Bloed bij kind

04-03-2018 23:01 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van bijna vier is nu giga verkouden en heeft een erge verstopte neus en hoest veel. Afegelopen nacht kreeg hij daar een bloedneus bij.
Hij zat te huilen in z’n bedje en ik ging bij hem kijken. Toen zat dus alles al onder het bloed (laken, pyjama, handjes, z’n halve gezicht). Maar het bloeden was al wel gestopt en hij heeft daarna geen bloeding meer gehad. Ook voelde hij zich verder prima.

En laatst had hij zich gesneden aan de puntenslijper van zijn zus en had toen een heel klein sneetje in zijn vinger. Maar dat had ook al heel even gigantisch gebloed (ik zat op toilet en toen ik terug kwam zag ik dus bloed op de bank, de vloer en kleding). Ook dat stopte wel snel uit zichzelf. Maar schrok toch even van het bloed wat ik zag.

Is het normaal dat er zoveel bloed bij komt kijken bij een bloedneus en sneetje in vinger? Of lijkt het veel omdat een kind het gewoon maar laat “stromen”.

Ik ga morgen sowieso de huisarts bellen hierover hoor want maak me toch wel zorgen.

Maar vroeg me af of jullie dit herkennen?
Ja hoor, kan prima. IK had als kind uren durende bloedneuzen en vandaag vanuit een heel klein wondje in mijn duim flink gebloed.
Bellen voor een bloedneus?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Een neus kan idd flink bloeden Maar een sneetje in de vinger? lijkt me niet Je zou eens met de ha kunnen bellen, bellen kan nooit kwaad natuurlijk.
nina1966 schreef:
04-03-2018 23:08
Een neus kan idd flink bloeden Maar een sneetje in de vinger? lijkt me niet Je zou eens met de ha kunnen bellen, bellen kan nooit kwaad natuurlijk.
Vingers juist wel. Ik wel iig. Sterker nog, ik verbaas me er altijd weer over hoe onwijs dat bloedt.
Geen reden om je zorgen te maken. Als je een bloedneus (had ik ook veel vaker als kind) laat stromen, hangt inderdaad alles onder. En een vinger bloedt ook altijd fel.

Ik zou me pas zorgen maken als hij buitengewoon veel/grote blauwe plekken krijgt (dus niet van een normaal, stoeiend kind), tandvlees plots heel veel gaat bloeden etc. ;)
Mijn ervaring:

Kind hard laten snuiten want meestal moet er een enorme slijmprop uit die neus. Daarna waren die heftige bloedneuzen vaak weg, maar man wat een bloed komt erbij kijken, schrok er elke keer weer van.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Heel normaal hoor.
Er heeft heel wat bloed gevloeid hier.
permis schreef:
04-03-2018 23:22
Heel normaal hoor.
Er heeft heel wat bloed gevloeid hier.
Yup.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Huisarts bellen? Serieus? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Hallo, mijn kind had gister een bloedneus. Dokter: nu nog steeds? Nee, nu is het over hoor. Dokter: ok, en wat wilt u van mij?
ik geef mn bek ook maar een douw
Bedankt voor jullie reacties. Stelt me wel gerust.

Ik ken dit helemaal niet zo bij m’n dochter. Vandaar dat ik er van schrik. Zij heeft nog nooit een (hevige) bloedneus gehad.

Beide keren ben ik er ook niet gelijk bij geweest om het bloeden te stoppen, dus daarom lijkt het misschien meer omdat hij het z’n gang laat gaan. Zelf pak je natuurlijk snel een doekje of stop je je vinger in je mond.

Blauwe plekken heeft hij niet en geen bloedend tandvlees.
HA.

Ik heb nooit veel gebloed tot ik medicatie moest nemen die witte bloedcellen verstoord. Ik bloed nu overal gigantisch. Een aanraking is óók al een blauwe plek.
Het maakt niks uit, het lichaam trekt dit. Sommige mensen hebben van nature minder witte bloedcellen dan anderen, krijgen daardoor sneller blauwe plekken en bloeden meer.. maar zijn prima oké!

Maar bij twijfel kun je het beter laten testen bij de HA :) Dan heb je zekerheid en gemoedsrust.
Stroomt het bloed eruit of zitten overal vegen bloed op. Als je bloed af gaat vegen aan meubilair, dan zit alles snel flink onder.
Ik heb het niet zien stromen Stampertje12. Omdat ik er niet bij in de buurt was toen het gebeurde. Toen ik het zag was het bloeden gestopt, maar zat alles eronder.

En waar testen ze dan op Brejules?
Oh en snuiten kan m’n kind nog niet. Dus dat wordt lastig :)
Als hij in een korte periode veel bloed verliest en dat structureel dan zou ik dat zeker met de huisarts overleggen.
Lieke80 schreef:
04-03-2018 23:59
Ik heb het niet zien stromen Stampertje12. Omdat ik er niet bij in de buurt was toen het gebeurde. Toen ik het zag was het bloeden gestopt, maar zat alles eronder.

Dan is er toch weinig aan de hand? Het is uit zichzelf al dicht binnen een paar tellen.
Vele geruststellende reacties en op zich is dit terecht. Een bloedneus kan flink bloeden en zeker als een kind ermee heeft zitten smeren kan het heel veel lijken.

Echter: een bloedneus (epistaxis in potjeslatijn) kan ook ernstig verlopen en/of een teken zijn dat er meer aan de hand is, bv stollingsafwijkingen.
Deze kunnen zowel erfelijk als verworven (bv door hematologische ziekte en medicatie) zijn. Als het goed is zal uw huisarts helemaal niet raar reageren bij een consultvraag. Over het algemeen voldoet het goed uitvragen van de stollingsanamnese, zo nodig aangevuld met bloedonderzoek.
Het bloeden is binnen een aanvaardbare periode gestopt en niets wijst op stollingsproblemen.

Beetje nuchter denken kan geen kwaad.
Lieke80 schreef:
04-03-2018 23:59

Bloedtesten (prikken in ader in binnenkant elleboog) die met name te maken hebben met witte bloedcellen oftewel leukocyten. Waar het woord leukemie ook vandaan komt. Dat zijn de cellen die zorgen dat wonden helen. Als je die weinig hebt of niet, helen wonden minder snel of niet.
Ik denk niet dat jouw kind daar nu direct last van heeft; maar ik denk dat jij meer gemoedsrust hebt (en je indirect kind ook) als dat uitgesloten is. Ik denk dat onderbuikgevoelens serieus moeten worden genomen. Jouw onderbuik zegt dat dit niet goed is; dus ga naar HA om dit uit te checken. Mogelijk is je onderbuik incorrect; maar zo twijfelend doorgaan is ook niet fijn. Het word totaal vergoed.
Ja, laten we het woord 'leukemie' ook nog even noemen :yes:

Het klinkt niet als iets om je zorgen over te maken. Bloed lijkt snel meer dan het is. Ik zou me pas zorgen maken als dit heel regelmatig gaat gebeuren en inderdaad als mijn kind heel snel blauwe plekken zou krijgen.
nachtvlinder1977 schreef:
05-03-2018 01:57
Ja, laten we het woord 'leukemie' ook nog even noemen :yes:

Het klinkt niet als iets om je zorgen over te maken. Bloed lijkt snel meer dan het is. Ik zou me pas zorgen maken als dit heel regelmatig gaat gebeuren en inderdaad als mijn kind heel snel blauwe plekken zou krijgen.
JEEU! Laten we het vooral nooit benoemen en doen alsof het niet bestaaaaaat!!! Lekker wegkijken en dan is het er vast niet!!! :D :D :D
A. Ik zei niet dat haar kind leukemie had, ik ben daar niet bevoegd voor, ik denk dat ook niet, ik was enkel aan het uitleggen wat witte bloedcellen doen en gaf een antwoord hoe een onderzoek verloopt als je naar de HA gaat. Leukemie is de extreemste vorm van een gebrek aan witte bloedcellen. Enkel gebruikt om te informeren wat witte bloedcellen doen. En zoals eerder gezegd heeft de een meer of minder, en is dit geen issue.
B. Het is belangrijk hoe TO zich voelt. Als TO voelt dat iets niet in orde is, heb ik graag dat ze naar de HA gaat om zaken uit te sluiten. Moeders gaan moeders zijn, niet altijd gelijk hebben, maar als iets niet goed voelt zoek naar bevestiging of uitsluiting. Door naar liever te vaak naar de HA te gaan dan.. niks? Better safe then sorry
Madeliefjees schreef:
04-03-2018 23:30
Huisarts bellen? Serieus? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Hallo, mijn kind had gister een bloedneus. Dokter: nu nog steeds? Nee, nu is het over hoor. Dokter: ok, en wat wilt u van mij?
Heel simpel, om aan te geven dat je zorgen hebt over hoeveelheid bloed. Bij bijvoorbeeld bloedstollongsziektes komt meer bloed vrij dan gebruikelijk. Heel normaal hoor om je zorgen bij een ha te uiten! Het zal waarschijnlijk niets zijn, maar liever dat de ha het bevestigt dan wij hier op een forum.
Pisca schreef:
05-03-2018 02:43
Heel simpel, om aan te geven dat je zorgen hebt over hoeveelheid bloed. Bij bijvoorbeeld bloedstollongsziektes komt meer bloed vrij dan gebruikelijk. Heel normaal hoor om je zorgen bij een ha te uiten! Het zal waarschijnlijk niets zijn, maar liever dat de ha het bevestigt dan wij hier op een forum.
Dit.

Waarom denk je dat de HA een droplul gaat zijn.. en mocht hij/zij dat zijn kun je gewoon eisen om door verwezen te worden? De Ha is geen oppergod.. ook maar een mens =/
Oké bedankt. Ik ga straks de huisarts bellen.

Mijn zoontje heeft al zoveel meegemaakt wat doktersbezoeken (een andere reden) en ook al toen hij 1,5 jaar was bloed moeten laten prikken. Dus is hij helemaal panisch voor “witte jassen”.

Vandaar dat ik eerst vroeg of het herkenbaar is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven