1200 ml
dinsdag 20 maart 2018 om 15:16
Hoi allemaal,
Graag advies over het volgende:
Ons kind was bij de geboorte al een grote baby. Bijna 5 kg en 56 cm. Kind is inmiddels 3 maanden oud en drinkt 6x180+6 scheppen = 1200 ML flesvoeding per dag. De arts van het CB vindt de hoeveelheid melk geen probleem. Kind is nu bijna 70 cm en 7,6 kg.
Overdag wil de baby het liefst elke 2,5 uur voeding. Ik rek dit naar 3 / 3,5 uur, omdat ik geen zeven voedingen per dag wil geven. En omdat ik 1200ml toch ergens wel veel vind. Maar misschien ben ik nog geïndoctrineerd met de ouderwetse liter. De tijden zijn ongeveer 0300-0700-1000-1400-1700-2100. Alle flessen gaan op. En ik gebruik 4 scheppen forte en 2 standaard (van Nutrilon). Minder melk geven levert een boze gefrustreerde baby op, en de baby is absoluut niet chubby. Geen vetrollen e.d.
Zouden jullie op basis van deze informatie al starten met de bijvoeding? De groente en fruithapjes. Ik hoop daarmee de honger wat te stillen zodat er wat makkelijker meer tijd tussen de voedingen komt. Het is niet leuk om meermaals per dag je kind te moeten afleiden vanwege de honger.
Alvast bedankt voor het meedenken.
ps: de kinderen zijn thuis dus het kan zijn dat ik niet direct kan reageren op vragen.
Graag advies over het volgende:
Ons kind was bij de geboorte al een grote baby. Bijna 5 kg en 56 cm. Kind is inmiddels 3 maanden oud en drinkt 6x180+6 scheppen = 1200 ML flesvoeding per dag. De arts van het CB vindt de hoeveelheid melk geen probleem. Kind is nu bijna 70 cm en 7,6 kg.
Overdag wil de baby het liefst elke 2,5 uur voeding. Ik rek dit naar 3 / 3,5 uur, omdat ik geen zeven voedingen per dag wil geven. En omdat ik 1200ml toch ergens wel veel vind. Maar misschien ben ik nog geïndoctrineerd met de ouderwetse liter. De tijden zijn ongeveer 0300-0700-1000-1400-1700-2100. Alle flessen gaan op. En ik gebruik 4 scheppen forte en 2 standaard (van Nutrilon). Minder melk geven levert een boze gefrustreerde baby op, en de baby is absoluut niet chubby. Geen vetrollen e.d.
Zouden jullie op basis van deze informatie al starten met de bijvoeding? De groente en fruithapjes. Ik hoop daarmee de honger wat te stillen zodat er wat makkelijker meer tijd tussen de voedingen komt. Het is niet leuk om meermaals per dag je kind te moeten afleiden vanwege de honger.
Alvast bedankt voor het meedenken.
ps: de kinderen zijn thuis dus het kan zijn dat ik niet direct kan reageren op vragen.
dinsdag 20 maart 2018 om 16:10
Ik geloof niet dat het goed is om zo vroeg te beginnen met bijvoeding. Mijn ouders zijn bij mij ook gestart met 3mnd en ik heb nu zeer snel darmproblemen, geen idee of het met elkaar heeft te maken maar diverse onderzoeken hebben aangetoond dat je beter tot 6mnd kan wachten dus dat zou ik ook doen.
Wbt de hoeveelheid melk, je hebt een grote baby en blijkbaar heeft hij het nodig. Ik zou je hier niet te druk over maken en het gewoon geven. Ieder kind is zo verschillend, dat de baby's in je kenniskring minder drinken staat los van zijn drinkpatroon.
Wbt de hoeveelheid melk, je hebt een grote baby en blijkbaar heeft hij het nodig. Ik zou je hier niet te druk over maken en het gewoon geven. Ieder kind is zo verschillend, dat de baby's in je kenniskring minder drinken staat los van zijn drinkpatroon.
dinsdag 20 maart 2018 om 16:11
Ik koos inderdaad wel strategische uitjes uit: de supermarkt met het koffiebankje midden in de winkel want dan kon ik daar mooi voeden als hij honger kreeg; de kinderboerderij met binnenruimte, de speeltuin met beschutte bankjes. Maar ik moet zeggen dat ik ook wel midden in de stad op een plein bij een standbeeld heb zitten voeden als het zo uitkwam. Gewoon sjaal erover, had hij het lekker warm.
dinsdag 20 maart 2018 om 16:37
dinsdag 20 maart 2018 om 16:45
Mijn zoontje was ook echt een hongerbaby.
Waarom geef je niet 6 forte? Mag je dat mixen? Wij gaven alleen 's avonds forte.
Ja ik zou gewoon beginnen met bijvoeding. Maar wel alleen als je baby daar interesse in toont. Wij zijn met gecorrigeerd 1 maand begonnen op advies van de arts en het was echt zo fijn dat dat kon.
Waarom geef je niet 6 forte? Mag je dat mixen? Wij gaven alleen 's avonds forte.
Ja ik zou gewoon beginnen met bijvoeding. Maar wel alleen als je baby daar interesse in toont. Wij zijn met gecorrigeerd 1 maand begonnen op advies van de arts en het was echt zo fijn dat dat kon.
dinsdag 20 maart 2018 om 16:47
Het is al fijn om te lezen dat 1200 ml bij 3 maanden bij jullie niet tot opgetrokken wenkbrauwen leidt. Kind heeft het inderdaad gewoon nodig. Ik ga eens experimenteren met 210+7 en anders laat ik het nog even zoals het is en start ik over een maand met de bijvoeding.
Mijn oudste at bij 5 maanden al direct een grote hoeveelheid bijvoeding. Niks lepeltjes maar net zoveel als wat er in zo'n fruitpotje zit (ik maakte het wel zelf).
Mijn oudste at bij 5 maanden al direct een grote hoeveelheid bijvoeding. Niks lepeltjes maar net zoveel als wat er in zo'n fruitpotje zit (ik maakte het wel zelf).
dinsdag 20 maart 2018 om 16:48
Het was echt drie keer blazen op mijn duim en kind was er uit. Niks geen hechting of iets.Lovely_Meghan schreef: ↑20-03-2018 16:06Het eerste wat ik dacht toen ik je verhaal las; OMG je zou dat maar uit moeten persen, vond mijn kindjes van 3 kilo al een opgave. Allereerst respect daarvoor.
Dan als antwoord op je vraag; ik zou geen bijvoeding geven, maar eerder dat extra flesje. Als hij om eten vraagt, en niet gaan oprekken.
dinsdag 20 maart 2018 om 16:50
Volgens nutricia mag je dat mixen inderdaad. Had ze gebeld voor advies. Maar die houden nog vast aan de liter, dus dat helpt niet.such_preggers schreef: ↑20-03-2018 16:45Mijn zoontje was ook echt een hongerbaby.
dinsdag 20 maart 2018 om 17:00
savonds en smorgens papflesje maken met 2 schepjes rijstebloem, mijn meisje is nu 3,5mnd en krijgt het al, dit op verzoek van cb en kinderarts . ze drinkt 4x180 en slaapt van 19u tot 7u en om zo aan wat meer kcal te komen, ze groeit goed. dr darmpjes kunnen dit goed aan krijg geen krampjes of e.d. ze weegt 6,4 en 62cm
dinsdag 20 maart 2018 om 17:26
Dat is toch prima? En bij je jongste zal het ook wel zo gaan. Wat is het probleem nou behalve dat de baby’s uit je zwangerclubje minder drinken? Zijn die ook allemaal zo lang?Ananas schreef: ↑20-03-2018 16:47Het is al fijn om te lezen dat 1200 ml bij 3 maanden bij jullie niet tot opgetrokken wenkbrauwen leidt. Kind heeft het inderdaad gewoon nodig. Ik ga eens experimenteren met 210+7 en anders laat ik het nog even zoals het is en start ik over een maand met de bijvoeding.
Ik had een kind die wilde niks, die dronk met moeite de helft van wat jouw kind drinkt. Wees blij met je hongerlap zou ik zeggen! Is veel gezonder.
dinsdag 20 maart 2018 om 17:57
Ik zou de tijd tussen de voedingen niet rekken.
Zo vaak en lang hongerig zijn is ook niet goed voor het welbevinden van je baby.
Ik zou een extra fles geven en nog niet gaan bijvoeden.
Een vriendin van mij met hetzelfde probleem als jij kreeg het advies om een extra schepje melkpoeder in elke fles te doen en daardoor was er geen extra fles nodig.
Zo vaak en lang hongerig zijn is ook niet goed voor het welbevinden van je baby.
Ik zou een extra fles geven en nog niet gaan bijvoeden.
Een vriendin van mij met hetzelfde probleem als jij kreeg het advies om een extra schepje melkpoeder in elke fles te doen en daardoor was er geen extra fles nodig.
dinsdag 20 maart 2018 om 18:53
Het "probleem" is de onrust bij baby vanwege de honger. En het vanuit praktisch oogpunt niet altijd fijn is om elke 2,5 uur te voeden. Want het voeden duurt makkelijk 30 minuten of langer, met boeren en schone luier inbegrepen. En dat betekent dat er maar 2 uur overblijft voor andere dingen, voordat de kermis weer opnieuw begint. Het leek mij voor de baby (en voor mij) fijner wanneer baby langer tevreden is.Koffiekop schreef: ↑20-03-2018 17:26Dat is toch prima? En bij je jongste zal het ook wel zo gaan. Wat is het probleem nou behalve dat de baby’s uit je zwangerclubje minder drinken? Zijn die ook allemaal zo lang?
Ik had een kind die wilde niks, die dronk met moeite de helft van wat jouw kind drinkt. Wees blij met je hongerlap zou ik zeggen! Is veel gezonder.
dinsdag 20 maart 2018 om 20:02
Als je bedenkt dat een kind van deze leeftijd gemiddeld 160 ml/kg aan voeding nodig heeft, kom je dus op 6 flessen van 190 ml of 7 van 160 ml. Geen wonder dat je kind ontevreden is... Ik zou gewoon wat meer geven dus, en dat bouw je richting de 6 maanden gemiddeld weer vanzelf steeds verder af. Bijvoeding echt nog niet doen. Als je zo vroeg begint is het risico op de ontwikkeling van allergieën bijvoorbeeld duidelijk verhoogd.
dinsdag 20 maart 2018 om 20:45
Als ik een baby was zou ik denk ik blijer zijn als ik een fles kreeg als ik honger had.Ananas schreef: ↑20-03-2018 18:53Het "probleem" is de onrust bij baby vanwege de honger. En het vanuit praktisch oogpunt niet altijd fijn is om elke 2,5 uur te voeden. Want het voeden duurt makkelijk 30 minuten of langer, met boeren en schone luier inbegrepen. En dat betekent dat er maar 2 uur overblijft voor andere dingen, voordat de kermis weer opnieuw begint. Het leek mij voor de baby (en voor mij) fijner wanneer baby langer tevreden is.
Mijn bv baby dronk iedere 1,5 uur.
dinsdag 20 maart 2018 om 21:33
Tsja, bij onze dochter (die nota bene acht weken te vroeg geboren is) heeft de kinderarts toen ze zo'n acht weken oud was (dus eigenlijk 0 weken) gezegd dat we maar rijstebloem in de flesjes moesten doen in verband met het spugen, omdat ze allergisch bleek voor Nutriton.ElizabethThatcher schreef: ↑20-03-2018 17:20Rijstebloem is ook bijvoeding, niet doen dus.
Gewoon op verzoek. Straks kan je kindje zelf de fles vasthouden en drinken, dan wordt het nog gemakkelijker.
En er is niets raars aan nachtvoedingen, mijn jongste heeft tot twee jaar ‘s nachts gedronken (wel borst).
En hoewel het mij ook een uitermate slecht plan leek want bijvoeding pas vanaf zes maanden etcetera hadden we eigenlijk geen keuze dus we zijn dat maar gaan doen en het heeft geen enkel probleem opgeleverd.
Niet dat ik wil zeggen dat je nu maar zonder enkel overleg met een kinderarts rijstebloem door die flessen moet gooien maar het zou misschien toch nog een optie kunnen zijn.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
dinsdag 20 maart 2018 om 21:33
Extra schep voeding in de fles erbij?Ananas schreef: ↑20-03-2018 18:53Het "probleem" is de onrust bij baby vanwege de honger. En het vanuit praktisch oogpunt niet altijd fijn is om elke 2,5 uur te voeden. Want het voeden duurt makkelijk 30 minuten of langer, met boeren en schone luier inbegrepen. En dat betekent dat er maar 2 uur overblijft voor andere dingen, voordat de kermis weer opnieuw begint. Het leek mij voor de baby (en voor mij) fijner wanneer baby langer tevreden is.
dinsdag 20 maart 2018 om 22:07
Hier ook groot kind bij geboorte al, 4,6 kg en 55 cm (en nog) en ook hongerig daarna. Ik heb me ook wel eens druk gemaakt over die liter regel, maar ik kreeg alleen een chagrijniger kind en een vermoeidere mama daardoor. Toen ik overging naar gewoon voeden op verzoek, bleek na een weekje ofzo, dat kind ook minder ging vragen om drinken. Ik denk dat door al t rekken, mn dochter soort van bang was geworden dat ze niet genoeg zou krijgen en daarom alvast ging vragen om drinken bij de eerste hint van trek. Toen ik elke keer haar tegemoet kwam en haar dus gewoon voeding gaf als ze honger had (ook al was dat elke 2 uur en kwam ik dus (ruim) boven die liter uit), ze soort van relaxte en daardoor juist minder om eten ging vragen. Ik geloof er ook heilig in dat een kind zelf goed kan aangeven wat t nodig heeft en dat het belangrijk is om dat te volgen, zodat t kind dat in de toekomst ook altijd goed blijft aanvoelen.
Wat trouwens bij ons ook hielp is kleinste formaat speen voor t flesje aanhouden, dus met maar 1 gaatje erin. Anders had ze t ook in 5 minuten naar binnen geslurpt. Gaf ook niet echt voldaan gevoel natuurlijk.
Vertrouw op je mama-gevoel! Veel succes!
Edit: Oh ja, bijvoeden zou ik echt niet doen. Wij zijn met 4 maanden begonnen (ook getwijfeld over eerder hoor, om dezelfde reden), maar het had geen enkel effect hier. En na verder erin verdiept te hebben, zal ik bij mn tweede later beginnen denk ik
Wat trouwens bij ons ook hielp is kleinste formaat speen voor t flesje aanhouden, dus met maar 1 gaatje erin. Anders had ze t ook in 5 minuten naar binnen geslurpt. Gaf ook niet echt voldaan gevoel natuurlijk.
Vertrouw op je mama-gevoel! Veel succes!
Edit: Oh ja, bijvoeden zou ik echt niet doen. Wij zijn met 4 maanden begonnen (ook getwijfeld over eerder hoor, om dezelfde reden), maar het had geen enkel effect hier. En na verder erin verdiept te hebben, zal ik bij mn tweede later beginnen denk ik
dinsdag 20 maart 2018 om 22:43
dinsdag 20 maart 2018 om 22:49
TO, tip: zoek er ook even de posts van Nina van de afgelopen dagen in het topic over forlax bij. Korte samenvatting; haar zoon heeft best forse darmproblemen.nina1966 schreef: ↑20-03-2018 16:04Zoon was iets zwaarder nog dan die van jou DIe zat met 3 maanden al aan de fruithap. Eerst een heel klein lepeltje en toen dat 3 dagen goed ging ging het al rap naar een half potje Daarna ben ik zelf gaan koken. Hij had al met een paar weken vreselijke honger steeds, at zowat het dubbele van wat er op de verpakking stond maar honger is honger vond ik. Voeding voor hongerige baby's werkte niet en met een paar weken zat hij al aan de rijstebloem. Iig bij de laatste avondvoeding. Ik had geen last van zuigelingenzorg of andere bemoeienis behalve die van mijn oma die uit een gezin van 13 kwam met heeeel veel neefjes en nichtjes. Gewoon proberen zei omaEn ja wetenschap staat niet stil maar oma had gelijk De generatie die met 3 maanden al een hapje vast voedsel kreeg word niet voor niets negentig in redelijke gezondheid zullen we maar zeggen.
Btw als een babymaagje het nog niet aan kan gooien ze het er gewoon weer uit hoor.
Ik zou het niet doen, bijvoeding bij drie maanden. Wat de beste leeftijd is om te starten is best onzeker, maar dat drie maanden te vroeg is, daarover bestaat wel consensus. Dan liever meer melk.
dinsdag 20 maart 2018 om 22:52
Hear, hear. Wat een kolder, die adviezen van haar.Eze schreef: ↑20-03-2018 22:49TO, tip: zoek er ook even de posts van Nina van de afgelopen dagen in het topic over forlax bij. Korte samenvatting; haar zoon heeft best forse darmproblemen.
Ik zou het niet doen, bijvoeding bij drie maanden. Wat de beste leeftijd is om te starten is best onzeker, maar dat drie maanden te vroeg is, daarover bestaat wel consensus. Dan liever meer melk.
woensdag 21 maart 2018 om 07:35
Hier zei de kinderarts juist dat een schepje rijstebloem geen enkel probleem was maar extra melk uit den boze.Eze schreef: ↑20-03-2018 22:49TO, tip: zoek er ook even de posts van Nina van de afgelopen dagen in het topic over forlax bij. Korte samenvatting; haar zoon heeft best forse darmproblemen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 21 maart 2018 om 07:49
Bij mijn oudste gaf ik ook flesvoeding op die leeftijd en hij was ook heel hongerig. Ik ben toen 2 flessen per dag 210/7 gaan geven. Dat waren de flessen van rond 11 en rond 15 uur, op die momenten had hij de meeste moeite. De fles van 19 uur vroeg hij meestal tussen 18 en 18.30 om vervolgens door te trekken tot 23 uur (en dan moesten we hem soms wakker maken). Een paar weken later liet hij van die 23 uur fles steeds wat staan, waardoor ik die kon afbouwen. Ik zou dus beginnen om de flessen waar hij het meest moeite mee heeft iets op te hogen.
woensdag 21 maart 2018 om 08:26
Jouw baby is waarschijnlijk een flink stuk groter. En eigenlijk vrij licht voor zijn lengte. Hij heeft miss echt honger. De liter gaat over het kunnen verwerken van het vocht door de niertjes. Maar die zijn bij jouw baby wsl een flink stuk groter omdat hij zo groot is. De arts vindt het geen probleem om meer te geven. Ik zou zeker nog niet bijvoeden maar gewoon de 7e fles terug. En je vrolijk verwonderen over wat jouw ventje allemaal kan eten! Topkind!Ananas schreef: ↑20-03-2018 16:04Dat vind ik ook logisch.
Alleen in mijn zwangerschapsclub drinken de baby's nu 5x150. Sommige 6x120 of een andere variant op dat volume. Die baby's zijn van dezelfde leeftijd. Dus dan lijkt 1200 ML zoveel. Baby zit overigens al enige tijd op dit volume. Gelukkig zijn de krampjes nu bijna verleden tijd, maar dat helpt natuurlijk ook niet.
woensdag 21 maart 2018 om 08:31
Aha. Mams heeft eigenlijk geen zin om de baby elke twee uur te voeden. Want dan heeft ze te weinig me-time.. dit gaat dus om *jou*Ananas schreef: ↑20-03-2018 18:53Het "probleem" is de onrust bij baby vanwege de honger. En het vanuit praktisch oogpunt niet altijd fijn is om elke 2,5 uur te voeden. Want het voeden duurt makkelijk 30 minuten of langer, met boeren en schone luier inbegrepen. En dat betekent dat er maar 2 uur overblijft voor andere dingen, voordat de kermis weer opnieuw begint. Het leek mij voor de baby (en voor mij) fijner wanneer baby langer tevreden is.
schat, die baby interesseert alleen of hij eten krijgt. Die denkt echt niet, he bagger ik lag net zo lekker op Mn tenen te sabbelen en nu moet ik na twee uur alweer een fles. Nee, die heeft Honger! Maar mama heeft daar geen zin in. Je mag 1 liter en na drie uur voeden. Desnoods geeft ze je wel vroegtijdig bijvoeding ook al zijn je darmen nog sompig en kwetsbaar. De rest is namelijk mama-tijd