen. Lezen is hij zelf ook geen ster in, dus dat werkt ook niet echt.SallySpectra schreef: ↑31-01-2018 09:54Je man zou ik wel echt meer mobiliseren hoor TO. Ofwel neemt hij jou meer werk uit handen door in het weekend en avonden het huishouden te doen en/of te oefenen, of hij neemt een (halve) dag verlof per week om iets op zich te nemen. Ga eens om te tafel om dit te bespreken.
woensdag 31 januari 2018 om 10:26
Echt. Hoe is het mogelijk dat je man zich niet bemoeit met de ontwikkeling van jullie kind met als excuus een fulltime baan. Dat ze nog bestaan joh, die mannen die zo hun snor drukken als het om hun eigen kroost gaat. Als Jesse Klaver doordeweeks tijd kan maken voor zijn kinderen, dan zal jouw man het ook wel kunnen. Het is 2018! Kwestie van willen.
De oplossing: prioriteiten stellen en je man er aan zijn haren bijslepen dus. Zijn baan is geen enkel excuus.
De oplossing: prioriteiten stellen en je man er aan zijn haren bijslepen dus. Zijn baan is geen enkel excuus.
woensdag 31 januari 2018 om 10:26
Dan zet je gewoon eens op een rijtje wat er allemaal moet gebeuren per dag en spreek je af wat hij op zich kan nemen. Desnoods maak je een rooster. En sorry, maar “kan ik niet” vind ik geen enkel excuus. Dan leert hij het maar. Ik neem aan dat hij, ook al is hij dyslectisch, best kan helpen met lezen op Groep 3 niveau? Zo niet, dan oefent hij iets anders.Ghost79 schreef: ↑31-01-2018 10:23Huishoudelijke taken neemt hij wel op zich als hij vrij is hoor. Alleen alles wat betreft de kinderen en school doe ik. Hij zit daar helemaal niet in en dan moet ik eerst gaan uitleggen hoe het allemaal werkt enzo. Hij heeft 1x zo’n les op de pc met haar gedaan omdat ik weg moest, was dat ding halverwege uitgevallen, niet opgeslagen, dus konden we het nog een keer doen. Lezen is hij zelf ook geen ster in, dus dat werkt ook niet echt.
woensdag 31 januari 2018 om 10:27
Sorry dat ik erop doorhamer, maar dan wordt het toch echt tijd dat hij het leert. Wat als jij een keer ziek wordt ofzo?Ghost79 schreef: ↑31-01-2018 10:23Huishoudelijke taken neemt hij wel op zich als hij vrij is hoor. Alleen alles wat betreft de kinderen en school doe ik. Hij zit daar helemaal niet in en dan moet ik eerst gaan uitleggen hoe het allemaal werkt enzo. Hij heeft 1x zo’n les op de pc met haar gedaan omdat ik weg moest, was dat ding halverwege uitgevallen, niet opgeslagen, dus konden we het nog een keer doen. Lezen is hij zelf ook geen ster in, dus dat werkt ook niet echt.
Ga samen rond de tafel/achter de PC dit weekend en leg hem het uit.
Als ik het goed begrijp haalt hij je dochter een dag per week uit school? Dan zou hij op die dag toch echt met haar kunnen oefenen.