Tips schoonmaken

25-02-2018 14:29 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis moet nodig een grote schoonmaak krijgen dit ivm ziekte en infectiegevaar.

Ik wil hier graag huishoudelijke hulp voor maar heb zo mijn twijfels. UErg ruim in budget zit ik niet. Dus als er iemand langskomt om te stofzuigen dweilen en met een doekje langs de meubels gaat is dit niet voldoende.
Wat kun je vragen van zo iemand?

Hoe maken jullie schoon? Welke apparaten en handige middelen gebruiken jullie?
Je vraagt dus eigenlijk tips voor een zo goed maar ook goedkoop mogelijke poets? Tjah, het kost gewoon wat tenzij er een indicatie is voor schoonmaakthuiszorg.

Mijn poets is zeker niet de beste, maar vraagt ook niet veel. De grondige dingen doe ik zelf eens per maand en zij houdt alles bij.

Ik gebruik een emmer, meerdere doekjes, een stofzuiger, dweil en swifferhanddingetje.
Ziekte en infectiegevaar?! Over welke ziekte hebben we het dan?
Je moet wel een fatsoenlijk uur bedrag betalen aan degene die komt. Zeker als er achterstallig werk is.
Het gaat om kanker en door de chemo therapie is er grote kans op infectiegevaar. Dit is tevens ook de reden dat er nu achterstallig werk is ontstaan.

Ik krijg geen indicatie ivm samenwonen. Echter lukt het mijn vriend niet om het bij te houden.

Ik wil er wel wat voor betalen natuurlijk. Zeker de eerste keren waarin achterstellig werk moet worden gedaan. Maar wat ik vaak bij andere zie is dat alleen de oppervlakkige dingen worden gedaan.
Kun je niet wat familie en vrienden optrommelen. Wij hebben toen met een hele ploeg het huis grondig schoongemaakt, tot aan alle laatjes en kastjes aan toe, toen een dochter met nul weerstand naar huis kwam na een levensbedreigende ziekte.
"Boring conversation anyway"
Harryjanssen schreef:
25-02-2018 14:41
Het gaat om kanker en door de chemo therapie is er grote kans op infectiegevaar. Dit is tevens ook de reden dat er nu achterstallig werk is ontstaan.

Ik krijg geen indicatie ivm samenwonen. Echter lukt het mijn vriend niet om het bij te houden.

Ik wil er wel wat voor betalen natuurlijk. Zeker de eerste keren waarin achterstellig werk moet worden gedaan. Maar wat ik vaak bij andere zie is dat alleen de oppervlakkige dingen worden gedaan.
Ik herken de situatie toen mijn schoonmoeder in deze omstandigheid was. Schoonvader kon het ook niet bijhouden en zeker niet in zijn eentje grondig aanpakken voor schoonmoeder naar huis kwam. Wij hielden vrienden en familie via een groeps app op de hoogte van haar toestand. Ik heb toen een berichtje geplaatst wie wilde komen helpen met grondig schoonmaken. Ik was verrast dat we in 1 dag met ongeveer 10 mensen heet hele huis spic en span hadden. En toen heb ik een hulp ingeschakeld die twee keer per week een paar uurtjes kwam. 1 dag om ' bij te houden', 1 dag om een grotere klus aan te pakken. Was top!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Als het om kanker en chemo therapie gaat dan zijn er ook speciale voorschriften en richtlijnen dus daar kun je niet zomaar een schoonmaakster voor zoeken d.m.v. oproepje of briefje in de supermarkt. Nouja het kan wel maar ik vind dat je dat niet kan maken. Ik zou zeggen ga eens naar de gemeente voor een indicatie en bel dan een thuiszorg organisatie om te bespreken hoe en wat.
Er zijn wel protocollen om schoon te maken bij mensen die chemotherapie krijgen.
Die kan je denk ik bij de thuiszorg wel opvragen.
Dat moet je goed uitleggen aan wie er komt.

Ik zou wel een professionele schoonmaakster zoeken daarvoor. Volgens mij kan dat al vanaf 13€ per uur ofzo
Jemig zeg, in deze tijd nog...ik doe het meeste in het huishouden, maar eens in de zo veel tijd gaat mijn man toch echt in zijn onderbroek met de nodige chemische middelen de badkamer staan schrobben. En minstens even goed als ik het gedaan zou hebben.
die ik wilde bestaat al...
Ik zou ook hulp vragen van familie en vrienden. En voor wat betreft hulpmiddelen zou ik een stoomreiniger aanschaffen. Eerst alles grondig schoonmaken, en er daarna nog eens met de stoomreiniger overheen om de eventueel nog overgebleven bacteriën te doden. Zorg bij de stoomreiniger voor voldoende schone vezeldoeken!
attribuutje schreef:
25-02-2018 14:52
Jemig zeg, in deze tijd nog...ik doe het meeste in het huishouden, maar eens in de zo veel tijd gaat mijn man toch echt in zijn onderbroek met de nodige chemische middelen de badkamer staan schrobben. En minstens even goed als ik het gedaan zou hebben.
Je weet niets van de situatie van TO. Misschien heeft de partner een 80-urige werkweek, heeft hij de afgelopen weken uren in het ziekenhuis doorgebracht, mantelzorgt hij nog voor zieke ouders, of moest hij 8 kleine kinderen verzorgen en mentaal opvangen.
Harryjanssen schreef:

Ik zou aan het ziekenhuis om tips vragen. Succes!
Harryjanssen schreef:

Ik zou aan het ziekenhuis om tips vragen. Succes!
Nummer*Zoveel schreef:
25-02-2018 14:57
Je weet niets van de situatie van TO. Misschien heeft de partner een 80-urige werkweek, heeft hij de afgelopen weken uren in het ziekenhuis doorgebracht, mantelzorgt hij nog voor zieke ouders, of moest hij 8 kleine kinderen verzorgen en mentaal opvangen.
En onderschat niet wat het met een partner doet om lijdzaam toe te moeten zien hoe zijn of haar geliefde moet dealen met al die ingrijpende situaties. Mijn schoonmoeder vond dat de situatie voor haar man en zoon zwaarder was dan voor haarzelf. En ik ben het daar mee eens.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Eens, @oudblond, de impact van een zieke geliefde op de omgeving wordt vaak onderschat.
Om reacties zoals van attribuutje te vermijden.

Mijn vriend ziet door de bomen het bos niet meer. Wij zijn midden 20 hij had hiervoor nog geen verzorgende rol. Nu komt er zoveel op hem af.

De dingen die ik deed in het huishouden kan ik niet meer na een chemo. Hij heeft lange werkdagen moet vaak een stuk rijden. Ziekenhuis waar ik sowieso 1x per week chemo krijg ligt ook niet naast de deur.

Ik probeer hem daarom zoveel mogelijk te ontlasten..

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Ik vind het moeilijk om dit aan vrienden/familie te vragen. Denk dat ze de indruk hebben dat we het wel redden..
En ook door schaamte in welke staat het huis nu is..

Het gaat inderdaad vooral om die grote schoonmaak. Het bijhouden daarna is makkelijk via een schoonmaakhulp te regelen denk ik.
Wat ingrijpend allemaal, TO! Sterkte. :hug:
Een stoomreiniger klinkt goed. Daar ga ik sowieso eens op googlen.
@harryjanssen, toen mijn familielid plots ernstig ziek werd, voelde zijn partner ook die schaamte voor de troep. Toch heeft ze uiteindelijk mijn hulp geaccepteerd, en ik was ontzettend blij dat ik iets kon en mocht doen om hen daadwerkelijk te helpen en te steunen. Als niet-partner voel je je vaak enorm machteloos, en concrete hulp kunnen en mogen bieden is dan echt heel fijn. En ik verwachtte echt geen lekker fris en opgeruimd huis, nadat het weken alleen gebruikt was als uitvalsstation voor noodzakelijke handelingen. Ik denk dus dat je moet proberen om die schaamte los te laten.

En Google ook even op robotstofzuiger, dat is ook echt een heel fijn hulpmiddel om zaken bij te houden.

Voor het bijhouden is het jezelf zo makkelijk mogelijk maken de clou. Gebruik servetjes i.p.v. bordjes, blikjes i.p.v. kopjes/bekers, schoonmaak-wegwerpdoekjes voor een snelle schoonmaakbeurt, kant en klaar i.p.v. zelf koken, enz.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Ik vind het moeilijk om dit aan vrienden/familie te vragen. Denk dat ze de indruk hebben dat we het wel redden..

Soms moeten mensen gevraagd worden, want zien ze het zelf niet. En schamen zich dan rot dat ze niet geholpen hebben. Gevolg: iedereen schaamt zich, zonder echte reden.
Is er niet iemand in de familie die je wat meer nabij is, waar je je probleem kwijt kan en die er dan mee aan de slag gaat (hulptroepen inroepen)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Misschien zou ik het bij mijn moeder kunnen aankaarten. En dan inderdaad hopen dat ze hulptroepen inschakelt want alleen wil ik haar dat niet aandoen.

Daarnaast zal ik morgen eens contact opnemen met huishoudelijke hulp organisaties hier in de buurt.
Harryjanssen schreef:
25-02-2018 15:08
Niet schamen! Echt niet! Ik zou met alle liefde bij een vriend if familielid het huis komen schoonmaken in zo'n situatie. En ook bij een collega of kennis. Echt, vraag hulp! Ik denk echt dat je veel respons gaat krijgen. Ieder weldenkend mens zal begrijpen dat het nu te veel wordt voor jullie zelf.

Ik ben zelf ook ooit een aantal maanden flink ziek geweest. Toen kon man het ook niet alleen redden. We hebben hulp gevraagd aan vrienden en familie en die kwamen ons maar wat graag helpen. Achteraf ben ik heel blij dat we de hulp gevraagd hebben.
Ook kwam een vriendin eten een paar keer eten bij ons brengen. Dat had ze overigens zelf aangeboden. Maar wat was dat fijn.
Ik had een heel verhaal getypt, maar die is verdwenen.... Nu even een tvp, zal het later nog een keer typen.
Meeste mensen vinden het alleen maar fijn als ze jullie ergens mee kunnen helpen, dus vraag die hulp!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Ik zou het echt niet raar vinden als vrienden of familie om hulp vragen. Graag zelfs want ik ben zo'n persoon die het niet snel zal aanbieden omdat ik me niet zou willen opdringen.

Bij de wibra verkopen ze Dasty, de originele is een hele goede ontvetter voor in de keuken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven