Doe ik mijn kat tekort?

05-03-2018 11:03 75 berichten
Hoi allemaal,

Ja wederom een kattentopic van mij omdat ik me zoals wel vaker zorgen maak om mijn poezenbeest. Even kort samengevat voor wie mijn vorige topic gemist had: ik heb een 9 jarige kater van Marktplaats gehaald een half jaar terug. Hij is super lief en wordt ook met de dag liever voor me, sloopt nooit wat, slaapt de hele nacht door en is heel aanhankelijk naar me. Allemaal top dus.
Alleen zit ik met een ding: ik heb een buitenkat die binnen zit. Zijn vorige baasjes zeiden dat hij bij hun ook altijd binnen zat of op het balkon en dat hij helemaal niet naar buiten hoeft. Hier heb ik ook een balkon ( afgezet ) waar hij uren op kan zitten.
Hij vind het heerlijk buiten. Maar toch, hij wordt met de dag klageriger als hij van het balkon naar binnen komt lopen, mauwt veel vaker dan eerst en nu het mooier weer wordt krijg ik het gevoel dat hij gewoon buiten wil rondstruinen.

Ik woon in een twee onder een kap woning dus een kattenluikje beneden is geen optie helaas. Dat mag ook niet van de woningbouw en het is een gezamelijke voordeur.
Mijn deur zit ook beneden. Er wonen ook honden beneden die zo klein zijn dat ze door het luikje zouden kunnen dus denk dat de buren het ook niks zouden vinden als ik dat zou doen. Dat gaat dus helaas niet werken.
Zo'n tuigje heb ik geprobeerd maar dat vind hij niks. Jammer want zo hadden we samen buiten kunnen lopen.
Ik kan hem natuurlijk naar buiten laten beneden en dan maar hopen dat hij terug naar huis komt, maar ja garanties heb ik dus niet.
En hoe weet ik als hij pas s'nachts terug komt dat hij voor de deur staat te wachten, ik slaap op zolder dus dat ga ik nooit horen.

En we wonen aan een redelijk drukke straat met aardig wat auto's en fietsers. En er zijn buurtkatten die best dominant zijn hier. Wil ook de buren niet tot overlast zijn.
Dus ja ik vind het hele idee van hem naar buiten laten gaan gewoon niet fijn, ook omdat ik bang ben dat hij gewoon niet meer terug komt. Of gewond raakt. Maar ik wil hem ook weer niet tekort doen en heb nu vaak het gevoel dat ik dat wel doe.

Ik blijf me ook altijd schuldig voelen als ik de hele dag naar werk moet en hij alleen achterblijft thuis, met het gevoel dat hij zich verveelt. Als ik thuis kom na een lange dag schreeuwt hij klagerig naar me, hetzelfde wat hij doet als hij van buiten naar binnen komt. Ik werk momenteel maar 3 dagen per week dus veel alleen zit hij niet gelukkig. Ben verder ook bijna altijd thuis en hij wordt overladen met aandacht.

Ik zit dus een beetje in dubio wat te doen met hem. Stel ik me aan? Goede kans op hoor. Ik maak me altijd veel zorgen.

Maar ik wil gewoon dat hij happy is, dat is voor mij het allerbelangrijkste.
Heeft iemand nog goede ideetjes om hem toch wellicht naar buiten te laten of om hem meer te vermaken binnen? Ik speel veel met hem en probeer zijn leven zo uitdagend mogelijk te laten zijn. Maar soms denk ik dat ik voor hem gewoon een nieuw huisje moet zoeken met tuin waar hij wel gewoon naar buiten kan.

Over twee jaar gaan we hier weg trouwens ( het is een sloophuis ) en wellicht krijg ik dan een huisje met een tuin die ik af kan zetten. Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit topic, misschien gewoon even het schuldgevoel van me afschrijven. Een vriendje erbij nemen lijkt me niet echt een optie, dan zit hij alsnog binnen. Al kan het zijn dat hij zich dan wel minder verveelt maar ja of ze elkaar mogen moet je ook nog maar afwachten.

Mijn onderburen hebben dus een stukje tuin en ik een balkon. Heb eraan gedacht om een trappetje naar beneden te bouwen voor hem zodat hij via het balkon in de tuin kan, maar beneden wonen onopgevoede agressieve honden die in de tuin lopen soms. Dus ja ik vind het lastig.

Bedankt voor het meedenken alvast.
Alle reacties Link kopieren
ja als je toch voor plantjes gaat, koop dan zo'n kattengrasje...daar kan hij lekker op kauwen
Lorem Ipsum
Lucifermiauw: ik zit momenteel te kijken naar zo'n kattenhangmat voor aan het raam. Mijne is gek op in de vensterbank zitten en naar buiten turen dus denk dat hij die hangmat helemaal te gek zou vinden. Kan hij liggend naar buiten staren. Zag er laatst een onderweg naar huis en daar lag een kat in en dat leek me zo'n geniaal idee. Hij heeft een hoge krabpaal waar hij graag in ligt, maar ook meerdere mandjes waar hij slaapt en relaxed. Hij heeft ook een vaste stoel om op te liggen. Met dekentje. S'nachts ligt hij op bed in zijn mandje met zijn harry potter dekentje. :flirting:

Koffiehagedis: dank je. Dat doet me goed om te horen. Ik doe ook echt mijn best om het zo leuk mogelijk voor hem te maken maar het is nogal eens lastig om het gevoel te hebben dat je tekort schiet. Dat ik toch een tweede had moeten nemen toen of toch een binnenkat. Maar hij hoort echt bij mij nu, en we zijn echt maatjes. Ik weet ook dat ik me aanstel hoor, maar dankzij mijn depressie kan ik me nu nog drukker maken om de kleinste dingetjes en kan ik minder hebben. Dat zal het wel zijn.

Viva-amber. Ah gossie, arm ding. Zie het helemaal voor me. Mijn balkon is niet echt groot genoeg om zich te verstoppen. Maar vind het wel een goed plan om er dingen op te zetten, zoals een bak met water waar plantjes en dieren in groeien. Daar ga ik eens naar kijken.

@ Turquasi, goed tip, thanks!
Mijn kat had dat effect ook. Steeds het gevoel geven dat ik meer moest doen, gék werd ik ervan. Was ook wel echt een spiegel voor me, dat ik soms gewoon niet meer te bieden heb. Dit is het, helaas pindakaas. Is niet ideaal maar ik heb er alles aan gedaan om een fijne plek te bieden. Was voor mezelf ook wel een groeiproces, want dit kwam ik ook in werk en andere situaties tegen. Dat ik altijd meer moest doen als iemand het niet goed genoeg vond. Natuurlijk een binnenkat verveeld zich sneller, maar heel veel katten kiezen eieren voor hun geld als ze de keuze hebben om naar buiten te kunnen (zeker in de winter).

Inderdaad zorg voor wat hoge plekjes in huis bij het raam waar gehangen kan worden, een plek waar gerend kan worden met een stuiterbal / aluminiumfoliepropje / wcrol / muisje en dat jij een balkon hebt scheelt ook al een hoop. Zet er inderdaad wat planten neer, zodat er beestjes op af komen, eventueel wat kattengras, vinden ze ook lekker om in te liggen en dan gewoon die 2 jaar doorkomen. Je hebt een keuze gemaakt voor een kat, in de veronderstelling dat ze binnen kon blijven, op basis van wat je verteld is en dat het misschien niet ideaal is kom je nu achter. Maar dat is het leven hoor. Je doet wat je kan.
Fijn dat de kat bij jou terecht is gekomen. Ik maak me best veel zorgen over Marktplaatskatten.
@ Russianblue, dat is ook zo hoor. Soms is het niet anders. Mocht ik merken dat hij echt ongelukkiger lijkt te worden kan ik altijd nog actie ondernemen, ofwel een erbij of toch een manier vinden om hem wel naar buiten te krijgen op een veilige manier. Wilde ook gewoon een schop onder mijn kont hebben met dit topic denk ik. Ik weet dat ik hartstikke goed voor hem ben, dat hij alles krijgt wat hij wil en dat ik meer geld aan dat beest heb uitgegeven de laatste maanden dan aan mezelf, maar toch blijft dat schuldgevoel knagen. Kan ik niet nog meer voor hem doen?

Wat voor planten zouden goed op een balkon kunnen ( die kattenvriendelijk zijn )? Ik heb echt nul verstand van planten, heb hier drie vetplantjes staan in huis en meer niet omdat ze altijd dood gaan bij mij. :proud:

Wat je zegt ervaar ik ook in mijn dagelijks leven, dat ik altijd het gevoel heb tekort te schieten. Best confronterend eigenlijk, had nooit beseft dat het zo diep zat bij me.
Voel jij je ook rot als je naar je werk gaat en je kat alleen achter laat? Dat is echt iets waar ik maar niet over heen kan stappen. Ondanks dat ik maar zo weinig werk.

En Mieke, dank je. Lief van je. :)
Voor die reden zou ik mijn kat dus al nooit op MP zetten, zou dat niet aandurven. Je weet nooit waar hij terecht komt. Mensen kunnen van alles wel zeggen.
ohja, ik had een buitenkat trouwens maar werd er gek van

als je denkt dat je je nu zorgen maakt, wacht maar tot je kat buiten komt... dan maak je je pas zorgen

die van mij zocht standaard de grootste katten uit de buurt uit om ruzie mee te maken met wonden tot gevolg, ze bleef hangen in struiken (en anders bleef de struik wel in haar hangen)
kwam soms nachten niet thuis, of kwam thuis met een briefje om haar nek dat ik haar niet genoeg voerde en dat ze haar zouden houden als ik niet zou bijvoeren (beest was inderdaad erg dun ogend maar dat had niks te maken met het voer dat ik gaf of haar gezondheid) ze nam half dode beesten gezellig mee de keuken in dus het viel wel mee met het opeten... ruzie met de buren want ze had in iemands tuin voor de slaapkamerramen gepoept en als ik niet blablabla dan blablabla of geruchten in de buurt dat er iemand katten vergiftigde... of het dillemma van wel-of-niet een halsband want voor en nadelen en zelfs gevaarlijk in sommige situaties...
of de rekening van de brandweer die haar van de lichtreclame van het restaurant in de buurt had 'gered'
en dan heb ik het nog niet gehad over het uitkotsen van gevonden 'speelmateriaal' het voortdurende mauwen aan de deur, een minuut na het buitenlaten wilde ze vaak alweer naar binnen of vice versa...
Lorem Ipsum
Madrid87 schreef:
05-03-2018 12:09

Maar goed dat ik geen kids heb. :proud:
Je hebt wel een kind: je kat.
Mijn onderburen hebben dus een stukje tuin en ik een balkon. Heb eraan gedacht om een trappetje naar beneden te bouwen voor hem zodat hij via het balkon in de tuin kan, maar beneden wonen onopgevoede agressieve honden die in de tuin lopen soms. Dus ja ik vind het lastig.
Zou er als onderbuur niet van gediend zijn dat jij je kat in de tuin zou willen laten. Laat 'm lekker op je balkon buiten zitten als hij daar graag is, met 'n schuilhoekje tegen regen en kou.
turquasi schreef:
05-03-2018 12:46

als je denkt dat je je nu zorgen maakt, wacht maar tot je kat buiten komt... dan maak je je pas zorgen

die van mij zocht standaard de grootste katten uit de buurt uit om ruzie mee te maken met wonden tot gevolg, ze bleef hangen in struiken (en anders bleef de struik wel in haar hangen)
kwam soms nachten niet thuis, of kwam thuis met een briefje om haar nek dat ik haar niet genoeg voerde en dat ze haar zouden houden als ik niet zou bijvoeren (beest was inderdaad erg dun ogend maar dat had niks te maken met het voer dat ik gaf of haar gezondheid) ze nam half dode beesten gezellig mee de keuken in dus het viel wel mee met het opeten... ruzie met de buren want ze had in iemands tuin voor de slaapkamerramen gepoept en als ik niet blablabla dan blablabla of geruchten in de buurt dat er iemand katten vergiftigde... of het dillemma van wel-of-niet een halsband want voor en nadelen en zelfs gevaarlijk in sommige situaties...
of de rekening van de brandweer die haar van de lichtreclame van het restaurant in de buurt had 'gered'
en dan heb ik het nog niet gehad over het uitkotsen van gevonden 'speelmateriaal' het voortdurende mauwen aan de deur, een minuut na het buitenlaten wilde ze vaak alweer naar binnen of vice versa...
Bedankt voor dit verhaal, dat was wel even een wake up call. Als ik zoiets lees wil ik hem helemaal niet meer naar buiten laten.

En je hebt gelijk ook, zou me nog tien keer meer zorgen maken als hij wel buiten zou lopen. Toen ik in Engeland woonde had ik ook 2 katten die ook buitenkatten waren. Een kat uit de buurt werd aangereden vlak achter ons huis, was bijna op slag dood. Een die sprekend op mijn katten leek maar gelukkig liepen die van mij op dat moment toch binnen. Die waren de dans ontsprongen. Buurtkat was halfdood.
Dus dat heeft me wel erg aan het hart gegrepen toen, dat ik die kat daar half dood op straat zag liggen onder het bloed. Bij de dierenarts is hij ingeslapen toen.

Ik vind ook eigenlijk dat je je katten binnen hoort te houden of je tuin moet afzetten als ze wel buiten komen. Vind dat je buren geen last van een tuin vol stront horen te hebben, mijn moeder wordt er ook elk jaar gek van, dat ze nooit eens lekker in haar gras kan liggen vanwege de poep.
@ Karin, ja mijn kat voelt zeker aan als een kind inderdaad. Het is veel meer verantwoording en zorgen dan ik vooraf had verwacht. Een weekendje spontaan weg gaan zit er ook niet meer in. Maar als ik dan net nog bij hem op bed lag, verstrengeld met die pootjes over mijn gezicht aaiend maakt dat het allemaal weer goed.

@Redbulletje. Dat is ook zo, al heb ik vele malen meer last van mijn onderburen dan zij van mij. Die honden blaffen de godganse dag door en zijn altijd alleen. Ze laten ze niet uit vanwege hun agressieve gedrag.
Maar goed voor mij is de enige optie nu nog het tuigje, ga het zo nog maar eens proberen. En de hangmat voor aan het raam is besteld! Ben benieuwd wat hij ervan vind.
Ongelooflijk dat beest van mij. Loopt nu al een uur met dat tuigje om alsof hij het elke dag doet. Zou hij dit topic ook gelezen hebben ofzo? Alsof hij ineens snapt dat hij met dat ding om naar buiten mag. Elke dag maar even een uurtje proberen. Heb hem beloond met snoepjes zodat hij het positief associeert. Hij heeft ook al gespeeld en gegeten met dat ding om. Schiet mij maar lek. :proud:
Google eens op grasdoos.
Kun je zelf ook maken in een grote pot of houten kistje.
Maar kleine potje met gras is ook leuk
Madrid87 schreef:
05-03-2018 12:44
@ Russianblue, dat is ook zo hoor. Soms is het niet anders. Mocht ik merken dat hij echt ongelukkiger lijkt te worden kan ik altijd nog actie ondernemen, ofwel een erbij of toch een manier vinden om hem wel naar buiten te krijgen op een veilige manier. Wilde ook gewoon een schop onder mijn kont hebben met dit topic denk ik. Ik weet dat ik hartstikke goed voor hem ben, dat hij alles krijgt wat hij wil en dat ik meer geld aan dat beest heb uitgegeven de laatste maanden dan aan mezelf, maar toch blijft dat schuldgevoel knagen. Kan ik niet nog meer voor hem doen?

Wat voor planten zouden goed op een balkon kunnen ( die kattenvriendelijk zijn )? Ik heb echt nul verstand van planten, heb hier drie vetplantjes staan in huis en meer niet omdat ze altijd dood gaan bij mij. :proud:

Wat je zegt ervaar ik ook in mijn dagelijks leven, dat ik altijd het gevoel heb tekort te schieten. Best confronterend eigenlijk, had nooit beseft dat het zo diep zat bij me.
Voel jij je ook rot als je naar je werk gaat en je kat alleen achter laat? Dat is echt iets waar ik maar niet over heen kan stappen. Ondanks dat ik maar zo weinig werk.

Volgens mij kun je alle planten wel op het balkon zetten, zolang je maar kattengras voorhanden hebt. De meeste katten gaan alleen aan planten knabbelen als ze behoefte aan een bepaald enzym wat zich in kattengras bevindt. Bij gebrek aan kattengras kunnen ze aan andere (misschien) giftige planten gaan knabbelen. Ze doen dat om van eventuele haarballen af te kunnen komen. Ik zag laatst een leuk filmpje over hoe je zelf zo'n grasmatje op het balkon kunt planten. Deze https://www.youtube.com/watch?v=XWDeKpZPrWk, kun je zo groot maken als je zelf wilt. Ben ik zelf ook van plan hier. Maar voor de zekerheid even kijken of ze dus niet aan de giftige planten gaat knabbelen maar de meeste katten zullen dit niet doen, doen ze buiten ook niet.

Ja katten zijn wat dat betreft net kinderen, zeker als ze zo afhankelijk van je zijn voor hun behoeften (bij binnenkatten is dat nu eenmaal meer dan buitenkatten). Is heel confronterend, ik ben er hier dagen van slag van geweest, had niet verwacht dat die afhankelijkheid me zo diep zou raken. Vind het nog steeds lastig maar ik heb ook nog geen balkon waar ze op kan, ze is hier net 2 weken en het was heel koud. Maar zo'n dag als vandaag..wat had ik haar graag even op het balkon gelaten.

Ik werk op dit moment nog niet maar vind het ook lastig als ik een keer een langer dagje weg ben, voornamelijk omdat ze dan uit haar ritme raakt qua eten (ze krijgt 2x pd eten omdat ze anders alles opschrokt). Ik heb wel het idee dat een ritme waarin ik bepaalde uren afwezig ben, wel duidelijker is voor haar. Als ik namelijk even weg ben geweest is ze heel blij als ik thuis kom, knuffelen we uitgebreid, spelen we even en dan taait ze eigenlijk zelf weer af naar een ligplekje bij het raam of naar een speeltje. Dan is het kennelijk weer ok. Maar als ik de hele dag thuis ben, vraagt ze continue om aandacht, ook als ik achter de computer zit. En soms wil ik ook gewoon even iets achter de computer doen zonder kat op schoot.

Leuk dat buiten lopen :-D. Tja als dat een oplossing is. Ik zat me nog af te vragen of je eventueel aan je onderburen kunt vragen wat ze ervan vinden als je een trapje bouwt naar hun tuin. Je kunt het altijd vragen natuurlijk en als ze veilig terug kan komen wanneer de honden er zijn zie ik daar niet zoveel probleem in.
turquasi schreef:
05-03-2018 12:46

Zo herkenbaar :'). Wij hebben wel zo'n sureflap kattenluikje met een chip, omdat onze buren 8 katten hadden. Rotbeesten waren het nog ook.
Onze kat was dagen buiten, tot ze met die katten kwam. Onze kat moest ze echt niet. Nu zijn er 6 katten minder en is het probleem opgelost, maar mijn kat komt eigenlijk nooit meer buiten. Gaat 's morgens als ik opsta snel door het luik, poepen ergens in de buurt, dan eet ze wat en gaat ze patrioulleren op de vensterbank. Wat slapen tussendoor. Als we verhuizen kan ze niet meer naar buiten, ik denk dat ze het niet eens meer zal missen...
Russianblue schreef:
05-03-2018 17:25
Volgens mij kun je alle planten wel op het balkon zetten, zolang je maar kattengras voorhanden hebt. De meeste katten gaan alleen aan planten knabbelen als ze behoefte aan een bepaald enzym wat zich in kattengras bevindt. Bij gebrek aan kattengras kunnen ze aan andere (misschien) giftige planten gaan knabbelen. Ze doen dat om van eventuele haarballen af te kunnen komen. Ik zag laatst een leuk filmpje over hoe je zelf zo'n grasmatje op het balkon kunt planten. Deze https://www.youtube.com/watch?v=XWDeKpZPrWk, kun je zo groot maken als je zelf wilt. Ben ik zelf ook van plan hier. Maar voor de zekerheid even kijken of ze dus niet aan de giftige planten gaat knabbelen maar de meeste katten zullen dit niet doen, doen ze buiten ook niet.

Ja katten zijn wat dat betreft net kinderen, zeker als ze zo afhankelijk van je zijn voor hun behoeften (bij binnenkatten is dat nu eenmaal meer dan buitenkatten). Is heel confronterend, ik ben er hier dagen van slag van geweest, had niet verwacht dat die afhankelijkheid me zo diep zou raken. Vind het nog steeds lastig maar ik heb ook nog geen balkon waar ze op kan, ze is hier net 2 weken en het was heel koud. Maar zo'n dag als vandaag..wat had ik haar graag even op het balkon gelaten.

Ik werk op dit moment nog niet maar vind het ook lastig als ik een keer een langer dagje weg ben, voornamelijk omdat ze dan uit haar ritme raakt qua eten (ze krijgt 2x pd eten omdat ze anders alles opschrokt). Ik heb wel het idee dat een ritme waarin ik bepaalde uren afwezig ben, wel duidelijker is voor haar. Als ik namelijk even weg ben geweest is ze heel blij als ik thuis kom, knuffelen we uitgebreid, spelen we even en dan taait ze eigenlijk zelf weer af naar een ligplekje bij het raam of naar een speeltje. Dan is het kennelijk weer ok. Maar als ik de hele dag thuis ben, vraagt ze continue om aandacht, ook als ik achter de computer zit. En soms wil ik ook gewoon even iets achter de computer doen zonder kat op schoot.

Leuk dat buiten lopen :-D. Tja als dat een oplossing is. Ik zat me nog af te vragen of je eventueel aan je onderburen kunt vragen wat ze ervan vinden als je een trapje bouwt naar hun tuin. Je kunt het altijd vragen natuurlijk en als ze veilig terug kan komen wanneer de honden er zijn zie ik daar niet zoveel probleem in.
Bedankt voor je uitgebreide reactie weer. Ik heb daar ook veel moeite mee gehad in het begin, hoeveel verantwoordelijkheid het is. Dat hij echt van alles van mij afhankelijk is. Dat vond ik echt best wel heftig ook. Mijne komt helaas niet op schoot, maar is wel graag bij me in de buurt, al laat hij me wel met rust als ik iets doe op de PC.
Dat is leuk zo'n grasmatje voor op het balkon! Ga eens kijken of dat te doen is. Mijn balkon heeft geen dak en het regent hier best veel dus zouden buitenplanten wellicht verzuipen. Ik heb echt nul verstand van planten. Als het goed is komt zijn hangmat vandaag binnen, die voor aan het raam. Ben benieuwd wat hij ervan vind.

Eergisteren had ik het tuigje wat strakker gemaakt omdat het me wat los zat maar dat vond hij niet leuk. Zware paniek. Dus heb het weer losser gedaan. Gisteren heeft hij er weer prima een uur mee rond gelopen zonder gezeur. Nog maar een paar dagen proberen en dan kijken of we naar buiten kunnen. Van aan de lijn lopen snapt hij nu nog niks.
Hij is wel wat minder zeurderig dan de afgelopen dagen. Ben ook veel thuis geweest. Vandaag en morgen wel werken.
Als buiten lopen niet gaat werken overweeg ik toch om wel een tweede erbij te nemen over een paar maanden.
Ik wil niet dat hij zich verveeld.
Als oplossing dat je kat weer naar binnen kan: installeer een draadloze bel beneden ;-D

Je kan katten best wel wat aanleren hoor, zeker als ze geïnteresseerd zijn in eten.
Met Snackjens als beloning en de goede Trainingstechniek leren ze best veel.
Jammer van je schuldgevoel.Dat heb je met een depressie.
Het is verdorie maar een kat!
Mijn raskatten komen nooit buiten.Ze zijn eraan gewend.
Oh en ze zijn met zijn 2-en, maar de ene kan de andere soms niet uitstaan.
dus ik zou zeker GEEN tweede kat nemen.
En ik vind mezelf eerder zielig , want ze slopen mijn bank... o_o
Het is geen kind maar een kat en ik heb ze beiden.. die verantwoording is echt van een ander level hoor. :-D

Het klinkt allemaal prima hoor wat je al hebt en een hangmat bij het raam zou helemaal de bom zijn. Maar zonder ook prima.

Gewoon aaien en kroelen. En voederen en af en toe de DA opzoeken voor een checkup.
Meer druk hoef je je niet te maken. Je doet het prima. Veel aaien is ook goed voor jezelf. Helpt met stress en depressie.
Madrid87 schreef:
05-03-2018 16:35
Ongelooflijk dat beest van mij. Loopt nu al een uur met dat tuigje om alsof hij het elke dag doet. Zou hij dit topic ook gelezen hebben ofzo? Alsof hij ineens snapt dat hij met dat ding om naar buiten mag. Elke dag maar even een uurtje proberen. Heb hem beloond met snoepjes zodat hij het positief associeert. Hij heeft ook al gespeeld en gegeten met dat ding om. Schiet mij maar lek. :proud:
:-D
Wat misschien ook leuk is, is een cat highway binnen! Die van ons sjeest er overheen. Klimmen, klauteren, hoog liggen. Ik was eerst sceptisch maar het beste wat we ooit gedaan hebben ;-)
Not my circus, not my monkeys
Niet alles gelezen maar:

- ik zou hem zeker niet los laten lopen buiten. Gezien de gevaren en de overlast die het met zich meebrengt. Vind loslopende katten not done.
- is er een mogelijkheid dat hij 24/7 kan kiezen of hij op het balkon kan? Dus met een luikje o.i.d., dat hij zelf kan bepalen buiten of binnen te zijn? Misschien lees ik eroverheen.
- tuigjes zijn onnatuurlijk en stressvol. Een kat kun je niet uitlaten als een hond. Die lopen langs de randen van terriotaria, onder struiken, onbegaanbare hoekjes. Niet braaf langs een randje gras met jou op de stoep... Zou goed nadenken voor je hem met ee tuigje aan mee naar buiten neemt. Ze kunnen niet wegschieten bij gevaar: wellicht schrikt hij van geluid, passerende auto of hond. Hij hangt zich op in zijn tuig en heeft er een trauma bij of je bent je kat kwijt.
- Probeer eens een schoenendoos met krantenpapier gevuld, vakjes erin knippen maar hij met pootjes in past. Daar brokjes in verstoppen. Katten willen werken voor hun eten: het houdt hem bezig en fit.
- Je hebt braingames voor de kat. Puzzels, vangspelletjes, google er maar eens op.
- Plastic bak met gaten en balletjes erin, kattengras, propjes papier, test wat hij leuk vindt.

De tip neem er een bij is de reden waarom veel katten in asiel of op MP belanden. Het gaat vaker niet goed dan wel. Oudere katten die al langer alleen zitten doe je zelden tot nooit een plezier met een kat erbij. Die optie zou ik zeer goed overwegen en als ik jou was helemaal niet doen.

Blij dat deze kater bij jou terecht is gekomen! :heart:
[quote=Lucifermiauww post_id=28236969 time=1520496059 user_id=194147]
Het is geen kind maar een kat en ik heb ze beiden.. die verantwoording is echt van een ander level hoor. :-D

;-))
Lucifermiauww schreef:
08-03-2018 09:00
Ok nouja ik heb geen kind maar ik vind deze verantwoordelijkheid al heel wat, voelt nu wel als een kind dat dan weer wel.
Kan ik me vast voorbereiden op kinderen :-D
Madrid87 schreef:
05-03-2018 11:30
Bedankt voor de tips tot nu toe.

Ik geloofde alles wat zijn vorige baasjes me vertelden. Dat was dom. Zeker omdat hun informatie steeds niet correct was.

Hier wil ik nog wel even op inhaken. Ik heb al heel wat katten gehad, die overal en nergens vandaan kwamen. Maar dus ook katten met een gebruiksaanwijzing, die bij ons totaal niet bleek te kloppen.

Blijkbaar verandert kattengedrag met een verhuizing. De grootste mopperkont werd een knuffelheks en een kat die altijd buiten liep veranderde bij ons in een binnenkat. Helaas ook eentje waarbij het precies andersom was, die ging naar mijn moeder omdat ze graag een binnenkat wilde, maar poezebeest was binnen een maand terug omdat ze het vreselijk vond om binnen te moeten blijven. En binnen twee weken was het hier weer een binnenkat. Maf beest ;-) .

Dus het hoeft niet zo te zijn dat de vorige eigenaars verkeerde informatie hebben gegeven.

Zorg op het balkon voor wat interessante dingen, lavendel trekt hommels aan, een pot met een vlinderstruik(je) zorgt voor vlinders, een waterbak met pompje voor stromend water en wat kattengras, worden katten nog best happy van. Een doosje, stevige houten plank (waaraan gekrabt kan worden)... kortom; maak van dat balkon een tuintje. Je zou bijvoorbeeld een paar van die fruitkistjes kunnen aanschaffen en die als soort buitenkast inrichten. Laat één of twee kistjes leeg zodat poes erin kan slapen. Voor jezelf een fijne stoel, kunnen jullie lekker samen buiten zitten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Madrid87 schreef:
08-03-2018 07:54
Dat is leuk zo'n grasmatje voor op het balkon! Ga eens kijken of dat te doen is. Mijn balkon heeft geen dak en het regent hier best veel dus zouden buitenplanten wellicht verzuipen. Ik heb echt nul verstand van planten. Als het goed is komt zijn hangmat vandaag binnen, die voor aan het raam. Ben benieuwd wat hij ervan vind.
Je hebt tegenwoordig veel van die plantenbakken met een waterreservoir onderin en bakken met gaten waarin het water weg kan lopen bij een overschot. De bakken waarbij ik dan niet had heb ik zelf wat gaten in geboord. Mijn planten hebben het tot nu toe overleefd met dit systeem ;-D

Ben ook benieuwd naar het hangmatje. Heb er hier ook nog aan gedacht maar ben bang dat hij naar beneden valt en dan durft kat er natuurlijk nooit meer op. Waar heb jij hem besteld?

Ik ben hier ook in de weer geweest met een tuigje gisteren. Om haar even aan het balkon te laten snuffelen. Tuigje was natuurlijk niet zo leuk, maar buiten was wel leuk want toen de balkondeur weer dicht zat, zat er alweer voor naar me te kijken of hij open kon. Het balkon is nog niet afgezet maar wilde even weten hoe ze het vind om daar te zijn. Deze kat heeft volgens mij nog nooit een buiten meegemaakt namelijk. Ik heb niet het meest ideale balkon om af te zetten, gaat een hoop werk worden. Dus hoop dat een tuigje voor zolang even uitkomst kan bieden om haar daar toch veilig op te laten.

Ik heb me trouwens laten vertellen dat een volwassen kat alleen moet kunnen zijn. Jongere katten hebben wel behoefte aan een speelmaatje maar vaak wordt dat minder naarmate ze ouder worden. Daarom heb ik het ook bij één kat gelaten. Ik vind het ook moeilijk om haar alleen te laten maar vraag me dan ook af of dit nu mijn eigen invulling is of dat ze zich werkelijk alleen voelt. Volgens de kattengedragsdeskundige van het asiel was het in ieder geval geen probleem bij volwassen katten. Daar houdt ik me nu aan vast en zolang ze geen gedragsproblemen vertoont laat ik het maar zo (ook al schiet de keuze voor een 2e regelmatig door mijn hoofd).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven