Wonen in Amsterdam

24-04-2018 12:44 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,
Ik wil graag jullie advies en ervaringen.
Mijn man en ik zijn 33 jaar en we zoeken een koopwoning in Amsterdam. We werken allebei in Amsterdam Zuid. Ons budget om een appartament te kopen is rond 350-400 k. Op dit moment wonen we in Westerpark maar met ons budget kunnen we hier alleen 552 m huis vinden. We willen graag rond 70-802m wonen, 2 slaapkamers want we hebben binnenkort uitbreidingsplannen. Nu check ik op funda verschillende huizen en binnen ons budget kunnen we iets vinden in Nieuw West, alleen nieuw west vind ik beetje te ver en afgelegen. We willen wel dichtbij stad blijven. Nu zien we ook huizen in Slotervaart, overtoomse veld, nieuw sloten of bos en lommer etc. Alleen de vraag is of deze buurten leuk zijn voor een jong europees koppel? We hebben hiervoor in Italie gewoond en voor onze carriere zijn we naar Amsterdam verhuisd. We zijn dus niet rijk genoeg om een expat huis te kunnen betalen in een gracht. We zoeken een gezellige en internationale buurt maar niet 80% alleen maar buitenlanders, we zoeken een mix locatie omdat we hiervoor ook in internationale omgevingen hebben gewoond. Door de huizenprijzen in Amsterdam kunnen we niet in de leukste buurten wonen (zoals zuid of centrum of jordaan) natuurlijk want alles wat we leuk vinden is vanaf 450k. Nu is de vraag waar we met ons budget kunnen wonen in Amsterdam waar ook beetje leuk is? We willen dus dichtbij de stad zijn - naast het ring, dichtbij winkels/restaurants, park en goede scholen voor de toekomst.
Hebben jullie misschien tips voor ons? We zijn niet bekend in Amsterdam, ik ken alleen centrum/winkels, waar ik nu woon en dat is het.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies.
Groetjes,
Lotus
Hangmat schreef:
24-04-2018 22:17
Ik ben hier minder bekend, ik volgens mij allemaal vernieuwbouw daaromheen. Ik heb aardig wat tips gegeven, ik zou ze serieus nemen :P vooral als je een gezin wilt stichten , echt fijne buurtjes.
Gewoon is op een mooie dag een beetje rondfietsen, ook even door het sloterpark, en dan ben je zo verkocht.

Ik vind in Amsterdam wonen met kinderen trouwens geweldig. Ze groeien toch wel op met een brede kijk op van alles. En nu mijn oudste naar de middelbare school gaat gaat er helemaal een wereld voor haar open nu zelf lekker door de stad fiets en veel meemaakt. Geweldig om te zien. Maar ik ben hier ook opgegroeid en er ook altijd enorm van genoten, en nog steeds.
Hoi, Bedankt voor je tips, zal ik zeker doen :)
Beste lezers,
Nogmaals bedankt voor jullie reacties/Ideeën en tips. Als jullie nog iets willen meedelen of adviseren, heel graag. Bedankt en een fijne avond nog.
Lotus139 schreef:
24-04-2018 22:38
Hoi, hartelijk dank voor de links en voor de informatie, ik heb in google maps gekeken, niet ver van de ring gelukkig en dichtbij sloterplas lijkt me ook leuk, alleen er zijn geen huizen op funda helaas, dus geen koopwoningen gezien. Maar ik zal goed opletten of ik hier iets vind.
De eerste Funda link is een huis, de tweede Funda link ook , en hier nog iets in de laatste genoemde wijk: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/hui ... metzhof-7/
Misschien is je Funda stuk ;-D
Lotus139 schreef:
24-04-2018 22:31
jeetje wat erg zeg, met die postcode regel weet ik niet of ik dan de kinderen naar een andere school mag brengen ( als het ooit zo ver wordt)
Bedankt voor de link, echt handig.

Hier zou ik dus inderdaad rekening mee houden als je in een leuk buurtje tussen slechte wijken gaat wonen. Vooral omdat men in Amsterdam nogal dwingerig is qua scholen en met groenlinks aan het roer zie ik dat nog wel erger worden ook. De bekende die in de leuke buurt in Overtoomse veld woonde brachten hun kinderen ruim 20 minuten verderop naar school, daar moet je maar zin in hebben.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Hangmat schreef:
24-04-2018 22:50
De eerste Funda link is een huis, de tweede Funda link ook , en hier nog iets in de laatste genoemde wijk: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/hui ... metzhof-7/
Misschien is je Funda stuk ;-D
Dankjewel, ik zal nog een keer goed kijken :)
Waarom wil je een appartement kopen? Is dat vanwege het budget?
Ik zou nooit in een appartement willen wonen, vanwege de als maar stijgende vve kosten, en geluidsoverlast door de buren.
MwTheelepel schreef:
24-04-2018 22:54
Hier zou ik dus inderdaad rekening mee houden als je in een leuk buurtje tussen slechte wijken gaat wonen. Vooral omdat men in Amsterdam nogal dwingerig is qua scholen en met groenlinks aan het roer zie ik dat nog wel erger worden ook. De bekende die in de leuke buurt in Overtoomse veld woonde brachten hun kinderen ruim 20 minuten verderop naar school, daar moet je maar zin in hebben.
Klopt, alleen in de buurten waar de scholen goed zijn, kan ik de huizen niet betalen helaas, daarom vind ik niet erg om ergens anders school te vinden maar ik ben bang dat ik dat niet eens kan doen door die postcode beleid.... tja, of gewoon niet in Amsterdam wonen :(
Kumiko schreef:
24-04-2018 22:59
Ik zou nooit in een appartement willen wonen, vanwege de als maar stijgende vve kosten, en geluidsoverlast door de buren.
Voor het genoemde budget wordt een huis in Amsterdam echt heel lastig.

Ik vind ‘t zelf trouwens heerlijk in een appartement.
Hi Lotus,

In jouw geval zou ik proberen tijdelijk te huren in verschillende buurten. Ik geloof dat er zat mensen zijn die een lange reis willen maken en hun appartement wel willen onderverhuren. Ik zou je daarbij zeker aanraden om buiten Amsterdam te kijken Utrecht of zelfs Arnhem (nabij het station) kan een optie zijn. Haarlem is ook duur maar heel kindvriendelijk en op steenworp afstand van het strand.
Lotus139 schreef:
24-04-2018 21:55
Dat klopt, buiten Amsterdam is veel goedkoper en ruimer alleen we hebben geen familie in de buurt en daarom willen we dichtbij stad blijven om toch nog leuke/gezellige activiteiten doen, samen. We hebben nu paar vrienden leren kennen, zonder die vrienden zal het best saai zijn denk ik verder van Amsterdam, dit is een dilemma.
Ik weet niet wat jij dichtbij noemt maar met de tram of bus van een stadsdeel naar een andere is net zo lang qua reistijd als naar de steden vlak om Amsterdam heen.
LizBakker schreef:
25-04-2018 01:03
Voor het genoemde budget wordt een huis in Amsterdam echt heel lastig.

Ik vind ‘t zelf trouwens heerlijk in een appartement.
Vreselijk. Maar TO houd er misschien ook wel van. Ik zou eerst gaan huren in de verschillende wijken dan.
Lucifermiauww schreef:
25-04-2018 07:17
Vreselijk. Maar TO houd er misschien ook wel van. Ik zou eerst gaan huren in de verschillende wijken dan.

Alsof dat zomaar kan in Amsterdam even ‘huren in verschillende wijken’. Sorry maar je hebt duidelijk geen idee van de markt hier met zo’n tip.
YouWish schreef:
25-04-2018 07:23
Alsof dat zomaar kan in Amsterdam even ‘huren in verschillende wijken’. Sorry maar je hebt duidelijk geen idee van de markt hier met zo’n tip.
Ik zeg nergens even hoor. En ik snap heel veel van de markt hier.
Vandaar mijn eerdere advies om gewoon buiten Amsterdam te gaan kijken met TO's budget.
Hou bij de Indische buurt de fundering in de gaten. Misschien is dat nu anders, maar tien jaar geleden hadden veel straten daar geen goede fundering.
Kumiko schreef:
Het grootste deel van vve kosten zijn voor gepland onderhoud. Die heb je ook als je een gewoon huis hebt alleen valt het dan minder op omdat dat meestal gewoon van de spaarrekening komt.
Sara9876 schreef:
25-04-2018 08:15
Het grootste deel van vve kosten zijn voor gepland onderhoud. Die heb je ook als je een gewoon huis hebt alleen valt het dan minder op omdat dat meestal gewoon van de spaarrekening komt.
Toch heel anders. Als vriend nieuwe kozijnen moet / wil kan hij dat zelf uitzoeken en er in zetten. Gaat bij mijn ouders niet echt lukken omdat de kozijnen in één keer vernieuwd worden anders staat het zo raar aan de buitenkant.
Net als het dak. Vaak hebben die gebouwen een plat dak maar daar kun je zelf niet echt iets aan repareren. Is er een lek dan gaat dat best een hoop kosten terwijl je met een eigen eengezinswoning gewoon met een ladder het dak op kan met met je rolletje dakleer en brander zelf aan de gang.
Een eengezinswoning is echt stukken goedkoper in onderhoud dan een appartement in een groot gebouw.
Lotus139 schreef:
Klopt, alleen in de buurten waar de scholen goed zijn, kan ik de huizen niet betalen helaas, daarom vind ik niet erg om ergens anders school te vinden maar ik ben bang dat ik dat niet eens kan doen door die postcode beleid.... tja, of gewoon niet in Amsterdam wonen :(
Je kind naar een ander postcodegebied brengen kan niet, dat mag niet van de gemeente. Zelfs in de Baarsjes zijn er scholen die in de eerste 3 groepen behoorlijk gemengd zijn, maar daarna is de minderheid blank. En uit ervaring weet ik dat het niet mengt helaas.
Lucifermiauww schreef:
25-04-2018 07:17
via airbnb? dan kun je idd wel checken hoe verziekt de omgeving al is ;-D
En zoiets? Is vlak bij wat winkels, gratis parkeren, tram 1... :
https://www.funda.nl/koop/amsterdam/hui ... levard-14/
https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... traat-187/#

https://www.funda.nl/koop/amsterdam/hui ... rmalet-48/#

https://www.funda.nl/koop/amsterdam/hui ... straat-16/#
Biebeltje schreef:
25-04-2018 09:31
En zoiets? Is vlak bij wat winkels, gratis parkeren, tram 1... (ik zou er wel mijn flat voor willen ruilen): https://www.funda.nl/koop/amsterdam/hui ... levard-14/
Best ruim, maar wat een lelijk huis van buiten én binnen. En die buurt is ook niet leuk.
Als je in Amsterdam wilt wonen, dan zou ik dat alleen doen als je het budget hebt om iets leuks te kopen. Anders zit je buiten Amsterdam echt veel beter.
Al die rare buitenwijken van Amsterdam noem ik niet eens Amsterdam.
TO kan met dat budget beter buiten Amsterdam gaan zoeken. In Amsterdam is het bijna kansloos geworden.
Voor dat geld kun je in Almere een mooie eengezinswoning kopen met tuin. Ideaal voor kinderen, veel groen, prima verbindingen met Amsterdam, goede scholen. Zoals anderen al zeiden hier: met kinderen heb je andere woonwensen.
juf_deetje schreef:
25-04-2018 09:41
Voor dat geld kun je in Almere een mooie eengezinswoning kopen met tuin. Ideaal voor kinderen, veel groen, prima verbindingen met Amsterdam, goede scholen. Zoals anderen al zeiden hier: met kinderen heb je andere woonwensen.
Mijn ouders en een zus wonen in Almere. Voor kinderen misschien fijn, maar voor volwassenen is er wel echt heel weinig te doen. Dan zijn er nog echt nog wel heel andere plaatsen waar iets meer vertier is.
sinnombre schreef:
25-04-2018 09:39
Best ruim, maar wat een lelijk huis van buiten én binnen. En die buurt is ook niet leuk.
Als je in Amsterdam wilt wonen, dan zou ik dat alleen doen als je het budget hebt om iets leuks te kopen. Anders zit je buiten Amsterdam echt veel beter.
Al die rare buitenwijken van Amsterdam noem ik niet eens Amsterdam.
TO kan met dat budget beter buiten Amsterdam gaan zoeken. In Amsterdam is het bijna kansloos geworden.
Ik woon prima in "die rare, niet leuke, buitenwijk". ;-D
juf_deetje schreef:
Je kan echt in veel leukere steden (en dorpen wonen) die echt veel dichterbij Amsterdam liggen, met TO's budget.
juf_deetje schreef:

Het lijkt of ik iets zeg, maar ik zeg niks :-?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven