Dienstplicht.

04-05-2018 18:41 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Krijg net een brief in de bus dat mijn zoon is ingeschreven voor dienstplicht. A kind is 16 en B kan heel slecht praten, is autistisch en heeft NAH.
Wat een enorme onzin brief. En nee je kunt niet reageren op deze brief.....
Wat moet je daar nou mee????

Kijk hij komt heus niet door de keuring (mag ik hopen) maar waarom zou hij uberhaubt naar een keuring toe moeten? Kind snapt daar echt helemaal niets van.
nina1966 schreef:
04-05-2018 19:57
Eh nee. Hij kan niets in de keuken. Nou ja heel onhandig iets "snijden" Administratief... en nee :D En ja wat hij allemaal niet kan is echt wel bekend.
Maar dat weet MinDef niet, want geen inzage.
nina1966 schreef:
04-05-2018 20:00
In dit geval en meer van deze gevallen zou ik het wel handig vinden dat ze deze personen uitsluiten.
Zonde van het papier, de moeite en mocht het plaatsvinden de keuring. Straks roepen ze een x aantal mannen op (als het ooit zo ver komt maar je weet het niet hé) en dan kan de helft niet omdat..... beetje slordig.
Bij voorbaat een schifting van personen waarvan je weet dat die echt niets kunnen zou een hoop ellende schelen. En de database een stuk leger maken.
Dan is het wachten op de eerste lading gekwetste personen die op voorhand al zijn uitgesloten. Krijg je daar weer complete rellen over.
Nu al per persoon gaan uitzoeken of jij ooit iets zou kunnen doen kost ontzettend veel geld. Dus sturen ze die brief gewoon aan iedereen. Als het ooit relevant wordt, zien ze bij die keuring vanzelf wie niet in aanmerking komt.
Dus inderdaad, nu al doen zou veel meer kosten, en een hoop beledigde mensen opleveren (van papier afleiden wie wat kan is veel moeilijker dan bij een face-to-face keuring).
Je wil niet snappen dat dit automatisch gaat. En dat ze niet weten dat jouw zoon geen dienstplicht kan vervullen, en dat het ook maar goed is dat ze dat niet weten. Anders had je daar over kunnen klagen.

Het kabinet wil het ook voor meisjes, maar dat moeten de Eerste en Tweede nog goedkeuren.
Het kost veel te veel geld en tijd om eerst te onderzoeken wie wel en wie niet kan worden opgeroepen. Daarom automatisch iedereen een brief. Anderen zouden dan misschien weer beledigd zijn dat hun kind niet wordt opgeroepen; hij heeft wel een beperking maar kan heus wel wat hoor. Krijgen we daar weer discussies over.
ik geef mn bek ook maar een douw
nina1966 schreef:
In dit geval en meer van deze gevallen zou ik het wel handig vinden dat ze deze personen uitsluiten.
Zonde van het papier, de moeite en mocht het plaatsvinden de keuring. Straks roepen ze een x aantal mannen op (als het ooit zo ver komt maar je weet het niet hé) en dan kan de helft niet omdat..... beetje slordig.
Bij voorbaat een schifting van personen waarvan je weet dat die echt niets kunnen zou een hoop ellende schelen. En de database een stuk leger maken.

Dat is altijd al zo geweest. Het is in de eerste plaats een dienstPLICHT. Als je opgeroepen wordt is het aan jou om aan te tonen waarom je niet zou kunnen.
Het is maar een brief hoor. En er staat exact in wat er bedoeld wordt.

Over jouw verwachting dat het hele defensieapparaat zich tot in detail in de zaak van de gezondheid van jouw zoon zou moeten verdiepen om de belastingbetalers een vel A4, een enveloppe en een postzegel uit te sparen zal ik verder niets zeggen.
nina1966 schreef:
Oh Ja, Goed plan. :facepalm:
Laten we vooral de hele overheid en alle instanties toegang gaan geven tot alle medische dossiers omdat ze anders mogelijk overbodige brieven versturen.

Heel goed plan. Makkelijk ook voor werkgevers, verzekeraars, enz.
Kunnen zij ook bij voorbaat al mensen uitsluiten. :nope:
Hij is ook niet afgeschaft, maar opgeschort. Dat is mij nochtans altijd zo geleerd.

En ik ben erg blij dat mensen toch nog ergens een soort van anoniem zijn, als ik eerlijk ben.
nina1966 schreef:
Zo is het altijd al geweest. Ook toen er nog wel dienstplicht was. Elke lichting opnieuw. Alle jongens in die leeftijdscategorie.

Wind je niet op, mijn vriendin had de brief voor haar meervoudig gehandicapte zoon ook en zij postte er een 'trots op mijn zoon die het vaderland mag dienen' grap over op Instagram.
vrouwjagersma schreef:
04-05-2018 20:35
Hij is ook niet afgeschaft, maar opgeschort. Dat is mij nochtans altijd zo geleerd.

En ik ben erg blij dat mensen toch nog ergens een soort van anoniem zijn, als ik eerlijk ben.
De dienstplicht bestaat gewoon nog. De opkomstplicht is opgeschort.
Sorry maar je stelt je echt aan om niets. Mocht t ooit van toepassing zijn, dan is daar dus die keuring voor. Waarom zouden ze in vredesnaam mensen gaan keuren om ze uit te sluiten van een opgeschorte dienstplicht?
Broer hier kan ook niet zelfstandig reizen, koken, of zijn kamer schoonhouden, woont in een beschermde woongroep en wordt door de belastingbetaler onderhouden middels een pgb en Wajong. Alsof dan één zo'n postzegel uitmaakt. Bovendien voelt hij zich juist door dit soort brieven wél een volwaardig lid van de maatschappij, dat misschien nog wel eens ergens voor nodig is. Zolang er geen keuring komt, is dat dus een prima positieve gedachte, en zó denken er vast meer jongens/ mannen. Daar heb ik als belastingbetaler dan weer graag die postzegels voor over :proud:
nina1966 schreef:

Bij voorbaat een schifting van personen waarvan je weet dat die echt niets kunnen zou een hoop ellende schelen.
Welke ellende? Dat je een brief ontvangt?
aliva schreef:
04-05-2018 22:11
Welke ellende? Dat je een brief ontvangt?

Ik wil net precies hetzelfde schrijven.
Jeetje, ik neem aan dat je wel voor hetere vuren hebt gestaan. Een brief, wat een drama.
Hello, can you hear me?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven