Zomertijd
zondag 25 maart 2018 om 23:56
Hallo allemaal,
Het is weer zover, zomertijd.
Elk jaar heb ik er last van in de lente als die klok weer vooruitgaat. Het loopt nu tegen twaalven, maar het is eigenlijk bijna elf uur natuurlijk en ik ben nog zo wakker als een kuiken en dat betekent dat ik waarschijnlijk pas over een uur of twee kan slapen en dus morgen een gat in de dag slaap, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is.
Ik weet dat voor velen van jullie morgen de wekker weer gaat en kan me voorstellen dat je nog moe bent en moeilijk op gang kunt komen.
Ik heb van de week gelezen dat ze onderzoek gaan doen naar de gevolgen van het eventueel afschaffen van de zomertijd, omdat veel mensen klagen dat hun biologische klok helemaal in de war raakt. Ik hoop maar dat ze de juiste beslissing nemen, want het is voor mij en heel veel mensen elk jaar weer een crime.
Hoe gaat het ermee met jullie? Ook nog klaarwakker? Ook problemen hiermee?
Het is weer zover, zomertijd.
Elk jaar heb ik er last van in de lente als die klok weer vooruitgaat. Het loopt nu tegen twaalven, maar het is eigenlijk bijna elf uur natuurlijk en ik ben nog zo wakker als een kuiken en dat betekent dat ik waarschijnlijk pas over een uur of twee kan slapen en dus morgen een gat in de dag slaap, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is.
Ik weet dat voor velen van jullie morgen de wekker weer gaat en kan me voorstellen dat je nog moe bent en moeilijk op gang kunt komen.
Ik heb van de week gelezen dat ze onderzoek gaan doen naar de gevolgen van het eventueel afschaffen van de zomertijd, omdat veel mensen klagen dat hun biologische klok helemaal in de war raakt. Ik hoop maar dat ze de juiste beslissing nemen, want het is voor mij en heel veel mensen elk jaar weer een crime.
Hoe gaat het ermee met jullie? Ook nog klaarwakker? Ook problemen hiermee?
maandag 26 maart 2018 om 08:12
Ze gaan nu eerst onderzoeken wat de kosten en baten zijn (zowel economisch als voor de gezondheid) om 'm af te schaffen. Er is dus nog hoop.
maandag 26 maart 2018 om 08:16
*alleen reactie op OP*
Ik volg gewoon zo lang mogelijk mijn biologische klok. Door de verandering van het licht komt het vanzelf goed, meestal binnen een week.
Maar ik heb dan ook de ongelofelijke mazzel dat ik pas om tien uur op mijn werk hoef te zijn. Voor mijn man is het lastiger, die moet eruit om zes uur.
Ik volg gewoon zo lang mogelijk mijn biologische klok. Door de verandering van het licht komt het vanzelf goed, meestal binnen een week.
Maar ik heb dan ook de ongelofelijke mazzel dat ik pas om tien uur op mijn werk hoef te zijn. Voor mijn man is het lastiger, die moet eruit om zes uur.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 26 maart 2018 om 08:20
Tja, zo'n onderzoek duurt vast en paar jaar. Een hoe groot wordt het onderzoek opgezet? Men kan vast baten vinden die het voortbestaan rechtvaardiger een tegelijkertijd baten vinden die het afschaffen rechtvaardiger. Zo ook met de kosten.
Wordt er alleen maar economische redenen gekeken of ook gezondheidstechnische? Verkeersongevallen etc.?
Wie gaat bepalen wat er onderzocht gaat worden? De voorstanders, de tegenstanders of beiden?
maandag 26 maart 2018 om 08:22
maandag 26 maart 2018 om 08:26
Als het geen gelul is dan ga je zeker echt iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed, sta je op, nooit eens later of vroeger?-Esmeralda- schreef: ↑26-03-2018 07:34Ik heb altijd last van de zomertijd. Het klopt gewoon niet bij mijn biologische klok. Dus ik ben vanmorgen maar eens expres vroeg opgestaan (6.30). Ik hoop maar dat dat werkt om in het goede ritme te komen. Soms lukt het de hele zomer niet en leef ik pas echt weer op als het weer wintertijd is.
(En nee, dat is geen gelul, zoals iemand eerder zo vriendelijk zei).
Hoe doe je dat dan met een feestje oid?
maandag 26 maart 2018 om 08:27
Misschien moet je even lezen wat er geschreven is, in plaats van iets gelijk als onzin en gezeik af te doen. Of ik nu om 22.00 uur of om 2.00 uur naar bed ga, ik ben altijd om kwart voor zes wakker. Elke dag. Ook in het weekend, ook op nieuwjaarsdag, ook als ik ben wezen stappen. Mijn biologische klok is gewoon zo sterk dat 'ie als wekker fungeert, of het nodig is of niet. En volgens mijn biologische klok is het nu een uur vroeger dan de klok op mijn telefoon aangeeft.
maandag 26 maart 2018 om 08:32
Op werkdagen plan ik geen feestje. Ik heb idd een strak ritme, en als ik daarvan afwijk is dat op een avond waarna ik een uur langer uit kan slapen. En/of vrije dag waardoor ik het rustiger aan kan doen.
Vind je reactie wat raar, vanwaar de opwinding?
maandag 26 maart 2018 om 08:32
Natuurlijk blijf ik wel eens langer op dan mijn gemiddelde bedtijd, maar dan hoef ik mijn biologische klok niet te verzetten. De dag erna doe ik alles weer op de bekende tijd en ga ik weer op de goede tijd slapen.
Met het verzetten van de tijd, schuiven mijn maaltijden, stoelgang en slaaptijd en uurtje. Gisteren ging ik gewoon om half elf naar bed maar vind het moeilijk om in te slapen. Op de wekker had ik ook nog niet gerekend om 7:00 uur.
maandag 26 maart 2018 om 08:37
Dit is net zo iets als welke onduidelijke aandoening dan ook. Als ik er geen last van heb dan ben jij de aansteller.
Denk aan extreme zwangerschapsmiselijkheid, bekkeninstabiliteit, hooikoorts, zonneallergie etc.
maandag 26 maart 2018 om 08:41
Nou, als de zomertijd onze normale tijd zou worden dan wordt het rond kerst pas om een uur of 10 's ochtends licht. Dat vind ik wel erg laat...redbulletje schreef: ↑26-03-2018 01:47Bij wintertijd profiteer je juist niet optimaal van het daglicht want een uur waarop de meeste mensen wakker én vrij zijn aan t eind van de middag gaat verloren.
De onregelmaat van zonsopkomst en ondergang vind ik juist hinderlijk. Ik gedij wel goed bij de regelmaat rond de evenaar.
Maar ben het wel met je eens dat de zomertijd, juist ook in de zomer veel fijner is. Ik zou het echt heel jammer vinden als dat afgeschaft zou worden.
In dat geval mis je 's avonds een uur licht, krijg je 's ochtends wel terug. Maar wat heb je daar nou aan. Volgens mij komt ie in de zomer al ruim voor 6 uur op, zou je dus al voor 5 uur wakker worden van de eerste zonnestralen en kwetterende vogeltjes.
maandag 26 maart 2018 om 09:29
Van mij mag de zomertijd ook afgeschaft worden. Ik heb er wel 2 weken last van. Het is nu half 10 maar ik voel gewoon dat het half 9 is. Als in oktober de klok weer terug wordt gezet heb ik helemaal nergens last van. Dat voelt dan als een soort van opluchting. Ik heb er ook een grote hekel aan als het 's avonds zo lang licht is. Ik ben een avondmens en ik heb dan het gevoel een te korte avond te hebben gehad. Op vakantie in Spanje of Turkije vind ik het heerlijk dat het om 8 uur donker is. Dan lekker genieten op een terras van de heerlijke temperatuur en gezellig kaarsjes aan.
maandag 26 maart 2018 om 09:32
Een uur verschil is voor mij wel behoorlijk ingrijpend.
Normaal; ga ik echt heel stipt om dezelfde tijd slapen en sta ook heel stipt om dezelfde tijd op. Ook in het weekend. Anders functioneer ik niet.
En dit had ik in mijn jeugd eigenlijk ook al.
Dus een avondje stappen moest ik helaas toen ook al bekopen met een week moeheid (en tegenvallende prestaties op school) . Dus die discipline heb ik al vroeg moeten aanleren.
Ik ga hier helaas nog zeker een week last van hebben. Nu voel ik me echt nog heel erg moe.
En ja hoor net een drukke week voor de boeg. Ik ben ook pas ziek geweest en moet nogal wat inhalen (ben zzp-er).
Een uur langer blijven liggen is geen optie want ik wil mijn kinderen naar school helpen. Hoewel ze al groot zijn, vind ik toch dat ik het niet kan maken om te blijven liggen, ik moet toch het goede voorbeeld geven, en zij hebben er dus ook heel erg last van.
Dochter heeft ook nog een belangrijke toets vandaag waarvan ze zeker weet dat ze die gaat verknallen vanwege de zomertijd.
Normaal geen punt, maar vandaag... Pfff
Mensen die dit afdoen als gezeik hebben er zelf geen last van en kunnen zich volgens mij niet inleven in anderen. Helaas zijn dat er nogal wat. Die denken dat iedereen hetzelfde functioneert zoals ze zelf doen en iedereen die last heeft van zaken wat ze zelf niet hebben is steevast gezeik.
Geen fijne mensen.
Wees blij als je er geen last van hebt maar hou je oordeel maar voor je.
Het is geen gezeik, we voelen ons echt een paar dagen waardeloos.
Normaal; ga ik echt heel stipt om dezelfde tijd slapen en sta ook heel stipt om dezelfde tijd op. Ook in het weekend. Anders functioneer ik niet.
Dus een avondje stappen moest ik helaas toen ook al bekopen met een week moeheid (en tegenvallende prestaties op school) . Dus die discipline heb ik al vroeg moeten aanleren.
Ik ga hier helaas nog zeker een week last van hebben. Nu voel ik me echt nog heel erg moe.
En ja hoor net een drukke week voor de boeg. Ik ben ook pas ziek geweest en moet nogal wat inhalen (ben zzp-er).
Een uur langer blijven liggen is geen optie want ik wil mijn kinderen naar school helpen. Hoewel ze al groot zijn, vind ik toch dat ik het niet kan maken om te blijven liggen, ik moet toch het goede voorbeeld geven, en zij hebben er dus ook heel erg last van.
Dochter heeft ook nog een belangrijke toets vandaag waarvan ze zeker weet dat ze die gaat verknallen vanwege de zomertijd.
Mensen die dit afdoen als gezeik hebben er zelf geen last van en kunnen zich volgens mij niet inleven in anderen. Helaas zijn dat er nogal wat. Die denken dat iedereen hetzelfde functioneert zoals ze zelf doen en iedereen die last heeft van zaken wat ze zelf niet hebben is steevast gezeik.
Geen fijne mensen.
maandag 26 maart 2018 om 09:35
Maar worden jullie allemaal dan echt serieus altijd wakker van fluitende vogeltjes? In het weekend slaap je soms toch ook uit en dan dwars door de vogeltjes heen?
Die vogeltjes mogen fluiten wat ze willen, maar ik word om vier uur ‘s nachts echt niet wakker. Al gaan ze met zn allen op Mn kussen zitten twitteren.
anoniem_364573 wijzigde dit bericht op 26-03-2018 09:36
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
1.12% gewijzigd
maandag 26 maart 2018 om 09:38
Zou je het dan af willen schaffen? Of weegt je een week waardeloos voelen op tegen langer licht in de zomer?Gelukspopje schreef: ↑26-03-2018 09:32Een uur verschil is voor mij wel behoorlijk ingrijpend.
Geen fijne mensen.
maandag 26 maart 2018 om 09:39
Ik vind het echt behoorlijk heftig dat mensen zoooveel last hebben van dat ene uurtje.
Ga je normaal gesproken dan precies op de minuut af op hetzelfde tijdstip slapen?
En hoe doe je dat dan als je, de horror, in een land bent waar 4/5/6 uur tijdsverschil is?
Ik vind het altijd vrij aanstellerig overkomen. Ik wissel zelf om de haverklap van tijdzone dus dat ene uurtje... ik kan er niet van wakker liggen
Fijn toch dat het langer licht is savonds!
Ga je normaal gesproken dan precies op de minuut af op hetzelfde tijdstip slapen?
En hoe doe je dat dan als je, de horror, in een land bent waar 4/5/6 uur tijdsverschil is?
Ik vind het altijd vrij aanstellerig overkomen. Ik wissel zelf om de haverklap van tijdzone dus dat ene uurtje... ik kan er niet van wakker liggen
Fijn toch dat het langer licht is savonds!
maandag 26 maart 2018 om 09:40
Ik zou het dolgraag af willen schaffen.watdachtjehiervan schreef: ↑26-03-2018 09:38Zou je het dan af willen schaffen? Of weegt je een week waardeloos voelen op tegen langer licht in de zomer?
Maar ik geloof niet dat het gaat gebeuren.