Wonen in Amsterdam

24-04-2018 12:44 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,
Ik wil graag jullie advies en ervaringen.
Mijn man en ik zijn 33 jaar en we zoeken een koopwoning in Amsterdam. We werken allebei in Amsterdam Zuid. Ons budget om een appartament te kopen is rond 350-400 k. Op dit moment wonen we in Westerpark maar met ons budget kunnen we hier alleen 552 m huis vinden. We willen graag rond 70-802m wonen, 2 slaapkamers want we hebben binnenkort uitbreidingsplannen. Nu check ik op funda verschillende huizen en binnen ons budget kunnen we iets vinden in Nieuw West, alleen nieuw west vind ik beetje te ver en afgelegen. We willen wel dichtbij stad blijven. Nu zien we ook huizen in Slotervaart, overtoomse veld, nieuw sloten of bos en lommer etc. Alleen de vraag is of deze buurten leuk zijn voor een jong europees koppel? We hebben hiervoor in Italie gewoond en voor onze carriere zijn we naar Amsterdam verhuisd. We zijn dus niet rijk genoeg om een expat huis te kunnen betalen in een gracht. We zoeken een gezellige en internationale buurt maar niet 80% alleen maar buitenlanders, we zoeken een mix locatie omdat we hiervoor ook in internationale omgevingen hebben gewoond. Door de huizenprijzen in Amsterdam kunnen we niet in de leukste buurten wonen (zoals zuid of centrum of jordaan) natuurlijk want alles wat we leuk vinden is vanaf 450k. Nu is de vraag waar we met ons budget kunnen wonen in Amsterdam waar ook beetje leuk is? We willen dus dichtbij de stad zijn - naast het ring, dichtbij winkels/restaurants, park en goede scholen voor de toekomst.
Hebben jullie misschien tips voor ons? We zijn niet bekend in Amsterdam, ik ken alleen centrum/winkels, waar ik nu woon en dat is het.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies.
Groetjes,
Lotus
ghostly41 schreef:
24-04-2018 13:25
Qua wonen is het wel wat beter geworden, maar nog steeds niet echt heel fijn.
En met het oog op de toekomst, de scholen daar in de buurt zijn nog steeds wel behoorlijk waardeloos.
Beste, welke scholen zijn slecht bijvoorbeeld? Bedankt.
Lucifermiauww schreef:
24-04-2018 13:29
Voor dat geld kan je best een mooi huis kopen net buiten Amsterdam. En ik kan het weten. ik woon er en ben op zoek naar wat nieuws. Ik wou dat ik dat budget had dan zat ik op mijn boerderij in de Purmer net buiten alle steden.

Of in een huis in Landsmeer of het dorpje ervoor. ..aan de rand van Amsterdam.

Zaandam en Purmerend overslaan maar Oost Zaan is ook mooi en prettig wonen. Net als de meeste dorpjes in Waterland. Kan je echt allemaal leuke ruime huizen met tuin voor 350-400.000 euro kopen.
Edam, Monnickendam allemaal prettig om te wonen, zo met de bus en auto in de stad en betaalbaar.
Dat klopt, buiten Amsterdam is veel goedkoper en ruimer alleen we hebben geen familie in de buurt en daarom willen we dichtbij stad blijven om toch nog leuke/gezellige activiteiten doen, samen. We hebben nu paar vrienden leren kennen, zonder die vrienden zal het best saai zijn denk ik verder van Amsterdam, dit is een dilemma.
Biebeltje schreef:
24-04-2018 13:30
Eventueel Amstelveen?
Ik heb gekeken, helaas is Amstelveen net zo duur, meestal zie ik alleen oude flats waar servicekosten meer dan 200 euro zijn en dit vind ik zonde, maar Amstelveen zou ideaal zijn voor ons, echt jammer dat het ook heel duur is.
Lucifermiauww schreef:
24-04-2018 13:33
Haarlem is ook een leukere stad om in te wonen, tenminste vond ik.
Klopt, maar Haarlem is ook best duur hoor ik, toch?
Lotus139 schreef:
24-04-2018 21:52
Beste, welke scholen zijn slecht bijvoorbeeld? Bedankt.
Beoordelingen van scholen staan op internet.

https://zoekscholen.onderwijsinspectie. ... rzwak,zwak
Rouge__ schreef:
24-04-2018 14:09
Ik ben opgegroeid in Nieuw-Sloten en heb er met veel plezier gewoond. Het is er groen veel speeltuinen voor kinderen de tram 2 brengt je zo naar het Centrum.

Qua koophuis zal je daar wel flink in d buidel moeten tasten denk ik, veel (nieuw bouw) inmiddels oudbouw en flink verbouwd dus huizenprijzen zullen ook wel prijzig zijn.
ik hoor inderdaad veel over nieuw sloten, alleen is er helaas niks binnen mijn budget.....ik hou funda in de gaten
lexi-may schreef:
24-04-2018 14:59
Oud west, bos en lommer, slotermeer, geuzenveld etc dan zit je nog vlakbij centrum of dat haalbaar is kwa prijs weet ik niet
Hoi, is Geuzenveld een leuke buurt? Ik hoor dat dat veel mensen geuzenveld een achterstandswijk vinden, ik weet niet precies waarom ze dat zo noemen, maar dit hoor ik dus heel vaak.
Ik woon in nieuw west, Slotervaart, aan de oostkant van de sloterplas. Ik woon hier al 40 jaar. Het is 10 minuten fietsen van het Vondelpark ongeveer.
Leuke buurtjes hier om een woning te kopen:
Noorderhof, mooie bouwstijl, ruime woningen, erg geliefd bij gezinnen. Vriendin van me woon hier superfijn met haar drie kinderen . Wordt nu ook driftig bijgebouwd. Strandje park zwembad zo'n beetje naast de deur:
https://www.amsterdam.nl/projecten/slot ... oorderhof/
https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... straat-30/

Ook leuk maar wat minder 'knus' ogend is het gebied Oostoever, lijkt nu niet heel veel te koop te staan maar dit is zeker een hele bijzondere optie: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... kovlaan-6/

Verder ook aan de oostkant, echt mijn buurt is alle hofjes rond de Pieter Borststraat. Wat oudere woningen. Erg fijn wonen voor gezinnen daar. Mijn dochters hebben daar veel vrienden van school wonen. qua samenstelling zijn deze buurtjes op zich behoorlijk 'wit' maar liggen allemaal wel in een multiculturele buurt. Ik vind het zelf prima . Het brengt ook veel diversiteit qua winkels en restaurants e.d.

Ik woon helaas zelf in een grote lelijke flat maar als ik de doekoe's had zou ik absoluut voor één van deze drie buurten gaan
Stepperdestep schreef:
24-04-2018 19:13
Ik woon zelf vlakbij tramhalte Johan huizingalaan, station Lelylaan en het sierplein en woon hier heel erg fijn. Superaardige buren, niet alleen direct naast me maar het hele blok eigenlijk, je bent in een kwartier in de stad en het Sloterpark met de Sloterplas en het sloterstrand is op een steenworp afstand. Ik las hier dat iemand het een onprettig stuk Amsterdam vindt maar ik zie dat absoluut niet, ik voel me hier dan ook nooit onveilig.

Overigens heb je in nieuw-west óók hele mooie buurten hoor. Ga er eens rondrijden/-kijken. En in bos en lommer, waar ik ook heb gewoond, heb je ook leuke stukken. Voor mijn huidige woning woonde ik vlakbij station Heemstedestraat (ja ik verhuis vaak) en ook daar woonde ik heerlijk, lekker bij het hoofddorpplein en de zeilstraat.
Hoi, ik heb nu 2 huizen gezien en eentje is in theodoor hoytemastraat, ken je misschien deze buurt?
Oudblond schreef:
24-04-2018 19:25
Ik zie hier heel wat nicks die ik niet eerder zag maar die mijn buren blijken te zijn :high5: Ik voel een buurt BBQ in het Sloterpark aankomen!
Jaaaa ik sluit aan hoor !
Lotus139 schreef:
24-04-2018 22:02
Hoi, is Geuzenveld een leuke buurt? Ik hoor dat dat veel mensen geuzenveld een achterstandswijk vinden, ik weet niet precies waarom ze dat zo noemen, maar dit hoor ik dus heel vaak.
Ik snap niet dat je steeds aan forummers vraagt wat een leuke wijk is.
Je woont in Westerpark, dan kan je toch Amsterdam gaan verkennen?
Rijd op je parttime dag naar Geuzengeld. Later nog een keer 's avonds. In het weekend.
Ga de supermarkt binnen. Maak een praatje met de kaasboer. Ga met je laptop een uur op een terras zitten en kijk om je heen.
Buiten de school kijken hoe de kinderen en ouders zijn.
Op die manier proef je echt wel hoe de wijk is.
Toen ik een woning had bezichtigd, kwam de Aziatische buurman gelijk mijn hand schudden en zich voorstellen.
Ik liep nog een rondje over het winkelplein. Daar werd ik lastiggevallen en betast door een stel jongens.
Dat kleurde mijn beeld. Ik voelde me onveilig.

Bij een andere woning ging ik op een zonnige dag langs. Er schalde heel harde muziek. Ik wist gelijk hoe de buren waren.
Belle73 schreef:
24-04-2018 20:57
Mijn persoonlijke ervaring is dat als je eenmaal kinderen hebt, de stad minder belangrijk wordt. De voordelen van wonen in de stad zijn niet meer zo relevant meer. Je kunt immers niet meer 's avonds een terrasje pakken als er thuis een baby'tje ligt te slapen. En het is ook wel fijn om je auto voor de deur te kunnen zetten als je veel boodschappen voor je gezin moet doen. Op een gegeven moment wil je ook je kind wel eens buiten laten spelen of je fiets in een schuur kunnen zetten. Het is waarschijnlijk heel lastig om voor te stellen hoe je leven er met kinderen eruitziet als je ze nog niet hebt, maar mijn ervaring is dat je focus wat verandert. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring.
Bedankt Belle, dat klopt inderdaad. Ik heb wel huizen met parkeergarage en een kelder, dus ik hoopte dat het dan mee zal vallen, maar ik begrijp je helemaal. Alleen ik wil in de buurt van stad blijven om geen saai leven te hebben, want ik heb verder geen familie enz.
Lotus139 schreef:
24-04-2018 21:55
Dat klopt, buiten Amsterdam is veel goedkoper en ruimer alleen we hebben geen familie in de buurt en daarom willen we dichtbij stad blijven om toch nog leuke/gezellige activiteiten doen, samen. We hebben nu paar vrienden leren kennen, zonder die vrienden zal het best saai zijn denk ik verder van Amsterdam, dit is een dilemma.
Houd dan rekening met parkeer zones. Je krijgt beduidend minder visite als die een paar tientjes aan parkeren kwijt zijn.
Lotus139 schreef:
24-04-2018 22:05
Hoi, ik heb nu 2 huizen gezien en eentje is in theodoor hoytemastraat, ken je misschien deze buurt?
Ik ben hier minder bekend, ik volgens mij allemaal vernieuwbouw daaromheen. Ik heb aardig wat tips gegeven, ik zou ze serieus nemen :P vooral als je een gezin wilt stichten , echt fijne buurtjes.
Gewoon is op een mooie dag een beetje rondfietsen, ook even door het sloterpark, en dan ben je zo verkocht.

Ik vind in Amsterdam wonen met kinderen trouwens geweldig. Ze groeien toch wel op met een brede kijk op van alles. En nu mijn oudste naar de middelbare school gaat gaat er helemaal een wereld voor haar open nu zelf lekker door de stad fiets en veel meemaakt. Geweldig om te zien. Maar ik ben hier ook opgegroeid en er ook altijd enorm van genoten, en nog steeds.
ClumsyNinja schreef:
24-04-2018 21:29
Ik werk in de kolenkitbuurt en ik vind het beter worden. Bos en Lommerplein is nog steeds sfeerloos maar klein stukje de andere kant op zit je op Mercatorplein en de Jan Eef en dat is wel leuk. Leeuwendalersweg is volgens mij wel echt naast de snelweg, dus als ik jou was zou ik eens gaan kijken hoe veel last je daarvan hebt.

Dat zou sowieso mijn tip zijn: pak de fiets en ga eens door die buurten rond rijden om een idee te krijgen van hoe het er voelt, hoe het er uit ziet, wat voor 'n winkels en kroegen er zitten.

Er is best wat te vinden hoor als ik even op funda kijk.
Dit is nou net verkocht onder voorbehoud maar dat zou bijvoorbeeld iets kunnen zijn: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... ilaan-432/#
Admiraal de Ruijterweg is ook echt leuk: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... weg-172-i/#
Of als je bereid bent te klussen: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... aat-48-ii/#

Of buiten west, een mooi klusproject in Zuid (Rivierenbuurt): https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... aat-149-1/#

Of juist in oost: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... raat-11-a/#

Mooi nieuw en modern in de (leuke!) Indische buurt: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... rdijk-600/#

Of deze, een werkelijk gruwelijke inrichting maar ook in de Indische buurt: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... traat-189/#
Hartelijk dank, echt leuke huizen, iets voor mij inderdaad, alleen omdat mensen meer bieden, maak ik geen kans op huizen rond 4ton denk ik, want mensen bieden 50k meer, dit is mijn probleem. Maar bedankt voor de tips, ik zal ook meer in indische buurt kijken denk ik, ik hoor leuke verhalen daarover.
MwTheelepel schreef:
24-04-2018 13:36
Ik zal het doorgeven aan de kennis die zijn beste vriend daar doodgeschoten in de portiek aantrof.. Misschien kan TO richting de oostelijke eilanden, daar is het ook prima wonen dan.
Wanneer was dat dan?
Het-groepje schreef:
24-04-2018 22:20
Wanneer was dat dan?
Ja heel belangrijk om te kunnen checken of je niet lult.
Stellaluna* schreef:
24-04-2018 21:38
Heb je al aan Badhoevedorp gedacht?

https://www.funda.nl/koop/badhoevedorp/ ... rdijk-345/

Vanuit Badhoevedorp fiets je in 20 minuutjes naar het Stadionplein in Amsterdam-Zuid.

Je hebt veel huis voor je geld.

Badhoevedorp en Amstelveen hebben een internationale gemeenschap, gemeleerd.
Dankjewel voor de links, Amstelveen vind ik leuk inderdaad alleen de prijzen zijn heel duur, voor mijn budget kan ik alleen een oude flat vinden. Badhoeverdorp ken ik nog niet, is het wel een beetje gezellig met restaurants enz? Alvast bedankt.
Stellaluna* schreef:
24-04-2018 21:47
Het August Allebeplein stond slecht bekend.
Google maar eens, dan lees je over de rellen van 20 (!) jaar geleden.

Het ziet er nu anders uit. Er zijn nieuwe gebouwen gekomen, stadsvernieuwing.
Er is mooier nu.

Multiculti? Ja. Als je op het August Allebeplein bij de supermarkt of drogist naar binnen loopt, zie je altijd een paar medewerksters met hoofddoekje. Slager/eettentje/winkel is halal. Er staat een grote moskee op het plein.
Je wil graag een gemengde wijk. Dat is het zeker.
Hoi Stellaluna, bedankt voor je reactie. Ik wou inderdaad een gemengd wijk maar niet te gemengd lol :) hopelijk is dat het niet, ik zal deze week langsgaan en rondje wandelen en kijken hoe ik me voel.Bedankt nogmaals voor je reactie.
Badhoevedorp: een huis aan het water. Dream, dream, dream. :heart:

Ja hoor, ook restaurants daar:
https://www.tripadvisor.nl/Restaurants- ... vince.html
Als je in Amsterdam wil blijven wonen met een kind, dan zou ik voor Nieuw Sloten gaan.
Er is veel groen, genoeg speeltuinen voor de kinderen, het is rustig en veilig en met tram 2 ben je zo in het centrum.

Maar er is geen huis meer te verkrijgen in deze buurt, mijn buren van drie deuren verder, hebben net een vermogen betaald voor een eengezinswoning.
Stellaluna* schreef:
24-04-2018 21:59
Beoordelingen van scholen staan op internet.

https://zoekscholen.onderwijsinspectie. ... rzwak,zwak
jeetje wat erg zeg, met die postcode regel weet ik niet of ik dan de kinderen naar een andere school mag brengen ( als het ooit zo ver wordt)
Bedankt voor de link, echt handig.
Hangmat schreef:
24-04-2018 22:03
Ik woon in nieuw west, Slotervaart, aan de oostkant van de sloterplas. Ik woon hier al 40 jaar. Het is 10 minuten fietsen van het Vondelpark ongeveer.
Leuke buurtjes hier om een woning te kopen:
Noorderhof, mooie bouwstijl, ruime woningen, erg geliefd bij gezinnen. Vriendin van me woon hier superfijn met haar drie kinderen . Wordt nu ook driftig bijgebouwd. Strandje park zwembad zo'n beetje naast de deur:
https://www.amsterdam.nl/projecten/slot ... oorderhof/
https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... straat-30/

Ook leuk maar wat minder 'knus' ogend is het gebied Oostoever, lijkt nu niet heel veel te koop te staan maar dit is zeker een hele bijzondere optie: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... kovlaan-6/

Verder ook aan de oostkant, echt mijn buurt is alle hofjes rond de Pieter Borststraat. Wat oudere woningen. Erg fijn wonen voor gezinnen daar. Mijn dochters hebben daar veel vrienden van school wonen. qua samenstelling zijn deze buurtjes op zich behoorlijk 'wit' maar liggen allemaal wel in een multiculturele buurt. Ik vind het zelf prima . Het brengt ook veel diversiteit qua winkels en restaurants e.d.

Ik woon helaas zelf in een grote lelijke flat maar als ik de doekoe's had zou ik absoluut voor één van deze drie buurten gaan
Hoi, hartelijk dank voor de links en voor de informatie, ik heb in google maps gekeken, niet ver van de ring gelukkig en dichtbij sloterplas lijkt me ook leuk, alleen er zijn geen huizen op funda helaas, dus geen koopwoningen gezien. Maar ik zal goed opletten of ik hier iets vind.
Stellaluna* schreef:
24-04-2018 22:10
Toen ik een woning had bezichtigd, kwam de Aziatische buurman gelijk mijn hand schudden en zich voorstellen.
Ik liep nog een rondje over het winkelplein. Daar werd ik lastiggevallen en betast door een stel jongens.
Dat kleurde mijn beeld. Ik voelde me onveilig.

Bij een andere woning ging ik op een zonnige dag langs. Er schalde heel harde muziek. Ik wist gelijk hoe de buren waren.
Hoi je hebt gelijk, ik ga zelf ook langs fietsen en een rondje lopen om te kijken hoe ik me zal voelen, ik vroeg het aan jullie om te kijken wat andere mensen denken en ervaren, omdat jullie Amsterdam beter kennen dat ik. Maar bedankt voor de voorbeelden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven