Teek en hond
woensdag 25 april 2018 om 20:50
Hallo!
Misschien hoort deze vraag hier niet thuis maar ik weet even begod niet waar ik moet zijn. Ik kom zojuist van het bos af en heb een teek gespot op mijn hond. Ik probeerde hem weg te halen met een zakdoekje maar het lukte niet. Nadat ik de borstel had gepakt was ik hem kwijt.. Nu ben ik dik een half uur bezig om dat rotding te vinden maar ik vind hem gewoon echt niet.
Ik ben een mietje wat dat betreft en raak dus al snel in de stress hierdoor.. Helaas is vriendje lief van huis weg want normaal doet hij dit altijd.
Wat kan ik het beste doen? Alsnog verder zoeken, het zo laten, misschien haar even wassen?
Ze heeft een tekentablet gekregen van de dierenarts zo'n kleine maand geleden maar ik durf gewoon geen risico's te nemen.
Misschien hoort deze vraag hier niet thuis maar ik weet even begod niet waar ik moet zijn. Ik kom zojuist van het bos af en heb een teek gespot op mijn hond. Ik probeerde hem weg te halen met een zakdoekje maar het lukte niet. Nadat ik de borstel had gepakt was ik hem kwijt.. Nu ben ik dik een half uur bezig om dat rotding te vinden maar ik vind hem gewoon echt niet.
Ik ben een mietje wat dat betreft en raak dus al snel in de stress hierdoor.. Helaas is vriendje lief van huis weg want normaal doet hij dit altijd.
Ze heeft een tekentablet gekregen van de dierenarts zo'n kleine maand geleden maar ik durf gewoon geen risico's te nemen.
woensdag 25 april 2018 om 20:55
Als je de teek nu niet kunt vinden kun je eigenlijk niks doen lijkt mij. Als je hem wel vind doe je het volgende:
Het verwijderen van een teek bij uw hond
Hoewel het verwijderen van een teek bij uw hond geen spoedgeval is, kunt u beter de teek direct verwijderen. Dit voorkomt de potentiële overdracht van gevaarlijke aandoeningen zoals de ziekte van Lyme. Het verwijderen van teken is vrij eenvoudig, het enige dat u nodig heeft is een tekenpincet.
Verwijderen met de vingers of met een normale pincet is niet aan de raden. Vaak blijft de kop van de teek in de huid. Dit kan tot wat reactie leiden.
Het beste kunt u de teek verwijderen met een speciaal daarvoor bedoelde tekenpincet. Er zijn verschillende varianten.
Verdoof de teek nooit met alcohol, juist dan braken zij hun maaginhoud in de huid van uw hond.
U pakt de teek met de pincet zo dicht mogelijk op de huid van uw hond, zo voorkomt u dat de kop blijft zitten.
Dan draait u met de pincet totdat de teek loskomt (linksom of rechtsom maakt niet uit)
Controleert u voordat u de teek weggooit (bijv in de gootsteen) of u de kop ook heeft verwijderd.
Indien de kop toch is blijven zitten, zal deze eruit moeten zweren net als een diepe splinter. Vaak ontstaat er een bult op de plaats waar een teek heeft gezeten. Dit is niet ernstig, deze bult verdwijnt vanzelf.
Bij ziekteverschijnselen na het hebben van teken (bijv. sloomheid/koorts/stram lopen) is het zaak snel een dierenarts te raadplegen.
https://www.dierendokters.com/honden/te ... erwijderen
Het verwijderen van een teek bij uw hond
Hoewel het verwijderen van een teek bij uw hond geen spoedgeval is, kunt u beter de teek direct verwijderen. Dit voorkomt de potentiële overdracht van gevaarlijke aandoeningen zoals de ziekte van Lyme. Het verwijderen van teken is vrij eenvoudig, het enige dat u nodig heeft is een tekenpincet.
Verwijderen met de vingers of met een normale pincet is niet aan de raden. Vaak blijft de kop van de teek in de huid. Dit kan tot wat reactie leiden.
Het beste kunt u de teek verwijderen met een speciaal daarvoor bedoelde tekenpincet. Er zijn verschillende varianten.
Verdoof de teek nooit met alcohol, juist dan braken zij hun maaginhoud in de huid van uw hond.
U pakt de teek met de pincet zo dicht mogelijk op de huid van uw hond, zo voorkomt u dat de kop blijft zitten.
Dan draait u met de pincet totdat de teek loskomt (linksom of rechtsom maakt niet uit)
Controleert u voordat u de teek weggooit (bijv in de gootsteen) of u de kop ook heeft verwijderd.
Indien de kop toch is blijven zitten, zal deze eruit moeten zweren net als een diepe splinter. Vaak ontstaat er een bult op de plaats waar een teek heeft gezeten. Dit is niet ernstig, deze bult verdwijnt vanzelf.
Bij ziekteverschijnselen na het hebben van teken (bijv. sloomheid/koorts/stram lopen) is het zaak snel een dierenarts te raadplegen.
https://www.dierendokters.com/honden/te ... erwijderen
woensdag 25 april 2018 om 21:09
En koop morgen een goede tekentang (bij de apotheek). Is voor jezelf ook handig, mocht je er één oplopen.
Met zo'n tang verwijder je de hele teek, in plaats van alleen het achterlijf.
https://www.tekenradar.nl/teken/tekenbe ... k-een-teek
http://stopdeteek.nl/teken-verwijderen/
Met zo'n tang verwijder je de hele teek, in plaats van alleen het achterlijf.
https://www.tekenradar.nl/teken/tekenbe ... k-een-teek
http://stopdeteek.nl/teken-verwijderen/
nounou
woensdag 25 april 2018 om 21:29
woensdag 25 april 2018 om 21:36
Die tabletten bieden alleen een tekendodende werking, wat betekent dat teken zich eerst moeten vastbijten in de hond. Pas na het vastbijten zullen ze in contact komen met de werkzame stof en binnen een aantal uur sterven. Hiermee wordt de tekenbeet op zich niet voorkomen en kan dus de overdracht van ziekteverwekkers ook niet volledig uitgesloten worden. Om een tekenbeet te voorkomen werken pipetten en tekenbanden beter. Wassen, wegvegen met een zakdoekje of borstelen is zinloos.
woensdag 25 april 2018 om 21:56
Klopt, ik heb thuis een teken pincet. Maar deze teek liep nog op haar vacht. Vandaar dat ik hem met een zakdoekje probeerde weg te halen.
woensdag 25 april 2018 om 22:06
Oh, gelukkig. In je OP was dat niet zo duidelijk.louchantez schreef: ↑25-04-2018 21:56Klopt, ik heb thuis een teken pincet. Maar deze teek liep nog op haar vacht. Vandaar dat ik hem met een zakdoekje probeerde weg te halen.
Het zijn vieze beesten, teken. Houd jezelf ook een beetje in de gaten, misschien loopt de teek in huis.
nounou
donderdag 26 april 2018 om 00:31
Je hebt dan de kans dat de teek zijn inhoud in de hond spuit. Er word aangeraden een tekentang te gebruiken.ouwewijsneus schreef: ↑25-04-2018 21:17ik gebruik het liefst deze als ik een teek op de hond aantref
de teek spuit je hiermee in en wordt direct gedood.
donderdag 26 april 2018 om 06:50
Woordcorrectie laat maar
Such a beautiful place to be with Friends.