Is het leven maakbaar?

10-04-2018 11:06 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren interessant gesprek gevoerd met iemand die objectief gezien door veel mensen als succesvol zou worden beschouwd. Hoe het precies ter sprake kwam weet ik niet meer, maar op den duur zei ik tegen hem dat hij wel geluk heeft gehad, gezien alles deze man had bereikt.

Toen begon het: hij beweerde dat hij geen geluk heeft gehad, maar zijn eigen geluk heeft gecreëerd door hard werken, geduld en discipline. Zeggen dat hij succesvol was doordat hij geluk heeft gehad zou hem tekort doen. Hij zei dat succesvol zijn gemakkelijk is, doordat de meeste mensen vooral mentaal zwak zijn en alleen maar klagen en excuses verzinnen. Wel succesvol willen zijn, maar niet bereid zijn de prijs daarvan te betalen.

Ik vond het interessante uitspraken. Het zette mij wel aan het denken in ieder geval. Als ik naar mezelf kijk, dan zou ik ongetwijfeld ook meer uit kunnen halen dan ik nu doe. Maar wil ik dat wel? Ben ik bereid de offers te brengen die daarvoor nodig zijn?

Wat vinden jullie hiervan? Is het leven maakbaar? En zo ja, in hoeverre? Ik denk alweer gauw aan belemmerende factoren, maar misschien is dat nu net juist het probleem?
Mensen die veel geluk gehad hebben doen wel vaker of alles hun eigen verdienste is. Maar als je het goed bekijkt is het toch meer een kwestie van een erfenisje hier en een kennisje daar. enz. Neemt niet weg dat je zelf ook nog wat moet doen, maar ergens heb je voordelen gehad, iets meer voordelen dan een ander die het ook wel graag gewild zou hebben.
jellycups schreef:
10-04-2018 11:22
Nee, het leven is zeker niet maakbaar. Zeker kun je veel meer bereiken als je heel erg je best doet, het is niet dat alles vanzelf komt aanwaaien.

Maar je hebt daarnaast ook nog een flinke dosis geluk nodig, met je fysieke en mentale gezondheid maar ook met waar je geboren bent, je ouders/opvoeding, de genen die je hebt en de mensen die je in je latere leven tegenkomt. Iedereen maakt wel eens fouten of verkeerde inschattingen maar de een heeft geluk en word er niet voor "gestraft" en de ander heeft pech met grote gevolgen.

Als je van mening bent dat je alles echt volledig aan jezelf te danken hebt dan ben je wel erg vol van jezelf. Zeker mag je trots zijn als je hard hebt gewerkt om alles te bereiken maar je mag daarnaast best beseffen dat je ook de gelegenheid hebt gehad om dat te doen.
Eens!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Het leven is niet maakbaar, maar je hebt wel veel keuzes en je kunt dus redelijk wat sturen (of iig het proberen te sturen). Niet perse om succesvol te worden (want wat is dat?), maar vooral om je leven zo vorm te geven als jij dat wilt, in plaats van doen waarvan jij denkt dat van je verwacht wordt. B.v. als je veel ambitie hebt en hoger op wilt komen, kun je dat doen en ben je succesvol (want je jaagt je wensen en dromen na en leeft zo als je zou willen), maar bv een kunstenaar die zijn leven zo inricht dat hij van weinig kan rondkomen zodat hij zijn passie kan uitvoeren geldt m.i. ook als succesvol.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
CHL schreef:
10-04-2018 11:12
Ik geloof niet zo in de maakbaarheid van het leven. Als die beste man ergens in Afrika als HIV-baby was geboren had zijn leven er toch echt heel anders uit gezien.
De vergelijking met een HIV-baby gaat niet op in dit verhaal. Je moet uitgaan van een vergelijkbare startsituatie. En dan is succes voor >90% het gevolg van hard werken en de juiste keuzes maken. Niet zomaar aankijken wat je kant op komt waaien maar een plan maken en over iedere keuze goed nadenken (en dan niet alleen over die keuze, maar eigenlijk 2-3 stappen verder denken). Dan kan je ver komen.
Roxy21 schreef:
10-04-2018 11:54
maar bv een kunstenaar die zijn leven zo inricht dat hij van weinig kan rondkomen zodat hij zijn passie kan uitvoeren geldt m.i. ook als succesvol.
Een kunstenaar is pas succesvol als zijn werk ook goed verkoopt en dan hoeft ie niet in armoede te leven.
Het leven is tot op zeker hoogte maakbaar. Maar de rest is naar mijn idee een kwestie van geluk en toeval. Ik herinner me een interview met zangeres Anouk. Zij zei ook dat het al dan niet bekend worden als artiest vooral een kwestie van geluk is. Volgens mij zei ze iets in de trant van: ""Dat je alles kan bereiken als je er maar hard voor werkt is bullshit en gewoon niet waar." Daar ben ik het helemaal mee eens. Net als Anouk zijn er vele getalenteerde zangers en zangeressen. Het is een kwestie van geluk of je doorbreekt. Natuurlijk moet je er hard voor werken, maar uiteindelijk moet je maar net geluk hebben en de juiste mensen tegenkomen.

Laatst zei een collega tegen me dat "single" zijn vaak aan iemand zelf te wijten is. Onbewust houd je het dan zelf tegen vond ze. Ik heb daar toen met haar ook wel even een discussie over gehad. Want blijkbaar ziet zij alles in het leven als maakbaar. Dat is gewoon niet zo. Je moet maar geluk hebben iemand te ontmoeten op wie je verliefd wordt en waarbij dat wederzijds is. En dan ook nog buiten de verliefdheid om een klik hebben en samen een leven kunnen opbouwen zonder al te veel strubbelingen.

Nee het leven is niet maakbaar. Wel hoe je met dingen omgaat en of je je kansen benut. Maar verder hangt het leven, net zoals de wereldgeschiedenis, aan elkaar van toevalligheden die elkaar beinvloeden.

Ik ken zat mensen die hard werken en hun dromen najagen, maar bij wie het om wat voor reden dan ook niet lukt. Dat maakbaarheidsidee is door ons mensen in het leven geroepen, om maar niet te hoeven onderkennen dat je soms gewooon pech in het leven kan hebben.
Inderdaad, deels, maar dat heeft vooral met keuzes te maken, moet je wel keuzes hebben natuurlijk.
Daarnaast kun je wel heel hard iets willen daar keihard voor werken ( het maakbaar maken ) maar als die promotie/baan/studie toch te hoog is gegrepen sta je met lege handen.

Een dosis geluk, misschien wat toeval, een kruiwagen helpen mi wel degelijk naast eigen inzet en motivatie.

Ben het weleens met de uitspraak van zangeres Anouk, zat mensen die keihard werken maar toch niet verder komen dan ze eigenlijk zouden willen.
Hoe daar dan mee om te gaan hangt wel van jezelf af, accepteren en tevreden zijn met wat je dan wel hebt, en dat lukt niet iedereen, daar wordt je ongelukkig van.
Fragolisa schreef:
10-04-2018 11:08
Succes is een beetje zoals een hardloopwedstrijd waarbij sommige mensen dichter bij de finish starten dan anderen. Als je geluk hebt hoef je minder ver te lopen. Je moet nog steeds rennen om de finish te halen, maar de kans dat iemand met veel pech je inhaalt is niet zo groot als je tenminste je best doet.

Jouw gesprekspartner heeft al voorsprong doordat hij man is, in Nederland is geboren of gekomen en in ieder geval geen ernstige fysieke of geestelijke beperkingen heeft. Dat is puur geluk.
Mooi filmpje bij jouw post:

https://m.youtube.com/watch?v=4K5fbQ1-zps
Het enge van die maakbaarheidsgedachte, is dat je impliceert dat iedereen zelf heeft gekozen voor het leven dat hij of zij leidt. Was het maar waar. Ik vind het dom en onbeschoft om zo over anderen te oordelen.
redbulletje schreef:
10-04-2018 11:57
Een kunstenaar is pas succesvol als zijn werk ook goed verkoopt en dan hoeft ie niet in armoede te leven.
Dat ligt er dus aan hoe je succesvol definieert. Als dat is zoals de meeste mensen succesvol lijken te definiëren is dat inderdaad pas als hij bakken met geld verdient aan zijn kunst. Voor mij is dat dus anders; namelijk dat je je leven inricht hoe jij dat wil, no matter wat de buitenwereld daar van vindt; ook als dat is van weinig rond kunnen komen, zodat je kunt doen wat je wilt (bv de hele dag schilderen). Dat heeft niets met armoede te maken
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
yette schreef:
10-04-2018 12:13
Het enge van die maakbaarheidsgedachte, is dat je impliceert dat iedereen zelf heeft gekozen voor het leven dat hij of zij leidt. Was het maar waar. Ik vind het dom en onbeschoft om zo over anderen te oordelen.
Zo hoef je inderdaad geen empathie te hebben voor mensen die slechter af zijn dan jij.
kintsugi schreef:
10-04-2018 13:11
Zo hoef je inderdaad geen empathie te hebben voor mensen die slechter af zijn dan jij.
Het één sluit het ander niet uit natuurlijk. Je kunt evengoed van mening zijn dat mensen hun eigen omstandigheden creëren, maar toch prima in staat zijn je in te leven in een ander. Want dat je veel van de omstandigheden waarin je leeft zelf creëert, betekent niet dat het in alle situaties gemakkelijk is om de situatie om te buigen.
Om het even op mezelf te betrekken: Hoe hard ik ook mijn best zal doen, ik zal door mijn beperking nooit dat werk kunnen doen wat ik het liefste zou willen en mag ik blij zijn met het werk wat ik nu doe.
yette schreef:
Helemaal mee eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Roxy21 schreef:
10-04-2018 12:56
Dat ligt er dus aan hoe je succesvol definieert. Als dat is zoals de meeste mensen succesvol lijken te definiëren is dat inderdaad pas als hij bakken met geld verdient aan zijn kunst. Voor mij is dat dus anders; namelijk dat je je leven inricht hoe jij dat wil, no matter wat de buitenwereld daar van vindt; ook als dat is van weinig rond kunnen komen, zodat je kunt doen wat je wilt (bv de hele dag schilderen). Dat heeft niets met armoede te maken
Dit dus. Als je maar je eigen broek ophoudt en niet van de staat leeft.
2koffie schreef:
10-04-2018 11:47
Mensen die veel geluk gehad hebben doen wel vaker of alles hun eigen verdienste is. Maar als je het goed bekijkt is het toch meer een kwestie van een erfenisje hier en een kennisje daar. enz. Neemt niet weg dat je zelf ook nog wat moet doen, maar ergens heb je voordelen gehad, iets meer voordelen dan een ander die het ook wel graag gewild zou hebben.
Hier spreekt zoveel afgunst uit.
Snap je nu niet dat je mate van de maakbaarheid pas kunt vergelijken door mensen naast elkaar te zetten die hetzelfde uitgangspunt hebben gehad?
Bijv. verschillende kinderen uit hetzelfde gezin.
Ik heb het ook redelijk gemaakt in de ogen van anderen, bijv. ten opzichte van mijn broer. Maar wat men niet ziet is dat ik zeker 60-70u per week werk en dat werk altijd vóórgaat.
anoniem_150601 wijzigde dit bericht op 10-04-2018 14:37
12.21% gewijzigd
Roxy21 schreef:
10-04-2018 12:56
Precies.
redbulletje schreef:
10-04-2018 11:57
Dan zou vincent van gogh in jouw ogen dus niet succesvol zijn geweest.
yette schreef:
Dat.

Vind dat 'offers brengen' ook echt vreselijk arrogant vaak.
Taralina schreef:
10-04-2018 14:33
Snap je nu niet dat je mate van de maakbaarheid pas kunt vergelijken door mensen naast elkaar te zetten die hetzelfde uitgangspunt hebben gehad?
Ik heb het ook redelijk gemaakt in de ogen van anderen, bijv. ten opzichte van mijn broer. Maar wat men niet ziet is dat ik zeker 60-70u per week werk en dat werk altijd vóórgaat.
het nare is dat sommige succesvolle mensen zichzelf dus vergelijken met iemand die een heel andere startpositie had.
Zoals annemarie van gaal die zichzelf vergelijkt met jeugd met problemen op ieder leefgebied (dreamschool) en zichzelf een keihard oordeel veroorlooft omdat ze ooit wat lastig heeft gezeten na een scheiding ofzoiets.
Omdat zij het kon, kan iedereen het.
Tijdens mijn studie wilden medestudenten graag klagen over hun arme studentenleven, een meisje riep dat ze in een coffeeshop 'moest' werken anders kwam ze niet rond.
Vroeg je een beetje door bleek dat ze alles rond school en de vaste lasten gesponsored kregen van thuis.
Maar deze mensen stonden wel vooraan te klagen over het hoge schoolgeld en en kijken vast terug op een keiharde studententijd vol ontberingen.
Het-groepje schreef:
10-04-2018 14:37
Dan zou vincent van gogh in jouw ogen dus niet succesvol zijn geweest.
Dat was hij toch ook niet? Hij heeft maar 1 schilderij verkocht bij leven. Dat zijn genre na zijn dood gehypet werd heeft hijzelf geen zak aan gehad.
Als je (bijvoorbeeld) een beroerte krijgt, ben je toch echt afhankelijk van wat je lichaam nog kan.
Kun je nog zo hard gewerkt hebben of willen werken.

Niet alles is maakbaar.

Geluk hebben is ook al: een gezond lijf hebben. Hersens hebben waarmee je gemakkelijk of minder makkelijk kunt leren. Sociaal vaardig zijn. Geen opvallende uiterlijke kenmerken hebben waar de maatschappij je op af kan afwijzen.

En daarnaast zijn er keuzes die je kunt maken.

Succesvol zijn is ook op verschillende manieren te bezien. Afhankelijk van waaruit je de waarde haalt in je leven. Er zijn veel meer manieren van succesvol zijn dan veel bereikt hebben in een bepaalde bedrijfstak.

Maar er zit zeker ook een component in van vechten ergens voor en niet opgeven.
Ik vind Bibian Mentel daar een geweldig voorbeeld van.
yette schreef:
En jouw oordeel over de mensen die geloven in maakbaarheid is niet dom en onbeschoft?
Jij gaat uit van oordeel. Echter een overtuiging zegt niets over het oordeel wat je hebt over en naar anderen toe. Ja, zoals eerder aangegeven, ik geloof dat het leven grotendeels maakbaar is en als een ander dat niet vindt, dan vind ik dat helemaal prima. Niet mijn leven.

Even later geeft iemand zelfs aan dat je vanuit deze gedachten geen empathie hoeft te hebben met mensen die het minder hebben. Omgedraaid, niet uitgaan van deze overtuiging geeft dus ruimte om alleen maar te zeuren, zeiken en zaniken.

Bottem line: in mijn optiek zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen wat voor hen gelukkig zijn , succesvol zijn etc betekent en daar zijn / haar leven naar inrichten.

In basis is er voor mij maar 1 iets dat niet maakbaar is, en dat is tijd. Voor de rest is heel veel maakbaar oftewel te optimaliseren (en dan begint voor mij gelukkig en succesvol zijn met het omarmen van je beperkingen en van daaruit weer naar mogelijkheden te gaan). Makkelijk en / of moeilijk is vooral een kwestie van mindset en zin hebben om ervoor te gaan. En dat is prima, dat is namelijk ieders recht op het maken van de eigen keuzes.

Een positieve mindset, heel veel vaardigheden en kwaliteiten, kennis, positieve emoties, een goede gezondheid (of in ieder geval zo gezond mogelijk leven), een optimale woon- en werkomgeving, geld en rijkdom, je carrière, je relaties, je persoonlijke ontwikkeling, je plezier en ontspanning... Hier kun je overal heel veel keuzes in maken die je zo maar gelukkiger en succesvoller maken dan dat je nu bent. Deze zaken zijn grotendeels maakbaar (voor mij dan).
Taralina schreef:
10-04-2018 14:33
Huh, afgunst? Bizar.
GenieInABottle schreef:
10-04-2018 15:09
Een positieve mindset, heel veel vaardigheden en kwaliteiten, kennis, positieve emoties, een goede gezondheid (of in ieder geval zo gezond mogelijk leven), een optimale woon- en werkomgeving, geld en rijkdom, je carrière, je relaties, je persoonlijke ontwikkeling, je plezier en ontspanning... Hier kun je overal heel veel keuzes in maken die je zo maar gelukkiger en succesvoller maken dan dat je nu bent. Deze zaken zijn grotendeels maakbaar (voor mij dan).
Mee eens!

Het leven is zeker niet maakbaar, maar er zijn wel heel veel dingen waar je invloed op hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven