Kolven vóór de bevalling

05-03-2018 12:20 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger van onze derde. Mijn oudste twee kinderen heb ik borstvoeding gegeven, allebei met een hoop ellende (kloven, borstontstekingen, diepe candida, kolven lukte ondanks oxytocine neusspray en dubbelzijdige elektrische kolf voor geen meter...). De oudste had krappe bloedsuikers en werd bijgevoed met kunstvoeding. Ik was zo bleu als wat, ik dacht als het moet dan moet het. Maar mijn kind werd dus volgegooid met kv en ik kreeg geen hulp met aanleggen, en daarna is de bv altijd gedoe gebleven, ook omdat kind inmiddels liever de fles had. Een half jaar geprutst en toen verrekte mijn kind het eenvoudigweg om nog aan de borst te drinken, zelfs slapend.

Bij de tweede dacht ik: dat overkomt me niet nog eens! Dus toen ze weer over bijvoeden begonnen heb ik geweigerd kv bij te geven (was na keizersnee, hij viel iets teveel af). Dus: voeden, kolven en de afgekolfde melk bij de volgende voeding met een slangetje erbij geven zodat hij alleen aan de borst dronk. Dit om de drie uur uiteraard, dus met twee uur slaap per nacht mocht ik blij zijn. Tegen de tijd dat ik naar huis mocht was ik al kapot. Maar goed, toch een jaar bv kunnen geven.

En nu dus de derde... Aan de ene kant wil ik die ook graag de borst geven, aan de andere kant krijg ik al vlekken in mijn nek bij gedachte aan weer maandenlang pijn en gedoe. Om dit keer de uitputtingsslag van het bijvoeden met gekolfde melk te voorkomen adviseerde de lactatiekundige om al vóór de bevalling te gaan kolven zodat ik alvast wat op voorraad heb. Ik zie er 1. enorm tegenop om nu al te beginnen met dat gepruts en 2. vraag me af of het echt zin heeft; ik ben bang dat de productie eronder lijdt als mijn kind wordt bijgevoed op een apart moment op wat voor manier dan ook.

Heeft er iemand ervaring met kolven voor de bevalling? Of met er gewoon helemaal niet meer aan beginnen? Voel me nu al schuldig :( Ben overigens niet van de bv maffia, iedereen moet doen wat het beste voelt, maar voor mezelf weet ik het nu even niet.
Ik zou borstvoeding niet eens meer overwegen. De vorige 2 x liep het zo te lezen absoluut niet lekker.

We leven niet in Afrika waar het wel eens een probleem kan zijn om schoon drinkwater te vinden waar de poedermelk mee aangemaakt moet worden. Daardoor heeft borstvoeding daar e voorkeur.

Maar in ons land is dat moeilijke gedoe nergens voor nodig.
Mens wat doe je jezelf aan.

Gaat de bv goed, dan gaat het goed.

Lukt het niet: kies dan voor kunstvoeding, het is voor jezelf beter, voor je kindje maakt het bar weinig uit, en voor je oudere kinderen is het fijn dat de voedingen stressloze momenten zijn, toch?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Volledig eens met sugarmiss en EvyBlissy.
Dat heilige moeten van de borstvoeding tegenwoordig.
Mens, laat je niet gek maken en geef lekker de fles.
badmuts111 schreef:
05-03-2018 12:28
Anders probeer je toch na de bevalling gewoon borstvoeding te geven en als het, om wat voor reden dan ook, niet lukt stap je over op kv?

Ik ben nu hoogzwanger van nr 2 en de bv bij nummer 1 liep ook niet lekker. Hoop gedoe en gezeik en uiteindelijk met 14 weken acuut gestopt. Wat een opluchting was dat! Mama bij kind blij. (Ok, dat heeft me 2 dagen gekost omdat ik vond dat ik mijn kind niet meer het beste gaf) Achteraf gezien had ik ook veel eerder moeten stoppen, was voor iedereen beter geweest.
Dit keer ga ik wel weer bv proberen maar als het niet lukt is het ook prima.
Hier hetzelfde verhaal. Vervolgens bij 2de kind hier ook zo in gegaan. Als het niet gaat gaat het niet. Zoon dronk super aan de borst en ik had zelfs overproductie. Vervolgens bleek meneer alleen koemelkallergie te hebben en zag mama een dieet niet zitten dus na 3 maanden borstvoeding gestopt nadat hij een week speciale kv had gekregen en ik een totaal ander kind kreeg (geen uitslag/jeuk/meer alert/wakker etc) Tijdens die week was ik normaal blijven kolven, en daarna dus langzaam het kolven afgebouwd en een andere moeder met de gekolfde melk blij gemaakt (donormelk)
sugarmiss schreef:
05-03-2018 13:16
Ik zou borstvoeding niet eens meer overwegen. De vorige 2 x liep het zo te lezen absoluut niet lekker
Bij de tweede liep het na vier maanden ellende wel lekker, toen nog 8 maanden met plezier bv gegeven.

Ik heb trouwens niet het gevoel dat ik bv móet geven van de maffia ofzo hoor, zou het zelf gewoon graag willen omdat ik het, als het goed loopt, fijn en gemakkelijk vind. Vind jullie adviezen wel heel relativerend overigens, waarvoor dank!

Dat kolven vooraf ga ik in ieder geval mooi niet doen. Ben niet bang voor een vroegere bevalling, geen kind van mij is spontaan geboren. Uit mezelf nooit een wee gemaakt. Maar het blijft geklooi en het is maar de vraag of het helpt. Mijn kind hoeft niet kost wat kost bv te krijgen, als ie toch een fles (cup, spuitje, wat dan ook) moet maakt het me niet uit of er kv of fv in zit. Maar vind het borstvoeden op zich wel fijn, zou het toch wel jammer vinden om dat nu helemaal te missen. Misschien ook LLL nog eens benaderen.
Op de facebookgroep van LLL zag ik paar dagen geleden dezelfde vraag voorbij komen en daar kwam reactie van een aantal ervaringsdeskundigen.
Ik vind het een hele fijne groep waar absoluut niet de sfeer hangt dat borstvoeding kosten wat het kost moet (zoals je aangaf bij VBN).

Ik snap je wel hoor. Ik vind kunstvoeding ook prima, maar ik geef toch liever borstvoeding aan mijn kinderen (puur vanuit gevoel).
Ik zou net als de rest niet al voor de bevalling gaan kolven, het is geen gatantie op een betere productie na de bevalling en ik ben bang dat je door kolven voor de bevalling het moeten geven en je plezier van bv geven misschien al meer onder druk komt te staan. Want je bent al 3 weken bezig dus deze keer moet het echt wel lukken gevoel dat de druk op je alleen maar hogerust maakt.

Ik ben pro bv voor mezelf en mijn kinderen omdat het prima liep, ze er goed op groeide en ik het wel fijne momenten vond. (Nu is het door een ppd even een ander verhaal, maar omdat de jongste het fijn vind blijf ik wel nog bv geven) Alleen kv is echt een prima alternatief voor wie geen bv kan of wil geven. Het is kwalitatief steeds beter geworden en ook de waterkwaliteit hier is goed. Ik zou het gewoon proberen en als het lukt is dat heel fijn en lukt het niet dan mag je dat ook zeker jammer vinden zolang je maar weet dat het je als moeder niet minder maakt.

Op fb zijn trouwens meerdere groepen over bv waar je om advies kan vragen, naar mijn zin soms iets te veel bv is heilig maar er zijn zeker veel mensen met nuttige tips daar. De LLL heeft in ieder geval ook een groep.
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:19
99.71% gewijzigd
Ik had voor mezelf bepaald dat ik in ieder geval één week bv zou proberen en dan zou bekijken of ik door zou gaan. Daardoor haalde bij mezelf een beetje het moeten ervan af. Uiteindelijk hebben allebei mijn kinderen ongeveer een halfjaar bv gehad en waren beide eerste weken niet eenvoudig, maar daarna kregen we opeens de slag te pakken. Misschien kun je jezelf een deadline stellen? Of werkt bij jou iets anders beter om het overzichtelijk te houden voor je.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik zou ook niet gaan kolven voor de bevalling. Dat is stressvol en onprettig, succes is niet gegarandeerd en ik denk dat het door de stress je productie straks in de weg staat.

Wat ik wel zou doen: je productie komt op gang door oxytocine, het knuffelhormoon. Het helpt dus om te zorgen dat je je zo prettig mogelijk voelt na de bevalling en dat de baby zo snel mogelijk na de keizersnee aan de borst kan. Het liefst direct. Zorg daarna dat de baby zoveel mogelijk huidcontact met je maakt: leg de baby veelvuldig op je blote huid, zorg voor een ontspannen en prettige sfeer, drink genoeg en doe kalm aan. Laat je verzorgen, trek je terug met je baby.

Veel sterkte!
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:19
99.74% gewijzigd
Nouschi schreef:
05-03-2018 12:25
Ik wist het wel. Lekker aan de kv.
+1
Frox schreef:
05-03-2018 14:01

Wat ik wel zou doen: je productie komt op gang door oxytocine, het knuffelhormoon. Het helpt dus om te zorgen dat je je zo prettig mogelijk voelt na de bevalling en dat de baby zo snel mogelijk na de keizersnee aan de borst kan. Het liefst direct. Zorg daarna dat de baby zoveel mogelijk huidcontact met je maakt: leg de baby veelvuldig op je blote huid, zorg voor een ontspannen en prettige sfeer, drink genoeg en doe kalm aan. Laat je verzorgen, trek je terug met je baby.
Ik mag hopen dat dit soort zaken vanzelfsprekend zijn. Rust, je terugtrekken met de baby, veel huid op huid contact, direct op de borst. In mijn ervaring zorgt de verloskundige hier voor (en in het z'huis heb ik ook die ervaring).
Ik zou zeggen, gewoon beginnen na de bevalling en kijken hoe het loopt. Kan best dat het nu heel makkelijk gaat. Vooral op vraag voeden, zodat vraag en aanbod goed op elkaar wordt afgestemd. Hopelijk gaat het soepeltjes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat kolven voor de bevalling levert vaak enkele mililiters op. Hier kun je dan eventueel mee bijvoeden in de eerste dagen totdat je bv op gang komt. Wat vond je erg aan het bijvoeden? Dat je kind kv kreeg of dat er speen-tepelverwarring ontstond? Wat veel mensen niet weten is dat de darmen zich gewoon weer herstellen na kv. Ik geloof na 2 weken volledig bv. Ik zou dus tenzij je bang bent voor kma oid me niet te druk maken daarom. Wat ik zelf volgende keer na mijn eigen ervaring wel zou zien te voorkomen is bijvoeden met fles. Man, man wat een ellende veroorzaakte dat.

Overigens heb ik begrepen dat zolang je seks mag hebben je ook mag kolven/voeden tijdens je zwangerschap.

Als je er zo tegenop ziet zou ik lekker niet van tevoren kolven. Na de bevalling kan het ook zijn dat alles wél gewoon loopt. En anders zie je het op dat moment wel. Word alvast lid van de LLL en VBN (het voordeel van VBN is dat je bericht sneller geplaatst is) en zet wat tel nrs in je telefoon voor snel advies bij twijfel.

Succes!
Kashri schreef:
05-03-2018 14:48
Dat kolven voor de bevalling levert vaak enkele mililiters op. Hier kun je dan eventueel mee bijvoeden in de eerste dagen totdat je bv op gang komt. Wat vond je erg aan het bijvoeden? Dat je kind kv kreeg of dat er speen-tepelverwarring ontstond?
Dat door het bijvoeden m’n kind niet meer aan de borst wilde drinken want hij had al genoeg. Bovendien vond hij de fles wel lekker makkelijk. Hulp bij aanleggen had geen prioriteit meer in het ziekenhuis, want hij had toch al eten gehad.

De tip van jezelf een deadline stellen die een paar keer gegeven is vind ik een goede! Dat ga ik met mn man bespreken, want die kan helpen me eraan te herinneren als ik hormonaal helemaal van slag ben.

Merk dat ik toch neig naar proberen en zien waar het schip strandt, en dan neem ik me voor om me niet slecht te voelen als het niks wordt.

Dank allemaal!
Klinkt goed! Ik wens je een goede bevalling en hopelijk ook een ongecompliceerde lactatieperiode!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
oneenietweer schreef:
05-03-2018 15:09
Dat door het bijvoeden m’n kind niet meer aan de borst wilde drinken want hij had al genoeg. Bovendien vond hij de fles wel lekker makkelijk. Hulp bij aanleggen had geen prioriteit meer in het ziekenhuis, want hij had toch al eten gehad.

De tip van jezelf een deadline stellen die een paar keer gegeven is vind ik een goede! Dat ga ik met mn man bespreken, want die kan helpen me eraan te herinneren als ik hormonaal helemaal van slag ben.

Merk dat ik toch neig naar proberen en zien waar het schip strandt, en dan neem ik me voor om me niet slecht te voelen als het niks wordt.

Dank allemaal!
Tja ziekenhuizen. Dit was een zogenaamd babyfriendly en pro-bv ziekenhuis. Not. Ik ken het dus. Ik zou een volgende x ook meer op mijn strepen staan.
Ik zou zeker “eisen” (klinkt zo naar maar ik kom niet op een beter woord) dat je baby eerst wordt aangelegd en daarna pas bijgevoed en dan niet met de fles.
Mijn zoontje moest bijgevoed worden ivm te laag geboortegewicht (dysmatuur). Uiteindelijk was het maar 2x nodig omdat de glucosewaardes goed waren en hij de borst goed pakte, maar hij is telkens eerst aangelegd (beide borsten met verschonen tussendoor) en daarna pas met een cupje bijgevoed. In het ziekenhuis was gelukkig wel echt een borstvoedingvriendelijk beleid.
Zo hoort het natuurlijk ook Mayolijn! Dat eerste ziekenhuis was gewoon echt rampzalig in dat opzicht. Ben bij de tweede naar een ander ziekenhuis gegaan, waar de begeleiding veel beter was (en ikzelf een stuk assertiever)
Deadline werkte voor mij trouwens ook goed. BV liep bij mij na bevalling tweede ook niet, toen heb ik met kraamhulp paar dingen geprobeerd, maar ook afgesproken: als het na 5 dagen niet lukt, dan stop ik er mee. Ik ga niet eindeloos kolven, fingerfeeden en lactatie-feetjes over de vloer uitnodigen. Fysiek en mentaal herstellen na de bevalling en knuffelen met baby en oudste kindje was belangrijker vond ik. (Overigens is het bij mij na een paar dagen goed gekomen)

En dat je je nu vóór de bevalling al schuldig voelt over die voedingsgedoe... dat vind ik om te huilen. Je bent een lieve, bewuste, betrokken moeder, en borstvoeding is echt geen heilige graal. :hug:
evyblissy wijzigde dit bericht op 05-03-2018 21:13
17.93% gewijzigd
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
EvyBlissy schreef:
05-03-2018 21:09
Deadline werkte voor mij trouwens ook goed. BV liep bij mij na bevalling tweede ook niet, toen heb ik met kraamhulp paar dingen geprobeerd, maar ook afgesproken: als het na 5 dagen niet lukt, dan stop ik er mee. Ik ga niet eindeloos kolven, fingerfeeden en lactatie-feetjes over de vloer uitnodigen. Fysiek en mentaal herstellen na de bevalling en knuffelen met baby en oudste kindje was belangrijker vond ik. (Overigens is het bij mij na een paar dagen goed gekomen)
Die beslissing snap ik volledig hoor vooral bij een tweede maar rationeel gezien is 5 dagen vind ik best een spannende deadline. Volgens mij zijn er maar heel weinig moeders en babies waarbij de bv na 5 dagen al lekker loopt.
Kashri schreef:
05-03-2018 21:12
Die beslissing snap ik volledig hoor vooral bij een tweede maar rationeel gezien is 5 dagen vind ik best een spannende deadline. Volgens mij zijn er maar heel weinig moeders en babies waarbij de bv na 5 dagen al lekker loopt.
Na bevalling nr één was ‘t makkelijker :)

Ik wilde maar zeggen: het kan handig zijn om op een gegeven moment voor jezelf (en je partner...) de knoop door te hakken.

Want als je moe, emotioneel, perfectionistisch, hormonaal en twijfelachtig bent is het moeilijk zo’n beslissing te nemen.
Nouschi schreef:
05-03-2018 12:25
Ik wist het wel. Lekker aan de kv.
Nou, dat dus
EvyBlissy schreef:
05-03-2018 21:17
Na bevalling nr één was ‘t makkelijker :)

Ik wilde maar zeggen: het kan handig zijn om op een gegeven moment voor jezelf (en je partner...) de knoop door te hakken.

Want als je moe, emotioneel, perfectionistisch, hormonaal en twijfelachtig bent is het moeilijk zo’n beslissing te nemen.
Oh ja zeker. Heb ik toen ook gedaan maar toen was mijn eerste deadline 4 weken. Overigens om andere redenen hoor maar achteraf denk ik dat ik ook te snel verwachtte dat het goed zou lopen. Vooral ivm borstvoedingsonvriendelijk beleid in het ziekenhuis toen zoon opgenomen werd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven