1200 ml

20-03-2018 15:16 92 berichten
Hoi allemaal,

Graag advies over het volgende:
Ons kind was bij de geboorte al een grote baby. Bijna 5 kg en 56 cm. Kind is inmiddels 3 maanden oud en drinkt 6x180+6 scheppen = 1200 ML flesvoeding per dag. De arts van het CB vindt de hoeveelheid melk geen probleem. Kind is nu bijna 70 cm en 7,6 kg.

Overdag wil de baby het liefst elke 2,5 uur voeding. Ik rek dit naar 3 / 3,5 uur, omdat ik geen zeven voedingen per dag wil geven. En omdat ik 1200ml toch ergens wel veel vind. Maar misschien ben ik nog geïndoctrineerd met de ouderwetse liter. De tijden zijn ongeveer 0300-0700-1000-1400-1700-2100. Alle flessen gaan op. En ik gebruik 4 scheppen forte en 2 standaard (van Nutrilon). Minder melk geven levert een boze gefrustreerde baby op, en de baby is absoluut niet chubby. Geen vetrollen e.d.

Zouden jullie op basis van deze informatie al starten met de bijvoeding? De groente en fruithapjes. Ik hoop daarmee de honger wat te stillen zodat er wat makkelijker meer tijd tussen de voedingen komt. Het is niet leuk om meermaals per dag je kind te moeten afleiden vanwege de honger.

Alvast bedankt voor het meedenken.
ps: de kinderen zijn thuis dus het kan zijn dat ik niet direct kan reageren op vragen.
Labalade schreef:
21-03-2018 08:26
De arts vindt het geen probleem om meer te geven. Ik zou zeker nog niet bijvoeden maar gewoon de 7e fles terug. En je vrolijk verwonderen over wat jouw ventje allemaal kan eten! Topkind!
+1
Labalade schreef:
21-03-2018 08:31
Aha. Mams heeft eigenlijk geen zin om de baby elke twee uur te voeden. Want dan heeft ze te weinig me-time.. dit gaat dus om *jou*

schat, die baby interesseert alleen of hij eten krijgt. Die denkt echt niet, he bagger ik lag net zo lekker op Mn tenen te sabbelen en nu moet ik na twee uur alweer een fles. Nee, die heeft Honger! Maar mama heeft daar geen zin in. Je mag 1 liter en na drie uur voeden. Desnoods geeft ze je wel vroegtijdig bijvoeding ook al zijn je darmen nog sompig en kwetsbaar. De rest is namelijk mama-tijd :facepalm:
Tip: Leer eens begrijpend te lezen voordat je je "inhoudelijke bijdrage" geeft.

Speciaal voor jou:
- Kind drinkt inmiddels al dagelijks 1200 ml, dus ik hou niet vast aan de liternorm
- Ik heb nog een tweede kind hè. Een ondernemende peuter die ook MIJN tijd en aandacht verdient. Die ook op schoot wil kunnen zitten om te knuffelen of boekjes te lezen.
- Voeden in supermarkten etc is vanwege de oudste niet erg handig. De supermarkt is alsof kind op de maan is, er is zoveel te zien en te ontdekken. De oudste kan prima een paar minuten naast mij zitten, maar meer kan en mag ik wat betreft geduld niet verwachten van een peuter. En ja, de oudste heeft het nodig om buiten te zijn en te kunnen rennen en ontdekken.
Maar toch he: je oudste kreeg ook alle aandacht toen hij een baby was.
Is het werkelijk zo´n opgave om je max. een half jaar op het ritme van je jongste te richten?
Als je direct na de voeding de deur uit gaat, heb je twee uur zeg je. Dat zou toch echt genoeg moeten zijn voor boodschappen of een rondje speeltuin.
IJskoffie schreef:
21-03-2018 09:58
Maar toch he: je oudste kreeg ook alle aandacht toen hij een baby was.
Is het werkelijk zo´n opgave om je max. een half jaar op het ritme van je jongste te richten?
Als je direct na de voeding de deur uit gaat, heb je twee uur zeg je. Dat zou toch echt genoeg moeten zijn voor boodschappen of een rondje speeltuin.
Dank voor je bericht. De oudste kreeg inderdaad alle aandacht als baby. Bij een tweede kind moeten ze soms allebei even op hun beurt wachten, dat is gewoon een gegeven. De oudste slaapt 's middags nog en heeft inmiddels interesse in het doen van plasjes op de wc. De eetlust van de oudste is net zo groot als de jongste, dus die wenst ook graag op gezette tijden wat te eten. Direct na de voeding de deur uit, is soms gewoon onmogelijk. Heb je de oudste de jas aan, ben je met de jongste bezig, staat de oudste te poepen, etc.

Ik vind het geen probleem dat baby grote honger heeft. Ik ben alleen zoekende naar een manier om zowel baby als peuter tevreden te hebben. Want echt, peuter vind het niet leuk wanneer alle aandacht continue naar de baby gaat en dan begrijp ik ook. Ik lees al boekjes met peuter wanneer ik de baby voeding geef. En het is niet zo dat er een strijd om aandacht gaande is.

Toen baby geboren was had kind al een grote honger. Dat is vrij logisch met zo'n hoog geboortegewicht. Het lijfje en de spierkracht van baby pasten bij de geboorte al bij een kind van 3-6 maanden, maar de darmen waren natuurlijk nog niet gewend aan voeding. De borstvoeding kwam zelfs met hulp van lactatiekundige niet op gang. En aangezien baby al vanaf de geboorte flesvoeding kreeg (medisch, vanwege het hoge gewicht), ben ik uiteindelijk gestopt met de poging tot borstvoeding geven.

Baby had last van kramp en de hoeveelheid melk helpt niet mee. Heb toen écht op verzoek gegeven en kind kreeg nutrilon onmeo. Dat hielp goed tegen de kramp, maar helaas is die voeding licht verteerbaar en had baby elk anderhalf uur honger. Het werd een vicieuze cirkel met honger en kramp vanwege de hoeveelheid melk de klok rond. Op advies van de arts ben ik overgestapt naar de standaardvoeding en later moest ik langzaam de forte introduceren. De stap naar de standaardvoeding hielp om langer tevreden te zijn en uiteindelijk minder kramp te hebben. De forte voeding is speciaal voor hongerige baby's.

Ik gebruik de dr brownfles met speen nr 1. Baby doet er 15-20 minuten over om de fles van 200 ML leeg te drinken, dus dat is goed. Inmiddels zijn de krampen gelukkig een heel stuk minder geworden. (Reactie op tip van Sirithasiel)

@ wilma36. Extra grote flessen overdag ga ik proberen. 210+7.

@ Eze, bedankt voor je tip over het andere topic, ik ga het lezen.

Even algemeen. Op basis van jullie reacties heb ik besloten voorlopig niet te starten met bijvoeding.
Als je het goed plant kan je echt meer dan voldoende ondernemen als je bijna twee uur hebt om naar buiten te gaan! En voeden kan toch ook in een indoor speeltuin/dierentuin/lunchroom met speelhoek, Ikea en weet ik veel waar meer.
Ik denk ook dat je wat flexibeler moet zijn richting je baby, hij heeft het blijkbaar nodig.

Oh en een tip, laat je boodschappen bezorgen. Zoveel relaxter!
Koffiekop schreef:
20-03-2018 21:33
Extra schep voeding in de fles erbij?
Heb ik bij de laatste fles gisteravond inderdaad gedaan. De nachtvoeding kwam daarmee wat later in de nacht dan ik gewend ben.
Alle reacties Link kopieren
Marloes85 schreef:
21-03-2018 10:27
Als je het goed plant kan je echt meer dan voldoende ondernemen als je bijna twee uur hebt om naar buiten te gaan! En voeden kan toch ook in
Oh en een tip, laat je boodschappen bezorgen. Zoveel relaxter!
of laat papa ze meebrengen
En een :hug: als je midden in de babytijd zit is het soms ook gewoon heel heftig allemaal! Proberen zoveel mogelijk mee te bewegen met je baby en niet teveel willen is volgens mij het enige wat echt werkt.
Ananas schreef:
Toen baby geboren was had kind al een grote honger. Dat is vrij logisch met zo'n hoog geboortegewicht. Het lijfje en de spierkracht van baby pasten bij de geboorte al bij een kind van 3-6 maanden, maar de darmen waren natuurlijk nog niet gewend aan voeding.
Dit heb ik je meerdere keren zien schrijven.
De mijne woog iets meer dan 2 kg bij de geboorte en at ook als een bootwerker, misschien juist omdat hij wat in te halen had.
Je baby heeft honger, punt. De reden maakt niet uit, daar hoef jij geen verantwoording voor af te leggen.
De mijne kreeg een tijdlang dus ook meer dan 1 liter voeding. Toen ik er de kinderarts (buitenland) naar vroeg, keek ze alsof ze water zag branden. Een baby geeft zelf aan wat hij nodig heeft, zei ze.
Had ik toch teveel op het Viva forum gezeten :$

En verder zou ik toch proberen met het ritme van je baby proberen mee te buigen. Honger doet pijn bij baby´s, dus tijd rekken lijkt me geen goed idee. Succes!
Marloes85 schreef:
21-03-2018 10:32
En een :hug: als je midden in de babytijd zit is het soms ook gewoon heel heftig allemaal! Proberen zoveel mogelijk mee te bewegen met je baby en niet teveel willen is volgens mij het enige wat echt werkt.
Dank je wel. :bigkiss:
Ik probeer inderdaad mee te veren met het ritme van de kinderen. Maar ik heb er twee, met beide een eigen ritme. En echt, ik maak een globale planning, de kinderen doen dat ook, en dan pas ik de mijne weer aan :lol:

Maar even terug op mijn vraag in dit topic. Ik ga baby meer voeding geven. Het kan zijn dat hij met 1200 ml snel trek heeft heeft, en met bijvoorbeeld 1300-1400 ml wel verzadigd is.

Weet je wat het ook is. De adviezen rondom babyvoeding zijn zeer tegenstrijdig.
- De ene arts zegt wel rijstebloem, de andere niet.
- De ene arts zegt meer melk mag best, de andere is daar fel op tegen
- De ene arts zegt een extra schep in de fles mag, de andere zegt van niet...

Ik krijg inmiddels de indruk dat iedereen maar wat roept. :shout:
Ananas schreef:
21-03-2018 10:47

Dat herken ik wel maar ik had er wel een rangorde in: wat de kinderarts zei ging boven de huisarts, die er eigenlijk weinig over te zeggen had want we zaten het merendeel van de tijd bij de kinderarts, maar wat de huisarts zei ging weer boven de adviezen van het CB want die konden in ons geval toch alleen maar vasthouden aan hun boekje dat geschreven was voor kinderen die aan hun standaard voldeden en dat deed die van ons duidelijk niet....
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
21-03-2018 11:31
Dat herken ik wel maar ik had er wel een rangorde in: wat de kinderarts zei ging boven de huisarts, die er eigenlijk weinig over te zeggen had want we zaten het merendeel van de tijd bij de kinderarts, maar wat de huisarts zei ging weer boven de adviezen van het CB want die konden in ons geval toch alleen maar vasthouden aan hun boekje dat geschreven was voor kinderen die aan hun standaard voldeden en dat deed die van ons duidelijk niet....
Liever niet quoten ivm herkenbaarheid.

Ik vind al die adviezen behoorlijk verwarrend. Met 5 weken oud heeft kind een week in het ziekenhuis gelegen. Op de vraag hoeveel voeding kind at per dag antwoorde ik toen 7x150. ‘Dat kon echt niet’, riepen alle kinderartsen los van elkaar. ‘Ik zou mij wel vergissen, het was schadelijk voor kind, etc’. Toen kind melk via sonde kreeg, wilde ze 7x90 ml geven. Want dat was wat een kind van zijn leeftijd behoorde te drinken. Ik heb elke keer de verpleging moeten omlullen om toch de 120-140 te geven. (het was net met hoeveel flesjes voorverpakte melk ze de kamer op kwamen.)

Op de dag vooraf aan ontslag moest baby zelfstandig 400 ml kunnen drinken per 24 uur. Ik heb gezegd dat als baby dat dronk en niet meer, ik mij ernstig zorgen maakte.

Bij twee maanden consult op cb had ik een verpleegkundige van de oude stempel die zo onderhand veilig thuis wilde bellen vanwege de hoeveelheid melk. Die was ook echt van de Max 1 liter richtlijn.

De enige twee die het prima vinden is de arts van het cb op het 3 mnd consult en de huisarts. De rest houdt allemaal nog vast aan de liternorm.

Kijkend naar baby wist ik dat gij meer nodig had dan 1000 ml, zodoende dus de 1200 van afgelopen weken. En dat wordt nu dus nog iets meer dan dat, nu ik stop met tijdrekken. Ik ben benieuwd wat baby gaat drinken.
Mijn oudste heeft ook een periode boven de liter gezeten, die groeide zo hard en at veel...ze heeft er niets aan overgehouden hoor. Ik heb daarvan heel erg geleerd om te kijken naar de behoefte van je kind. Bij mn jongste heb ik het dus ook zo gedaan, maar bij hem bleef het net onder de liter. Daarentegen eet hij veel vaste voeding, is nu 15 maanden en eet al maanden als een bootwerker. Maar hij is ook groot en groeit hard.

Al die tegenstrijdige adviezen, zoontje lag met 4 weken in het ziekenhuis. Verpleegster van de oude stempel wilde er perse een x aantal uur tussen flesjes laten zitten en 's nachts moest hij maar minimaal 5 uur wachten want daar moest hij nu maar aan wennen. Dat zei ze letterlijk. Ik zei bekijk het maar, hij krijgt gewoon een flesje als hij honger heeft.
Ons cb heeft altijd gezegd dat die liter achterhaald is en je moet kijken naar je kind. Heel fijn vond ik dat. De kinderarts hier zat wel wat meer op een max hoeveelheid flesvoeding, maaraar uiteindelijk ben ik toch mn eigen gevoel gaan volgen en ik geloof dat je als ouder best goed kan aanvoelen wat je kind nodig heeft
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 21-03-2018 21:40
99.89% gewijzigd
@Koffiekop: er was een verzoek om de post niet te quoten...

Maar overigens zou ik inderdaad maar de dingen doen waarvan jij merkt dat kind er goed op reageert.
Eventueel zou je kunnen proberen enkele voedingen wat dikker maken met johannisbroodpitmeel of maizena ( maizena is officieel ook vanaf 4 maand geloof ik ...)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
21-03-2018 13:09
Eventueel zou je kunnen proberen enkele voedingen wat dikker maken met johannisbroodpitmeel of maizena ( maizena is officieel ook vanaf 4 maand geloof ik ...)

Dat spul is om de voeding in te dikken bij spugen, maar ik dacht dat het 0,0 voedingswaarde heeft dus dat zal wel niet veel helpen dan.
simbalabimba schreef:
21-03-2018 13:09
Dit heb ik nog nooit gehoord en dat zou ik dus ook niet zomaar doen.
Ik heb het zelf gedaan, niet zomaar, maar destijds gelezen en of gehoord en 'toestemming' voor gekregen.

Johannisbroodpitmeel wordt idd gebruikt bij spugen/reflux, heeft geen voedingswaarde, maar kan toch meer verzadiging geven, omdat ;t wat lekkerder ligt in de maag.

Van geen enkel advies ( ook van die van de echte deskundigen niet, zoals TO zelf al schrijft) is er van te voren 100% garantie dat t werkt.

Iedereen schrijft wat zij/hij t beste lijkt, zelf uitgevogeld heeft, ik ook.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

Ananas schreef:
21-03-2018 09:51
Tip: Leer eens begrijpend te lezen voordat je je "inhoudelijke bijdrage" geeft.

Speciaal voor jou:
- Kind drinkt inmiddels al dagelijks 1200 ml, dus ik hou niet vast aan de liternorm
- Ik heb nog een tweede kind hè. Een ondernemende peuter die ook MIJN tijd en aandacht verdient. Die ook op schoot wil kunnen zitten om te knuffelen of boekjes te lezen.
- Voeden in supermarkten etc is vanwege de oudste niet erg handig. De supermarkt is alsof kind op de maan is, er is zoveel te zien en te ontdekken. De oudste kan prima een paar minuten naast mij zitten, maar meer kan en mag ik wat betreft geduld niet verwachten van een peuter. En ja, de oudste heeft het nodig om buiten te zijn en te kunnen rennen en ontdekken.
Speciaal voor jou: dan zet je je peuter in een buggy of winkelwagen. Of je plant je boodschappen direct na je voeding. Of je plant de voeding als je je peuter ergens in een speeltuintje kan laten rennen terwijl jjj je baby voedt. Of of....
Echt het is niet zo moeilijk.

Het klinkt meer als een organisatie-probleempje van jou dan als een voedingsprobleem van je baby.
Ananas schreef:
Dank voor je bericht. De oudste kreeg inderdaad alle aandacht als baby. Bij een tweede kind moeten ze soms allebei even op hun beurt wachten, dat is gewoon een gegeven. De oudste slaapt 's middags nog en heeft inmiddels interesse in het doen van plasjes op de wc. De eetlust van de oudste is net zo groot als de jongste, dus die wenst ook graag op gezette tijden wat te eten. Direct na de voeding de deur uit, is soms gewoon onmogelijk. Heb je de oudste de jas aan, ben je met de jongste bezig, staat de oudste te poepen, etc.

Ik vind het geen probleem dat baby grote honger heeft. Ik ben alleen zoekende naar een manier om zowel baby als peuter tevreden te hebben. Want echt, peuter vind het niet leuk wanneer alle aandacht continue naar de baby gaat en dan begrijp ik ook. Ik lees al boekjes met peuter wanneer ik de baby voeding geef. En het is niet zo dat er een strijd om aandacht gaande is.

Toen baby geboren was had kind al een grote honger. Dat is vrij logisch met zo'n hoog geboortegewicht. Het lijfje en de spierkracht van baby pasten bij de geboorte al bij een kind van 3-6 maanden, maar de darmen waren natuurlijk nog niet gewend aan voeding. De borstvoeding kwam zelfs met hulp van lactatiekundige niet op gang. En aangezien baby al vanaf de geboorte flesvoeding kreeg (medisch, vanwege het hoge gewicht), ben ik uiteindelijk gestopt met de poging tot borstvoeding geven.

Baby had last van kramp en de hoeveelheid melk helpt niet mee. Heb toen écht op verzoek gegeven en kind kreeg nutrilon onmeo. Dat hielp goed tegen de kramp, maar helaas is die voeding licht verteerbaar en had baby elk anderhalf uur honger. Het werd een vicieuze cirkel met honger en kramp vanwege de hoeveelheid melk de klok rond. Op advies van de arts ben ik overgestapt naar de standaardvoeding en later moest ik langzaam de forte introduceren. De stap naar de standaardvoeding hielp om langer tevreden te zijn en uiteindelijk minder kramp te hebben. De forte voeding is speciaal voor hongerige baby's.

Ik gebruik de dr brownfles met speen nr 1. Baby doet er 15-20 minuten over om de fles van 200 ML leeg te drinken, dus dat is goed. Inmiddels zijn de krampen gelukkig een heel stuk minder geworden. (Reactie op tip van Sirithasiel)

@ wilma36. Extra grote flessen overdag ga ik proberen. 210+7.

@ Eze, bedankt voor je tip over het andere topic, ik ga het lezen.

Even algemeen. Op basis van jullie reacties heb ik besloten voorlopig niet te starten met bijvoeding.
:facepalm:

Dat zou je imo wel moeten vinden...
Ananas schreef:
21-03-2018 10:47
Dank je wel. :bigkiss:
Ik probeer inderdaad mee te veren met het ritme van de kinderen. Maar ik heb er twee, met beide een eigen ritme. En echt, ik maak een globale planning, de kinderen doen dat ook, en dan pas ik de mijne weer aan :lol:

Maar even terug op mijn vraag in dit topic. Ik ga baby meer voeding geven. Het kan zijn dat hij met 1200 ml snel trek heeft heeft, en met bijvoorbeeld 1300-1400 ml wel verzadigd is.

Dat laatste klopt. Ook op een forum 😉
Het beste advies is vrijwel altijd: vertrouw op jouw moederinstinct. Wat zegt jouw intuïtie dat je moet doen? Doe dat!

En je hoeft nog maar een maand voor je mag bijvoeden. Die gaat snel voorbij, echt. Hou je daar anders aan vast?
Sterkte!
Labalade schreef:
21-03-2018 15:31
:facepalm:

Dat zou je imo wel moeten vinden...
Vlgs mij lees je niet wat TO bedoelt.

simbalabimba schreef:
21-03-2018 17:14
Vlgs mij lees je niet wat TO bedoelt.
Dan bied ik bij deze mijn excuses aan.
Hoe moet ik die zin lezen dan? Het staat er vrij letterlijk..
Ik zet je onder de negeer labalade. Het enige wat je doet is mijn woorden uit zijn verband trekken of op mij in te hakken. Geen zin in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven