Crisisdienst

07-03-2018 14:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met het bellen van de crisisdienst wanneer je jezelf niet meer vertrouwt mbt suïcide. Mijn ervaring is dat er niets gebeurd: ze praten met je, maar laten je feitelijk aan je lot over. Moet je dood zijn voor ze zouden komen? Ik word er ontzettend angstig van, want ik heb het gevoel dat ik het juist aangeef wanneer het nog kán. Ik ken mezelf en weet hoe ernstig het is. Doe ik iets fout in het telefoongesprek? Ik hoop nu vooral dat de dreiging niet meer zo oploopt, maar ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn als dat wél zou is. Wellicht heb ik daar iets aan.

Groetjes
Waarom zou de crisisdienst moeten komen? Want voor hulp kan je nu toch bij de huisarts terecht. Indien het ernstig is weet hij je echt wel op de juiste plek te brengen binnen een paar uur.
Ja, ik heb ervaring. Ik had ooit een klant die mocht meteen komen. Het is mogelijk dat het via de ha was maar het is al een paar jaar geleden. We zijn er samen naar toe gefietst. Gesprek en medicijnen maar geen directe opname. Ik weet niet meer hoe het aan de telefoon is gegaan. Zij had iets heel heftigs meegemaakt prive was verder redelijk stabiel normaliter maar kon door dat event het leven niet meer aan. Spoelde het weg met drank en drugs tot het echt niet meer ging.
Zij is in behandeling genomen maar geen opname.

Misschien dat idd eerst eens bellen met de huisarts.
viva-amber wijzigde dit bericht op 07-03-2018 14:18
12.70% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Schijnbaar helpt het wel, anders had je hier niet meer geschreven.

Bespreek het met je hulpverlener.
Perdarara schreef:
07-03-2018 14:12
(...)ze praten met je, maar laten je feitelijk aan je lot over. (...)
Wat zou je dan graag zien? Dat ze met de hulpdiensten uitrukken en je gedwongen opnemen? Áls de crisisdienst al komt, gaan ze ook eerst met je praten (beoordelen dus). Waarom wil je zo graag de crisisdienst? Waarom zoek je geen hulp via de huisarts?
Wat doe jij zelf om te voorkomen dat het niet (meer) zo hoog oploopt? Je zegt dat ze je aan je lot overlaten. Maar besef je goed dat jij jouw eigen keuzes maakt. En dat niemand anders daar verantwoordelijk voor is. Ook niet bij suïcide. Als jij hulp nodig hebt, zijn er genoeg manieren om die te krijgen. Maar verantwoordelijkheid afschuiven gaat je daarbij niet helpen.
Ik heb wel positieve ervaringen met de crisisdienst. Zowel in prive sfeer als voor mijn werk.
Nee je krijgt niet standaard een opname, vaak is dat ook niet nodig. Soms komen ze langs, soms moet je naar hun toe komen.
Eventueel verwijzen ze je door of krijg je tijdelijke medicatie om de dagen door te komen totdat je elders hulp krijgt.

Het ligt denk ik aan je verwachtingen en wensen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Je hebt het overleefd, dus ze hebben een goede inschatting gemaakt. Wel snap ik het gevóel van aan je lot overgelaten worden heel erg in zo'n situatie en bagatelliseer ik dat geenszins. Vreselijk dat je dat gevoel mee moet maken. Heb je op zo'n moment een concrete hulpvraag aan de hand van een crisisplan? En hoe ben je verder aan het werk met je hulpverleners om deze crisissen de baas te worden?
Ken je deze al? https://www.113.nl/
Er staat ook hoe je een veiligheidsplan kan maken voor jezelf. Ik denk dat dat je wel zou helpen als ik je vraag zo lees?
Hoe dan ook: sterkte!
Klote dat je zo'n negatieve ervaring hebt met de crisisdienst. Waar had je op gehoopt toen je belde?

Mijn ervaring is dat er vaak een te hoge verwachting is waar ze niet aan kunnen voldoen. Soms is dat enorm frustrerend voor alle partijen. Vooral als er bijvoorbeeld een opname verwacht wordt.
Ze hebben soms te maken met weinig achtergrondinformatie, kennen de persoon in kwestie niet persoonlijk en moeten op basis daarvan een inschatting maken van de noodzaak.

Heb je na het contact met de crisisdienst ook al met je behandelaar gesproken? Wellicht is het slim om in te zetten op het eerder herkennen van de dreiging die je noemt, zodat je eerder kan anticiperen op een mogelijke crisis en hulp kan vragen bij de behandelaar die betrokken is bij jou.
En het hele plan ook inzichtelijk maken voor hulpverlening die werkt buiten de gangbare werktijden (Hap en crisisdienst). Dan kunnen ze bijvoorbeeld snel en gericht handelen door bepaalde medicatie extra voor te schrijven, zodat jij de nacht doorkomt en de crisis afgewend is tot je contact kan opnemen met de hulpverleners die je al helpen
Ik heb er wel goede ervaring mee, zowel als telefonisch(wat meestal wel even duurt, dat is wel weer jammer) als het inschakelen van een psychiater/psycholoog om je zo snel mogelijk veilig te stellen.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Je kunt ook via de huisarts vragen om een opname. Een familie lid van mij had zo'n enorme inzinking dat ze vrijwillig heeft gevraagd om een opname omdat ze voelde dat het helemaal niet meer ging.
Wat was je verwachting van de crisisdienst?

Je kunt nu nog naar je ha bellen en daar om hulp vragen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Hier ook geen goede ervaringen met de crisisdienst. Is het echt crisis, zijn ze in geen wegen of velden te bekennen. Daarentegen wel een keer onterecht gedwongen opgenomen. Of nou ja, verplicht vrijwillig.
Wat verwachte je van de crisisdienst toen je belde?

Ik werk in de ggz oa bij de crisisdienst en onze mogelijkheden zijn maar beperkt. Helaas verwachten behoorlijk wat mensen dat een telefoontje aan de crisisdienst een opnamen oplevert en dan komen ze vaak bedrogen uit. Suïcidaliteit is een hele lastige, een opname voorkomt namelijk niet dat iemand die het echt wil suïcide pleegt, mensen plegen ook in klinieken suïcide namelijk. In sommige gevallen maakt een opname de situatie zelfs alleen maar erger. Medewerkers moeten dus inschatten wat het beste is en aangezien je een topic kan openen hebben ze bij jou goed ingeschat dat je niet acuut opgenomen hoefde te worden. Vergeet ook niet dat er maar heel weinig bedden zijn, ik ben soms meer dan een uur aan het bellen soms zelfs naar de andere kant van het land om een bed te vinden voor iemand die dat heel hard nodig heeft. Dus je hoeft niet te verwachten dat je via de huisarts wel zomaar een opname krijgt, ook dan moet er echt wel wat aan de hand zijn.

Heb je een goed crisisplan? Vaak helpt dat om op tijd aan de bel te trekken bij je eigen behandelaar waardoor je de crisisdienst minder nodig hebt. Je eigen behandelaar kan je vaak ook beter helpen dan een vreemde behandelaar die maar weinig van jou en jouw situatie weet.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Mooie reactie Theelepel (-:
Ik werk in de GGZ.
Als je jezelf niet vertrouwd direct bellen met de huisarts!!
Die kan de crisisdienst inschakelen.
Crisisdienst kan niks zonder verwijzing van de huisarts (of je moet al in behandeling zijn dan direct contact opnemen met je behandelaar!)

Dus niet langer twijfelen, maar bellen!
apsieflapsie83 schreef:
07-03-2018 15:40
Ik werk in de GGZ.
Als je jezelf niet vertrouwd direct bellen met de huisarts!!
Die kan de crisisdienst inschakelen.
Crisisdienst kan niks zonder verwijzing van de huisarts (of je moet al in behandeling zijn dan direct contact opnemen met je behandelaar!)

Dus niet langer twijfelen, maar bellen!
Lees even.
Er is helemaal geen acute situatie (meer).
Moiren’ schreef:
07-03-2018 15:45
Lees even.
Er is helemaal geen acute situatie (meer).
Te snel gelezen.
Maar goed advies dan maar voor de volgende keer ;-)
Al is het uiteraard verstandiger een plan te maken dat je eerder aan de bel trekt.
Wat verwacht je dat de crisisdienst doet? Je hebt het over suïcide, maar blijkbaar ook dat je niet dood wil, want de crisisdienst zou iets moeten doen om dat te voorkomen? Wat zou je willen dat de crisisdienst doet in jouw situatie?

Wat lijkt je logisch als je jezelf 'niet meer vertrouwt' met betrekking tot suïcide? Maak met je behandelaar en anders je huisarts een plan, wat heb jij nodig op zo'n moment? Wat kan je doen om jezelf zo veilig mogelijk te houden?

Het klinkt misschien wat hard, maar als je jezelf 'niet vertrouwt' dan ben je nog in staat om ergens niet dood te willen. Pleeg dan geen suïcide. Dat betekent niet dat je je beter gaat voelen, het betekent dat je het nare gevoel nog en dat verlangen naar 'niet meer hoeven' moet verdragen. Het betekent dat je ook verantwoordelijkheid moet dragen voor jouw leven. Of ben je psychotisch, dissocieer je, dat is een wat ander verhaal, maar neem aan dat je dan wel een plan hebt met je behandelaar voor je veiligheid.
MwTheelepel schreef:
07-03-2018 15:13
Suïcidaliteit is een hele lastige, een opname voorkomt namelijk niet dat iemand die het echt wil suïcide pleegt, mensen plegen ook in klinieken suïcide namelijk
Waar slaat dat nou weer op? Ik mag hopen dat in de gevallen dat iemand echt suïcide wil plegen, een opname dat in het grootste deel van de gevallen wél voorkomt. Zo niet dan mag de Inspectie wel eens een bezoekje afleggen bij jullie want dan is er iets niet helemaal op orde o_o
Perdarara sterkte joh.... heb je iemand die bij je kan blijven als je je nu zo rot voelt en angstig dat je jezelf wat aandoet?

Als het niet gaat, bel dan opnieuw de crisisdienst of als je niet al bij de GGZ loopt vanavond de huisartsenpost.... kan natuurlijk altijd dat je je depressiever gaat voelen dan ze in eerste instantie hadden ingeschat.

Sterkte en zorg dat je wat steun hebt van mensen om je heen.
Mieremuis schreef:
07-03-2018 17:29
Waar slaat dat nou weer op? Ik mag hopen dat in de gevallen dat iemand echt suïcide wil plegen, een opname dat in het grootste deel van de gevallen wél voorkomt. Zo niet dan mag de Inspectie wel eens een bezoekje afleggen bij jullie want dan is er iets niet helemaal op orde o_o
Volgens mij zegt MwTheelepel niet dat het nooit voorkomen kan worden. Maar waar mensen echt dood willen zullen zij een weg vinden, opname of niet. Opname betekent ook niet altijd een behandeling; denk hierbij aan een gedwongen opname. Mensen wachten soms (en soms niet) gewoon tot ze weer weg mogen. Je kan alleen snel behandeling met eventueel medicatie (soms met extra suïcide-risico) inzetten, soms misschien separeren maar daar houdt het wel een beetje op. Mensen die suïcide willen plegen worden enorm inventief.

Daarmee heeft MwTheelepel gelijk, in mijn ogen en ervaring. Ook ik werk in de GGz..
Mieremuis schreef:
07-03-2018 17:29
Als iemand ècht dood wil, alles aangrijpt en niet terugschrikt voor nare of omslachtige methoden (ja, dat gebeurt helaas) lukt dat ze ook op een gesloten afdeling. Ja, op iedere afdeling gebeurt dat helaas zo nu en dan en daar is echt niet altijd iets aan te doen, en daar speelt nalatigheid echt vaak geen rol in. Je inspectie-opmerking is over de schreef wat mij betreft en geeft aan dat je geen persoonlijke ervaring met de doelgroep noch setting hebt in professionele context.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven