10 jaar - puberteit?

06-02-2018 15:01 23 berichten
...
anoniem_352949 wijzigde dit bericht op 19-11-2018 10:05
99.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen begonnen rond hun negende pubergedrag te vertonen, eigenlijk gelijktijdig met de lichamelijke kenmerken. Voor zover ik weet is dat aan de vroege kant maar ik heb dat altijd geweten aan mijn eigen puberteit die ook rond die leeftijd begon. Ik vind het dus geen raar verhaal dat dat met tien kan beginnen. :)
Ik zou eerst uitzoeken of er iets is gebeurd in zijn omgeving waar hij last van heeft. Verandering thuis, school, vrienden, gepest worden, etc..

En dan zou ik vragen wat er speelt, of hij zelf kan verwoorden wat hem dwars zit.

Oh ik heb je geloept en je zit in scheiding? En vlak erna werd je zoon somber en nergens zin in? Halloo...

Hoe kan je van pubertijd spreken als je zoon nu meemaakt dat zijn ouders scheiden? Hij is er depressief onder lijkt het. Ik snap niet dat je daar niet als eerste aan denkt??
swifty schreef:
06-02-2018 15:07

Oh ik heb je geloept en je zit in scheiding? En vlak erna werd je zoon somber en nergens zin in? Halloo...

Hoe kan je van pubertijd spreken als je zoon nu meemaakt dat zijn ouders scheiden? Hij is er depressief onder lijkt het. Ik snap niet dat je daar niet als eerste aan denkt??
Ah dat had ik niet gedaan. Dan zou ik dat inderdaad eerst uitsluiten.
Studeren met 10 jaar? Leren noemen we dat.

Ik zou in gesprek gaan om te kijken of er iets anders aan de hand is, maar pubergedrag kan ook prima op deze leeftijd beginnen helaas.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Iets anders aan de hand dus, pffff.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
...
anoniem_352949 wijzigde dit bericht op 19-11-2018 10:06
99.09% gewijzigd
Puberteit lijkt het mij niet te zijn, maar ik denk wel dat er iets ernstig is gebeurd (en misschien nog steeds gebeurt !) dat hem volledig uit balans heeft gebracht, en durft hij (uit schaamte of bang om niet geloofd te worden) er niet over te praten ?
Wellicht voelt hij nu de ruimte om zijn gevoel te uiten. Had hij veel last van de spanningen die er eerder waren.
Dat het tussen zijn ouders beter gaat wil niet zeggen dat hij zich meteen beter moet voelen. Ook al is het nu leuker thuis.
Pushen jullie hem erg?
Omdat je het over studeren hebt?
En hoeveel sporten doet hij?
Er zijn thuis ook veel spanningen geweest. Is alles niet te veel voor hem?
Ik vind je ook wel erg stellig in dat hij zéker geen stress van de thuissituatie kan hebben.
Daarmee verplicht je hem min of meer om het thuis leuk te hebben.
Daar zou ik ook narrig van worden.
...
98.72% gewijzigd
...
99.47% gewijzigd
birgit81 schreef:
06-02-2018 15:14
Switfy: we hebben de scheidingsplannen voorlopig opgeborgen en werken aan onze relatie. En nu gaat het eigenlijk veel beter dan het ooit tevoren was. Dus daar heeft hij zeker geen stress ofzo van. Er zijn thuis minder spanningen dan tevoren en de kinderen merken dat zelf ook, hebben het zelfs al gezegd dat het leuker is thuis nu dan ervoor.

Pesten ofzo wordt hij ook niet gedaan, hij ligt zelfs heel goed in zijn klas en op school. Ook de juf heeft dat bevestigd. Andere veranderingen heb ik alleszinds nog niet gemerkt en volgens hem speelt er niets.

Zelf kan hij het niet verwoorden, hij weet het zelf niet zegt hij als ik vraag waarom hij zo doet.
Het is goed mogelijk dat hij door jullie relatiestress beseft dat de grond zomaar onder je voeten weggeslagen kan worden. Waarom zou je nu je best doen als morgen alles anders kan zijn?
O
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:22
0.00% gewijzigd
Ik zou naar een orthopedagoog gaan met hem. Waarschijnlijk zit hem wel wat dwars, ook al denken jullie van niet.

Wacht eens, heb je vorige topic doorgelezen waarbij papa in z'n eentje de kinderen heeft verteld dat jullie gingen scheiden. Wauw....

Ik snap het wel waarom je zoon dit (uitgestelde) gedrag vertoont.
Ga ermee aan de slag. Neem hem niets kwalijk en verzin geen excuses.

Praat met deze jongen en biedt hem hulp!
anoniem_308541 wijzigde dit bericht op 06-02-2018 17:16
Reden: Vorige topic gelezen
58.52% gewijzigd
Eens met de anderen.

Probeer eens te begrijpen dat je zoon ook jullie problemen echt wel meekrijgt en nu net op leeftijd zit dat hij het er liever niet met jullie over heeft. Conflict is dat, je angsten uiten terwijl de bron van je angst dan meeluistert. Conflict van belangen, en taboe, over pijnlijke zaken niet praten met de veroorzaker.

Gun hem de tijd, luister en kaart zelf aan wat de bijna scheiding en langdurige ruzies en onzekerheid kan doen, maar beter is, aangezien er weinig invoelend begrip is (afschuiven direct op zijn biologische ontw ipv de olifant in de kamer te erkennen) hem een fijne orthopedagoog of psycholoog of vertrouwens persoon te gunnen.

HEb je op school ook aangegeven dat jullie in scheiding lagen en het terugdraaien, en dat er dus thuis behoorlijk wat problemen zijn? Dan kan school ook milder zijn en rekening met hem houden.
[quote=birgit81 post_id=28118597 time=1517929755 user_id=352949]
Nee, veel last had hij er niet van aangezien we ze er zoveel mogelijk buiten hielden. Ik ga niet zeggen dat hij er niets van merkte natuurlijk maar heb nooit de indruk gehad dat ze er last van hadden of ermee bezig waren.

Spijker op z'n kop.
Wel vertellen dat je gaat scheiden en vervolgens zwijgen naar je kinderen.
Gaat er geen belletje rinkelen?
Het is duidelijk de thuissituatie.
Het ligt niet aan het kind,maar aan de ouders. Leg 't alsjeblíeft niet op zijn schoudertjes onder de noemer 'puber'. Hij is 10. Hij hoeft niet te veranderen.
Neem zelf de verantwoordelijkheid..
Wat ook geen kwaad kan is een check bij de huisarts. Vitaminetekort of bijvoorbeeld een parasiet kan ook lusteloosheid veroorzaken. Een paar jaar geleden had ik met mijn zoon al bijna een psycholoog opgezocht. Hij leek wel depressief. Wit, lusteloos, nergens zin in. Het bleek een parasiet te zijn en na een kuurtje was hij meteen weer de oude.

Maar.. ik ga mee met de mensen hierboven. Het zou ook heel goed de thuissituatie kunnen zijn.
Volgens mij heeft je zoon juist heel veel stress vanuit de thuis situatie.
Jullie hebben de kinderen erbuiten gelaten, tenminste dat denken jullie.
Kinderen zijn echt niet gek en weten veel meer dan je denkt.

Aan de andere kant, heeft je zoon genoeg te doen op school? Verveelt hij zich misschien? Als alles saai en nutteloos is volgens je zoon is het misschien te makkelijk voor hem. En als alles zo makkelijk is waarom zou je dan je best nog doen, het slaat nergens op wat je aan het doen bent dus even snel en je bent er vanaf. Verveling levert stress op en stress dit gedrag.
Kun je nagaan wat er gebeurd als je behalve op school ook thuis stress hebt.

Mijn dochter vertoonde ook dit gedrag, bleek zich minimaal 3 uur per dag enorm te vervelen. Is daar uiteindelijk lichamelijk zo ontzettend ziek van geweest dat ze via de orthopedagoog getest werd.
Nu houden ze haar op school flink bezig met allerlei projecten voor verdieping en verbreding
Gister kwam ze uit school, breeduit lachend ze had namelijk voor het eerst in 8 jaar heel diep moeten nadenken en haar best moeten doen en dat was goed bevallen. Ik heb er een ander kind voor terug gekregen.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Is hij niet depressief? Al bij de huisarts geweest?
Ah, er is dus van alles aan de hand.
Huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven