Uitschrijven bij de kerk
woensdag 14 maart 2018 om 20:00
Ik ben aan het overwegen om me uit te laten schrijven bij de kerk. Ik ben als baby gedoopt en heb mijn communie gedaan maar heb er niks mee. Ik ben dan ook niet voor de kerk getrouwd en onze kinderen worden enkel gedoopt als ze hier zelf om vragen en dit willen.
Zijn hier mensen die zich hebben laten uitschrijven en waarom?
Zitten er nog haken en ogen aan? Ik heb me er verder nog niet in verdiept hoe dat werkt, weet alleen dat mijn ooms begrafenis niet in de kerk mocht omdat hij was uitgeschreven.
Zijn hier mensen die zich hebben laten uitschrijven en waarom?
Zitten er nog haken en ogen aan? Ik heb me er verder nog niet in verdiept hoe dat werkt, weet alleen dat mijn ooms begrafenis niet in de kerk mocht omdat hij was uitgeschreven.
woensdag 14 maart 2018 om 20:29
Je hebt evident geen idee. Geeft niet, maar voor meelezers die met vragen zitten: Google is je vriend. Bovenstaand verhaal is gewoon 100% onjuist.Bombus-Sylvarum schreef: ↑14-03-2018 20:25Ach, bij de RK-kerk zijn ze maar al te blij als zich weer een nieuw lid aandient. Je moet inderdaad opnieuw gedoopt worden en dergelijke... dus je zult wat ceremonies moeten doorlopen, maar als dat ceremonieel gedoe je niet aanspreekt kun je je überhaupt afvragen wat je ooit bij die kerk deed.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 14 maart 2018 om 20:29
Klopt, maar de hel bestaat toch niet. Juist dat hele "hel"-gebeuren in achterlijke religies heeft ervoor gezorgd dat ik de kerk nooit enige wijsheid of waarheid heb toegekend.
woensdag 14 maart 2018 om 20:32
Eerlijkheid gebied te zeggen dat de RKK wel een piepklein addertje onder het gras heeft, of twee:vrouwjagersma schreef: ↑14-03-2018 20:27Ik denk dat dat alleen nog gedacht wordt bij GGIN's en bij vreemde evangelisatiekerken.
Uitschrijven is nooit moeilijk. Het heeft me altijd bevreemd dat mensen doen alsof de kerk ze nooit wilde laten gaan.
- uitschrijven uit je parochie betekent niet dat je ook uit de RKK bent geschreven
- uitschrijven uit de RKK betekent niet dat je gegevens uit de administratie worden geschrapt.
Maar verder, inderdaad, wie weg wil krijgt de hartelijke groeten.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 14 maart 2018 om 20:33
En Bush zat achter 9/11Bombus-Sylvarum schreef: ↑14-03-2018 20:27Dat is niet juist. Voor de overheid doen die aantallen er wel toe. Als je als organisatie 1000 leden hebt, heb je veel minder inspraak dan dat je als organisatie 4 miljoen leden hebt. Kortom: door lid te blijven van de Rooms-Katholieke kerk steun je dus de koers die kerk vaart. Passief weliswaar, maar je steunt het wel.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
Klopt. In Nederland hebben de Christelijke kerken toegang tot de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie) door middel van het SILA (al is dat volgens mij nu wel gestopt).Tornacense schreef: ↑14-03-2018 20:29Ben ik blij dat ze hier in België niet aan papier-verspillerij doen.
Nog nooit post gehad.
En ook nooit dergelijke zaken gehoord bij mijn ouders of anderen die ook nog voor de vorm katholiek zijn maar eigenlijk alleen nog naar begrafenissen gaan.
Eerder gaf iemand aan dat de kerken geen invloed hadden, maar mede door hun ledenaantallen (lees: invloed op papier), hebben kerken in Nederland tot voor kort het recht gehad om mee te snuffelen in de GBA van haar "leden".
Dat verklaart idd de spam. Ben nu helemaal blij dat ik de moeite genomen heb. Wil als veel dingen geregistreerd staan, maar echt niet als een gelovige.
Lach hard, duik diep, kom terug..
woensdag 14 maart 2018 om 20:34
Ik weet hoe het werkt, jij niet. Ledenaantallen doen ertoe. Als het bij vakbonden, werkgeversverenigingen, milieu-organisaties en dergelijke werkt, waarom zou het bij kerken dan anders werken?
woensdag 14 maart 2018 om 20:35
Je kan je uitschrijven en telt dan niet meer mee als lid, maar je kan evt als je dat wil wel een getuigschrift vragen dat je gedoopt en commune hebt gedaan. En meestal is het zo als je uitgeschreven bent dat je dan niet meer kunt trouwen of worden begraven vanuit die kerk. Of je betaalt een x bedrag aan huur van het gebouw en pastoor/dominee. Maar dit is per kerk verschillend hoe ze daar mee omgaan.
Als je me normaal zou benaderen zou ik het je uitleggen. Maar jij weet alles al beterBombus-Sylvarum schreef: ↑14-03-2018 20:34Ik weet hoe het werkt, jij niet. Ledenaantallen doen ertoe. Als het bij vakbonden, werkgeversverenigingen, milieu-organisaties en dergelijke werkt, waarom zou het bij kerken dan anders werken?
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
Aaah. Kijk, dat wist ik niet. Ik ben ook geen RKK'er en mijn lievelingskatholiek wil zich niet laten uitschrijven. Maar kun je dan ook verzoeken om schrappen?JollyRider schreef: ↑14-03-2018 20:32Eerlijkheid gebied te zeggen dat de RKK wel een piepklein addertje onder het gras heeft, of twee:
- uitschrijven uit je parochie betekent niet dat je ook uit de RKK bent geschreven
- uitschrijven uit de RKK betekent niet dat je gegevens uit de administratie worden geschrapt.
Dat laatste ben ik in mijn vorige werk nooit tegengekomen. Is dat echt zo ja?NickyN schreef: ↑14-03-2018 20:28Toevallig heb ik vanochtend even gegoogled omdat ik mezelf ook wil laten uitschrijven. Volg de link van Silvershadow, daar vind je een voorbeeldbrief en meer info. Uitschrijven blijkt vrij eenvoudig. Destijds ook gedoopt omdat dat toen nou eenmaal gewoonte was maar waarschijnlijk zouden mijn ouders hier nu ook niet meer voor kiezen. Ik ben niet gelovig en het stoort me gewoon al een poos dat ik als gelovig geregistreerd sta. Blijkbaar (wist ik niet) sta je bij de gemeentelijke basisadministratie ook gerigistreerd als gelovig.
Overigens heb ik nog nooit post gehad van de kerk en ik ben toch al wat keren verhuisd.
woensdag 14 maart 2018 om 20:36
Interessant. Volgens mij zegt de RK-kerk alleen dat ze je niet uit hun doopregister kunnen schrappen. De administratie moeten ze volgens mij wel na een aantal jaar omwille van de privacy goeddeels vernietigen.JollyRider schreef: ↑14-03-2018 20:32Eerlijkheid gebied te zeggen dat de RKK wel een piepklein addertje onder het gras heeft, of twee:
Overigens aanvulling op je verhaal: je kunt je het beste uitschrijven op verschillende plekken zoals hier goed is beschreven (zie: http://dry.sailingissues.com/uitschrijven-kerk.html ). Ik zou me in eerste instantie vooral uitschrijven bij de parochie en het Sila.
woensdag 14 maart 2018 om 20:37
JollyRider schreef: ↑14-03-2018 20:35Als je me normaal zou benaderen zou ik het je uitleggen. Maar jij weet alles al beter![]()
woensdag 14 maart 2018 om 20:38
Wat wil je schrappen? Het dooptegister wordt nooit geschrapt. Kan nog lollig worden met de AVG overigensvrouwjagersma schreef: ↑14-03-2018 20:35Aaah. Kijk, dat wist ik niet. Ik ben ook geen RKK'er en mijn lievelingskatholiek wil zich niet laten uitschrijven. Maar kun je dan ook verzoeken om schrappen?
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 14 maart 2018 om 20:38
Overigens zeer terecht dat kerken uitgeschreven leden weigeren. Nooit gesnapt dat mensen - wanneer ze zich hebben uitgeschreven - denken recht te hebben om de voordeeltjes van de club.rups13 schreef: ↑14-03-2018 20:35Je kan je uitschrijven en telt dan niet meer mee als lid, maar je kan evt als je dat wil wel een getuigschrift vragen dat je gedoopt en commune hebt gedaan. En meestal is het zo als je uitgeschreven bent dat je dan niet meer kunt trouwen of worden begraven vanuit die kerk. Of je betaalt een x bedrag aan huur van het gebouw en pastoor/dominee. Maar dit is per kerk verschillend hoe ze daar mee omgaan.
woensdag 14 maart 2018 om 20:39
Jij wel. En jij weetBombus-Sylvarum schreef: ↑14-03-2018 20:36Interessant. Volgens mij zegt de RK-kerk alleen dat ze je niet uit hun doopregister kunnen schrappen. De administratie moeten ze volgens mij wel na een aantal jaar omwille van de privacy goeddeels vernietigen.
Overigens aanvulling op je verhaal: je kunt je het beste uitschrijven op verschillende plekken zoals hier goed is beschreven (zie: http://dry.sailingissues.com/uitschrijven-kerk.html ). Ik zou me in eerste instantie vooral uitschrijven bij de parochie en het Sila.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 14 maart 2018 om 20:40
RKK? Die zitten wat minder in dat systeemminnimouse schreef: ↑14-03-2018 20:35Dat laatste ben ik in mijn vorige werk nooit tegengekomen. Is dat echt zo ja?
Overigens heb ik nog nooit post gehad van de kerk en ik ben toch al wat keren verhuisd.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 14 maart 2018 om 20:42
Je gegevens uit de administratie? Dat je een doopregister hebt, begrijp ik. Dus uiteindelijk blijft dat sowieso.JollyRider schreef: ↑14-03-2018 20:38Wat wil je schrappen? Het dooptegister wordt nooit geschrapt. Kan nog lollig worden met de AVG overigens
(Ik heb nachtmerries van de AVG. Bitlocknachtmerries)
woensdag 14 maart 2018 om 20:45
Dit kwam ik tegen op de site van de rkk. Even geknipt en geplakt:minnimouse schreef: ↑14-03-2018 20:35Dat laatste ben ik in mijn vorige werk nooit tegengekomen. Is dat echt zo ja?
"SILA Stip: In de Gemeentelijke Basisadministratie staat achter de naam van iedere burger die door een bij de SILA aangesloten kerkgenootschap bij de SILA als kerklid is aangemeld een 'SILA-stip'. Het is niet letterlijk een stip, maar een digitaal kenmerk.
Wanneer de betrokken burger verhuist of overlijdt, weet de gemeenteadministratie door de SILA-stip dat de mutatie ook moet worden doorgegeven aan de SILA.
De gemeente weet zelf niet bij wèlk kerkgenootschap de betrokkene hoort, wel dàt mutaties moeten worden doorgegeven aan de SILA. Bij de SILA weet men bij welke kerkgenootschap de betrokkene behoort en zo kan de SILA de binnengekomen mutatie doorgeven aan het kerkgenootschap waar het om gaat."
woensdag 14 maart 2018 om 20:48
Het dooptegister mag volgens kerkelijk recht nooit geschrapt worden. Onder de AVG is het wel een persoonsregistratie inclusief “recht om vergeten te worden”.vrouwjagersma schreef: ↑14-03-2018 20:42Je gegevens uit de administratie? Dat je een doopregister hebt, begrijp ik. Dus uiteindelijk blijft dat sowieso.
(Ik heb nachtmerries van de AVG. Bitlocknachtmerries)
Als zelfs maar een paar Europeanen zin hebben de RKK te pesten, dan hebben ze hier een prima middel
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 14 maart 2018 om 20:49
Familieleden van me doen vrijwilligerswerk in een protestantse kerk. Zij vertelden over post die elk gemeentelid dient te krijgen. Bijvoorbeeld uitnodigingen voor een avondmaal of brieven voor kerkbalans (kerkelijke bijdrage). Een enorme hoeveelheid papier en adminstratie.
Als je ouders je ooit hebben laten dopen, ben je automatisch lid van de kerk. Zolang je lid bent, tel je ook mee in het ledenaantal van de kerk.
Wanneer je je uitschrijft bij de kerk krijg je die post niet meer.
Overigens is een bevriend stel (geen van beiden lid van een kerk) wel getrouwd in een mooie kerk. En daarvoor huur betaald. Het was geen kerkdienst, maar een ruimdenkende dominee heeft een toespraak/overdenking voor hen gehouden en er was toepasselijke muziek.
Op een uitvaart-zonder-kerkdienst werd het Ave Maria gedraaid.
Op een andere uitvaart waren er religieus getinte toespraken en meditatiemuziek.
Kortom, aan een bruiloft of een uitvaart kan je een eigen invulling geven.
Als je ouders je ooit hebben laten dopen, ben je automatisch lid van de kerk. Zolang je lid bent, tel je ook mee in het ledenaantal van de kerk.
Wanneer je je uitschrijft bij de kerk krijg je die post niet meer.
Overigens is een bevriend stel (geen van beiden lid van een kerk) wel getrouwd in een mooie kerk. En daarvoor huur betaald. Het was geen kerkdienst, maar een ruimdenkende dominee heeft een toespraak/overdenking voor hen gehouden en er was toepasselijke muziek.
Op een uitvaart-zonder-kerkdienst werd het Ave Maria gedraaid.
Op een andere uitvaart waren er religieus getinte toespraken en meditatiemuziek.
Kortom, aan een bruiloft of een uitvaart kan je een eigen invulling geven.
woensdag 14 maart 2018 om 20:56
Dit heb ik dus precies ook. Bij alles wat je niet meer wil zeg je abonnement op, maar bij kerk doen veel mensen dat niet.juliet64 schreef: ↑14-03-2018 20:08Ik lees mee, want loop al een tijd zelf met die gedachte rond.
Ik ben opgegroeid in een RK gezin, net als jij ben ik gedoopt, heb commune gedaan, maar sinds ik een jaar of 13 ben, al gestopt met naar de kerk gegaan.
Het zit me ook niet echt in de weg hoor, maar eens in de zoveel tijd bedenk ik me dat ik er uit principe gewoon niet meer bij wil horen, bij die kerk.