Schuldgevoel en apathisch
maandag 5 maart 2018 om 22:08
Hallo,
Ik weet het allemaal niet meer. Ik ben bipolair en schiet nu van een manie in een depressie. En het is al zo lang slecht met mij. Ook word mijn hulpverlening voor een groot deel wegbezuinigd. Ik loop hier tien jaar en ben er echt aan gewend.
Sinds kort voel ik mij weer zwaar somber. Normaal ga ik hier mee om door veel naar de afdeling te gaan, dit kan dus niet meer. Dit geld ook voor een nachtje in de kliniek.
Heel slecht van mij maar doordat ik het niet weet met deze nieuwe situatie wil ik het opgeven. De hele dag in bed liggen. Ik slaap ook weinig meer en zorg niet meer voor mezelf.
Ik voel me erg schuldig. Ik ga zelfs bedenken dat als ik een kind had ik dit nu zou verwaarlozen en voel mij daar dan heel schuldig over. Zeker als ik mij bedenk dat ik weleens losbandig ben geweest in een manie.
Morgen heb ik een gesprek met de hulpverlening. En ergens hoop ik dat ze mij helpen maar in weet ook dat dit niet kan als ik niets meer wil. Kortom ik weet het niet meer.
Misschien weet iemand hier nog iets.
Ik weet het allemaal niet meer. Ik ben bipolair en schiet nu van een manie in een depressie. En het is al zo lang slecht met mij. Ook word mijn hulpverlening voor een groot deel wegbezuinigd. Ik loop hier tien jaar en ben er echt aan gewend.
Sinds kort voel ik mij weer zwaar somber. Normaal ga ik hier mee om door veel naar de afdeling te gaan, dit kan dus niet meer. Dit geld ook voor een nachtje in de kliniek.
Heel slecht van mij maar doordat ik het niet weet met deze nieuwe situatie wil ik het opgeven. De hele dag in bed liggen. Ik slaap ook weinig meer en zorg niet meer voor mezelf.
Ik voel me erg schuldig. Ik ga zelfs bedenken dat als ik een kind had ik dit nu zou verwaarlozen en voel mij daar dan heel schuldig over. Zeker als ik mij bedenk dat ik weleens losbandig ben geweest in een manie.
Morgen heb ik een gesprek met de hulpverlening. En ergens hoop ik dat ze mij helpen maar in weet ook dat dit niet kan als ik niets meer wil. Kortom ik weet het niet meer.
Misschien weet iemand hier nog iets.
maandag 5 maart 2018 om 22:12
maandag 5 maart 2018 om 22:19
maandag 5 maart 2018 om 22:21
Dus: ondersteuning in het leren functioneren in de nieuwe situatie?eengebruikersnaam schreef: ↑05-03-2018 22:19. Bovendien moet ik leren functioneren in de nieuwe situatie.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
maandag 5 maart 2018 om 22:28
Als je ontregeld bent werkt je intuïtie niet.eengebruikersnaam schreef: ↑05-03-2018 22:23@ enn. Ik zou trouwens ook niet alles doen wat ze zeggen (als ze wat zouden zeggen). Ik ben door de bandgenomen een coöperatieve cliënt (zo word ik ook omschreven) maar heb nog wel een eigen wil en intuïtie.
maandag 5 maart 2018 om 22:31
Heb je medicatie die je extra kan gaan slikken bij een ontregeling?
Weet je waardoor de manie getriggert is?
Is er een bipolair team in jouw regio? Die hebben meer zorgmogelijkheden in huis.
maandag 5 maart 2018 om 22:32
maandag 5 maart 2018 om 22:34
Redelijk nadenken (wat al niet lukt in een manie) is wat anders dan intuïtie. Je weet zelf ook dat je je denken belazert tijdens een ontregeling.eengebruikersnaam schreef: ↑05-03-2018 22:32@moiren. Ik snap wat je bedoeld, maar toch kan ik niet zomaar 100 procent op een ander vertrouwen. Zeker niet als het de psychiatrie is. Zij hebben mij in het verleden veel beschadigd en zieker gemaakt. Een oplossing zoeken we dus samen en in overleg. En ergens moet ik nog wel intuïtie hebben.
Als je je hulpverlener (spv’ er?) niet vertrouwt moet je een ander zoeken, die je wel vertrouwt.
maandag 5 maart 2018 om 22:35
Wat verwacht je dan voor hulp? Is er iemand die je nu kunt bellen?eengebruikersnaam schreef: ↑05-03-2018 22:32@moiren. Ik snap wat je bedoeld, maar toch kan ik niet zomaar 100 procent op een ander vertrouwen. Zeker niet als het de psychiatrie is. Zij hebben mij in het verleden veel beschadigd en zieker gemaakt. Een oplossing zoeken we dus samen en in overleg. En ergens moet ik nog wel intuïtie hebben.
maandag 5 maart 2018 om 22:36
WMO, wat een aanfluiting is dat.
maandag 5 maart 2018 om 22:37
@moiren. Dit was een lichte manie (meer richting hypomanie). Mijn buien zijn sowieso ontregeld. Ik ben rapid cycling, dat betekent dat je heel veel episodes na elkaar hebt soms zonder enige aanleiding. Nu waren er wel aanleidinging. Ook een nieuwe hulpverlener waar ik achterdochtig van werd (ook door mijn verleden met hulpverlener) en mijn beste vriendin is heel ziek geworden.
Er is een speciaal team maar alles verandert en mijn psychiater vond het beter als ik bij haar blijf en ik was het daar wel mee eens.
Er is een speciaal team maar alles verandert en mijn psychiater vond het beter als ik bij haar blijf en ik was het daar wel mee eens.
maandag 5 maart 2018 om 22:39
Maar dan heb je dus niet de zorg die je nodig hebt, zoals psychiatrische thuishulp.eengebruikersnaam schreef: ↑05-03-2018 22:37@moiren. Dit was een lichte manie (meer richting hypomanie). Mijn buien zijn sowieso ontregeld. Ik ben rapid cycling, dat betekent dat je heel veel episodes na elkaar hebt soms zonder enige aanleiding. Nu waren er wel aanleidinging. Ook een nieuwe hulpverlener waar ik achterdochtig van werd (ook door mijn verleden met hulpverlener) en mijn beste vriendin is heel ziek geworden.
Ik neem aan dat je geleerd hebt een dagplanning te maken? Begin daar dus sowieso mee en hou je er aan.
Eigenlijk lig je nu al te laat in bed
maandag 5 maart 2018 om 22:41
@lucky. Dat vind ik dus moeilijk 'wat voor hulp'. Ik geef aan protocollen te willen voor de nieuwe situatie, maar daar word niet op ingegaan. Ik wist in de oude situatie precies hoe ik hiermee omging. Maar (bijna) alle mogelijkheden zijn in een keer weg. Ik kon de hele dag bellen en langs op de afdeling (ook eten) en in een kliniek slapen. En dat is weg en dat is wel snel gegaan.
Ik heb geen behoefte aan bellen.
maandag 5 maart 2018 om 22:46
Klinkt nogal psychotisch.eengebruikersnaam schreef: ↑05-03-2018 22:45@moiren. Het is niet dat ik mijn nieuwe hulpverlener niet vertrouw. Maar ik raakte bang voor een complot enzo
Ik ben nu niet manisch, maar depressief.
Ik weet dat je depressief bent. Daar stel ik ook al mijn vragen over.
maandag 5 maart 2018 om 22:57
Is begeleid wonen een optie? Of beschermd wonen? Of een ambulant begeleider die bij jou thuis komt?eengebruikersnaam schreef: ↑05-03-2018 22:41@lucky. Dat vind ik dus moeilijk 'wat voor hulp'. Ik geef aan protocollen te willen voor de nieuwe situatie, maar daar word niet op ingegaan. Ik wist in de oude situatie precies hoe ik hiermee omging. Maar (bijna) alle mogelijkheden zijn in een keer weg. Ik kon de hele dag bellen en langs op de afdeling (ook eten) en in een kliniek slapen. En dat is weg en dat is wel snel gegaan.
Idee: maak een dagplanning voor morgen en ga daarna slapen.
maandag 5 maart 2018 om 23:09
@ca. De laatste nachten slaap ik nauwelijks terwijl ik op tijd naar bed ga. Wil nu even wachten tot ik moe word dan hoop ik ook echt te slapen.
Morgen moet in direct naar mijn hulpverlener. Eerlijk gezegd overzie ik alles niet meer dus ik hoop sowieso dat zij even mee kijkt met het maken van een planning. Dat wil ze wel denk ik.
Beschermd wonen is niet aan de orde. Maar iemand over de vloer die helpt met plannen is fijn. Ook qua huishouden.
Morgen moet in direct naar mijn hulpverlener. Eerlijk gezegd overzie ik alles niet meer dus ik hoop sowieso dat zij even mee kijkt met het maken van een planning. Dat wil ze wel denk ik.
Beschermd wonen is niet aan de orde. Maar iemand over de vloer die helpt met plannen is fijn. Ook qua huishouden.