Wonen in Amsterdam
dinsdag 24 april 2018 om 12:44
Beste mensen,
Ik wil graag jullie advies en ervaringen.
Mijn man en ik zijn 33 jaar en we zoeken een koopwoning in Amsterdam. We werken allebei in Amsterdam Zuid. Ons budget om een appartament te kopen is rond 350-400 k. Op dit moment wonen we in Westerpark maar met ons budget kunnen we hier alleen 552 m huis vinden. We willen graag rond 70-802m wonen, 2 slaapkamers want we hebben binnenkort uitbreidingsplannen. Nu check ik op funda verschillende huizen en binnen ons budget kunnen we iets vinden in Nieuw West, alleen nieuw west vind ik beetje te ver en afgelegen. We willen wel dichtbij stad blijven. Nu zien we ook huizen in Slotervaart, overtoomse veld, nieuw sloten of bos en lommer etc. Alleen de vraag is of deze buurten leuk zijn voor een jong europees koppel? We hebben hiervoor in Italie gewoond en voor onze carriere zijn we naar Amsterdam verhuisd. We zijn dus niet rijk genoeg om een expat huis te kunnen betalen in een gracht. We zoeken een gezellige en internationale buurt maar niet 80% alleen maar buitenlanders, we zoeken een mix locatie omdat we hiervoor ook in internationale omgevingen hebben gewoond. Door de huizenprijzen in Amsterdam kunnen we niet in de leukste buurten wonen (zoals zuid of centrum of jordaan) natuurlijk want alles wat we leuk vinden is vanaf 450k. Nu is de vraag waar we met ons budget kunnen wonen in Amsterdam waar ook beetje leuk is? We willen dus dichtbij de stad zijn - naast het ring, dichtbij winkels/restaurants, park en goede scholen voor de toekomst.
Hebben jullie misschien tips voor ons? We zijn niet bekend in Amsterdam, ik ken alleen centrum/winkels, waar ik nu woon en dat is het.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies.
Groetjes,
Lotus
Ik wil graag jullie advies en ervaringen.
Mijn man en ik zijn 33 jaar en we zoeken een koopwoning in Amsterdam. We werken allebei in Amsterdam Zuid. Ons budget om een appartament te kopen is rond 350-400 k. Op dit moment wonen we in Westerpark maar met ons budget kunnen we hier alleen 552 m huis vinden. We willen graag rond 70-802m wonen, 2 slaapkamers want we hebben binnenkort uitbreidingsplannen. Nu check ik op funda verschillende huizen en binnen ons budget kunnen we iets vinden in Nieuw West, alleen nieuw west vind ik beetje te ver en afgelegen. We willen wel dichtbij stad blijven. Nu zien we ook huizen in Slotervaart, overtoomse veld, nieuw sloten of bos en lommer etc. Alleen de vraag is of deze buurten leuk zijn voor een jong europees koppel? We hebben hiervoor in Italie gewoond en voor onze carriere zijn we naar Amsterdam verhuisd. We zijn dus niet rijk genoeg om een expat huis te kunnen betalen in een gracht. We zoeken een gezellige en internationale buurt maar niet 80% alleen maar buitenlanders, we zoeken een mix locatie omdat we hiervoor ook in internationale omgevingen hebben gewoond. Door de huizenprijzen in Amsterdam kunnen we niet in de leukste buurten wonen (zoals zuid of centrum of jordaan) natuurlijk want alles wat we leuk vinden is vanaf 450k. Nu is de vraag waar we met ons budget kunnen wonen in Amsterdam waar ook beetje leuk is? We willen dus dichtbij de stad zijn - naast het ring, dichtbij winkels/restaurants, park en goede scholen voor de toekomst.
Hebben jullie misschien tips voor ons? We zijn niet bekend in Amsterdam, ik ken alleen centrum/winkels, waar ik nu woon en dat is het.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies.
Groetjes,
Lotus
woensdag 25 april 2018 om 15:50
Ik snap wel dat ze in Amsterdam wil blijven, ze is graag in grote steden. Zelf ben ik 9 jaar geleden voor de liefde naar Amsterdam gekomen, en nu wil ook nooit meer weg. En dat kan ik ook niet uitleggen aan vrienden en familie buiten de stad.
Vorig jaar kregen we te horen dat we onze woning moesten gaan verlaten, maar een koopwoning binnen de ring konden we helaas niet betalen. Uiteindelijk een nieuwbouw appartement in Diemen gekocht die nog opgeleverd moet worden. En ik vind het nog steeds spannend of ik daar mijn draai ga vinden.
Vorig jaar kregen we te horen dat we onze woning moesten gaan verlaten, maar een koopwoning binnen de ring konden we helaas niet betalen. Uiteindelijk een nieuwbouw appartement in Diemen gekocht die nog opgeleverd moet worden. En ik vind het nog steeds spannend of ik daar mijn draai ga vinden.
woensdag 25 april 2018 om 15:54
essychan schreef: ↑25-04-2018 15:50Ik snap wel dat ze in Amsterdam wil blijven, ze is graag in grote steden. Zelf ben ik 9 jaar geleden voor de liefde naar Amsterdam gekomen, en nu wil ook nooit meer weg. En dat kan ik ook niet uitleggen aan vrienden en familie buiten de stad.
Ik heb er ook best lang gewoond. Toen vond ik het top. Echt. Altijd wat te doen. Heerlijk.
Nu ben ik blij dat ik weg ben. No way dat ik er kinderen wilde laten opgroeien. En was de drukte ook echt zat. Nu zit ik zo in Amsterdam als ik wel naar de melkweg wil of wil stadten of naar de musea.
Maar kan ik mijn auto voor de deur zetten, kinderen in de tuin laten spelen en had ik ruimte om mijn kinderwagen in de gang te laten staan. Ipv die op te tillen naar de 2e verdieping en daar aan een haak te hangen... Mijn eigen school te kiezen voor de kinderen.
Bijvoorbeeld.
En nu zou ik eigenlijk nog verder weg en zonder directe buren willen wonen.
woensdag 25 april 2018 om 17:18
Ik zou als ik jouw verhaal hoor echt niet in Amsterdam kopen. Echt waar er zijn andere leuke steden en dorpen van bij de stad waar van alles te doen is. Je zegt zelf dat je over 5 jaar 2 kinderen wilt hebben, denk er goed over na.
Kijk eens in Amersfoort, Hilversum, Bussum etcetera.
Kijk eens in Amersfoort, Hilversum, Bussum etcetera.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
woensdag 25 april 2018 om 17:35
Haarlem is een goede optie hoor. En goedkoper dan Amsterdam. Ik heb lang in Amsterdam gewoond (Museumkwartier en Grachtengordel) en nu in het wat burgerlijkere Haarlem Centrum. Het is goedkoper dan deze delen van Amsterdam en ook veel rustiger. Ik zou er maar er snel bij zijn want alles wordt opgekocht en opgeknapt dus ik voorspel dat deze buurt ook fors duurder wordt.
woensdag 25 april 2018 om 21:34
Ik woon inderdaad ook met mijn kinderen in amsterdam en wil er nooit meer weg. Zoveel leuke dingen voor iedere fase in je leven te doen, praktisch om de hoek.
Woon nu in een surrealistisch almere achtig wijkje met ieder weekend flarden van muziek van het festival- en horeca terrein op loopafstand, inclusief verdwaalde wild verklede feestgangers die door de straat trekken.
Woon nu in een surrealistisch almere achtig wijkje met ieder weekend flarden van muziek van het festival- en horeca terrein op loopafstand, inclusief verdwaalde wild verklede feestgangers die door de straat trekken.
donderdag 26 april 2018 om 13:50
Beste lezers,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik wil inderdaad eerst gewoon kijken of het in Amsterdam lukt, ik ben 2 maanden geleden begonnen met zoeken en ik heb niet echt haast, wie weet heb ik geluk en kan ik gewoon in Amsterdam iets kopen waar ik naar me zin zal hebben. Ik ben van plan om dit weekend langs de verschillende wijken te fietsen en kijken hoe ik me voel, het is voor iedereen heel anders natuurlijk.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn zoektocht. Any tips zijn altijd welkom. Alvast bedankt voor jullie advies en tijd.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik wil inderdaad eerst gewoon kijken of het in Amsterdam lukt, ik ben 2 maanden geleden begonnen met zoeken en ik heb niet echt haast, wie weet heb ik geluk en kan ik gewoon in Amsterdam iets kopen waar ik naar me zin zal hebben. Ik ben van plan om dit weekend langs de verschillende wijken te fietsen en kijken hoe ik me voel, het is voor iedereen heel anders natuurlijk.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn zoektocht. Any tips zijn altijd welkom. Alvast bedankt voor jullie advies en tijd.
donderdag 26 april 2018 om 14:08
Die mogelijkheden heb je in elke willekeurige andere stad ook, alleen wellicht iets minder keuze.Het-groepje schreef: ↑25-04-2018 21:34Ik woon inderdaad ook met mijn kinderen in amsterdam en wil er nooit meer weg. Zoveel leuke dingen voor iedere fase in je leven te doen, praktisch om de hoek.
Daarnaast vind ik het (voor zowel onszelf als de kinderen) een hele grote vrijheid dat mijn ukken alleen naar school kunnen, naar vriendjes en de hele dag buitenspelen. Dat was, toen wij nog in A'dam woonden, echt uitgesloten.
donderdag 26 april 2018 om 14:13
TO. Met het risico dat ik met pek en veren overgoten wordt, maar ga ook eens rondfietsen in Zuidoost. In de komende 5 jaar worden daar duizenden nieuwe woningen gebouwd en ik ken het gebied goed en kan je vertellen dat - als ik niet al gekocht had - ik zeker daar zou rond gaan kijken: veel oppervlakte voor je geld, goede voorzieningen en in 10 min met de metro op centraal. De Bijlmer heeft nog steeds een slechte naam, maar als je de politie jaarrapporten qua criminaliteit er op nakijkt, dan zie je dat het het 2de veiligste stadsdeel van Amsterdam is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 27 april 2018 om 22:20
Oudblond schreef: ↑26-04-2018 14:13TO. Met het risico dat ik met pek en veren overgoten wordt, maar ga ook eens rondfietsen in Zuidoost. In de komende 5 jaar worden daar duizenden nieuwe woningen gebouwd en ik ken het gebied goed en kan je vertellen dat - als ik niet al gekocht had - ik zeker daar zou rond gaan kijken: veel oppervlakte voor je geld, goede voorzieningen en in 10 min met de metro op centraal. De Bijlmer heeft nog steeds een slechte naam, maar als je de politie jaarrapporten qua criminaliteit er op nakijkt, dan zie je dat het het 2de veiligste stadsdeel van Amsterdam is.
Vrienden van me hebben daar een heerlijke kindvriendelijke woning in een rustige straat.
De Bijlmer had een slechte naam, maar is echt niet zo onveilig, crimineel of asociaal als (sommige) mensen denken.
vrijdag 27 april 2018 om 23:18
Oh wow! Dit is de eerste keer hier op het forum dat ik bijval krijg als ik dit over Zuidoost post! Ik ken het gebied echt heel goed, ik woon er niet maar werk er en ben beroepsmatig bezig met de thema's daar: Mixen van functies zoals wonen, ondernemen, entertainment, tourisme en culturen en dat alles rekening houdend met ontsluiting, bereikbaarheid, duurzaamheid en zelfvoorzienigheid. En het gaat de afgelopen jaren zo hard de goede en leuke kant uit! 'T is echt dat ik in een flat (eigendom) woon die we helemaal en eigengereid verbouwd hebben en waar we zo fijn wonen dat ik nog niet naar Zuidoost uitgeweken ben!Stellaluna* schreef: ↑27-04-2018 22:20Vrienden van me hebben daar een heerlijke kindvriendelijke woning in een rustige straat.
De Bijlmer had een slechte naam, maar is echt niet zo onveilig, crimineel of asociaal als (sommige) mensen denken.
Plan is om Zuidoost in 2030 zo ver ontwikkeld te hebben dat de benodigde energie uit het gebied komt: o.a. AMC en ArenA wisselen dit al uit (noodgenerator AMC levert bij wedstrijden energie aan ArenA en die energie komt van zonnepanelen), om het restafval binnen het gebied te kunnen herverwerken en om zoveel mogelijk werknemers uit het gebied in het gebied aan het werk te hebben wat auto's, files, frustraties bij werknemers en werkgevers weghaalt en gewoon goed is voor het milieu en de toekomst. Het is echt kicken om dit te zien gebeuren! En die vibe zit in het hele gebied. Ik zou daar ook als inwoner graag deel van uit maken. En er zullen vast 'fouten' in de plannen zitten maar wat mij betreft is het het meest dynamische en vooruitstrevende gebied van de randstad.
oudblond wijzigde dit bericht op 27-04-2018 23:49
10.44% gewijzigd
zaterdag 28 april 2018 om 00:53
Maar het is wel ver van het centrum van Amsterdam vandaan, dan kun je net zo goed in Weesp gaan wonen.Stellaluna* schreef: ↑27-04-2018 22:20Vrienden van me hebben daar een heerlijke kindvriendelijke woning in een rustige straat.
zaterdag 28 april 2018 om 11:46
Nou, ik woon in Amsterdam voor de stad, dus dan wil ik wel op de fiets naar musea, theaters, restaurants en cafés kunnen. Voor mij is Zuid-Oost een prima wijk, maar met Amsterdam heeft het weinig te maken. Dan heb je wel meer keus buiten Amsterdam voor iets soortgelijks.zeeuwsmeisje1981 schreef: ↑28-04-2018 01:18Wie gaat er dan nog in Amsterdam wonen voor het centrum? Ik ben het eens met wat hierboven over Zuidoost gezegd word. Het is echt enorm aan het veranderen.
zaterdag 28 april 2018 om 18:44
De Bijlmer is idd flink in opmars, vroeger wilde je er nog niet dood gevonden worden en nu wordt het ineens hip&happening.
heb ook wel is gehoord dat er redelijk goedkope koop huizen zijn (zal nu wel weer minder zijn) .
en natuurlijk zijn er nog plekken waar het iets minder is maar dat is ook in West.
heb ook wel is gehoord dat er redelijk goedkope koop huizen zijn (zal nu wel weer minder zijn) .
en natuurlijk zijn er nog plekken waar het iets minder is maar dat is ook in West.
Relax we're all crazy, it's not a competition
zaterdag 28 april 2018 om 18:56
Heb het vaak genoeg gefietst na concerten en evenementen. Ik vind het toch wel een eind. En zeker als je nog weer ergens in West moet zijn.
Plus dat het ín Zuid-Oost misschien allemaal prima is, maar ik ga echt niet om 3u ‘s nachts op de fiets terug. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Voor mij heeft het niets meer met wonen Amsterdam te maken. Dat heb ik trouwens ook met IJburg.
zaterdag 28 april 2018 om 19:39
Met IJburg heb ik dat zeker ook. Mede omwille van die ene brug naar het 'vaste land'. Met Zuidoost heb ik dat gevoel niet, mede door de goede ontsluiting. Maar ik begrijp je wel hoor, ik denk er alleen anders over
Maar als je in Zuidoost zou wonen zijn de ArenA, Ziggo, Afas, Pathe, Bijlmerparktheater e.d. wel heel dichtbij
Maar als je in Zuidoost zou wonen zijn de ArenA, Ziggo, Afas, Pathe, Bijlmerparktheater e.d. wel heel dichtbij
zaterdag 28 april 2018 om 21:07
Iche-e op de ArenA boulevard: 1 van mijn verslavingen. En Asian kitchen in de inham tussen de kantoren en de Prenatal! Altijd vol Aziaten en de lekkerste wan tan bami soep! Brouwerij Kleiburg naast de Ikea: heerlijk zitten, lekker zelfgebrouwen bier en overheerlijke gerechtjes. En zo kan ik nog wel even doorgaanzeeuwsmeisje1981 schreef: ↑28-04-2018 20:38Amstelkwartier is enorm booming en daar schiet de horeca nu ook uit de grond. Dat is maar 10 minuten fietsen vanuit zuidoost.
zaterdag 28 april 2018 om 21:17
Waarom zou je een half uur willen fietsen naar waar er iets te beleven valt? Waarom zou je in een nog steeds geen goede buurt willen wonen als je voor iets normaals ver moet fietsen? Dan kun je net zo goed ergens anders gaan wonen. Wat moet je dan in Amsterdam vraag ik mij af?
De Bijlmer is inderdaad veranderd, maar vanaf laat op de dag kun je er nog steeds niet veilig over straat. Daar wil je zeker niet met kinderen zitten.
zaterdag 28 april 2018 om 21:27
In Zuid-Oost krijg je nog wel waar voor je geld:
Alles zou opnieuw moeten gedaan maar hee... de ruimte is goed.
https://www.funda.nl/koop/amsterdam/hui ... straat-90/#
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 28 april 2018 om 21:47
Maar het heeft niets met het leuke Amsterdam te maken. Voor dat geld zit je ook ergens anders meer dan prima. En het huis op Funda ziet er wel supersaai uit.Enn schreef: ↑28-04-2018 21:27In Zuid-Oost krijg je nog wel waar voor je geld: