Taalbarrière
vrijdag 16 februari 2018 om 14:16
Hallo
1 jaar geleden ben ik verhuisd naar Friesland om samen te wonen met mijn vriend.
Ik heb altijd in Groningen gewoond en had daar ook mijn baan (op 1.5 uur afstand). Helaas is mijn contract toen niet verlengd en moest ik weg.
Na heel wat sollicitaties te hebben verstuurd en op meerdere gesprekken geweest (in Friesland) werd vrijwel bij elk gesprek gevraagd of ik Fries spreek. Opzich een logische vraag, maar toen ik antwoordde met nee werd er wel gezegd dat dit een minpuntje is.
Gelukkig mocht ik bij een bedrijf beginnen en had er ook erg veel zin in. De weken die erop volgden waren niet zo leuk. Ik wil graag de taal leren maar niemand waar ik mee om ga spreekt Fries. Verstaan het wel maar praten zelf Nederlands. Zodoende heb ik het niet kunnen leren.
Collega's praatten altijd Fries, onderling en tegen klanten. Heb natuurlijk aangegeven dat ik het niet versta maar bereid ben om te leren. Nu moest dat ook wel want ze weigerden Nederlands te spreken tegen mij. In de kantine begrijp ik het maar 1 op 1 gesprekken waren ook in het Fries.
Heb echt mn best gedaan om het te verstaan maar het lukte me gewoon niet. Na een paar weken ben ik dan ook weggegaan omdat ik me erg buitengesloten voelde en ik ze simpelweg niet verstond.
Nu heb ik weer een aantal sollicitatiegesprekken gehad en elke keer werd duidelijk dat het een minpunt is dat ik geen Fries versta. Ben dan ook nergens aangenomen. Om in Groningen werk te vinden is helaas geen optie Ivm de reistijd.
Heb er uiteraard over nagedacht om een cursus te doen of Friese les, maar kan het geld simpelweg niet missen.
Sorry, weet niet precies wat ik hiermee wilde maar voel me gewoon erg moedeloos.
1 jaar geleden ben ik verhuisd naar Friesland om samen te wonen met mijn vriend.
Ik heb altijd in Groningen gewoond en had daar ook mijn baan (op 1.5 uur afstand). Helaas is mijn contract toen niet verlengd en moest ik weg.
Na heel wat sollicitaties te hebben verstuurd en op meerdere gesprekken geweest (in Friesland) werd vrijwel bij elk gesprek gevraagd of ik Fries spreek. Opzich een logische vraag, maar toen ik antwoordde met nee werd er wel gezegd dat dit een minpuntje is.
Gelukkig mocht ik bij een bedrijf beginnen en had er ook erg veel zin in. De weken die erop volgden waren niet zo leuk. Ik wil graag de taal leren maar niemand waar ik mee om ga spreekt Fries. Verstaan het wel maar praten zelf Nederlands. Zodoende heb ik het niet kunnen leren.
Collega's praatten altijd Fries, onderling en tegen klanten. Heb natuurlijk aangegeven dat ik het niet versta maar bereid ben om te leren. Nu moest dat ook wel want ze weigerden Nederlands te spreken tegen mij. In de kantine begrijp ik het maar 1 op 1 gesprekken waren ook in het Fries.
Heb echt mn best gedaan om het te verstaan maar het lukte me gewoon niet. Na een paar weken ben ik dan ook weggegaan omdat ik me erg buitengesloten voelde en ik ze simpelweg niet verstond.
Nu heb ik weer een aantal sollicitatiegesprekken gehad en elke keer werd duidelijk dat het een minpunt is dat ik geen Fries versta. Ben dan ook nergens aangenomen. Om in Groningen werk te vinden is helaas geen optie Ivm de reistijd.
Heb er uiteraard over nagedacht om een cursus te doen of Friese les, maar kan het geld simpelweg niet missen.
Sorry, weet niet precies wat ik hiermee wilde maar voel me gewoon erg moedeloos.
vrijdag 16 februari 2018 om 14:37
Je bent er nog maar een jaar he Romperbaby?
Ik heb er ook een aantal jaar over moeten doen. En inderdaad, de onderlinge verschillen in het Fries zijn er, maar uiteindelijk niet bijster groot. Meer wat verschil in uitspraak, maar niet in betekenis.
Gewoan stug volhôre, dan kist it straks ek verstean! En miskien sels wol in bytsje prate
Ik heb er ook een aantal jaar over moeten doen. En inderdaad, de onderlinge verschillen in het Fries zijn er, maar uiteindelijk niet bijster groot. Meer wat verschil in uitspraak, maar niet in betekenis.
Gewoan stug volhôre, dan kist it straks ek verstean! En miskien sels wol in bytsje prate
vrijdag 16 februari 2018 om 14:37
Helemaal niet herkenbaar. Ik versta prima Fries maar spreek het zelf niet en iedereen schakelt juist over naar het Nederlands zodra ik Nederlands terug spreek. Zelfs als ik zeg dat ze gewoon Fries mogen spreken, blijven ze vaak Nederlands spreken.
Prisma heeft voor €35 een thuis cursus Fries die prima te doen is. En als je nu de grote lijn al begrijpt volgt de rest vast snel. Geef het wat tijd.
Prisma heeft voor €35 een thuis cursus Fries die prima te doen is. En als je nu de grote lijn al begrijpt volgt de rest vast snel. Geef het wat tijd.
vrijdag 16 februari 2018 om 14:40
Neee. Die zachte G is in het Fries een andere klank. Een zachte k bijna. Ik kan het niet opschrijven, ik heb het inmiddels al tien keer gemaakt, het geluidTrijntje84 schreef: ↑16-02-2018 14:39Ik kan het qua woorden prima spreken maar het klinkt gewoon voor geen meter met mijn zachte G![]()
vrijdag 16 februari 2018 om 14:42
vrijdag 16 februari 2018 om 14:44
Grappig, dit is als Limburger prima te lezen wat er staat.Doreia schreef: ↑16-02-2018 14:37Je bent er nog maar een jaar he Romperbaby?
Gewoan stug volhôre, dan kist it straks ek verstean! En miskien sels wol in bytsje prate![]()
vrijdag 16 februari 2018 om 14:45
Als ik het probeerde lagen ze ook dubbel, ook zo'n g.Trijntje84 schreef: ↑16-02-2018 14:39Ik kan het qua woorden prima spreken maar het klinkt gewoon voor geen meter met mijn zachte G![]()
Met plezier er gewerkt en gewoond.
Noord oost zit je wel in een uithoek. Werk in noord holland een optie?
vrijdag 16 februari 2018 om 14:46
vrijdag 16 februari 2018 om 14:47
Vriend verstaat het wel dus dat is geen enkel probleem.
Hoef het zelf niet te spreken maar wil het graag verstaan.
Maar omdat eigenlijk niemand waar ik mee om ga Fries praat (wel verstaat) is het ook lastiger om het te leren.
Zoals ik al zei de grote lijnen in een verhaal begrijp ik wel alleen wordt er hier in de regio door de meesten heel binnensmonds gepraat waardoor het lastig is.
Werk (te) in de techie waar ik met alleen maar mannen te maken heb, meestal ook wat oudere mannen.
Anyway het is niet dat ik het niet wil leren. Maar het is gewoon moeilijk omdat ik er niet dagelijks mee geconfronteerd wordt. En om nou de hele dag rtv fryslan te kijken is ook niks.
Maar omdat eigenlijk niemand waar ik mee om ga Fries praat (wel verstaat) is het ook lastiger om het te leren.
Zoals ik al zei de grote lijnen in een verhaal begrijp ik wel alleen wordt er hier in de regio door de meesten heel binnensmonds gepraat waardoor het lastig is.
Werk (te) in de techie waar ik met alleen maar mannen te maken heb, meestal ook wat oudere mannen.
Anyway het is niet dat ik het niet wil leren. Maar het is gewoon moeilijk omdat ik er niet dagelijks mee geconfronteerd wordt. En om nou de hele dag rtv fryslan te kijken is ook niks.
vrijdag 16 februari 2018 om 14:50
Volgende keer op sollicitatie melden dat je Engels spreekt, maar je best doet om Nederlands te leren. Dan voelt zo ongeveer iedereen zich verplicht om te laten horen hoe goed ze Engels spreken, en nemen ze misschien wel de tijd om je tussendoor fries te leren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 16 februari 2018 om 14:51
Wil je nou niks of lijkt het zo?Romperbaby schreef: ↑16-02-2018 14:47Vriend verstaat het wel dus dat is geen enkel probleem.
Er is geen geld voor een cursus, want maandelijks tekort, je wil niet verder reizen en je wil geen tv kijken?
(En hoe verstandig is het dan om zwanger te worden?)
vrijdag 16 februari 2018 om 14:53
Ik ben trouwens als Fries naar Groningen gegaan om daar ontwikkelingshulp te gaan geven en zo de wereld wat te verbeterenJoostisandersgeaard2 schreef: ↑16-02-2018 14:42Waarom heeft een Frirs/Groninger een bed van twee bij twee/ kan ie dwars liggen.
Romperbaby,
Straks in de zomer veel naar de tv kijken. Naar het kaatsen en skutsje silen. Die programma's gaan in het Fries. Je steekt er sportief gezien iets van op en ook het Fries krik je dan rap omhoog.
En dat binnensmonds knauwen dat herken ik dus. Het is echt werken in het begin, maar je zal zien dat het later steeds makkelijker wordt. Gewoon collega's blijven aanmoedigen om Fries tegen je te praten. Alleen dan leer je het echt.
Oh, en het Frysk volkslied natuurlijk
Frysk bloed tsjoch op!
vrijdag 16 februari 2018 om 14:57
Nee ben enorm lui en wil niks. Iedereen past zich maar aan mij aan niet andersom.Joostisandersgeaard2 schreef: ↑16-02-2018 14:51Wil je nou niks of lijkt het zo?
Er is geen geld voor een cursus, want maandelijks tekort, je wil niet verder reizen en je wil geen tv kijken?
(En hoe verstandig is het dan om zwanger te worden?)
Baas praatte juist Fries onder het neuken. Dat is dan ook de reden dat ik het met hem deed.
anoniem_364071 wijzigde dit bericht op 16-02-2018 14:59
11.58% gewijzigd
vrijdag 16 februari 2018 om 14:57
Joostisandersgeaard2 schreef: ↑16-02-2018 14:54Kan je baas niet fries praten onder het neuken?
(Sorry, loepje)
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 16 februari 2018 om 14:58
arme TO, zo slecht in bed, dat het tot ontslag leidtJoostisandersgeaard2 schreef: ↑16-02-2018 14:54Kan je baas niet fries praten onder het neuken?
(Sorry, loepje)
vrijdag 16 februari 2018 om 15:05