Reflux?? Ten einde raad....
woensdag 14 februari 2018 om 08:53
Hoi hoi,
Ik ben nieuw hier dus geen flauw idee of ik het nu goed doe en of ik nu een dubbel topic aan maak maar ik ben écht even ten einde raad...
We hebben een zoontje van 8 maanden. Een vrolijk kereltje, wat ondertussen alweer flink rond tijgert. Maar... We lopen ook te 'tobben' met zijn gezondheid. Toen hij 2 maanden oud was zijn we bij de kinderarts geweest omdat hij ontzettend veel spuugde (echt in golven) en hier ook echt last van had. Op advies van de kinderarts zijn we zijn voeding gaan indikken met Nutriton. Dat ging stukken beter, nog wel wat spugen, maar niet meer zo heftig als eerst.
Nu sinds 8 weken ongeveer is het spugen ineens weer terug. Tijdens de flesvoeding soms zelfs al in golven dat hij spuugde. We dachten 'we kijken het wel even aan'. Maar het slapen is sinds 8 weken ook een ramp, overdag slaapt hij hooguit een uurtje. 's Avonds brengen we hem rond 19.30 uur naar bed. Dan slaapt hij tot ongeveer een uur of 23.00 maar word dan weer huilend en krijsend wakker. Je bent dan een uur bezig om hem rustig te krijgen; hij rekt, strekt en zijn gezichtje vertrekt helemaal van de pijn, hij boert en slikt dan veel.. Als hij dan na een uurtje weer in slaap valt kan hij goed een paar uur later wéér wakker worden, en zijn we weer een uur bezig.. Hij is vaak verkouden en hoest veel, hoest dan met flink wat slijm waar hij dan in kan blijven hangen. We hebben de dokter weer gebeld en we hebben een maagzuurremmer (ranitidine) gekregen. Dit moet hij 's ochtends en 's avonds (2ml). We gebruiken dit nu 6 dagen, maar ik merk echt nog geen verbetering. Hij is heel bewegelijk, altijd geweest, maar is dit beweeglijkheid of onrust? Ik weet het echt even niet meer..
Hij groeit goed (weegt 10 kilo!), zijn eet- en drinkschema heb ik met het consultatiebureau doorgenomen en ziet er volgens hun ook goed uit:
07.00 uur: flesje 180cc , 10.00 uur:fruit, 12:30 uur: boterham met flesje 90cc,
14:30 uur: tussendoortje (koekje,fruit oid), 17:00 uur: groenten, 19:00 uur flesje 210cc
Mensen in mijn omgeving vragen zich af; 'Dat onrustige hoort bij hem', 'Het zal wel een verkoudheid zijn met een sprongetje', 'Maak je niet zo druk'. Maar ik zie aan hem dat hij moe is het hem zeer doet dat hoesten en opboeren etc, ik ben zelf ook op.. Maak ik me te druk, of moet ik de dokter weer gaan bellen voor bijvoorbeeld nog eens een afspraak bij de kinderarts?
Ik ben nieuw hier dus geen flauw idee of ik het nu goed doe en of ik nu een dubbel topic aan maak maar ik ben écht even ten einde raad...
We hebben een zoontje van 8 maanden. Een vrolijk kereltje, wat ondertussen alweer flink rond tijgert. Maar... We lopen ook te 'tobben' met zijn gezondheid. Toen hij 2 maanden oud was zijn we bij de kinderarts geweest omdat hij ontzettend veel spuugde (echt in golven) en hier ook echt last van had. Op advies van de kinderarts zijn we zijn voeding gaan indikken met Nutriton. Dat ging stukken beter, nog wel wat spugen, maar niet meer zo heftig als eerst.
Nu sinds 8 weken ongeveer is het spugen ineens weer terug. Tijdens de flesvoeding soms zelfs al in golven dat hij spuugde. We dachten 'we kijken het wel even aan'. Maar het slapen is sinds 8 weken ook een ramp, overdag slaapt hij hooguit een uurtje. 's Avonds brengen we hem rond 19.30 uur naar bed. Dan slaapt hij tot ongeveer een uur of 23.00 maar word dan weer huilend en krijsend wakker. Je bent dan een uur bezig om hem rustig te krijgen; hij rekt, strekt en zijn gezichtje vertrekt helemaal van de pijn, hij boert en slikt dan veel.. Als hij dan na een uurtje weer in slaap valt kan hij goed een paar uur later wéér wakker worden, en zijn we weer een uur bezig.. Hij is vaak verkouden en hoest veel, hoest dan met flink wat slijm waar hij dan in kan blijven hangen. We hebben de dokter weer gebeld en we hebben een maagzuurremmer (ranitidine) gekregen. Dit moet hij 's ochtends en 's avonds (2ml). We gebruiken dit nu 6 dagen, maar ik merk echt nog geen verbetering. Hij is heel bewegelijk, altijd geweest, maar is dit beweeglijkheid of onrust? Ik weet het echt even niet meer..
Hij groeit goed (weegt 10 kilo!), zijn eet- en drinkschema heb ik met het consultatiebureau doorgenomen en ziet er volgens hun ook goed uit:
07.00 uur: flesje 180cc , 10.00 uur:fruit, 12:30 uur: boterham met flesje 90cc,
14:30 uur: tussendoortje (koekje,fruit oid), 17:00 uur: groenten, 19:00 uur flesje 210cc
Mensen in mijn omgeving vragen zich af; 'Dat onrustige hoort bij hem', 'Het zal wel een verkoudheid zijn met een sprongetje', 'Maak je niet zo druk'. Maar ik zie aan hem dat hij moe is het hem zeer doet dat hoesten en opboeren etc, ik ben zelf ook op.. Maak ik me te druk, of moet ik de dokter weer gaan bellen voor bijvoorbeeld nog eens een afspraak bij de kinderarts?
woensdag 14 februari 2018 om 08:59
Ik weet niet of dit mag maar als hij ranitidine van 15mg/ml krijgt en hij krijgt 2 keer per dag 2 ml, dan zit hij aan de ondergrens van de dosering. Dus als het idd reflux is zou het kunnen dat dat is waarom de medicijnen niet helpen.
Daarnaast: als jij het niet vertrouwd, zou ik zeker de huisarts bellen
Daarnaast: als jij het niet vertrouwd, zou ik zeker de huisarts bellen
woensdag 14 februari 2018 om 09:20
woensdag 14 februari 2018 om 09:29
@ Anki; dankjewel, ik kan dus altijd nog aan de huisarts vragen of de medicatie omhoog kan...
@Stefke; ja sinds hij 6 maanden is krijgt hij inderdaad fruit, groenten en brood naast zijn flesvoeding!! Hier heb ik niet aan gedacht... Het is ook dat hij de ene dag meer last lijkt te hebben dan de andere dag.....
@Stefke; ja sinds hij 6 maanden is krijgt hij inderdaad fruit, groenten en brood naast zijn flesvoeding!! Hier heb ik niet aan gedacht... Het is ook dat hij de ene dag meer last lijkt te hebben dan de andere dag.....
woensdag 14 februari 2018 om 09:38
Dan zou ik, naast opnieuw overleggen met een arts, eens heel consequent een eet- (en drink) dagboekje bij gaan houden. Wellicht kan hij inderdaad ergens niet goed tegen. Mijn broertje spuugde als baby ook van die golven. Hij is uiteindelijk overgegaan op geitenmelk en dat hielp... Ik zou vooral niet te lang afwachten (of een arts moet specifiek hebben gezegd dat iets een bepaalde tijd nodig heeft). De huisarts denkt nu, zolang hij niks van je hoort, dat het weer oké. Dat is niet zo, dus ik zou weer aan de bel trekken. Lijkt me dat een maagzuurremmer direct zou moeten werken...Just__Myleen schreef: ↑14-02-2018 09:29@ Anki; dankjewel, ik kan dus altijd nog aan de huisarts vragen of de medicatie omhoog kan...
Sterkte TO! Niet leuk als je kleintje zich zo naar voelt
woensdag 14 februari 2018 om 09:46
Alsof je het over mijn zoontje hebt, die heeft ook zo’n periode gehad rond een maand of 8. Ik ben niet naar de huisarts geweest, maar god wat hebben we getobd. Hij is nu tegen de 10 maanden en nergens meer last van. Achteraf denk ik misschien toch wennen aan vaste voeding, de overgang van milk-based maar meer meal-based ofzo.
Of hij had gewoon een grumpy period, soms had ik ook het idee dat hij zoveel moest leren in 1x, in een maand tijd van tijgeren naar zitten naar kruipen naar optrekken gegaan, dat hij daarvan zo onrustig was.
Of hij had gewoon een grumpy period, soms had ik ook het idee dat hij zoveel moest leren in 1x, in een maand tijd van tijgeren naar zitten naar kruipen naar optrekken gegaan, dat hij daarvan zo onrustig was.
woensdag 14 februari 2018 om 10:48
woensdag 14 februari 2018 om 11:52
Ja en dat is soms dus de twijfel die ik heb.. Ben ik niet gewoon een overbezorgde moeder
. Want iedereen met kinderen heeft de mindere & vervelende periodes! En ik weet ook echt wel dat die erbij horen, dat heb ik ook met mijn dochtertje (nu 2,5) gehad.. Maar dan heeft hij weer (zo lijkt het) pijn aanval waar hij zich volledig wegstrekt en krijst en dan denk ik; shitt, denk ik niet te makkelijk. Straks is het wél iets... Al die twijfels grr..
woensdag 14 februari 2018 om 12:01
Mijn jongste heeft een overgevoeligheid voor koemelk. Dat speelde direct in de kraamweek al. De VK gaf toen aan dat krampjes hun hoogtepunt bereiken in de avond. Dat zou dus misschien bij jouw zoon ook kunnen zijn.
Wij zijn toen overgestapt op de flesvoeding van Hero met geknipt eiwit. Toen ging dat goed tot inderdaad de overstap naar vaste voeding. Waar toch melk in een biscuitje zit, in de boter dat op brood gaat, glaasje melk bij de opvang... Toen overgestapt op soya vervangers en bij de opvang gevraagd niets met melk te geven. Na haar eerste verjaardag zijn we overgestapt naar Soya Groeimelk van Alpro, om toch wat meer eiwitten binnen te krijgen.
Nu is ze bijna 2 en dat gaat goed eigenlijk. Ze is deze winter een stuk minder ziek geweest (eerste winter was een drama!) en als ze nu verkouden is is ze er een stuk sneller overheen.
Het goede nieuws is: De Hero gaf al na een dag een groot merkbaar verschil!
Ik zou eens de HA om raad vragen hierover.
Wij zijn toen overgestapt op de flesvoeding van Hero met geknipt eiwit. Toen ging dat goed tot inderdaad de overstap naar vaste voeding. Waar toch melk in een biscuitje zit, in de boter dat op brood gaat, glaasje melk bij de opvang... Toen overgestapt op soya vervangers en bij de opvang gevraagd niets met melk te geven. Na haar eerste verjaardag zijn we overgestapt naar Soya Groeimelk van Alpro, om toch wat meer eiwitten binnen te krijgen.
Nu is ze bijna 2 en dat gaat goed eigenlijk. Ze is deze winter een stuk minder ziek geweest (eerste winter was een drama!) en als ze nu verkouden is is ze er een stuk sneller overheen.
Het goede nieuws is: De Hero gaf al na een dag een groot merkbaar verschil!
Ik zou eens de HA om raad vragen hierover.
woensdag 14 februari 2018 om 12:05
Hier ook altijd flessen ingedikt met rijstebloem (al vanaf dat dochter zes weken oud was, op advies van de kinderarts omdat ze allergisch bleek voor Nutriton), later overgeschakeld op Neocate en Nexium, en die Nexium heeft ze uiteindelijk gebruikt totdat ze 2,5 jaar was, toen was het pas een keer klaar met spugen, maar die Nexium maakte wel dat ze niet geen last meer had van het zuur.pamelacourson schreef: ↑14-02-2018 09:50Dat is inderdaad herkenbaar, mijn dochter had met 8 maanden ook weer meer last. Daarna ging het weer de goede kant op en een paar maanden later was het over.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 14 februari 2018 om 13:06
Jeetje ik vind het echt apart dat er vooral aan symptoom bestrijding word gedaan en totaal niet naar mogelijke allergieën word gekeken. Ik zou toch willen uitsluiten dat het allergieën zijn. Hier soortgelijke symptomen, qua spugen een stuk minder heftig dan bij jullie maar wel twee kindjes met meerdere allergieën. Misschien kan een diëtiste je helpen.
woensdag 14 februari 2018 om 14:57
Westworld schreef: ↑14-02-2018 13:06Jeetje ik vind het echt apart dat er vooral aan symptoom bestrijding word gedaan en totaal niet naar mogelijke allergieën word gekeken. Ik zou toch willen uitsluiten dat het allergieën zijn. Hier soortgelijke symptomen, qua spugen een stuk minder heftig dan bij jullie maar wel twee kindjes met meerdere allergieën. Misschien kan een diëtiste je helpen.
Euh, wel eens opgezocht wat Neocate is? Astronautenvoedsel voor baby's die zo ongeveer voor alles allergisch zijn.
Daarnaast lijkt me iets om het maagzuur minder zuur te maken en de voeding op zijn plaats te houden niet verkeerd...
woensdag 14 februari 2018 om 15:18
Had jou dochter dan voor / tijdens het spugen ook zo'n last, dat ze ging strekken en helemaal rood aan liep?eckano schreef: ↑14-02-2018 12:05Hier ook altijd flessen ingedikt met rijstebloem (al vanaf dat dochter zes weken oud was, op advies van de kinderarts omdat ze allergisch bleek voor Nutriton), later overgeschakeld op Neocate en Nexium, en die Nexium heeft ze uiteindelijk gebruikt totdat ze 2,5 jaar was, toen was het pas een keer klaar met spugen, maar die Nexium maakte wel dat ze niet geen last meer had van het zuur.
Ik denk dat ik toch de HA maar weer eens ga bellen.. En zoizo even een 'eetdagboekje' bij ga houden.
Bedankt voor de reacties allemaal
woensdag 14 februari 2018 om 18:15
Ik lees nergens dat TO haar kind neocate krijgt, wellicht lees ik er overheen. Het was verder ook niet onaardig bedoelt, het verbaast mij gewoon dat artsen zo snel medicijnen voorschrijven terwijl de optie allergieën vrij snel word afgeschreven. Ik heb daar zelf ook ervaring mee, en hoor vaker soortgelijke verhalen. Vandaar mijn reactie. Verder heb ik niks tegen de voeding indikken of medicijnen hoor.
woensdag 14 februari 2018 om 19:30
Heeft een (kinder)arts bij jullie vastgesteld dat het allergieën zijn? Of ben je hier met behulp van een diëtiste achter gekomen?Westworld schreef: ↑14-02-2018 13:06Jeetje ik vind het echt apart dat er vooral aan symptoom bestrijding word gedaan en totaal niet naar mogelijke allergieën word gekeken. Ik zou toch willen uitsluiten dat het allergieën zijn. Hier soortgelijke symptomen, qua spugen een stuk minder heftig dan bij jullie maar wel twee kindjes met meerdere allergieën. Misschien kan een diëtiste je helpen.
woensdag 14 februari 2018 om 20:26
Ja, veel krijsen en overstrekken - dat was snel over nadat de hele santenkraam was ingezet...Just__Myleen schreef: ↑14-02-2018 15:18Had jou dochter dan voor / tijdens het spugen ook zo'n last, dat ze ging strekken en helemaal rood aan liep?
Ik denk dat ik toch de HA maar weer eens ga bellen.. En zoizo even een 'eetdagboekje' bij ga houden.
Bedankt voor de reacties allemaal
donderdag 15 februari 2018 om 01:21
Bij onze zoon ging dit gelukkig over vanaf dat hij vaste voeding mocht, maar daarvoor was het ook een drama. Hebben allerlei producten gebruikt om de flessen in te dikken. Ook kreeg hij uiteindelijk Neocate ivm koemelkallergie. Verder stond zijn bed schuin en lag hij vaak in een wipstoeltje omdat hij anders de hele dag alles onder spuugde. Met Ranitidine heb ik geen ervaring. Wat bij mijn zoon uiteindelijk het beste hielp was Omeprazol.
donderdag 15 februari 2018 om 03:27
dinsdag 20 februari 2018 om 10:29
Iedereen bedankt voor de reacties. We hebben ondertussen een antibioticakuur, voor een oorontsteking... Hij is overdag wel wat rustiger. Maar blijft (vooral na zijn avond eten) heel veel spugen en blijft in de nacht onrustig.. Ik kijk even aan hoe het straks gaat als we klaar zijn met de antiobiotica kuur (nog 3 dagen) en anders ga ik inderdaad toch vragen om een doorverwijzing... Ik houd een eetdagboekje bij, vooral bij het avond eten ben ik aan het kijken of ik een patroon zie. Helaas nog niet. Maar mijn gevoel zegt dat er toch ook qua eten een allergie zit.