Stedentrip tips

29-04-2018 21:13 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Midden/eind juli wil ik graag met een vriendin 4-5 dagen weg voor een stedentrip.
We hebben echter nog weinig ervaring met reizen/stedentrips en daarom geen flauw idee waar naar toe, help!

Hierbij een aantal wensen:
-Binnen Europa.
-Genoeg bezienswaardigheden.
-Vinden wandelen leuk, dus natuur in de buurt zou leuk zijn.
-Dierentuin in de buurt zou leuk zijn.
-Hotel.
-Geen Engeland of Praag.
-Vervoer per vliegtuig.

Tips zijn welkom!

Alvast bedankt.
Budapest! Daar ben ik in januari geweest en dat vond ik echt een aanrader. Enorm veel te zien en te doen, grote stad met veel oude, sfeervolle gebouwen, bruggen en natuur. Wij zijn gevlogen met EasyJet en dat was goed te doen. We hadden ook nog een heel goed hotel in het centrum, was echt een hele leuke citytrip en niet zo standaard (vind ik) als Parijs of Londen.
Lissabon
Stockholm. Gewoon omdat het een fantastische stad is en alles heeft wat je zoekt.
En bovendien is het weer er in juli vaak prima.
Niet om het één of ander, maar wat een grafzooi.
Basel, Wenen of Berlijn.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
PopP schreef:
29-04-2018 21:13
-Binnen Europa.
-Hotel.
-Geen Engeland of Praag.
-Vervoer per vliegtuig.

Dit kun je in vrijwel elke Europese hoofdstad of tweede stad van het land vinden.
Ik zou zelf in de zomermaanden niet direct naar Zuid Europese steden gaan, omdat het daar vaak gigantisch warm is (40 graden in Rome is niet heel comfortabel op je stedentrip).

Dus: gooi een dartpijl op de kaart en gaan!
Berlijn
Zagreb, Ljubljana (weet niet of die een dierentuin hebben)
PopP schreef:
29-04-2018 21:13

-Binnen Europa.
-Hotel.
-Geen Engeland of Praag.
-Vervoer per vliegtuig.
Leipzig
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Ik ben zelf zot van Kopenhagen. :)
Weet het wel niet meteen van die dierentuin. Ik ben een week naar Denemarken geweest en 4 dagen Kopenhagen. Ik heb toen een dierentuin bezocht maar weet niet meer of dat echt aan Kopenhagen was.

Als je zuidelijker wil dan zou Porto een aanrader zijn volgens vriendinnen. Di wil ik in elk geval eens doen. :)

En een collega is net voor de 2de keer naar Riga gegaan, spotgoedkoop, niet erg toeristisch maar erg mooi en lekker eten blijkbaar.

Maar je eisen lijken me inderdaad niet zo moeilijk. :)
Quasi alle spaanse grote steden kunnen ook (Barcelona, Valencia, Bilbao, Madrid, Malaga,...)
Berlijn!!!!!!!
titin schreef:
29-04-2018 21:49
Ik ben zelf zot van Kopenhagen. :)
Weet het wel niet meteen van die dierentuin. Ik ben een week naar Denemarken geweest en 4 dagen Kopenhagen. Ik heb toen een dierentuin bezocht maar weet niet meer of dat echt aan Kopenhagen was.

Als je zuidelijker wil dan zou Porto een aanrader zijn volgens vriendinnen. Di wil ik in elk geval eens doen. :)

En een collega is net voor de 2de keer naar Riga gegaan, spotgoedkoop, niet erg toeristisch maar erg mooi en lekker eten blijkbaar.

Maar je eisen lijken me inderdaad niet zo moeilijk. :)
Quasi alle spaanse grote steden kunnen ook (Barcelona, Valencia, Bilbao, Madrid, Malaga,...)
Malaga voor een steden trip? Nee..
Bam!!!!
Antwerpen
Berlijn
Dublin
Barcelona is ook altijd leuk.
Thanks voor de tips!

Zitten leuke steden bij.
Maar bijvoorbeeld Berlijn ook natuur om te wandelen in de buurt?
stippensokken schreef:
29-04-2018 21:24
Dit kun je in vrijwel elke Europese hoofdstad of tweede stad van het land vinden.
Ik zou zelf in de zomermaanden niet direct naar Zuid Europese steden gaan, omdat het daar vaak gigantisch warm is (40 graden in Rome is niet heel comfortabel op je stedentrip).

Dus: gooi een dartpijl op de kaart en gaan!
Klopt, maar Dublin/Edinburgh hoeft bijvoorbeeld niet warm te zijn.
Ook niet overal is natuur in de buurt.
Ik vond Hamburg verrassend leuk. Niet zo enorm groot, dus misschien is 5 dagen wel te veel. Heb net even gegoogled en ze hebben in elk geval een dierentuin :)
Valencia vond ik ook top maar denk ik te warm midden in de zomer.
Nothing happens for a reason
Ycjoo- schreef:
29-04-2018 22:04
Malaga voor een steden trip? Nee..
Ik vind Málaga juist hartstikke leuk en onontdekt. Historisch centrum, paleis, superlekker eten, 4 craft beer café's, boulevard met jachthaventje, lang park aan zee, strand, musea, kathedraal, bioscoop, leuke winkels, heuvel met gaaf uitzicht, veel dakterrassen op hotels.

Voor een eerste stedentrip zijn andere steden misschien nog toffer (Berlijn, Porto, Palermo) maar Málaga zou ik zeker niet afraden.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 30-04-2018 02:25
0.88% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Omdat jullie nog niet veel ervaring hebben....
Welke stad het ook wordt, op internet lees je bijvoorbeeld op de Lonely Planet pagina's over die stad, heel veel info over wat er te doen is, kosten, eventuele gevaren, hoe het OV werkt, etc.

En met googlen kom je ook heel ver. Vrijwel elke stad heeft een eigen tourist info website, met alles over het OV, bezienswaardigheden, tijdelijke festivalletjes en tentoonstellingen.
En vaak ook een fysiek toeristenbureautje in de stad zelf waar je vaak een gratis plattegrond kan krijgen en vragen kunt stellen.
Veel mensen lijken zo'n bureau truttig of ouderwets ofzo te vinden (kijken me altijd raar aan als ik het noem), maar ik haal daar altijd superleuke tips op voor tijdelijke tentoonstellingen, dansvoorstellingen, evenementjes en dat soort dingen. Terwijl ondertussen de hordes toeristen allemaal naar de bekendste musea gaan.

En/of haal een reisgidsje in de bieb of bij een winkel, bijvoorbeeld van Time to Momo (voorheen heetten die gidsjes 100% + naam van de stad).

Waarom moet het met een vliegtuig zijn? Mag het niet met de trein naar Londen, Gent, of Parijs zijn? Veel minder vervuilend...
Anyway, als je dan toch wilt vliegen, let op de tijden. Ik had vorig jaar weer eens zo'n vlucht die om 7 uur 's ochtends vertrekt waardoor je om 5 uur op Schiphol moet zijn, oftewel om 3 uur 's nachts op (als je überhaupt nog gaan slapen). Dan kom je best wel gesloopt aan, en ook hadden we een dure taxi nodig omdat er vanuit mijn huis geen nachttrein gaat. Dus zo'n vroege vlucht kan goedkoop lijken maar uiteindelijk ook duur zijn.

Zelf boek ik het liefst zelf mijn vlucht en dan apart de accommodatie, dan heb ik veel meer invloed, ik wil wel dat het er een beetje leuk uitziet en op een goeie plek zit en wifi heeft bijvoorbeeld. Maar soms vind je ook mooie deals met een leuk hotel en vlucht en al.

Succes!
PopP schreef:
29-04-2018 22:19
Thanks voor de tips!

Zitten leuke steden bij.
Maar bijvoorbeeld Berlijn ook natuur om te wandelen in de buurt?

Klopt, maar Dublin/Edinburgh hoeft bijvoorbeeld niet warm te zijn.
Ook niet overal is natuur in de buurt.
Bij Berlijn heb je wel bossen maar het hele gebied is wel overwegend vlak.

Je zou Reykjavik kunnen overwegen. Wel prijzig, maar veel supermooie natuur heel dichtbij. Ook nog niet heel heuvelachtig daar, maar wel gave geisers en lavavelden enzo.
ik ben helemaal weg van kopenhagen
Berlijn is natuurlijk ook leuk, maar kopenhagen is mijn nr 1 aanrader
wij hebben net de spaanse steden gedaan maar dat is in die tijd te warm
Kopenhagen & Nürnberg vind ik erg leuk!

Ljubljana & Helsinki staat op m´n wishlist.
Ik noem het nog eens, Bazel. Klein stadje, natuur binnen handbereik en de mooiste Zoo van Europa. Onontdekt dus nuet belachelijk touristisch. Echt leuk!

https://www.take-a-trip.eu/nl/bazel/
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Misschien niet heel veel natuur in de buurt (wel als je even een oversteek naar een van de Prinseneilanden maakt) maar ISTANBUL!
Hou van deze stad, zo sfeervol, niet te toeristisch, prachtige gebouwen, bazaars, moskeeën, oude kerken, heerlijk eten, niet duur, hotels genoeg, zee, rivieren, zon...!
Ben er nu twee keer geweest en zou elk jaar terug gaan
Echt echt een aanrader, verrassend leuk
Van alle steden waar ik ooit ben geweest staat met stip op 1: Stockholm!
Stockholm lijkt mij ook leuk maar een stedentrip met een vriendin houd bij mij ook veel wijntjes drinken op terrassen in en dan kan je beter ene goedkopere bestemming kiezen ;-)

Ik heb nog niet duidelijk wat je precies zoekt, als je bijv. graag wil wandelen, dan zijn er toch 100000 leukere bestemmingen te kiezen dan puur een grote stad?

is het dan niet leuker om bijv. in de buurt van een stad te gaan zitten zodat je ook een dagje stad kan doen?
Wat voor weer wil je op je stedentrip?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven