Allergie en kdv

01-03-2018 20:02 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Mijn kind heeft een allergie (koemelk). Op het kinderdagverblijf krijgen de kinderen om half twaalf brood met melk. Nu heb ik pas zelf sojayoghurt mee gegeven zodat hij toch een beetje zuivel binnen krijgt. Nu kreeg ik te horen dat dat niet mag. En dat hij water en thee lekker vind en dat hij thuis wel genoeg zuivel krijgt. Ook soja mek of andere vervanging mag ik niet meegeven. Maar hun hebben ook geen vervanging behalve water en thee.

Moet ik hier mee akkoord gaan? Tevens zijn er ook problemen met het inhalen van vakantie dagen. Die dienen in dezelfde maand als de vakantie opgenomen te worden en je mag er niet meer als 2 inhalen. Ben je langer weg heb je pech en betaal je dus voor niks.

Is dit een normale gang van zaken?
Raar dat je geen soya alternatief mag meegeven.

Vakantiedagen komt volgens mij wel vakervoor op deze manier... in mijn tijd iig wel.
lovedobby wijzigde dit bericht op 01-03-2018 20:05
0.75% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
Dat van een maximum aan inhaaldagen is volgens mij vrij normaal. Begrijp ik ook wel.

Met dat gedoe over alleen water en thee zou ik niet zomaar akkoord gaan. Bij ons kdv hebben de allergische kindjes bijv een eigen bakje waaruit ze iets krijgen als er getrakteerd wordt.
Wat vreemd. Mijn dochter mocht ik destijds gewoon zelf dingen meegeven: Sojamelk en zelfs boterhammetjes. Wel voorzien van datum geloof ik vanwege mogelijke GGD-controle. Waarom zeggen ze dat het niet mag?
Ik zou eens in overleg gaan met de locatie manager of oudercommissie. Op ons kdv mag je eigen producten mee geven, zeker bij allergie. Er zijn wel bepaalde regels omtrent hygiene maar die heb je thuis ook dus is goed te regelen.

Voor wat betreft de vakantiedagen vind ik het beleid zoals je het noemt erg strikt. Hier kun je dagen ruilen per jaar; de dagen blijven een kalenderjaar staan. Er is wel een maximum aan het aantal ruildagen maar zelfs dat is in goed overleg met locatie manager nog wel te anders te regelen.
Yep, ruil- en inhaaldagen is hier ook aan strikte regels gebonden.

Sojamelk meegeven als alternatief voor gewone melk vind ik heel logisch; daarvan snap ik niet dat ze het niet accepteren. Zoveel (extra) moeite is dat toch niet? Daar zou ik toch nog een keer het gesprek over aangaan. En wellicht even het Pedagogisch beleid (dat iedere KDV moet hebben) erop naslaan? Vaak staat daarin iets over omgaan met allergische kinderen.
Hun = zij

Staat zo lelijk. Waarom maak je je hier zo druk over?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dat van die ruildagen is normaal.

Wat betreft de sojamelk zou ik op mijn strepen staan. Dan kunnen ze de melk bij het brood voor de andere kinderen ook afschaffen, die kunnen toch ook wel genoeg zuivel thuis krijgen?
Geven ze aan waarom het niet mag?
Waarom wil je dat je kind op het KDV perse iets van zuivel krijgt? Zelf vind ik dat we in Nederland wel heel veel waarde hechten aan zuivel. Ik zou dus niet gaan prutsen met meegeven en wat allemaal maar gewoon bij het ontbijt dat glas sojamelk geven. Teveel soja is ook niet heel goed voor koemelk allergie kinderen heb ik altijd begrepen vanwege verhoogde kans op een soja allergie. Maar dat kan ik ook best mis hebben hoor.

Maar goed, ik zou dus niet mee gaan geven. Beide kinderen hier hebben een koemelkintolerantie en vinden soja melk ontzettend smerig. Soja yoghurt ook. Dus hier eten ze nauwelijks zuivel op incidenteel een beetje sojavla na. Calcium halen ze hier uit harde groene groente. Zolang je dat vaak genoeg eet, kan je prima aan je calcium behoefte komen.
Dan geef je hem thuis toch een glaasje melk/yoghurt? Doe niet zo moeilijk. Dat zijn blijkbaar de regels bij hen.

En vakantiedagen/ruildagen-beleid was toch wel vooraf al bekend aan je? Gebeurt heel vaak dat daar strenge regels over zijn.
De ruildagen is normaal maar dat van soja bij allergie zeker niet. Ik zou kijken bij een andere locatie.
Wat vreemd dat je niets mag mee geven!

Mijn dochter krijgt altijd een eigen beker melk mee want ze krijgt nog opvolgmelk nr 4. Hebben ze nooit moeilijk over gedaan en voor zover ik t weet krijgt ze t gewoon bij de lunch
where ever you go, go with your heart
Dat van die dagen is volgens mij normaal.

Waarom wil je dat je kind soya-melk drinkt? Net als Dannas vind ik dat in Nederland heel veel waarde wordt gehangen aan melk, terwijl je volgens mij (na je zuigelingenfase) prima zonder kan.

Calcium zit ook in allerlei groentes. Anders geef je de melk 's ochtends? Is dat een idee?
Ruildagen is per organisatie verschillend. Hier kon alleen ingehaald worden, max 2 per maand en alleen als er plek was. Dat was eigenlijk nooit.

Dan neemt je kind toch water/thee? Ik zou me meer zorgen maken over het brood, bij een flinke koemelkallergie.
Idris schreef:
01-03-2018 20:46
Ruildagen is per organisatie verschillend. Hier kon alleen ingehaald worden, max 2 per maand en alleen als er plek was. Dat was eigenlijk nooit.

Dan neemt je kind toch water/thee? Ik zou me meer zorgen maken over het brood, bij een flinke koemelkallergie.
Eens. In bijna al het brood zit melk. En ook in heel veel soorten broodbeleg. Of het nu vleeswaren zijn of hagelslag. Kijk je daar ook naar bij het KDV?
Ruilbeleid is hier net zo en volgens mij vrij gangbaar. Eerst waren zelfs de feestdagen 'vette pech' maar dat is nu dit jaar aangepast, en nu krijg je die dagen tegoed voor gebruik in hetzelfde kalenderjaar.

Allergische kindjes nemen waar nodig hun eigen voedsel mee, zijn wel wat regels geloof ik qua etikettering (voorzien van naam, datum gebruik etc) . Lijkt me sterk dat er helemaal niets mag, wellicht is er sprake van een misverstand. Ik zou het zeker opnemen met management of oudercommissie.
Is het echt koemelkallergie of meer een milde lactose-intolerantie?

Mijn zoon krijgt bijvoorbeeld stevige buikpijn van een glas melk, maar een bakje yoghurt gaat dan weer prima. Boterhammen en kaas ook, maar bechamelsaus bezorgt hem gegarandeerd buikpijn.
Wat zeggen ze over alternatieven, behalve dat ‘het niet mag’? Er zal toch wel een redenatie achter zitten?

Vakantiedagen ruilen moet hier binnen 2 weken.
Ons kdv bestelt koemelkvrije producten en maaltijden voor ons kind. Ze boden dat zelf aan en ik had ook niet anders verwacht.
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
Sophielagirafe schreef:
01-03-2018 21:56
Ons kdv bestelt koemelkvrije producten en maaltijden voor ons kind. Ze boden dat zelf aan en ik had ook niet anders verwacht.
Inderdaad, het lijkt mij dat het kdv dan speciaal brood besteld. Maar het kind op water of thee zetten de hele dag vind ik wel erg armoedig.
Ruilbeleid is normaal... anders heb je nooit een stabiele groep. Hier ook ruilen binnen een maand mits er plek is.

Bij allergie kan alternatief mee gegeven worden. Maar ik denk dat je over die beker soja niet zo ingewikkeld moet doen. Geef je die toch tijdens avond eten. Als je kindje het fijn heeft dat is toch het belangrijkste
Bollie08 schreef:
01-03-2018 22:04
Ruilbeleid is normaal... anders heb je nooit een stabiele groep. Hier ook ruilen binnen een maand mits er plek is.

Bij allergie kan alternatief mee gegeven worden. Maar ik denk dat je over die beker soja niet zo ingewikkeld moet doen. Geef je die toch tijdens avond eten. Als je kindje het fijn heeft dat is toch het belangrijkste
Je weet toch niet hoelang het kind van te voren of erna wakker is en of zijn maagje de zwaarte van sojamelk met avondmaaltijd wel kan verwerken? Ik denk dat het te kort door de bocht is om daar blindelings van uit te gaan.
een mens heeft geen melk nodig. Dus dat hij geen melk kan drinken en geen soja mag op het kdv is geen ramp. Overginds wel raar dat ze het niet willen geven
Ik zou naar een KDV uitwijken dat minder moeilijk doet.

Alle kinderen aan de melk en jouw kind mag niet omdat het allergisch is en zij jouw oplossing niet willen geven?
Wat doen ze als kind per toeval een ander kind zijn beker afneemt? Omdat hij ook melk wil.
Wie is er dan verantwoordelijk als kind hier zwaar op reageert?

Of zoek een gastouder die én niet moeilijk doet over welke melk kind drinkt én misschien een simpeler vakantie-systeem heeft.
Ruildagen is per organisatie anders. Op het kdv waar ik zelf werkt was dat ruilen wanneer de kindaantallen het toeliet 2 weken ervoor tot 2 maanden na afwezigheid datum. Het kdv waar mijn dochter naar toe gaat, is 72 uur voor afwezigheid hebben afgemeld dan blijft die een jaar geldig! Ruildagen kan 1 dag van te voren nog wel binnen 2 weken ruilen.

Wat ik niet zo goed snap is... hij mag zijn soja melk niet maar andere kinderen drinken wel melk/yoghurt? Ja dan zal ik de strijd aan gaan want dan slaat het nergena op. Krijgt geen enkel kindje melk of yoghurt dan zou ik het zo laten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven