goede handzame camera

04-03-2018 20:20 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden heb ik een spiegelreflexcamera gekocht. Ik vind het leuk om foto's te maken maar het is geen grote hobby van me waardoor ik er lang niet alles uit haal wat er in zal zitten. Ik heb een vrij grote lens waardoor hij niet erg handzaam is en ik hem uiteindelijk juist weinig gebruik (ik neem hem niet zo snel mee op stedentrip omdat ik dan steeds met dat ding moet sjouwen en hij voor elke foto weer uit z'n hoes gehaald moet worden). Conclusie: geen goede koop voor mij.

Omdat ik wel erg van foto's hou, wil ik hem inwisselen voor een compacter, minder professioneel toestel die vooral handzaam is maar wel mooie foto's oplevert. Ik ben alleen totaal niet thuis in deze branche.. Wie heeft er tips?
Een systeemcamera is een goede tussenoptie. Een alternatief is een ander objectief aanschaffen.
Wat heb je nu voor body en objectief?
Als je geen camera mee wil sjouwen gewoon je telefoon gebruiken.
iPhone X maakt heel redelijke foto’s
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
De enige handzame én echt goede camera's (vgl met spiegelreflex) hebben weinig zoom. Wil je meer dan zeg 3 tot 5 x optische zoom, dan lever je in op beeldkwaliteit. Een compacte camera mét flink wat zoom én perfecte beeldkwaliteit (mn bij minder licht) bestaat helaas nog niet. Ook de mgl om te spelen met scherpte diepte zijn altijd beperkt bij de compacte cameras, zelfs bij de duurste.
.
Ga naar een speciaalzaak en laat je voorlichten. Daar kun je ook verschillende merken in je hand houden en uitproberen. Dan kun je pas een goede keuze maken.
Lumix dmc tz80 heeft mijn dochter en is daar erg tevreden mee.. Ik vind dat er ook mooie foto's mee gemaakt kunnen worden, je kan ook zelf alles instellen maar de automaat maakt ook prima foto's .
impala schreef:
04-03-2018 20:32
De enige handzame én echt goede camera's (vgl met spiegelreflex) hebben weinig zoom. Wil je meer dan zeg 3 tot 5 x optische zoom, dan lever je in op beeldkwaliteit. Een compacte camera mét flink wat zoom én perfecte beeldkwaliteit (mn bij minder licht) bestaat helaas nog niet. Ook de mgl om te spelen met scherpte diepte zijn altijd beperkt bij de compacte cameras, zelfs bij de duurste.
Tussen een compactcamera en een DSLR zitten nog de bridgecamera (compacte superzoom) en de systeemcamera.
Systeemcamera's zijn een goed alternatief voor de DSLR.

Van alle camera's zijn smartphones en tablets nog steeds kwalitatief verreweg de slechtste optie.
Kunt ook een andere lens kopen. Beetje allround lens voor in de stad. Die camera's kunnen best een stootje hebben dus kun je gewoon aan je schouder hangen en hoef je dus niet steeds in en uit hoes te doen.

Zou anders gewoon je smartphone gebruiken.
lise1985 schreef:
04-03-2018 22:31
Tussen een compactcamera en een DSLR zitten nog de bridgecamera (compacte superzoom) en de systeemcamera.
Systeemcamera's zijn een goed alternatief voor de DSLR.

Van alle camera's zijn smartphones en tablets nog steeds kwalitatief verreweg de slechtste optie.
Ja klopt. maar ik vind een systeemcamera met verwisselbare lenzen dus niet handzaam. Kun je net zo goed je dslr meeslepen.
.
Een goeie draagriem doet ook wonderen. Ik heb zoiets https://www.cameranu.nl/nl/p1979435/bla ... 5MQAvD_BwE en daarmee draag je je dsrl gewoon als 'n schoudertas
Koop een compact met een grote sensor. Die schijnen inmiddels net zulke goed foto's te maken als spiegelreflexen of systeemcamera's, maar ze wegen een fractie. Niet goedkoop, wel handig.

https://tweakers.net/reviews/4781/compa ... amera.html
Dassie schreef:
05-03-2018 11:12
Koop een compact met een grote sensor. Die schijnen inmiddels net zulke goed foto's te maken als spiegelreflexen of systeemcamera's, maar ze wegen een fractie. Niet goedkoop, wel handig.

Helaas zijn die toch niet net zo goed als dslrs en hebben ze ook beperktere mogelijkheden (zoom, scherpte/diepte). Wel weer handige snufjes als wifi gps klapbaar scherm etc. De image quality van de enige grote sensor compactcamera met nog een beetje zoom, de tz100, stelt teleur las ik in reviews. Voor een camera van die prijs met die specs dan.
impala wijzigde dit bericht op 05-03-2018 23:37
5.02% gewijzigd
.
Ik vind vooral het gebrek aan snelheid een ding bij de compactcamera's. Ik heb een fuji voor onderwater, maar man man, wat is zo'n ding traag in vergelijk met 'n dslr.
redbulletje schreef:
05-03-2018 23:16
Ik vind vooral het gebrek aan snelheid een ding bij de compactcamera's. Ik heb een fuji voor onderwater, maar man man, wat is zo'n ding traag in vergelijk met 'n dslr.
Daar hebben de betere compactcamera' s geen last van hoor. Kan me voorstellen dat zo'n onderwaterding trager is.
.
Een DSLR vergelijken met een compact camera is appels met peren vergelijken. Er zit gewoon een enorm verschil tussen beide typen camera's.
Dassie schreef:
05-03-2018 11:12

Ik ben met je eens dat een compactcamera voor veel mensen prima foto's maakt, maar "net zo goed" als dslr's zou ik ze absoluut niet willen noemen.

Kijk, als jij niet nadenkt over je foto, alles in de automatische stand doet en snel afklikt voor foto's van jezelf op het strand, dan maakt het inderdaad niet zoveel uit wat je koopt en zou ik iets kleins en goedkoop kopen.

Een spiegelreflex camera is veel beter vanwege grofweg drie onderdelen (een heleboel andere onderdelen ook, maar dat is nog meer detail):

- Lenzen: Een camera is zo goed als zijn lens. Je wil een lens hebben die zoveel mogelijk licht opvangt. Dan kun je namelijk toe met een kleine diafragmaopening, een kleine sluitertijd en een lage ISO-waarde. En die onderdelen heb je nodig voor een scherpe foto zonder ruis. Goede lenzen zijn wel duur. Dus ja, als je de goedkoopste (vaak de standard kit-lens) op je spiegelreflex hebt zitten, dan zul je in veel situaties niet voldoende licht vangen en alsnog matige foto's maken. Binnen of in een stad als het bewolkt is heb je bijna altijd te weinig licht om een echt goede foto te maken. Als je een spiegelreflex koopt zou ik altijd investeren in een goede allround lens waarmee je tijdens een citytrip gewoon rond kan lopen zonder steeds je lens te hoeven te vervangen. Zelf gebruik ik daarvoor de een 24-105mm lens. Heb je ruim bereik en kom je vrij ver mee. Nadeel van goede lenzen met een laag diafragma getal (het f-getal wil je zo laag mogelijk) is dat ze exponentieel duurder worden. Je kunt een tussenoplossing kiezen en een lens met een vaste brandpuntafstand ipv een zoomlens kopen. Die zijn veel en veel goedkoper, maar dan kun je dus niet meer inzoomen of uitzoomen.

- Snelheid: Een slr kan veel sneller afdrukken dan een compactcamera. Bovendien kun je de sluitertijd makkelijk instellen en ook die is veel korter te maken dan op de compactcamera. Voor alles wat beweegt is dat essentieel.

- Instellingen: Je kunt bij een slr gewoon veel meer instellen. Denk aan simpele dingen als het kiezen van je diafragma/sluitertijd. Als je een portret maakt wil je bijvoorbeeld de achtergrond vager kunnen maken waardoor je foto meer diepte krijgt. Zodra je van de standaard instellingen af gaat zie je meteen het gigantische verschil tussen beide typen camera's.

Maar uiteindelijk is een camera ook maar zo goed als de fotograaf. Een professionele fotograaf maakt met een compactcamera nog altijd een mooiere foto dan een amateur met een spiegelreflex. Veel mensen denken helemaal niet na over de compositie van hun foto en dat maakt veel foto's erg saai en vlak. Als je dat wel doet met een compactcamera is je foto snel een stuk aansprekender dan die van anderen. Makkelijkste truc: regel van derden.
TO heeft al een spiegelreflex en wil wat lichters.

Aangezien ze geen foto's voor National Geographic gaat maken is ze prima af met een compact met een grote sensor. Onder 90% van de omstandigheden is het verschil niet te zien, en al helemaal niet voor een hobbyist.
En je kunt prima met scherptediepte werken met deze camera's, en sommige zijn een heel stuk lichtsterker dan een spiegelreflex met een standaardlens.

Het probleem met fotograferen is dat veel mensen meer geïnteresseerd zijn in interessant doen over spullen dan in foto's maken.
Bekijk gewoon eens wat een gemiddeld persoon uit een bepaalde camera weet te halen (dat kan bijvoorbeeld op Flickr, en ook DPReview heeft voorbeelden van foto's per camera) en bepaal of dat goed genoeg is voor jou.

Je hebt niks aan een peperdure knol van een camera die je thuislaat omdat hij te zwaar is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven