Zomertijd
zondag 25 maart 2018 om 23:56
Hallo allemaal,
Het is weer zover, zomertijd.
Elk jaar heb ik er last van in de lente als die klok weer vooruitgaat. Het loopt nu tegen twaalven, maar het is eigenlijk bijna elf uur natuurlijk en ik ben nog zo wakker als een kuiken en dat betekent dat ik waarschijnlijk pas over een uur of twee kan slapen en dus morgen een gat in de dag slaap, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is.
Ik weet dat voor velen van jullie morgen de wekker weer gaat en kan me voorstellen dat je nog moe bent en moeilijk op gang kunt komen.
Ik heb van de week gelezen dat ze onderzoek gaan doen naar de gevolgen van het eventueel afschaffen van de zomertijd, omdat veel mensen klagen dat hun biologische klok helemaal in de war raakt. Ik hoop maar dat ze de juiste beslissing nemen, want het is voor mij en heel veel mensen elk jaar weer een crime.
Hoe gaat het ermee met jullie? Ook nog klaarwakker? Ook problemen hiermee?
Het is weer zover, zomertijd.
Elk jaar heb ik er last van in de lente als die klok weer vooruitgaat. Het loopt nu tegen twaalven, maar het is eigenlijk bijna elf uur natuurlijk en ik ben nog zo wakker als een kuiken en dat betekent dat ik waarschijnlijk pas over een uur of twee kan slapen en dus morgen een gat in de dag slaap, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is.
Ik weet dat voor velen van jullie morgen de wekker weer gaat en kan me voorstellen dat je nog moe bent en moeilijk op gang kunt komen.
Ik heb van de week gelezen dat ze onderzoek gaan doen naar de gevolgen van het eventueel afschaffen van de zomertijd, omdat veel mensen klagen dat hun biologische klok helemaal in de war raakt. Ik hoop maar dat ze de juiste beslissing nemen, want het is voor mij en heel veel mensen elk jaar weer een crime.
Hoe gaat het ermee met jullie? Ook nog klaarwakker? Ook problemen hiermee?
maandag 26 maart 2018 om 00:00
Vandaag is even wennen en ben nu ook nog wel wakker ja, maar dat was ik normaal gesproken ook nog. Denk dat ik vanaf morgen weer goed zit. Ik vind het niet zo'n ramp. Het is meer dat ik vandaag om 09.00 moest beginnen op werk waardoor ik erg moe was toen ik begon. Normaal gesproken was ik vrij en dan heb ik er nooit zo veel last van.
maandag 26 maart 2018 om 00:08
Ik denk dat ik de wekker ook maar zet, dan wen ik er misschien wat sneller aan en ben ik morgenavond eerder moe.
maandag 26 maart 2018 om 00:10
Ben een avondmens en slaap meestal uit, werk ook vaak 's nachts dus ik vind het op zich niet zo erg, wel fijn dat het 's avonds lang licht blijft.
Wel heb ik uitgerekend morgen een drukke dag die vroeg begint en ook totaal nog geen slaap maar ja...
Wel meer mensen klagen erover en hebben er last van. Ook hun huisdieren zeker als je in een vrij strak ritme leeft.
Mijn hond is helemaal gewend aan rare tijden, alleen 's ochtends vroeg de deur uit snapt hij niet
daar raakt hij van in de war. Wil niet eten, hij is gewend 's middags te eten dus ik pest hem er meer mee om vroeg op te staan dan dat hij last heeft van dat uur vooruit of terug.
Hij is altijd bij me, ook met werk, ik denk dat honden die alleen thuis zitten wel in de war raken, of andere huisdieren.
Verder kan ik alleen bedenken dat het voor koeien die gemolken moeten worden wel echt vervelend is, vraag me af of boeren daar rekening mee houden? Een half uur verschil een dagje; iemand enig idee?
Resumerend: nee, ik vind het niet erg, lekker echt zomer opeens of zo voelt het voor mij al is het nu nog wel erg koud.
In de herfst vind ik het ook echt opeens: bam, nu is het echt afgelopen met de nazomer: wintertijd. Kaarsjes aan enz.
Eerlijk gezegd hoop ik dat het gewoon blijft... die paar dagen dat je even moet resetten vind ik niet opwegen tegen de voordelen!
Vind je het ook niet fijn als je eenmaal gewend bent of duurt het erg lang voor je er aan gewend bent? Ik hoop van niet!!
Wel heb ik uitgerekend morgen een drukke dag die vroeg begint en ook totaal nog geen slaap maar ja...
Wel meer mensen klagen erover en hebben er last van. Ook hun huisdieren zeker als je in een vrij strak ritme leeft.
Mijn hond is helemaal gewend aan rare tijden, alleen 's ochtends vroeg de deur uit snapt hij niet
Hij is altijd bij me, ook met werk, ik denk dat honden die alleen thuis zitten wel in de war raken, of andere huisdieren.
Verder kan ik alleen bedenken dat het voor koeien die gemolken moeten worden wel echt vervelend is, vraag me af of boeren daar rekening mee houden? Een half uur verschil een dagje; iemand enig idee?
Resumerend: nee, ik vind het niet erg, lekker echt zomer opeens of zo voelt het voor mij al is het nu nog wel erg koud.
In de herfst vind ik het ook echt opeens: bam, nu is het echt afgelopen met de nazomer: wintertijd. Kaarsjes aan enz.
Eerlijk gezegd hoop ik dat het gewoon blijft... die paar dagen dat je even moet resetten vind ik niet opwegen tegen de voordelen!
Vind je het ook niet fijn als je eenmaal gewend bent of duurt het erg lang voor je er aan gewend bent? Ik hoop van niet!!
maandag 26 maart 2018 om 00:11
Ik heb er totaal geen last van. Ik zet 's avonds de wekker op zomertijd, bedenk vervolgens dat het dan al een uur later is (lekker mezelf voor de gek houden dus), ik val in slaap en word 's ochtends nieuwe tijd net zo laat wakker als anders oude tijd. Geen issues met de biologische klok die in de war is.
Er zijn overigens ook onderzoeken die aantonen dat juist de zomertijd en wintertijd beter is voor de mens, i.vm. het optimaal kunnen profiteren van het daglicht.
Er zijn overigens ook onderzoeken die aantonen dat juist de zomertijd en wintertijd beter is voor de mens, i.vm. het optimaal kunnen profiteren van het daglicht.
hier ook nog klaar wakker, ben benieuwd hoe dat morgen is.
ga er eens opletten
voor de rest heb ik eigenlijk naar mijn idee nooit zoveel last van
denk ik
ja vannacht was ik nog wakker om 2u en ik zag mijn mobiel na 3u schieten en dacht hmm ga toch maar eens mijn spel afsluiten en naar bed,
en als je dan om half 9 wakker word gemaakt door je kleuter dat je beklimt dan besef je wel dat je iets korter heb geslapen dan je wou,
ga er eens opletten
voor de rest heb ik eigenlijk naar mijn idee nooit zoveel last van
denk ik
ja vannacht was ik nog wakker om 2u en ik zag mijn mobiel na 3u schieten en dacht hmm ga toch maar eens mijn spel afsluiten en naar bed,
en als je dan om half 9 wakker word gemaakt door je kleuter dat je beklimt dan besef je wel dat je iets korter heb geslapen dan je wou,
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Jep hier ook...
Als avondmens zou je hier meer last van hebben dan ochtendmensen, en ik ben een avondmens. Altijd al geweest, dat zal wel zo blijven. Ik houd er nu (indien mogelijk) wel rekening mee de eerste maandag erna. Dat ik niet om haf 9 op mijn werk hoef te zijn (moet nog bijna uur reizen namelijk) dus dat ik beetje kan bijtanken in de ochtend en wat later kan starten.
Normaal ga ik rond middernacht - half 1 richting bed, dusja, voor mijn gevoel is het 11 uur, en dus klaar wakker.
Als avondmens zou je hier meer last van hebben dan ochtendmensen, en ik ben een avondmens. Altijd al geweest, dat zal wel zo blijven. Ik houd er nu (indien mogelijk) wel rekening mee de eerste maandag erna. Dat ik niet om haf 9 op mijn werk hoef te zijn (moet nog bijna uur reizen namelijk) dus dat ik beetje kan bijtanken in de ochtend en wat later kan starten.
Normaal ga ik rond middernacht - half 1 richting bed, dusja, voor mijn gevoel is het 11 uur, en dus klaar wakker.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
maandag 26 maart 2018 om 00:16
De gedachte van "oh het is nu zo laat, maar eigenlijk is het een uur vroeger" is er één die je snel de kop moet indrukken. Het is nu gewoon kwart over 12 en voor een zondag mijn normale 'bedtijd'
Niet denken "Oh het is eigenlijk 11 uur dus tuurlijk kan ik nu niet slapen, dus ik lig nog X uur wakker en morgen kan ik al helemaal niet wakker worden want dan is het eigenlijk 6 uur ipv 7 uur etc" Dat werkt in mijn geval (en bij grotere verschillen dan een uurtje) echt totaal niet voor mijn nachtrust.
Ik ga nu dus naar bed en lekker slapen. Trusten!
Niet denken "Oh het is eigenlijk 11 uur dus tuurlijk kan ik nu niet slapen, dus ik lig nog X uur wakker en morgen kan ik al helemaal niet wakker worden want dan is het eigenlijk 6 uur ipv 7 uur etc" Dat werkt in mijn geval (en bij grotere verschillen dan een uurtje) echt totaal niet voor mijn nachtrust.
Ik ga nu dus naar bed en lekker slapen. Trusten!
pimpom wijzigde dit bericht op 26-03-2018 00:18
16.17% gewijzigd
"I love not Man the less, but Nature more..."
maandag 26 maart 2018 om 00:16
"Vind je het ook niet fijn als je eenmaal gewend bent of duurt het erg lang voor je er aan gewend bent? Ik hoop van niet!!
"
Vanwege werk ging ik vroeger altijd om tien uur slapen en als het dan zomertijd werd, dan werd dat natuurlijk negen uur wintertijd en dat gaat niet, dan spelen de kinderen nog buiten en schijnt de zon nog volop. Daar heb ik heel veel last van ondervonden, langdurig ook en ik kan me voorstellen dat er nu ook veel mensen zijn die met hetzelfde euvel zitten.
Nu kan ik mijn eigen tijd bepalen, maar om steeds een uur later wakker te worden ergert me vreselijk en om me aan te passen is best wel moeilijk.
Het kan bij mij wel een week of twee duren eer ik me heb aangepast.
Vanwege werk ging ik vroeger altijd om tien uur slapen en als het dan zomertijd werd, dan werd dat natuurlijk negen uur wintertijd en dat gaat niet, dan spelen de kinderen nog buiten en schijnt de zon nog volop. Daar heb ik heel veel last van ondervonden, langdurig ook en ik kan me voorstellen dat er nu ook veel mensen zijn die met hetzelfde euvel zitten.
Nu kan ik mijn eigen tijd bepalen, maar om steeds een uur later wakker te worden ergert me vreselijk en om me aan te passen is best wel moeilijk.
Het kan bij mij wel een week of twee duren eer ik me heb aangepast.
maandag 26 maart 2018 om 00:20
maandag 26 maart 2018 om 00:31
Een paar vrienden van me hebben dat ook, ik kan me dat bijna niet voorstellen! Vervelend..
Maar als het net als afgelopen zaterdag helder weer is en het daardoor al wat langer licht is dan wanneer het zwaar bewolkt zou zijn merk ik amper verschil..
Hoewel ik vannacht vlak voor tweëen dacht: nog even lekker douchen, nog even wat drinken en toen schrok ik wel van de tijd maar ach, ben een paar dagen vrij, kreeg vanmiddag visite (die trouwens wel appten: vind je het erg als we 4 uur komen ipv 3 uur, de tijd gaat zo hard die eerste zomerdag
Vond ik niet erg nee, dus hier geen probleem!
maandag 26 maart 2018 om 00:35
Ja dat is zo, ik dacht niet aan baby'tjes, zeker zuigelingen; die zullen ook moeten wennen..
's Avonds gaan slapen terwijl het nog volop licht is of de zon nog schijnt vond ik als kind idd echt vreselijk!! Net of ik voor straf vroeger naar bed moest.
Sterkte Cateautje ik hoop dat je snel gewend bent dit jaar!
maandag 26 maart 2018 om 00:37
Die groep mensen houd daar ook lichamelijke klachten aan over. Het is maar wat je gel*l vindt.
maandag 26 maart 2018 om 00:39
Ja, was raar hè gister? Ik ga altijd om 1 uur slapen en ben om een uur of half tien weer wakker, maar toen was het ineens elf uur, toch een groot deel van de morgen weg. Nou heb ik wel een half uurtje uitgeslapen en dat gebeurt maar zelden, maar toch.Lenn12345 schreef: ↑26-03-2018 00:31Een paar vrienden van me hebben dat ook, ik kan me dat bijna niet voorstellen! Vervelend..
Maar als het net als afgelopen zaterdag helder weer is en het daardoor al wat langer licht is dan wanneer het zwaar bewolkt zou zijn merk ik amper verschil..
Hoewel ik vannacht vlak voor tweëen dacht: nog even lekker douchen, nog even wat drinken en toen schrok ik wel van de tijd maar ach, ben een paar dagen vrij, kreeg vanmiddag visite (die trouwens wel appten: vind je het erg als we 4 uur komen ipv 3 uur, de tijd gaat zo hard die eerste zomerdag)
Vond ik niet erg nee, dus hier geen probleem!
Ik had vandaag een vriendin op bezoek ook op een hele rare tijd. Zij had niet in de gaten dat ze naar huis moest om te gaan koken, haha. Dat werd dus souperen. Nou ja, moet een keertje kunnen.
Toch hoor, het is niet alleen maar de elektrische klok, maar ook je innerlijke waar je op drijft en daardoor ben je ook aan bepaalde gewoonten gewend geraakt in de loop van de winter.
Fijn voor je dat je een paar dagen vrij bent, is beter.
maandag 26 maart 2018 om 01:38
Dan moeten ze de wintertijd maar afschaffen en zomeruur vast intstellen.
Zelf heb ik geen last van een uurtje tijdsverschil, ben ook goed in staat jetlags van 6 uur of meer te inkasseren. Maar aan wintertijd heb ik altijd een hekel gehad omdat het dan extra vroeg donker wordt terwijl daar helemaal geen reden voor is..
Zelf heb ik geen last van een uurtje tijdsverschil, ben ook goed in staat jetlags van 6 uur of meer te inkasseren. Maar aan wintertijd heb ik altijd een hekel gehad omdat het dan extra vroeg donker wordt terwijl daar helemaal geen reden voor is..
maandag 26 maart 2018 om 01:47
Bij wintertijd profiteer je juist niet optimaal van het daglicht want een uur waarop de meeste mensen wakker én vrij zijn aan t eind van de middag gaat verloren.
De onregelmaat van zonsopkomst en ondergang vind ik juist hinderlijk. Ik gedij wel goed bij de regelmaat rond de evenaar.