Moeder doet verstikkend

09-03-2018 08:56 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-06-2018 10:58
Reden: openingspost verwijderd, maatregelen genomen
99.71% gewijzigd
Lees je eens in in kostgeld, hier van nibud

https://www.nibud.nl/consumenten/kostgeld/
swifty schreef:
09-03-2018 10:03
pff voor zorgverzekering krijg je via belastingdienst een bijdrage, dat dekt het bijna, zorgtoeslag (dit jaar 94 dan voor jou), en dan is bij basisbeurs unive bijvoorbeeld 101 euro, dus betaal je zelf hoogstens 7 euro per maand bij.

Autorijlessen is eigen keuze kan je ook doen als je baan hebt en klaar bent met opleiding. Is investering in jezelf, kan je ook niet doen en even uitstellen tot je meer inkomsten hebt. Je kan zelfs sparen elke maand en draagt je ouders niets bij van onderdak en eten. JE bent een luxe prinsesje dus en eigenlijk buit je je ouders dus uit terwijl je al 20 jaar bent. Je hebt lieve ouders en je stelt je op alsof ze je wat te kort doen. Je houding is echt verwend. Wat doe jij voor je ouders, nu ze je nog gratis eten en onderdak geven en wie weet zelfs nog op vakantie meenemen?

Hou op met klagen en zeuren en respecteer je ouders meer, ipv doen alsof ze niet genoeg voor je doen.
Ik heb dit hele forum gestart om de vraag hoe ik een goed gesprek met mijn moeder kan voeren over waarom ze vaak negatief doet. Niet over geld en dat soort zaken. Blijkbaar heeft dit een enorme rol in mijn vraag? Ik ben zeker niet verwend en ik heb onwijs veel respect voor mijn ouders, Als ik dit niet had dan was ik toch al weg geweest thuis of had ik geen rekening met ze gehouden of me aangepast aan haar wensen.
BrownFox schreef:
09-03-2018 10:12
Ik heb dit hele forum gestart om de vraag hoe ik een goed gesprek met mijn moeder kan voeren over waarom ze vaak negatief doet. Niet over geld en dat soort zaken. Blijkbaar heeft dit een enorme rol in mijn vraag? Ik ben zeker niet verwend en ik heb onwijs veel respect voor mijn ouders, Als ik dit niet had dan was ik toch al weg geweest thuis of had ik geen rekening met ze gehouden of me aangepast aan haar wensen.
Het huis uitgaan is geen teken van disrespect. Je niet volledig willen aanpassen aan haar wensen ook niet.

Het is tijd dat je loskomt van je ouders en de mensen die op je topic reageren proberen je daarbij te helpen.
-
anoniem_365948 wijzigde dit bericht op 09-03-2018 10:21
Reden: fout
0.00% gewijzigd
Is het misschien zo dat je moeder graag wil dat je in het weekends thuis ben omdat je dan een handje mee helpt met alle kinderen? Ik dacht hier aan omdat je aangaf dat je moeder al eerder een burnout had.
davo1979 schreef:
09-03-2018 10:32
Is het misschien zo dat je moeder graag wil dat je in het weekends thuis ben omdat je dan een handje mee helpt met alle kinderen? Ik dacht hier aan omdat je aangaf dat je moeder al eerder een burnout had.
Ik dacht eerst ook dat dit het misschien zou zijn, dus ik heb het laatst aan haar gevraagd. Maar dit bleek het niet te zijn. Ze mist me gewoon in het weekend en vind het fijn als ik er ben.
BrownFox schreef:
09-03-2018 10:35
Ik dacht eerst ook dat dit het misschien zou zijn, dus ik heb het laatst aan haar gevraagd. Maar dit bleek het niet te zijn. Ze mist me gewoon in het weekend en vind het fijn als ik er ben.
Uiteindelijk is dat wel het probleem van je moeder waar zij zal moeten leren mee om te gaan. Het is niet meer dan normaal dat jij je vleugels uitslaat en steeds minder thuis bent om uiteindelijk helemaal het huis uit te gaan.
BrownFox schreef:
09-03-2018 10:35
Ze probeert je dus 'vast te houden', en jij vindt dat verstikkend. En wat als je zo af en toe samen met je moeder iets leuks gaat doen, ergens koffie drinken ofzo? En dat je afspreekt dat jij en je vriend bijvoorbeeld een keer per weekend samen bij jou thuis eten, en dat jullie dan koken? Dan laat je ook zien dat je volwassen bent en dingen kunt regelen.
Fauna69 schreef:
09-03-2018 10:39
Ze probeert je dus 'vast te houden', en jij vindt dat verstikkend. En wat als je zo af en toe samen met je moeder iets leuks gaat doen, ergens koffie drinken ofzo? En dat je afspreekt dat jij en je vriend bijvoorbeeld een keer per weekend samen bij jou thuis eten, en dat jullie dan koken? Dan laat je ook zien dat je volwassen bent en dingen kunt regelen.
Zeker een goed idee, ik kan het heel gezellig hebben met mijn moeder en dat wil ik graag behouden.
BrownFox schreef:
09-03-2018 09:39
Ik vind dit zeker een goed idee, ik doe dit ook af en toe. Dan komt hij van zaterdag op zondag bij mij slapen. Maar ook hier krijg ik later negatieve reacties op van haar. Ik weet niet waarom ze dat doet.
Dat wordt wel heel lastig. Het lijkt toch alsof ze problemen met je vriend heeft. De enige manier om daar achter te komen, is om het te vragen, misschien heeft ze niet eens door dat ze zo doet. Voor sommige mensen is negatief doen en klagen een gewoonte geworden. Ik denk dat je moeder heel slecht in haar vel zit, je had het ergens anders ook over ruzies met je vader. Maar dat is jouw probleem niet en zoiets kan heel lang duren. Met deze aanvullende info denk ik ook dat het beter is dat je op jezelf gaat, alleen niet nu, je moeder heeft issues en dat is jouw probleem niet. Eerst je mbo afmaken, daarna verandert de situatie weer dusdanig dat nu op kamers gaan niet handig is, is nog een half jaartje.
Probeer voor jezelf helder te krijgen of je zelf ook door wilt studeren of dat je door je moeder hebt laten brainwashen. Niks mis met een gedegen mbo-opleiding, in tegendeel er dreigt een groot tekort aan mbo'ers. Als je niet door studeert kun je over een half jaar gaan werken en op jezelf gaan, sta je wel ingeschreven bij de woningbouwvereniging? Anders gelijk vandaag doen. Ga je wel doorstuderen dan kun je op kamers oid gaan, dat betekent maximaal lenen en bij werken, maar is te doen, wordt meer gedaan. Rijlessen is geen must natuurlijk, kan ook op je dertigste nog.
En als jullie bij jouw ouders slapen, nemen jullie dan ook deel aan het sociale leven in het gezin? Of komen jullie laat binnenrollen en zijn jullie vroeg weer weg? Ik kan me voorstellen dat je moeder het dan als hotel kan ervaren. Dan heeft ze er geen plezier van dat haar dochter thuis is, maar kan ze wel de vriend van haar dochter op de gang tegen komen als ze 's nachts naar het toilet gaat.
lattemachiato schreef:
09-03-2018 10:43
Dat wordt wel heel lastig. Het lijkt toch alsof ze problemen met je vriend heeft. De enige manier om daar achter te komen, is om het te vragen, misschien heeft ze niet eens door dat ze zo doet. Voor sommige mensen is negatief doen en klagen een gewoonte geworden. Ik denk dat je moeder heel slecht in haar vel zit, je had het ergens anders ook over ruzies met je vader. Maar dat is jouw probleem niet en zoiets kan heel lang duren. Met deze aanvullende info denk ik ook dat het beter is dat je op jezelf gaat, alleen niet nu, je moeder heeft issues en dat is jouw probleem niet. Eerst je mbo afmaken, daarna verandert de situatie weer dusdanig dat nu op kamers gaan niet handig is, is nog een half jaartje.
Probeer voor jezelf helder te krijgen of je zelf ook door wilt studeren of dat je door je moeder hebt laten brainwashen. Niks mis met een gedegen mbo-opleiding, in tegendeel er dreigt een groot tekort aan mbo'ers. Als je niet door studeert kun je over een half jaar gaan werken en op jezelf gaan, sta je wel ingeschreven bij de woningbouwvereniging? Anders gelijk vandaag doen. Ga je wel doorstuderen dan kun je op kamers oid gaan, dat betekent maximaal lenen en bij werken, maar is te doen, wordt meer gedaan. Rijlessen is geen must natuurlijk, kan ook op je dertigste nog.
Bedankt voor je reactie,
Ik denk dat ik inderdaad ga kijken of ik over een half jaar wel uit huis zou kunnen. Nu is het gewoon geen optie maar over een half jaar misschien wel. Dan zou ik meer kunnen werken dan nu (loop nu stage). Ik wilde na het MBO wel graag nog een studie gaan doen. Ik wist alleen niet zo goed welke en wilde daarom een tussenjaar nemen, zodat ik kon gaan werken en sparen. Maar dit werd door heel veel mensen afgeraden. Ze zeiden 'Neem alleen een tussenjaar als je wilt gaan reizen, anders ga je gewend raken aan het geld van een fulltime baan en ga je niet terug naar school willen.' Ik ben wel enthousiast over verder studeren. Ik wilde mijn rijlessen pas na mijn HBO studie doen. Maar mijn moeder wilde graag dat ik het nu deed. 'Hoe vroeger hoe beter'. Heb daar veel ruzie met haar over gehad. Maar heb het uiteindelijk toch gedaan.
Een tussenjaar kan ook fijn zijn om jezelf op te laden voor een nieuwe studie en om even te sparen.

Je moet echt leren om je eigen keuzes te maken.
lise1985 schreef:
09-03-2018 11:01
Een tussenjaar kan ook fijn zijn om jezelf op te laden voor een nieuwe studie en om even te sparen.

Je moet echt leren om je eigen keuzes te maken.
Ja dat dacht ik dus ook. Ik ging alleen twijfelen toen zelfs mensen waar ik solliciteerde voor een stage plek het tegen me zeiden. Studeren is zeker iets voor mij en dat wil ik sowieso gaan doen.
Probeer voor jezelf helder te krijgen wat je zelf het liefste wilt en werk daarnaar toe. Kijk of je de relatie met je moeder kunt verbeteren maar let ook op dat jij nooit verantwoordelijk bent en hoeft te voelen voor alle stress thuis.
To, ik vind dat je heel goed bezig bent. Je denkt echt over dingen na. Hier bijt je trouwens wel goed van je af.
Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is om ook assertief tegen je ouders te zijn.
Je hebt het over het boos worden van je moeder. Dat is haar machtsmiddel. Als ze dat gebruikt bind jij waarschijnlijk in.

Probeer daar doorheen te prikken en het te benoemen 'ik merk dat je boos doet nu'
Probeer haar duidelijk te maken hoe het voor jou is als zij aldoor negatief tegen jou doet. Vraag haar of ze daar rekening mee kan houden.

Juist nu, is het heel belangrijk dat je niet over je heen laat lopen door je moeder. Als je straks echt de deur uit gaat dan blijft dat gedrag doorgaan als je er nu niets mee doet. Ik heb daar genoeg ervaring mee helaas.
BrownFox schreef:
09-03-2018 10:56
Bedankt voor je reactie,
Ik denk dat ik inderdaad ga kijken of ik over een half jaar wel uit huis zou kunnen. Nu is het gewoon geen optie maar over een half jaar misschien wel. Dan zou ik meer kunnen werken dan nu (loop nu stage). Ik wilde na het MBO wel graag nog een studie gaan doen. Ik wist alleen niet zo goed welke en wilde daarom een tussenjaar nemen, zodat ik kon gaan werken en sparen. Maar dit werd door heel veel mensen afgeraden. Ze zeiden 'Neem alleen een tussenjaar als je wilt gaan reizen, anders ga je gewend raken aan het geld van een fulltime baan en ga je niet terug naar school willen.' Ik ben wel enthousiast over verder studeren. Ik wilde mijn rijlessen pas na mijn HBO studie doen. Maar mijn moeder wilde graag dat ik het nu deed. 'Hoe vroeger hoe beter'. Heb daar veel ruzie met haar over gehad. Maar heb het uiteindelijk toch gedaan.
Ai ai ai ik vind jouw moeder echt niet netjes bezig, hoe kan ze er nu zo op staan dat je rijlessen neemt, terwijl je dat zelf moet betalen. Ik vind dat van de zotte. Als je een paar jaar wacht tot je werkt, is dat allemaal een stuk makkelijker. En als jij nog niet weet wat je wilt studeren lijkt me een tussenjaar wel verstandig. Je moet gewoon je salaris sparen in plaats van volledig op te maken, dan raak je er ook niet aan gewend.
Is het soms zo dat je moeder teleurgesteld is in haar eigen leven en dat jij dat nu moet goed maken? Dat ze achteraf spijt heeft van de keuzes die ze heeft gemaakt, bijvoorbeeld geen opleiding waardoor geen baan, veel kinderen waardoor weinig te besteden, te jong aan kinderen begonnen. Jij moet nu alles beter doen heb ik de indruk en daarin is ze vrij dwingend.
lattemachiato schreef:
09-03-2018 13:25
Ai ai ai ik vind jouw moeder echt niet netjes bezig, hoe kan ze er nu zo op staan dat je rijlessen neemt, terwijl je dat zelf moet betalen. Ik vind dat van de zotte. Als je een paar jaar wacht tot je werkt, is dat allemaal een stuk makkelijker. En als jij nog niet weet wat je wilt studeren lijkt me een tussenjaar wel verstandig. Je moet gewoon je salaris sparen in plaats van volledig op te maken, dan raak je er ook niet aan gewend.
Is het soms zo dat je moeder teleurgesteld is in haar eigen leven en dat jij dat nu moet goed maken? Dat ze achteraf spijt heeft van de keuzes die ze heeft gemaakt, bijvoorbeeld geen opleiding waardoor geen baan, veel kinderen waardoor weinig te besteden, te jong aan kinderen begonnen. Jij moet nu alles beter doen heb ik de indruk en daarin is ze vrij dwingend.
Mijn moeder heeft een hbo studie gedaan en ze was 28 toen ze mij kreeg. (Ik ben de oudste). Dus daaraan zal het denk ik niet liggen. Misschien wel aan het feit dat ze veel kinderen heeft en dus idd minder te besteden heeft maar ook vooral minder tijd voor zichzelf. Doordat ze weinig tijd voor zichzelf had heeft ze een burn-out gekregen. Toen is ze gaan sporten en met vriendinnen gaan afspreken. Gelukkig is het toen een stuk beter geworden. Maar toch blijft ze altijd last hebben van stress die ze moeilijk kan plaatsen. Waardoor ze dus waarschijnlijk snel boos wordt. Nu ben ik natuurlijk de oudste en dus de eerste die allerlei dingen ondervindt (denk aan studeren, werken en uit huis gaan etc). Dat is wennen voor haar en dat snap ik wel.
Toch zou ik het fijn vinden als ze me een beetje los zou laten. Ik ben verstandig genoeg en zou heus niet allerlei domme keuzes maken. Ze probeert me te beschermen maar dat voelt voor mij een beetje verstikkend.
BrownFox schreef:
09-03-2018 14:31
Mijn moeder heeft een hbo studie gedaan en ze was 28 toen ze mij kreeg. (Ik ben de oudste). Dus daaraan zal het denk ik niet liggen. Misschien wel aan het feit dat ze veel kinderen heeft en dus idd minder te besteden heeft maar ook vooral minder tijd voor zichzelf. Doordat ze weinig tijd voor zichzelf had heeft ze een burn-out gekregen. Toen is ze gaan sporten en met vriendinnen gaan afspreken. Gelukkig is het toen een stuk beter geworden. Maar toch blijft ze altijd last hebben van stress die ze moeilijk kan plaatsen. Waardoor ze dus waarschijnlijk snel boos wordt. Nu ben ik natuurlijk de oudste en dus de eerste die allerlei dingen ondervindt (denk aan studeren, werken en uit huis gaan etc). Dat is wennen voor haar en dat snap ik wel.
Toch zou ik het fijn vinden als ze me een beetje los zou laten. Ik ben verstandig genoeg en zou heus niet allerlei domme keuzes maken. Ze probeert me te beschermen maar dat voelt voor mij een beetje verstikkend.
Ik zou ook last van stress hebben met vijf kinderen, zeker als je dan ook nog zo'n controlfreak bent en overal bovenop zit. Werkt ze ook nog? Zijn je ouders religieus, leek het ze gewoon leuk zoveel kinderen of waren de laatste 3 een drieling? Ik probeer me voor te stellen hoe je er in deze tijd toe komt om zoveel kinderen te krijgen. Ik denk dat dat ook extra moeilijk is omdat verder niemand in je omgeving dat heeft. De maatschappij is er niet meer op ingericht. Sinds mensen minder kinderen krijgen merk je dat kinderen langer klein gehouden worden en de ouders er veel meer bovenop zitten. Als je beide wilt én veel kinderen én overal mee bemoeien ga je dat niet redden. Bovendien zullen gezinnen in jullie omgeving per kind meer te besteden hebben en krijgen die kinderen meer van de ouders, zoals rijlessen etc. Ze wil misschien dat jij hetzelfde leven leidt als leeftijdsgenoten in jullie omgeving met het verschil dat jij daar zelf voor moet betalen.
Ik denk echt dat een goed gesprek nodig is tussen jullie, zonder verwijten, maar gewoon om elkaar te begrijpen. Ik ben de leeftijd van je moeder dus ik weet ook wel dat het best even slikken is als je kinderen gaan studeren, deur uitgaan etc. Mijn dochter is net op kamers en in het weekend is ze dan ook nog eens veel bij haar vriend en ook mijn zoon is op zoek naar een kamer. Maar goed, bij jouw moeder blijven er nog 4 over als jij weg gaat, dus dat gat is veel minder groot. Gelukkig heb ik sinds een paar maanden een enorm leuke baan, na jaren thuis te zijn geweest, ik kan hier echt mijn ei in kwijt. Anders was ik misschien ook zo'n zeurmoeder geworden wie weet, vaak heb je het zelf niet door. Veel sterkte met alles!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven