Koffie!! Met suiker of een zoetje?
maandag 2 maart 2009 om 08:21
Goedemorgen allemaal,
Ik ben een enorme koffieleut, drink per dag zo'n 12 a 15 koppen koffie.
Nou ben ik bewuster gaan eten, dus regelmatiger en gezonder.
Ben 14 kilo afgevallen en wil graag nog meer afvallen.
Ik eet gewoon zeg maar, dus niet echt light producten maar de lekkere producten, gewone 48 + kaas, roomboter , gewone jam of pindakaas etc. etc.
Maar nu mijn koffie....... die drink ik dus met een heel klein beetje melk en een zoetje ( het zoetje dus omdat ik zoveel koffie drink ).
Zonder zoetje/suiker is geen optie omdat ik dat al meerdere malen geprobeerd heb.
En minder koffie ook niet!!
Nu mijn vraag..... wat doe ik in mijn koffie? Suiker of een zoetje?
( Hoor n.l. zoveel tegenstrijdigheden over zoetstof )
Ik ben een enorme koffieleut, drink per dag zo'n 12 a 15 koppen koffie.
Nou ben ik bewuster gaan eten, dus regelmatiger en gezonder.
Ben 14 kilo afgevallen en wil graag nog meer afvallen.
Ik eet gewoon zeg maar, dus niet echt light producten maar de lekkere producten, gewone 48 + kaas, roomboter , gewone jam of pindakaas etc. etc.
Maar nu mijn koffie....... die drink ik dus met een heel klein beetje melk en een zoetje ( het zoetje dus omdat ik zoveel koffie drink ).
Zonder zoetje/suiker is geen optie omdat ik dat al meerdere malen geprobeerd heb.
En minder koffie ook niet!!
Nu mijn vraag..... wat doe ik in mijn koffie? Suiker of een zoetje?
( Hoor n.l. zoveel tegenstrijdigheden over zoetstof )
maandag 2 maart 2009 om 09:23

maandag 2 maart 2009 om 09:25
quote:EvyBlissy schreef op 02 maart 2009 @ 09:20:
Dat reform-geblaat over afvallen met ahornsiroop, dat lijkt mij allemaal enorme onzin.Onzin of niet, maplesyrup is wel ontzettend lekker! Ik eet 't in de zomer graag over m'n aardbeien. Vind dat lekkerder dan suiker. Alhoewel donkere basterd er ook wel mag zijn qua smaak.
Dat reform-geblaat over afvallen met ahornsiroop, dat lijkt mij allemaal enorme onzin.Onzin of niet, maplesyrup is wel ontzettend lekker! Ik eet 't in de zomer graag over m'n aardbeien. Vind dat lekkerder dan suiker. Alhoewel donkere basterd er ook wel mag zijn qua smaak.
maandag 2 maart 2009 om 09:26
quote:Xander68 schreef op 02 maart 2009 @ 09:01:
[...]
Niet waar. Rietsuiker is niet beter of slechter dan bietensuiker.
Rietsuiker, gewonnen uit suikerriet, verschilt in wezen niet van bietsuiker. Chemisch gezien zijn biet- en rietsuiker gewoon hetzelfde. Rietsuiker is net als bietsuiker een disacharide die is opgebouwd uit glucose en fructose. Ze hebben allebei een samenstelling van 100% sucrose (saccharose). Beide soorten suiker leveren 4 kilocalorieën per gram. Alleen de kleur is doorgaans donkerder. Bij de productie van rietsuiker laat men het centrifugeren achterwege waardoor de gele of lichtbruine kleur behouden blijft. Zou die stap in het productieproces wel worden toegepast, dan blijft er suiker over van exact dezelfde samenstelling als bietsuiker. Ook kan een kleine hoeveelheid suikerstroop (melasse) worden toegevoegd om een bruine kleur te verkrijgen. Voor de gezondheid maakt het dus niet uit welke soort suiker wordt gebruikt. Rietsuiker is ook even slecht voor de tanden als bietsuiker.
Xan sprak.... Potverdorrie, ben ik dus op het verkeerde been gezet al die jaren bedankt voor de heldere uitleg !
[...]
Niet waar. Rietsuiker is niet beter of slechter dan bietensuiker.
Rietsuiker, gewonnen uit suikerriet, verschilt in wezen niet van bietsuiker. Chemisch gezien zijn biet- en rietsuiker gewoon hetzelfde. Rietsuiker is net als bietsuiker een disacharide die is opgebouwd uit glucose en fructose. Ze hebben allebei een samenstelling van 100% sucrose (saccharose). Beide soorten suiker leveren 4 kilocalorieën per gram. Alleen de kleur is doorgaans donkerder. Bij de productie van rietsuiker laat men het centrifugeren achterwege waardoor de gele of lichtbruine kleur behouden blijft. Zou die stap in het productieproces wel worden toegepast, dan blijft er suiker over van exact dezelfde samenstelling als bietsuiker. Ook kan een kleine hoeveelheid suikerstroop (melasse) worden toegevoegd om een bruine kleur te verkrijgen. Voor de gezondheid maakt het dus niet uit welke soort suiker wordt gebruikt. Rietsuiker is ook even slecht voor de tanden als bietsuiker.
Xan sprak.... Potverdorrie, ben ik dus op het verkeerde been gezet al die jaren bedankt voor de heldere uitleg !
maandag 2 maart 2009 om 09:27
quote:EvyBlissy schreef op 02 maart 2009 @ 09:20:
Wat goed dat je zo veel bent afgevallen!
Aspartaam in die zoetjes is kankerverwekkend, maar alleen als je het in hele grote doseringen binnenkrijgt (lees: 70 blikjes cola-light per dag). Hier is bij jou dus nog geen sprak van.
Ik zou dus kiezen voor zoetjes ipv suiker denk ik
Dat reform-geblaat over afvallen met ahornsiroop, dat lijkt mij allemaal enorme onzin.
Verder ben je verslaafd lieve elleinspe, maar dat wist je zelf vast al
Dank je EvyBlissy, en ja ik weet dat ik verslaafd ben aan koffie.
Light drinken doe ik eigenlijk nooit.
2 glazen in het weekend max, dus dat valt mee.
Wat goed dat je zo veel bent afgevallen!
Aspartaam in die zoetjes is kankerverwekkend, maar alleen als je het in hele grote doseringen binnenkrijgt (lees: 70 blikjes cola-light per dag). Hier is bij jou dus nog geen sprak van.
Ik zou dus kiezen voor zoetjes ipv suiker denk ik
Dat reform-geblaat over afvallen met ahornsiroop, dat lijkt mij allemaal enorme onzin.
Verder ben je verslaafd lieve elleinspe, maar dat wist je zelf vast al
Dank je EvyBlissy, en ja ik weet dat ik verslaafd ben aan koffie.
Light drinken doe ik eigenlijk nooit.
2 glazen in het weekend max, dus dat valt mee.
maandag 2 maart 2009 om 09:32
maandag 2 maart 2009 om 09:47
Ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon een kwestie is van wennen. Ik heb ook periodes gehad dat ik veel koffie dronk en dacht dat ik niet zonder kon, maar ik drink tegenwoordig max 2 koppen per dag. Net als dat je minder kunt eten kun je ook stoppen met zoveel koffie drinken. Ik zou niemand aanraden om 15 zoetjes op een dag te nemen, 15 klontjes suiker lijkt me ook geen strak plan. Dus gewoon een normale hoeveelheid koffie drinken, niet meer dan een kop of 6 per dag, lijkt me de gezondste oplossing. Overigens heb ik ook weleens gelezen dat je van cafeine juist weer honger krijgt. Dus lijntechnisch lijkt thee me een stuk verstandiger.
maandag 2 maart 2009 om 09:50
Ik ben dus net zo een koffiejunk, ik hprobeer mezelf aan te leren om alleen in de ochtend koffie te drinken, cappuccino dus. Zo drink ik nu ipv een 20 koppen 'nog maar' 10 koppen. En op een zaterdag of zondag 3 mokken. Gaat redelijk. Als ik hier aan kan wennen, wil ik terug naar 4 ofzo... En in de weekenden geen hoofpijn.
maandag 2 maart 2009 om 09:54
Overigens dronk mijn man ook véél koffie. En hij had dan ook standaard hoofdpijn in het weekend. Nu drinkt hij ook max een kop of 3 per dag en gaat het prima. Nooit meer hoofdpijn eigenlijk.
Gewoon een kwestie van wennen, net als koffie zonder suiker of zoetjes drinken, ook een kwestie van wennen. Na een paar weken weet je niet anders meer en lúst je niet eens koffie mét suiker of zoetjes.
Zo ben ik van suiker in de thee en suiker in de koffie afgekomen, gewoon níet meer gebruiken.
Kun je niet overwegen om caffeinevrije koffie te drinken? Drink je toch koffie, maar zonder alle zooi.
Gewoon een kwestie van wennen, net als koffie zonder suiker of zoetjes drinken, ook een kwestie van wennen. Na een paar weken weet je niet anders meer en lúst je niet eens koffie mét suiker of zoetjes.
Zo ben ik van suiker in de thee en suiker in de koffie afgekomen, gewoon níet meer gebruiken.
Kun je niet overwegen om caffeinevrije koffie te drinken? Drink je toch koffie, maar zonder alle zooi.
maandag 2 maart 2009 om 09:58

maandag 2 maart 2009 om 10:00
Ik drink s'morgens 2 grote mokken koffie verkeerd met anderhalf zoetje per kop. Moet je eens proberen om zo'n klein zoetje doormidden te breken. , is bijna niet te doen. Maar er moet precies anderhalf zoetje in anders vind ik het niet lekker.
Mijn moeder is een paar weken geleden, toen ik bij haar logeerde, bezig geweest om te proberen zo'n zoetje te halveren. Ze vroeg aan mijn man hoe hij dat dan deed als hij voor mij koffie inschonk. Zijn antwoord was 'ik gooi er gewoon 2 zoetjes in, dat proeft ze toch niet'.
Mijn moeder is een paar weken geleden, toen ik bij haar logeerde, bezig geweest om te proberen zo'n zoetje te halveren. Ze vroeg aan mijn man hoe hij dat dan deed als hij voor mij koffie inschonk. Zijn antwoord was 'ik gooi er gewoon 2 zoetjes in, dat proeft ze toch niet'.
maandag 2 maart 2009 om 10:00
Elle, als je gewend bent aan zoetjes zou je dan niet kunnen wennen aan koffie zonder suiker of zoetjes?
Ik drink aardig wat koffie, eerst met suiker én melk.
Toen moest ik ook afvallen en ging zoetjes proberen maar wat is dat goor zeg!
Toen heb ik het maar zonder geprobeerd en was snel afgekickt van de suiker.
Later de melk verbannen en nu drink alleen nog maar zwart.
Ik drink aardig wat koffie, eerst met suiker én melk.
Toen moest ik ook afvallen en ging zoetjes proberen maar wat is dat goor zeg!
Toen heb ik het maar zonder geprobeerd en was snel afgekickt van de suiker.
Later de melk verbannen en nu drink alleen nog maar zwart.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
maandag 2 maart 2009 om 10:02
quote:lapin schreef op 02 maart 2009 @ 10:00:
Ik drink s'morgens 2 grote mokken koffie verkeerd met anderhalf zoetje per kop. Moet je eens proberen om zo'n klein zoetje doormidden te breken. , is bijna niet te doen. Maar er moet precies anderhalf zoetje in anders vind ik het niet lekker.
Mijn moeder is een paar weken geleden toen ik bij haar logeerde bezig geweest om te proberen zo'n zoetje te halveren. Ze vroeg aan mijn man hoe hij dat dan deed als hij voor mij koffie inschonk. Zijn antwoord was 'ik gooi er gewoon 2 zoetjes in, dat proeft ze toch niet'.
Mijn moeder is een paar weken geleden toen ik bij haar logeerde bezig geweest om te proberen zo'n zoetje te halveren. Ze vroeg aan mijn man hoe hij dat dan deed als hij voor mij koffie inschonk. Zijn antwoord was 'ik gooi er gewoon 2 zoetjes in, dat proeft ze toch niet'.
Erik is de Mol en HPL de Lul.