Spelling oefenen
zaterdag 3 februari 2018 om 22:06
Mijn zoon van 8 is nooit goed in spelling geweest maar t laatste rapport is erg dramatisch voor spelling. Een V score en 4,5 als cijfer. Zijn woordenschat is erg hoog en hij kan praten als een professor, alleen hij schrijft heel veel fonetisch.
Op school krijgt hij nu bijles om bij te spijkeren maar dat is maar 1 uurtje per week. Heeft iemand nog tips om thuis te oefenen? Alvast bedankt!!!
Op school krijgt hij nu bijles om bij te spijkeren maar dat is maar 1 uurtje per week. Heeft iemand nog tips om thuis te oefenen? Alvast bedankt!!!
zaterdag 3 februari 2018 om 22:12
Heeft de juf daar geen zinnig idee over?
Ik zou niet zomaar thuis gaan oefenen. Bij ons op school komt er soms een mailtje met een algemene zin als "de kinderen die werkbladen voor spelling hebben meegekregen mogen die binnen twee weken inleveren."
Mijn dochter heeft ze niet (denk ik:)) maar er zijn dus wel kinderen die thuis oefenen met stof die aansluit bij de lesstof. Spreek de juf dus gewoon even aan. Misschien is dat ene intensieve uurtje wel genoeg.
Ik zou niet zomaar thuis gaan oefenen. Bij ons op school komt er soms een mailtje met een algemene zin als "de kinderen die werkbladen voor spelling hebben meegekregen mogen die binnen twee weken inleveren."
Mijn dochter heeft ze niet (denk ik:)) maar er zijn dus wel kinderen die thuis oefenen met stof die aansluit bij de lesstof. Spreek de juf dus gewoon even aan. Misschien is dat ene intensieve uurtje wel genoeg.
zaterdag 3 februari 2018 om 22:13
zaterdag 3 februari 2018 om 22:27
Misschien eens praten/advies vragen aan iemand die les geeft aan kinderen met dyslexie? Er zijn heel veel verschillende methodes die ook erg goed zijn voor kinderen die 'gewoon' wat meer moeite hebben met spelling en zo iemand kan goed kijken waar het probleem van je kind ligt en welke methode daar het beste op aan zou sluiten.
Eventueel zou je ook een dyslexie onderzoek kunnen laten doen als daar aanleiding voor is (kan ik van af hier natuurlijk niet zeggen en ik heb er geen expertise in, ik ben alleen maar een ervaringsdeskundige)
Eventueel zou je ook een dyslexie onderzoek kunnen laten doen als daar aanleiding voor is (kan ik van af hier natuurlijk niet zeggen en ik heb er geen expertise in, ik ben alleen maar een ervaringsdeskundige)
zaterdag 3 februari 2018 om 22:48
http://www.meestermichael.nl/leerlingen ... lling.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 3 februari 2018 om 22:49
Mijn zoon was er ook heel slecht in. Hij was “spellingzwak” en heeft daarvoor een jaar logopedie gehad.
Zij heeft alle spellingregels doorgenomen. Zoals waar je een woord doorhakt.
“Bo-men”
Je hoort een OO regel daarbij is “lange klanken hebben pech ik haal gewoon een letter weg”
Dus geen bommen maar bomen.
En zo nog 100 andere regeltjes
.
Nu in groep 8 heeft hij daar nog steeds baat bij.
“Bo-men”
Je hoort een OO regel daarbij is “lange klanken hebben pech ik haal gewoon een letter weg”
En zo nog 100 andere regeltjes
zaterdag 3 februari 2018 om 23:45
Elke dag, dat lukt natuurlijk niet maar als streven, 10 woorden dictee. En daarna even uitleggen welke spellingsregel er bij welk woord hoort.
Mijn zoon spelde echt heel slecht, de woorden waren op z'n best fonetisch, maar soms ook gewoon onherkenbaar. Nu gaat het echt zoveel beter.
Kost je max 10 minuten per dag.
Mijn zoon spelde echt heel slecht, de woorden waren op z'n best fonetisch, maar soms ook gewoon onherkenbaar. Nu gaat het echt zoveel beter.
Kost je max 10 minuten per dag.
if we all light up, we can scare away the dark...
zondag 4 februari 2018 om 07:49
maze schreef: ↑03-02-2018 22:49Mijn zoon was er ook heel slecht in. Hij was “spellingzwak” en heeft daarvoor een jaar logopedie gehad.
“Bo-men”
En zo nog 100 andere regeltjes.
Dan moet je het wel goed uitleggen.
Het wordt dan geen boomen maar bomen.
Bij ons op school is de regel dus ook niet dat je letter weg moet halen maar een klinker.
dinsdag 13 februari 2018 om 11:41
Mijn dochter had hier ook erg veel last van. Op advies van de leerkracht bijles genomen van een studente via de website nimbles en door haar krijgt mijn dochter het rap onder de knie!! samen oefenen zij 2 uur per week met spelling en lezen met een goede afwisseling van dictees en online spellingsoefeningen via beterspellen. Werkt echt top!!!!