Vriezer vriest raar.

02-03-2018 17:05 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva forummers,

Mijn vriezer doet raar. Ik heb een tafelmodel koelkast met vriezer bovenin. Ik sluit het deurtje altijd stevig dicht, hij klikt zeg maar. Het probleem is dat het brood wat ik er in doe er gewoon zacht uit komt. Terwijl voorheen het brood keihard eruit kwam. Ik heb het volgende al gedaan: Koelkast uit gezet, ontdooit en helemaal schoongemaakt. Aangezet ik heb een 5 standen draaiknop erin en die tussen de 4 en 5 gezet, normaal tussen 3 en 4 maar ik wilde even kijken of hij dan beter vriest. Ik heb er een bakje water in gezet om te kijken of dat bevriest, dat bakje is idd goed bevroren, maar mijn brood niet :?: Ik heb zelfs een ander brood gekocht om te kijken of die wel goed invriest en dat is ook niet het geval. Maar als water toch bevriest dan zou het brood toch ook moeten bevriezen? Koelen doet hij overigens wel goed. iemand misschien een :idee: wat er aan de hand kan zijn?

Oh, het ding is 3 jaar oud.

Alvast bedankt.
''Geen woorden maar daden''
Thermometer in het vriesvak leggen?
miekemv schreef:
02-03-2018 17:11
Thermometer in het vriesvak leggen?
Dat is een goede tip! Ik zal er wel eerst eentje moeten aanschaffen.
Als het water bevriest zou het goed moeten zijn. Merkwaardig probleem. Heeft het brood niet meer tijd nodig?
Ja dit heb ik ook gehad. De temperatuur bleek uiteindelijk niet goed te zijn. Niet in de zin dat ie helemaal niet meer vroor, maar dingen zoals brood kwamen er inderdaad zacht uit. Toen had ik van iemand gehoord dat de temperatuur van de vriezer in je koelkast (volg je hem nog?) altijd anders is dan een aparte vriezer. Dit omdat de temperaturen in je koelkast anders niet kloppen ofzo.
Ik was toen toch al van plan om een aparte vriezer te kopen, en sinds ik een aparte vriezer heb is het brood ook gewoon weer goed bevroren, net zoals de rest :)

Succes, hopelijk heb je er iets aan. En inderdaad een thermometer!
In een koelkast met een klein ingebouwd vriesvakje kun je wel ijsblokjes maken of bevroren boodschappen even bewaren. Maar het is meestal niet koud (-6) genoeg om er verse dingen in in te vriezen. Een losse diepvries is -18
anoniem_350396 wijzigde dit bericht op 02-03-2018 17:22
3.24% gewijzigd
De temperatuur in het vriesvakje was bij mij -12.
Dank jullie wel voor de reacties. Ik vind het zo raar dat het 2 jaar wel lukte en dat hij dat nu niet meer doet. Als ik er brood vers indeed was dat in de avond al keihard. Dus er moet iets niet goed zijn. Kan het misschien aan de buiten temperatuur liggen dat de koelkast niet meer goed aanslaat? Het is in mijn keuken nu onder de 10 graden.
Daarvoor kon je wel brood invriezen dan heeft hij nu blijkbaar vermogen verloren. Als hij 3 jaar oud is kun je terug naar waar hij vandaan komt.
Waar staat de vriezer?
Dank je voor je reactie, denk ook dat dat het is.
Honingbloesem schreef:
02-03-2018 17:28
Dank jullie wel voor de reacties. Ik vind het zo raar dat het 2 jaar wel lukte en dat hij dat nu niet meer doet. Als ik er brood vers indeed was dat in de avond al keihard. Dus er moet iets niet goed zijn. Kan het misschien aan de buiten temperatuur liggen dat de koelkast niet meer goed aanslaat? Het is in mijn keuken nu onder de 10 graden.
Dat is koud zeg. Lijkt me niet de oorzaak. Een koelkast heeft een inwendige thermostaat om de temperatuur constant te houden.
miekemv schreef:
02-03-2018 17:36
Dat is koud zeg. Lijkt me niet de oorzaak. Een koelkast heeft een inwendige thermostaat om de temperatuur constant te houden.
Ja het is erg koud. slecht geïsoleerde woning. De hele flat klaagt nu, dat het zo koud is.
Het komt wel doordat je keuken heel koud is, een vriezer heeft een minimumtemperatuur waarbij hij zijn werk nog goed doet.

https://www.vriezerstore.nl/advies/vrie ... chuur.html

Voor nu irritant dus, maar als het weer warmer wordt gaat hij het waarschijnlijk vanzelf weer goed doen. Misschien moet je op dit moment gewoon je brood tijdelijk buiten leggen ;)
Haha ja ik had deze gevonden;

https://blog.liebherr.com/huishoud/nl/o ... gJ7_PD_BwE

De temperatuur moet 10 + zijn.
Ah! dus toch! Hahaha, ja ik dacht al ding is 3 jaar oud. Ik ga het volgende doen, ik koop voorlopig even m'n brood om de paar dagen en zodra de buitentemperatuur boven de 10 is, test ik er weer een halfje brood in.
En anders ga ik terug naar de winkel waar hij vandaan komt.

Super bedankt allemaal!!
Ligt inderdaad aan de omgevingstemperatuur! Wij hadden een koelvriescombi in de garage en als het te koud werd merkte we dat als eerste aan het brood dat er zacht uit kwam... Als de temperatuur nog verder zakte begonnen ook andere dingen te ontdooien. Wij gebruikte de vriezer daarom ook alleen van april tot oktober ongeveer. Ik vond dat wel lastig omdat het onze enige vriezer was maar ja... Nu staat hij in de bijkeuken en geen probleem mee mee.
Hebben we weer wat geleerd vandaag
:)
gsleutel schreef:
02-03-2018 22:25
Ligt inderdaad aan de omgevingstemperatuur! Wij hadden een koelvriescombi in de garage en als het te koud werd merkte we dat als eerste aan het brood dat er zacht uit kwam... Als de temperatuur nog verder zakte begonnen ook andere dingen te ontdooien. Wij gebruikte de vriezer daarom ook alleen van april tot oktober ongeveer. Ik vond dat wel lastig omdat het onze enige vriezer was maar ja... Nu staat hij in de bijkeuken en geen probleem mee mee.
Fijn dat het opgelost is! En het is ook een geruststelling om te horen dat het dus daar aan ligt. Want in de zomer heb ik echt keihard brood wat ik met een mes moet insteken ;) Zodra het volgend jaar weer zachter word het brood, koop ik gewoon halfjes om de paar dagen. Ik woon alleen dus eigenlijk lag er in de vriezer alleen een heel brood, soms vis en in de zomer voornamelijk ijs.
miekemv schreef:
02-03-2018 23:26
Hebben we weer wat geleerd vandaag
:)
:high5:
Honingbloesem schreef:
02-03-2018 17:28

Off topic. Dat is wel heel koud, is daar niks aan te doen?
Nirakkam schreef:
03-03-2018 14:24
Off topic. Dat is wel heel koud, is daar niks aan te doen?
Helaas, hele slechte woningen. Iedereen klaagt maar de woningbouw doet er niets aan. Ik zou zelf een straalkachel kunnen plaatsen, maar die staat al aan in de woonkamer :) Daarbij word het te duur. Ik woon bovenaan, dus plat dak. In de zomer te warm en in de winter te koud. Maar het is zo koud afgelopen dagen, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt in deze woning. Volgens weeronline word het zacht komende dagen, dus word het hoop ik gauw weer aangenamer en wil mijn vriezer ook weer meewerken ;)
Alle gaspitten aanzetten? Of kook je electrisch?
miekemv schreef:
03-03-2018 18:11
Alle gaspitten aanzetten? Of kook je electrisch?
Op gas :) Kookt toch het fijnste. Tijdens het koken word het idd wel warmer, maar ja, kan moeilijk de pitten laten aanstaan :nooo: Moet zeggen vond het minder koud aanvoelen in de keuken. Dus als dit weer doorzet dan ga ik volgende week weer een halfje in de vriezer proberen.
Vriezen is vriezen.

Dus als water bevriest, bevriest je brood ook. Misschien zit het deurtje de ene keer wel en de andere keer niet goed dicht. Hij kan ook gewoon aan het einde van zijn latijn zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven