Zero waste home / minimalisme
woensdag 4 januari 2017 om 18:16
Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid? En het vermijden van plastic en van afval?
Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.
Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.
Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.
Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.
Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
vrijdag 2 februari 2018 om 16:25
Alleen is microvezel echt heel erg slecht voor het milieu. De vezeltjes komen bij het wassen in het water terecht en zijn te klein om eruit gefilterd te worden. (google maar eens, dit is een artikel, maar er zijn er heeeeeel veel als je googlet op microfiber en environmental impact) https://www.theguardian.com/sustainable ... rel-oceans
vrijdag 2 februari 2018 om 17:07
Heb je al eens hydrofiele washandjes geprobeerd? Die zijn eigenlijk voor baby's, maar wel heel zacht (als je ze een keer gewassen hebt). Hema verkoopt ze in ieder geval ook.
vrijdag 2 februari 2018 om 20:01
Ga trouwens ook proberen om de watjes zelfs te maken. Zal laten weten hoe de watjes en de hydrofiel washandjes bevallen.
Ook nog wat tips van mij:
-de shampoo bars van Lush zijn super. Honey i washed the kids is mijn favoriet. Deze kan je als shampoo, zeep en om je kleding mee te wassen, gebruiken (heel fijn op vakantie). Heb ook super veel complimentjes op mijn haar gehad sinds ik deze gebruik. Heel veel volume en glans.
- ik gebruikte in de keuken best veel keukenpapier. Deze kan je goed vervangen met oude kranten (neemt ook goed vocht op) en natuurlijk wasbare doekjes.
-koop wasbare zakdoeken (dille & kamille heeft fijne)
-wasbare servetten (ook de biologische van dille & kamille)
Stapje voor stapje heb ik steeds minder afval. Op dit moment is het nog 1 vuilniszak per twee maanden. Ik hoop dit natuurlijk helemaal naar 0 te kunnen krijgen. Op dit moment zou mijn grootste winst in de badkamer zitten. Met de watjes als grootste verspiller.
Ook nog wat tips van mij:
-de shampoo bars van Lush zijn super. Honey i washed the kids is mijn favoriet. Deze kan je als shampoo, zeep en om je kleding mee te wassen, gebruiken (heel fijn op vakantie). Heb ook super veel complimentjes op mijn haar gehad sinds ik deze gebruik. Heel veel volume en glans.
- ik gebruikte in de keuken best veel keukenpapier. Deze kan je goed vervangen met oude kranten (neemt ook goed vocht op) en natuurlijk wasbare doekjes.
-koop wasbare zakdoeken (dille & kamille heeft fijne)
-wasbare servetten (ook de biologische van dille & kamille)
Stapje voor stapje heb ik steeds minder afval. Op dit moment is het nog 1 vuilniszak per twee maanden. Ik hoop dit natuurlijk helemaal naar 0 te kunnen krijgen. Op dit moment zou mijn grootste winst in de badkamer zitten. Met de watjes als grootste verspiller.
vrijdag 2 februari 2018 om 20:21
Melk en yoghurt zijn mijn grootste 'probleem'. Er is wel zuivel in glas te krijgen, maar ik gebruik geen koemelk producten. Ik heb altijd geitenmelk en -yoghurt. Voor veel gebruik ik (zelfgemaakte en dus zero waste) amandelmelk. Maar in de koffie vind ik geitenmelk gewoon lekker. Ik kan het wel in zelf meegebrachte flessen halen bij een geitenboerderij, maar dan moet ik het zelf pasteuriseren en dat is me nog net een stapje te ver. Ik scheid het plastic (wat ik nog heb gebruik ik op, er komt niet meer bij) en de melkpakken natuurlijk wel, maar ik zou liever een duurzamere oplossing vinden.
Shampoo bars heb ik niet zo'n goede ervaring mee. Ik ga nu naar een winkel waar ze spullen verkopen om zelf cosmetica te maken. Die hebben een basisshampoo en conditioner die je in glas kunt krijgen. En ik hoop dat er een mogelijkheid bestaat tot navullen.
Shampoo bars heb ik niet zo'n goede ervaring mee. Ik ga nu naar een winkel waar ze spullen verkopen om zelf cosmetica te maken. Die hebben een basisshampoo en conditioner die je in glas kunt krijgen. En ik hoop dat er een mogelijkheid bestaat tot navullen.
vrijdag 2 februari 2018 om 20:51
Wij proberen ook zo groen mogelijk en met zo weinig mogelijk afval te leven. Al is dat niet altijd makkelijk met een kindje van 2 jaar en tweede onderweg.
Enkele dingen die we doen:
- We hadden een volkstuintje met moestuin, maar die gaan we dit jaar niet gebruiken. We wonen in Zweden, het moestuinseizoen is hier heel kort en met binnenkort een pasgeboren baby in mei, weten we dat we er te weinig tijd voor gaan hebben. Maar we groeien wel weer veel groenten op ons balkon.
- Wasbare luiers voor zoon en binnenkort ook voor kind 2.
- Wasbare wetwipes (cheeky wipes).
- In plaats van vershoudfolie gebruiken we een soort herbruikbare bijenwasvellen.
- In plaats van plastic zakjes gebruiken we vaak wetbags, die hadden we in de eerste plaats gekocht voor de wasbare luiers als we ergens op verplaatsing zijn. Maar ik gebruik ze om bvb. lunch en fruit in mijn handtas mee te nemen. Niet dezelfde wetbag als waar ik een vuile luier in steek
we hebben er meerdere.
- Menstruatiecup
- Uiteraard doen we meestal zelf herbruikbare winkeltassen mee naar de winkel. Al hebben we dan af en toe het probleem dat we geen zakken meer hebben voor de vuilbak en hier in Zweden moet je afval in een zakje voor je het in de container gooit. Beetje stom om dan alsnog een rol met zakjes te gaan kopen.
- kleren en spullen voor zoon koop ik vaak tweedehands en wat te klein is gaat naar vrienden, die het dan weer terug naar ons brengen als ons tweede kindje er in past. Ik vind het zonde om iets 2 jaar ongebruikt in een kast te laten liggen, als iemand anders het kan gebruiken.
Enkele dingen die we doen:
- We hadden een volkstuintje met moestuin, maar die gaan we dit jaar niet gebruiken. We wonen in Zweden, het moestuinseizoen is hier heel kort en met binnenkort een pasgeboren baby in mei, weten we dat we er te weinig tijd voor gaan hebben. Maar we groeien wel weer veel groenten op ons balkon.
- Wasbare luiers voor zoon en binnenkort ook voor kind 2.
- Wasbare wetwipes (cheeky wipes).
- In plaats van vershoudfolie gebruiken we een soort herbruikbare bijenwasvellen.
- In plaats van plastic zakjes gebruiken we vaak wetbags, die hadden we in de eerste plaats gekocht voor de wasbare luiers als we ergens op verplaatsing zijn. Maar ik gebruik ze om bvb. lunch en fruit in mijn handtas mee te nemen. Niet dezelfde wetbag als waar ik een vuile luier in steek
- Menstruatiecup
- Uiteraard doen we meestal zelf herbruikbare winkeltassen mee naar de winkel. Al hebben we dan af en toe het probleem dat we geen zakken meer hebben voor de vuilbak en hier in Zweden moet je afval in een zakje voor je het in de container gooit. Beetje stom om dan alsnog een rol met zakjes te gaan kopen.
- kleren en spullen voor zoon koop ik vaak tweedehands en wat te klein is gaat naar vrienden, die het dan weer terug naar ons brengen als ons tweede kindje er in past. Ik vind het zonde om iets 2 jaar ongebruikt in een kast te laten liggen, als iemand anders het kan gebruiken.
vrijdag 9 februari 2018 om 16:36
Whoop whoop! Gisteren shampoo en conditioner gehaald in glazen flesjes. En die kan ik laten bijvullen! Helemaal blij met deze oplossing. Nu natuurlijk wel hopen dat het fijne shampoo is.
Ze hadden daar ook tandpoeder. Maar dat was op basis van baking soda. En ik heb weleens gelezen dat dat een beetje te grof is om mee te poetsen eigenlijk. Ik heb weleens een blokje tandpasta geprobeerd (van Lamazuna), maar dat vond ik niet zo'n succes. En ik heb weleens gehoord over tabletjes waarmee je kunt poetsen, maar die heb ik nog niet gevonden. Momenteel heb ik tandpasta in een metalen tube. Die is op zich wel okay, maar het kan natuurlijk beter. Iemand een gouden tip?
Ze hadden daar ook tandpoeder. Maar dat was op basis van baking soda. En ik heb weleens gelezen dat dat een beetje te grof is om mee te poetsen eigenlijk. Ik heb weleens een blokje tandpasta geprobeerd (van Lamazuna), maar dat vond ik niet zo'n succes. En ik heb weleens gehoord over tabletjes waarmee je kunt poetsen, maar die heb ik nog niet gevonden. Momenteel heb ik tandpasta in een metalen tube. Die is op zich wel okay, maar het kan natuurlijk beter. Iemand een gouden tip?
vrijdag 9 februari 2018 om 17:50
Oh over tandenpoetsen. Hebben jullie die houten tandenborstels al eens gebruikt? Humble brush is 1 van de merken, maar er zijn er vast nog.
Ik had er in een milieubewuste bui een aantal gekocht, maar ik vind het helaas verschrikkelijke ondingen. Het gevoel van een vochtig houten stokje tussen mijn tanden kan ik absoluut niet verdragen (ik krijg er een nagels-op-schoolbord gevoel van) en de haren van de tandenborstel zitten niet zo goed vast, dus na een poetsbeurt mag je tandenborstelhaar uitspugen. Jammer!
Ik had er in een milieubewuste bui een aantal gekocht, maar ik vind het helaas verschrikkelijke ondingen. Het gevoel van een vochtig houten stokje tussen mijn tanden kan ik absoluut niet verdragen (ik krijg er een nagels-op-schoolbord gevoel van) en de haren van de tandenborstel zitten niet zo goed vast, dus na een poetsbeurt mag je tandenborstelhaar uitspugen. Jammer!
zaterdag 10 februari 2018 om 13:27
Lilapie, mss is dit dan iets voor je: https://www.eco-logisch.nl/Lamazuna-Nav ... --3st-8233
zaterdag 10 februari 2018 om 16:53
Lush verkoopt de tabletjes waarmee je je tanden kan poetsen.
https://nl.lush.com/products/mondverzorging
https://nl.lush.com/products/mondverzorging
zondag 11 februari 2018 om 11:02
Even gekeken, is op zich wel wat ik bedoel, alleen die zijn ook op basis van baking soda. En ik weet dus niet zeker of dat nou zo goed is voor je tanden... En kun je die (mocht ik ze willen proberen) ook in een zakje of zelf meegebracht potje krijgen. Het lijkt op de foto of het in een plastic potje zit.
donderdag 15 februari 2018 om 14:52
zaterdag 24 februari 2018 om 08:19
De humble brush vond ik persoonlijk ook niet heel fijn, maar dan qua vorm. Ik vond hem te hoekig, waardoor hij pijn deed in mijn mond. Haaruitval heb ik eigenlijk nooit gehad, dus wellicht dat er bij die van jou bij de productie iets niet goed is gegaan.lilapie schreef: ↑09-02-2018 17:50Oh over tandenpoetsen. Hebben jullie die houten tandenborstels al eens gebruikt? Humble brush is 1 van de merken, maar er zijn er vast nog.
Ben daarna overgestapt op de next brush, die is ronder qua model en daar heb ik er ondertussen al een aantal van versleten.
zaterdag 24 februari 2018 om 08:34
Ik heb er eerst een paar gekocht, maar die vond ik zo dik dat ik ze niet fijn vind om te gebruiken. Daarna heb ik een stapeltje zelf gemaakt van een oude babybedmolton, rondjes van geknipt, met de naaimachine de randjes afgewerkt tegen rafelen. Ik gebruik ze icm een glazen pot kokosolie. Ik heb denk ik al bijna een jaar geen wegwerp make up afhaaldoekjes gebruikt en het bevalt goed.
woensdag 28 februari 2018 om 20:37
Thnx voor de tip. Die probeer ik als volgendestripverhaal schreef: ↑24-02-2018 08:19De humble brush vond ik persoonlijk ook niet heel fijn, maar dan qua vorm. Ik vond hem te hoekig, waardoor hij pijn deed in mijn mond. Haaruitval heb ik eigenlijk nooit gehad, dus wellicht dat er bij die van jou bij de productie iets niet goed is gegaan.
Ben daarna overgestapt op de next brush, die is ronder qua model en daar heb ik er ondertussen al een aantal van versleten.
dinsdag 20 maart 2018 om 21:54
Hoi,
Ik probeer ook mijn afvalproductie thuis te verminderen. Ik had een vraagje en nu schijnt het viva forum alwetend te zijn dus stel ik mijn vraag hier maar. Gebruikt er iemand hier ook een broodzak? Ik zie op filmpjes en blogs die zakken vaak voorbijkomen en het lijkt mij een super alternatief. Wat me tegenstaat om zo'n zak te kopen is eigenlijk het idee van het kopen. Ik probeer zoveel mogelijk dingen een tweede leven te geven. Dus concreet is mijn vraag dan ook: kan ik zelf zo'n broodzak maken van bijvoorbeeld een oud dekbedovertrek?
Ik hoop dat iemand van jullie hier het antwoord op weet. Voor de rest wil ik jullie nog even zeggen hoe goed ik dit topic vind!
Ik probeer ook mijn afvalproductie thuis te verminderen. Ik had een vraagje en nu schijnt het viva forum alwetend te zijn dus stel ik mijn vraag hier maar. Gebruikt er iemand hier ook een broodzak? Ik zie op filmpjes en blogs die zakken vaak voorbijkomen en het lijkt mij een super alternatief. Wat me tegenstaat om zo'n zak te kopen is eigenlijk het idee van het kopen. Ik probeer zoveel mogelijk dingen een tweede leven te geven. Dus concreet is mijn vraag dan ook: kan ik zelf zo'n broodzak maken van bijvoorbeeld een oud dekbedovertrek?
Ik hoop dat iemand van jullie hier het antwoord op weet. Voor de rest wil ik jullie nog even zeggen hoe goed ik dit topic vind!
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!
dinsdag 20 maart 2018 om 21:59
Ben er met kleine stapjes mee bezig. Geen droger (bewust), de nieuwe wasmachine is aaaaaaa+, ik heb een groenbak aangevraagd want die was er nog niet, we letten op plastic en scheiden van alles, haal m'n shampoo enz bij de lush dus zonder verpakking (maar ook voor de luxe, win-win) en vlieg niet uit principe. Geen rijbewijs en geen auto.
woensdag 21 maart 2018 om 07:10
Ja, ik gebruik een stoffen broodzak (niet altijd, want de dichtstbijzijndste bakker weigert mij dan te helpen, een bakker die verderop zit vind het geen probleem, maar het komt niet altijd uit om daarheen te gaan (woon in het buitengebied, dus een bakker verderop is een behoorlijk stuk verderop).flip-flop schreef: ↑20-03-2018 21:54Hoi,
Ik hoop dat iemand van jullie hier het antwoord op weet. Voor de rest wil ik jullie nog even zeggen hoe goed ik dit topic vind!![]()
Dat je hem zelf wil gaan maken vind ik super. Ik moet toegeven dat ik hem gekocht heb (ondanks dat mijn oma coupeuse was en ik een naaimachine heb, heb ik niet haar naaitalent en geduld geërfd) het is wel één van mijn doelen voor komend jaar om meer proberen zelf te maken (wasbare wattenschijfjes is al wel gelukt
Als je Googled op “broodzak naaien” dan krijg je wel veel filmpjes/blogs met uitleg over hoe het moet. Van een dekbedovertrek moet volgens mij wel kunnen.
woensdag 21 maart 2018 om 15:21
Bedankt voor je reactie!stripverhaal schreef: ↑21-03-2018 07:10Ja, ik gebruik een stoffen broodzak (niet altijd, want de dichtstbijzijndste bakker weigert mij dan te helpen, een bakker die verderop zit vind het geen probleem, maar het komt niet altijd uit om daarheen te gaan (woon in het buitengebied, dus een bakker verderop is een behoorlijk stuk verderop).
Dat je hem zelf wil gaan maken vind ik super. Ik moet toegeven dat ik hem gekocht heb (ondanks dat mijn oma coupeuse was en ik een naaimachine heb, heb ik niet haar naaitalent en geduld geërfd) het is wel één van mijn doelen voor komend jaar om meer proberen zelf te maken (wasbare wattenschijfjes is al wel gelukt).
Als je Googled op “broodzak naaien” dan krijg je wel veel filmpjes/blogs met uitleg over hoe het moet. Van een dekbedovertrek moet volgens mij wel kunnen.
Wat ik me vooral afvraag is of de stof vergelijkbaar is. Misschien was ik daar niet helemaal duidelijk in. Waar ik bang voor ben is dat een te 'open' stof ervoor zal zorgen dat mijn brood sneller uitdroogt.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!
woensdag 21 maart 2018 om 15:48
Ligt denk ik een beetje aan de kwaliteit van het dekbedovertrek (die heb je ook in verschillende diktes, heb er wel eens eentje van de zeeman gehad waar je bijna doorheen kon kijken, dat zal te dun zijn, maar heb andere dekbedovertrekken die veel dikker zijn). Mijn gekochte broodzak is ook gewoon van katoen gemaakt, als het maar dik genoeg is moet het denk ik wel te doen zijn (al moet ik wel zeggen dat mijn broodzak wel wat stugger/steviger aanvoelt dan mijn dekbedovertrek.
zondag 25 maart 2018 om 17:38
Zero waste dilemma:
Ik gebruik met regelmaat bakpapier. Heb ooit een flinke voorraad gekregen en dat maak ik dus op. Maar dat is nu bijna zover. Nu vraag ik me af. Koop ik weer bakpapier? Of kijk ik voor zo'n silicone mat? Hoe slecht is silicone voor het milieu? Beter bakpapier weggooien? Of weet iemand nog een ander, milieuvriendelijker alternatief?
Ik gebruik met regelmaat bakpapier. Heb ooit een flinke voorraad gekregen en dat maak ik dus op. Maar dat is nu bijna zover. Nu vraag ik me af. Koop ik weer bakpapier? Of kijk ik voor zo'n silicone mat? Hoe slecht is silicone voor het milieu? Beter bakpapier weggooien? Of weet iemand nog een ander, milieuvriendelijker alternatief?