Geld & Recht alle pijlers

Kosten fietsenmaker?

28-03-2018 14:05 43 berichten
Wat zijn jullie over het algemeen kwijt aan de fietsenmaker? Heb mijn fiets weg gebracht omdat er een nieuwe buitenband op moest en ik heb gevraagd of ze de rest ook eens konden nakijken omdat hij rammelt. Fietsenmaker zei dat het zo'n 100 euro gaat kosten.
Geen idee wat zo'n beetje gangbaar is maar ik vind het echt een hoop geld.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ik ook wel veel vinden, 100 euro, tenzij de fietsenmaker al weet dat het repareren van het gerammel een dure grap gaat worden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Nieuwe binnen en buitenband kost bij mijn fietsenmaker €20,-
Hij kijkt de fiets dan ook altijd even na. Maar na een grote beurt en wat reparaties ben ik nog nooit meer dan €50,- kwijt geweest.
Dat ligt eraan wat er gedaan moet worden, wat het bij mijn fietsenmaker kost. Een beetje vreemd dat hij van te voren er al een prijs aan verbindt. Of weet hij al wat er mis is?

Of het te veel geld is of niet ligt aan de staat van de fiets. Voor mijn degelijke Batavus van een jaar oud zou ik het wel over hebben, voor mijn stationsfiets niet want voor dat geld heb je zo een nieuwe.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ligt een beetje aan wat er rammelt en is dat iets wat vervangen moet worden of alleen een boutje strakker gedraaid moet worden.
Dat is lastig vergelijken, laatste keer was ik nog geen tientje kwijt. Er rammelde wat een dat was met een schroefje en wat afstelwerk in een paar minuten klaar.

Fiets van zoon kostte pas 200 euro, nieuwe achterwiel en nog veel meer. Schade na aanrijding.
Dat lijkt me veel te duur, zou naar een ander gaan.
Een nieuwe spaak en slag in het wiel kan wel duur zijn. Maar zoiets zie je wel.
Je ziet toch überhaupt wel wat er rammelt en of dat makkelijk te maken is?

Overigens ga ik nooit naar de fietsenmaker, alleen voor slagen in het wiel (andere dingen die ik niet zelf kan fixen heb ik nog nooit gehad). Een band en binnenband verwisselen doe ik zelf.
Ik heb laatst een fiets die jaren stil heeft gestaan op laten knappen omdat mijn goede fiets gejat was en dat kostte 130 euro. Maar dat was inclusief nieuw achterwiel (ivm slag), nieuwe banden voor en achter, lampen en nog het een en ander . Ik had het van tevoren niet gevraagd (stom) en vond het ook wel veel geld, maar het was wel een hele goede fiets voor ik hem na het stappen in elkaar getrapt terug vond. Een tweedehandse van dezelfde kwaliteit is minimaal net zo duur.
Laatste keer fietsenmaker was met mijn bakfiets. Er waren 6 spaken gebroken in het achterwiel (die moesten vervangen worden) en daardoor zat er een slag in het achterwiel die eruit gehaald moest worden. Kosten waren €22,40 (net even opgezocht in internetbankieren).
Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat mijn fietsenmaker 85 is, al 65 dezelfde fietsenzaak heeft en gewoon weigert met pensioen te gaan omdat hij het werken veel te leuk vindt. Dus zijn prijzen zullen wel behoorlijk gedateerd zijn :)
De fietsenmaker staat goed bekend en had gezien dat de kettingkast los zit. Normaal ga ik trouwens ook niet naar de fietsenmaker en doet mijn vader het voor me maar de laatste keer dat hij dat deed zat er ineens een grote kras op m'n fiets. Dus ik dacht ik breng um nu even weg.
Ik kan bij mijn fietsenmaker kiezen uit verschillende binnen- en buitenbanden, voor ieder budget een andere band met zijn eigen kwaliteiten.
Wat een ander kwijt is voor een nieuwe buitenband vergelijken met wat jij kwijt bent, is dus appels met peren vergelijken.
Bohemia schreef:
28-03-2018 14:08
Nieuwe binnen en buitenband kost bij mijn fietsenmaker €20,-
Hij kijkt de fiets dan ook altijd even na. Maar na een grote beurt en wat reparaties ben ik nog nooit meer dan €50,- kwijt geweest.
Dat is echt heel goedkoop, een beetje goede buitenband kost dat al. Dan heb je nog de binnenband en het werkloon... Waar is deze fietsenmaker?
Omdat ik nogal lui ben breng ik onze fietsen ook naar de fietsenmaker.

Hier waren de banden van de fiets man mijn dochter (middelbare school dus fiets wordt erg intensief gebruikt) laatst helemaal op. En het zadel was stuk. Ook deed de versnelling gek.
Kosten (met twee goede buitenbanden een nieuw zadel en een versnellingskabel was 130 euro.
Ik vind dat niet te gek duur.

Zelf zou ik hier een zeker een uur of twee mee zoet zijn geweest.

Aanvulling; ik heb wel de duurdere banden gekozen omdat deze echt minder snel lek zijn. Dus dat scheelt nogal. Dus die waren al bij elkaar zo'n 35 euro.
anoniem_272839 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 14:42
Reden: aanvulling
14.84% gewijzigd
Ik heb ook duurdere buitenbanden en die zijn bijna nooit lek.

Verder heb ik een dure fietsenmaker hier in de buurt die ook nog eens altijd chagrijnig rondloopt, dus die vermijd ik
Tja. Ik ben laatst bij de fietsenmaker geweest voor een probleem met de ketting/versnellingen. Zou ik het goed laten aanpakken kwam €250,= eerst. Alle tandwielen en ketting zouden vervangen worden. Maar als ik ipv het tweede blad het derde blad zou blijven gebruiken en de ketting even liet smeren kon ik er nog wel een tijdje mee door zei hij. Dus dat is wel eerlijk. Uiteindelijk alleen de remmen laten fixen, wat uiteindelijk ook nog €55,= kostte. Maargoed, dure fiets, duur onderhoud.
Het ligt er dus echt wel aan wát er gedaan wordt.
Google eens op een fietsenmaker aan huis, die bij mij in de buurt rekent echt veeel minder! (en komt nog langs ook)
lilalinda schreef:
28-03-2018 14:45
Google eens op een fietsenmaker aan huis, die bij mij in de buurt rekent echt veeel minder! (en komt nog langs ook)
Ja, dit.

Toen ik nog in Utrecht woonde heb ik mijn fiets eens laten maken bij het Leger des Heils. Nieuwe band kostte volgens mij 6 euro.
Ik weet niet of zij echt een hele fiets repareren, maar ze hadden daar wel een soort werkplaatsje.
closednote schreef:
28-03-2018 14:05
Wat zijn jullie over het algemeen kwijt aan de fietsenmaker? Heb mijn fiets weg gebracht omdat er een nieuwe buitenband op moest en ik heb gevraagd of ze de rest ook eens konden nakijken omdat hij rammelt. Fietsenmaker zei dat het zo'n 100 euro gaat kosten.
Geen idee wat zo'n beetje gangbaar is maar ik vind het echt een hoop geld.

Ja is erg veel geld. Buitenband vervangen kost zo 10 - 15 euro arbeidsloon + kosten van de buitenband (ca. 15 - 25 euro en afhankelijk van welke kwaliteit en wel/ geen bekend merk).

Verder afhankelijk van wat er zou moeten gebeuren. Zou daar wel even naar informeren. Of naar andere fietsenmaker gaan.
Een fors slag en ontzet frame van mijn fiets kostte wel meer dan 100 euro ooit. Kun je niet vragen wat de fietsenmaker wil doen en wat daar de kosten per onderdeel van zijn? Dan kun je vervolgens beslissen wat jij essentieel vindt.
Mijn fietsenmaker aan huis rekent voor binnen/buitenband vervangen 17,50
Als ik alleen mijn band had laten doen was ik 45 euro kwijt trouwens. (30 euro voor de anti lek band en 15 voor montage enzo) Had een goedkopere band kunnen pakken maar hij raadde deze aan omdat ik mijn fiets intensief gebruik en met al dat glas wat hier soms ligt (fiets langs een paar supermarken en cafe's en wat daar af en toe wel niet lijkt te sneuvelen wat ze lekker aso op het fietspad vegen. Anti lek is voor mij echt een must alhoewel dat ook niet altijd helpt.
Voor een beurt ben ik meestal 60 euro kwijt.
2 weken terug nieuw achterwiel erop laten zetten/maken op mijn (oma) fiets, bij de fietsenmaker. Ik was €85 kwijt.
closednote schreef:
28-03-2018 14:50
Als ik alleen mijn band had laten doen was ik 45 euro kwijt trouwens. (30 euro voor de anti lek band en 15 voor montage enzo) Had een goedkopere band kunnen pakken maar hij raadde deze aan omdat ik mijn fiets intensief gebruik en met al dat glas wat hier soms ligt (fiets langs een paar supermarken en cafe's en wat daar af en toe wel niet lijkt te sneuvelen wat ze lekker aso op het fietspad vegen. Anti lek is voor mij echt een must alhoewel dat ook niet altijd helpt.
Alle fietsbanden zijn tegenwoordig anti lek. Wel verschillende kwaliteiten in 'anti lek'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven