Wonen in Amsterdam

24-04-2018 12:44 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,
Ik wil graag jullie advies en ervaringen.
Mijn man en ik zijn 33 jaar en we zoeken een koopwoning in Amsterdam. We werken allebei in Amsterdam Zuid. Ons budget om een appartament te kopen is rond 350-400 k. Op dit moment wonen we in Westerpark maar met ons budget kunnen we hier alleen 552 m huis vinden. We willen graag rond 70-802m wonen, 2 slaapkamers want we hebben binnenkort uitbreidingsplannen. Nu check ik op funda verschillende huizen en binnen ons budget kunnen we iets vinden in Nieuw West, alleen nieuw west vind ik beetje te ver en afgelegen. We willen wel dichtbij stad blijven. Nu zien we ook huizen in Slotervaart, overtoomse veld, nieuw sloten of bos en lommer etc. Alleen de vraag is of deze buurten leuk zijn voor een jong europees koppel? We hebben hiervoor in Italie gewoond en voor onze carriere zijn we naar Amsterdam verhuisd. We zijn dus niet rijk genoeg om een expat huis te kunnen betalen in een gracht. We zoeken een gezellige en internationale buurt maar niet 80% alleen maar buitenlanders, we zoeken een mix locatie omdat we hiervoor ook in internationale omgevingen hebben gewoond. Door de huizenprijzen in Amsterdam kunnen we niet in de leukste buurten wonen (zoals zuid of centrum of jordaan) natuurlijk want alles wat we leuk vinden is vanaf 450k. Nu is de vraag waar we met ons budget kunnen wonen in Amsterdam waar ook beetje leuk is? We willen dus dichtbij de stad zijn - naast het ring, dichtbij winkels/restaurants, park en goede scholen voor de toekomst.
Hebben jullie misschien tips voor ons? We zijn niet bekend in Amsterdam, ik ken alleen centrum/winkels, waar ik nu woon en dat is het.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies.
Groetjes,
Lotus
redbulletje schreef:
24-04-2018 17:58
Vrienden van mij gaan binnenkort verkopen omdat ze de stad steeds rotter vinden worden, ze wonen aan de Overtoom op 'n steenworp van Vondelpark. Maar met 'n kind lijkt het me er niet te doen. Je hebt 'n parkeervergunning nodig en je hebt geen vaste parkeerplaats, dus hoe breng je die overal naartoe?
Alsof je geen kind kan opvoeden als je geen auto hebt??? en een leuke 'tuin' om de hoek hebt?
Maar ik begrijp dat 'rotter' worden van de stad wel een beetje. Daarom woon ik net buiten de ring: ruime flat, geen toeristen, geen drukte, dorpse sfeer, veel groen en alle voorzieningen op loopafstand. En ook de stad binnen handbereik. Voor ons is het ideaal en dat is op nog geen 10 minuten fietsen van de Overtoom.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik zie hier heel wat nicks die ik niet eerder zag maar die mijn buren blijken te zijn :high5: Ik voel een buurt BBQ in het Sloterpark aankomen!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Gaasperdam! Groene, multiculti wijk aan de Gaasperplas, bij het eindpunt van de Geinlijn metro. Ik heb hier sinds kort een ruim, licht appartement van 86 m2 en ben erg blij met het huis en de buurt.
Oudblond schreef:
24-04-2018 19:25
Ik zie hier heel wat nicks die ik niet eerder zag maar die mijn buren blijken te zijn :high5: Ik voel een buurt BBQ in het Sloterpark aankomen!
Leuk!
Oudblond schreef:
24-04-2018 15:28
Nina, ik woon in een flat van 100 vierkante meter en de huizen achter ons zijn 130 vierkante meter.
De dorpen hier zijn eensgezinswoninkjes maar niet groot. Ik zie af en toe afmetingen staan die echt niet kloppen :D Ik vind het groot genoeg voor met één kind. De bruikbare ruimte is net geen 60m2. Maar wel heel gezellig en ouderwets knus.
Lieve mensen, hartelijk dank voor jullie reacties, ik ga nu alles rustig doorlezen.
We hebben nu een makelaar en ze hebben 2 huizen voor ons gevonden binnen ons budget. Eentje is in leeuwendalersweg en andere in theodoor van hoytemastraat. Eerste ligt in bos en lommer maar ik heb geen goede verhalen over kolenkit gehoord. Ik heb morgen een bezichtiging, denken jullie dat deze 2 straten goed genoeg zijn of is dit een tijdsverspilling voor mij?
Nogmaals bedankt voor jullie reacties en voor jullie tijd.
redbulletje schreef:
24-04-2018 17:58
Vrienden van mij gaan binnenkort verkopen omdat ze de stad steeds rotter vinden worden, ze wonen aan de Overtoom op 'n steenworp van Vondelpark. Maar met 'n kind lijkt het me er niet te doen. Je hebt 'n parkeervergunning nodig en je hebt geen vaste parkeerplaats, dus hoe breng je die overal naartoe?
Daar hebben ze iets leuks voor! Tis een stalen ding met 2 wielen, soms 3, en je kan er op zitten. :D Of je pakt de tram die voor de deur stopt.
Het-groepje schreef:
24-04-2018 13:24
Ik zou me proberen in te loten voor een nieuwbouw koopwoning.
En een goede makelaar zoeken, dat levert hoor ik veel op. Er staat weinig te koop op het moment en alles is zo weg, heb je een goede makelaar dan zit die er dicht bovenop.
Bedankt voor je reactie, we hebben inderdaad een makelaar en ze hebben 2 huizen voor ons gevonden, eentje in is gebouwd in 2015 en andere in 2011. De buurten zijn naast lelylaan en leeuwendalersweg, ken je deze buurten misschien? Alvast bednkt
Stepperdestep schreef:
24-04-2018 19:13
Ik woon zelf vlakbij tramhalte Johan huizingalaan, station Lelylaan en het sierplein en woon hier heel erg fijn. Superaardige buren, niet alleen direct naast me maar het hele blok eigenlijk, je bent in een kwartier in de stad en het Sloterpark met de Sloterplas en het sloterstrand is op een steenworp afstand. Ik las hier dat iemand het een onprettig stuk Amsterdam vindt maar ik zie dat absoluut niet, ik voel me hier dan ook nooit onveilig.

Overigens heb je in nieuw-west óók hele mooie buurten hoor. Ga er eens rondrijden/-kijken. En in bos en lommer, waar ik ook heb gewoond, heb je ook leuke stukken. Voor mijn huidige woning woonde ik vlakbij station Heemstedestraat (ja ik verhuis vaak) en ook daar woonde ik heerlijk, lekker bij het hoofddorpplein en de zeilstraat.
Op de Facebook pagina anders alleen maar klagen dat het Sierplein steeds minder veilig word savonds nu de camera's weg zijn. Sierplein vind ik echter prima te doen, Lelylaan ook. Johan Huizinga echter als je op de kaart kijkt zeg maar links naar boven vind ik erg doods en niet prettig. Richting Osdorpplein valt het weer mee en daar achter richting tussenmeer en de Lidl daar daar voel ik me echt niet heel veilig. Dat Osdorp (bepaalde delen) slecht bekend staat is trouwens al sinds mijn jeugd. Er word wel heel veel vernieuwd en dat scheelt.
Oudblond schreef:
24-04-2018 19:25
Neuh, hier in het dorp prachtige plantsoenen zo voor de deur :D Maar idd, een hoop mensen in deze buurt, grappig. Al woon ik hier nog niet zo lang :)
Dit krijg je binnen de ring in Oud-West voor jouw budget:

https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... ent=object

Leuk, maar te klein voor gezinsuitbreiding. Bos en Lommer binnen de ring red je ook niet met je budget.

Die nieuwbouwwoningen aan de Leeuwendalersweg zien er prima uit vind ik. Heb wel het idee dat alleen de straat echt leuk is, de Burg. de Vluchtlaan vind ik niet zo. En je fiets staat er niet veilig bij de metro daar.

Ook nieuwbouwwoningen bij de Gerrie KNetemanlaan/Erasmusgracht, net buiten de ring zijn volgens mij aardig, weet alleen niet of er wat te koop staat daar.
Lotus139 schreef:
24-04-2018 20:24
Bedankt voor je reactie, we hebben inderdaad een makelaar en ze hebben 2 huizen voor ons gevonden, eentje in is gebouwd in 2015 en andere in 2011. De buurten zijn naast lelylaan en leeuwendalersweg, ken je deze buurten misschien? Alvast bednkt
Die leeuwendalersweg, er is er maar 1 te koop, zou mijn huis niet wezen. Net zo klein als waar ik nu woon maar niet gezellig. En dat balkon... eh richeltje.. Nee, mijn ding is het niet. Voor die prijs zijn er ook huizen hier in de buurt of zelfs goedkoper (maar dan moet je wel wat opknappen wat van het overschot makkelijk kan) Maar ja smaken verschillen.
Die hoytemanstraat zou ook mijn ding niet zijn.
Meer flat voor hetzelfde geld is bv ruimzicht. Meer kamers voor hetzelfde geld, vrij parkeren en mooier uitzicht (als je aan de goede kant zit)
nina1966 schreef:
24-04-2018 20:29
Op de Facebook pagina anders alleen maar klagen dat het Sierplein steeds minder veilig word savonds nu de camera's weg zijn.

Ja, Facebook. Daar zijn mensen altijd zo vrolijk en opgewekt.
Mijn persoonlijke ervaring is dat als je eenmaal kinderen hebt, de stad minder belangrijk wordt. De voordelen van wonen in de stad zijn niet meer zo relevant meer. Je kunt immers niet meer 's avonds een terrasje pakken als er thuis een baby'tje ligt te slapen. En het is ook wel fijn om je auto voor de deur te kunnen zetten als je veel boodschappen voor je gezin moet doen. Op een gegeven moment wil je ook je kind wel eens buiten laten spelen of je fiets in een schuur kunnen zetten. Het is waarschijnlijk heel lastig om voor te stellen hoe je leven er met kinderen eruitziet als je ze nog niet hebt, maar mijn ervaring is dat je focus wat verandert. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
nina1966 schreef:
24-04-2018 20:44
Die hoytemanstraat zou ook mijn ding niet zijn.
Meer flat voor hetzelfde geld is bv ruimzicht. Meer kamers voor hetzelfde geld, vrij parkeren en mooier uitzicht (als je aan de goede kant zit)
Hoi Nina,
Ik kijk inderdaad ook in ruimzicht maar de appartamenten daar zijn best oud en service kosten liggen meer dan 200 euro.
Ik werk in de kolenkitbuurt en ik vind het beter worden. Bos en Lommerplein is nog steeds sfeerloos maar klein stukje de andere kant op zit je op Mercatorplein en de Jan Eef en dat is wel leuk. Leeuwendalersweg is volgens mij wel echt naast de snelweg, dus als ik jou was zou ik eens gaan kijken hoe veel last je daarvan hebt.

Dat zou sowieso mijn tip zijn: pak de fiets en ga eens door die buurten rond rijden om een idee te krijgen van hoe het er voelt, hoe het er uit ziet, wat voor 'n winkels en kroegen er zitten.

Er is best wat te vinden hoor als ik even op funda kijk.
Dit is nou net verkocht onder voorbehoud maar dat zou bijvoorbeeld iets kunnen zijn: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... ilaan-432/#
Admiraal de Ruijterweg is ook echt leuk: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... weg-172-i/#
Of als je bereid bent te klussen: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... aat-48-ii/#

Of buiten west, een mooi klusproject in Zuid (Rivierenbuurt): https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... aat-149-1/#

Of juist in oost: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... raat-11-a/#

Mooi nieuw en modern in de (leuke!) Indische buurt: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... rdijk-600/#

Of deze, een werkelijk gruwelijke inrichting maar ook in de Indische buurt: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... traat-189/#
Heb je al aan Badhoevedorp gedacht?

https://www.funda.nl/koop/badhoevedorp/ ... rdijk-345/

Vanuit Badhoevedorp fiets je in 20 minuutjes naar het Stadionplein in Amsterdam-Zuid.

Je hebt veel huis voor je geld.

Badhoevedorp en Amstelveen hebben een internationale gemeenschap, gemeleerd.
Belle73 schreef:
24-04-2018 20:57
Mijn persoonlijke ervaring is dat als je eenmaal kinderen hebt, de stad minder belangrijk wordt. De voordelen van wonen in de stad zijn niet meer zo relevant meer. Je kunt immers niet meer 's avonds een terrasje pakken als er thuis een baby'tje ligt te slapen. En het is ook wel fijn om je auto voor de deur te kunnen zetten als je veel boodschappen voor je gezin moet doen. Op een gegeven moment wil je ook je kind wel eens buiten laten spelen of je fiets in een schuur kunnen zetten. Het is waarschijnlijk heel lastig om voor te stellen hoe je leven er met kinderen eruitziet als je ze nog niet hebt, maar mijn ervaring is dat je focus wat verandert. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring.
Ja, en mijn ervaring is ook dat je je buurt op een heel andere manier gaat 'beleven', meer en andere mensen gaat leren kennen, erachter gaat komen wat er allemaal te doen is voor kinderen en meer betrokken gaat zijn bij de buurt dankzij de kinderen. (En dan is Osdorp echt wel leuk vond ik.) (Ik ben wel weg uit Amsterdam inmiddels, naar de provincie vertrokken.. Dan mag ik zeker niet meer op de BBQ komen?)
LizBakker schreef:
24-04-2018 20:48
Ja, Facebook. Daar zijn mensen altijd zo vrolijk en opgewekt.
Dit gaat om een besloten pagina voor buurtbewoners. Lijkt me toch iets anders.
Oudblond schreef:
24-04-2018 13:20
Dit! Wat een achterhaald denkbeeld is dit. Het is prima wonen in die buurt.
Hoi, ken je buurt august allebeplein? ik heb namelijk een huis gezien daar in de buurt en ik vind het heel mooi, alleen ik hoor dus enge verhalen over august allebeplein. Alvast bedankt.
Belle73 schreef:
24-04-2018 20:57
Heb tot voor kort op de Albert Cuyp gewoond en met heel veel plezier. Vond het juist heerlijk dat ik zo vanuit mijn huis met de kinderwagen alles kon kopen wat ik nodig had, en ja ook terrasjes hoor. Kan ook prima met een kinderwagen. Als je alles in een auto moet laden, parkeergelegenheid moet zoeken etc ga je echt niet ff snel met je baby aan de wandel.
Lotus139 schreef:
24-04-2018 21:09
Hoi Nina,
Ik kijk inderdaad ook in ruimzicht maar de appartamenten daar zijn best oud en service kosten liggen meer dan 200 euro.
Maar in prima staat. Maar als je liever nieuw maar krap wil is dat jouw keuze. Het zou alleen de mijne niet zijn :)
nina1966 schreef:
24-04-2018 21:42
Heb tot voor kort op de Albert Cuyp gewoond en met heel veel plezier. Vond het juist heerlijk dat ik zo vanuit mijn huis met de kinderwagen alles kon kopen wat ik nodig had, en ja ook terrasjes hoor. Kan ook prima met een kinderwagen. Als je alles in een auto moet laden, parkeergelegenheid moet zoeken etc ga je echt niet ff snel met je baby aan de wandel.
Dat is ook weer waar. Maar 's avonds doe je dat over het algemeen toch alleen nog maar met een baby en dat is zo voorbij. Maar buiten de ring hoef je toch niet alles in de auto te laden? Daar loop je ook zo naar van alles en nogwat. Gratis parkeren is wel fijn. Al gebruikte ik de auto echt helemaal nooit in de stad, alleen om eruit te gaan.
Lotus139 schreef:
24-04-2018 21:41
Hoi, ken je buurt august allebeplein? ik heb namelijk een huis gezien daar in de buurt en ik vind het heel mooi, alleen ik hoor dus enge verhalen over august allebeplein. Alvast bedankt.
Het August Allebeplein stond slecht bekend.
Google maar eens, dan lees je over de rellen van 20 (!) jaar geleden.

Het ziet er nu anders uit. Er zijn nieuwe gebouwen gekomen, stadsvernieuwing.
Er is mooier nu.

Multiculti? Ja. Als je op het August Allebeplein bij de supermarkt of drogist naar binnen loopt, zie je altijd een paar medewerksters met hoofddoekje. Slager/eettentje/winkel is halal. Er staat een grote moskee op het plein.
Je wil graag een gemengde wijk. Dat is het zeker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven