Zero waste home / minimalisme

04-01-2017 18:16 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid? En het vermijden van plastic en van afval?

Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.

Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.

Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
wat fijn te lezen dat er zo serieus werk wordt gemaakt van zero waste, of minder waste. Word ik echt blij van!

Ik lees mee voor tips.

ondertussen koop ik geen portieverpakkingen, scheid alle afval en ik mijd producten met palmolie er in , dat heeft niet zozeer met waste te maken, maar met behoud van het regenwoud. Ik maak schoonmaakmiddel zelf en gebruik geen wasverzachter meer.

Ik koop graag bij Lush vanwege natuurlijk+weinig verpakking+geen palmolie en ben altijd op zoek naar meer fijne merken. Als ik in mijn badkamerkastje kijk, kan daar nog veel verbeterd worden. wat een hoop plastic :cry: ik maak alles op maar vervang door betere spullen.
Zo... Ik was even geïnspireerd door “mei = plasticvrij” (een actie die nu populair is in België) en heb mijn amazon-mandje (*) volgeladen met producten om verschillende schoonmaakproducten te maken.

Eigenlijk waren man en ik vooral gefrustreerd door onze nieuwe vaatwastabletten die individueel verpakt zijn in een laagje plastic. Dus ik begon te googlen en kwam zo in een google-doolhof terecht van DIY cleaning reagents. Toevallig is ook net onze keukenspray, badkamerspray en vloerpoets op, dus gekeken naar een aantal recepten met dezelfde ingrediënten (met soda, borax, castille zeep en azijn kom je blijkbaar al een heel eind?) en dan kan ik experimenteren.

Iemand die dit ook zelf al geprobeerd heeft en zijn beste schoonmaakmiddelrecept wil delen?

(*) ja, amazon. Natuurlijk had Lilapie ook even naar de dichtsbijzijnde winkel kunnen fietsen, maar uit ervaring weet ik dat veel van dit soort dingen in belachelijk kleine plastic potjes verkocht worden en moeilijk te vinden zijn in Zweden. Ohja en ik ben 38 weken zwanger, dus ik heb ook helemaal geen zin om te fietsen ;) Ik heb dus maar mijn best gedaan om zoveel mogelijk van dezelfde verkoper te kopen, zodat de verpakking beperkt blijft.

Nog zoiets. Als onze shampoo en douchegel op zijn, wil ik ze vervangen door een stuk zeep en een “shampoo bar”. Zijn er daar aanraders? Ik dacht om eens langs Lush te gaan (dat zit hier wel in de buurt). Man en ik hebben beide gemakkelijke huid en zijn eigenlijk niet kieskeurig. Al vind ik een fris geurtje wel belangrijk.
De enige shampoo bar die ik heb geprobeerd (werfzeep, nederlands merk) kon ik niet mee uit de voeten. Heb goede verhalen gehoord over Lamazuna.

DIY schoonmaak producten staan op mijn lijstje om te proberen. Herken je frustratie wbt vaatwas tabletten.

Intussen kan ik nergens meer azijn vinden in een glazen fles. Plek waar ik het kocht heeft het vervangen voor plastic flessen. @( :(

Als je dingen besteld kun je altijd mailen om te vragen of ze het in elk geval in minimale/plastic vrije/ hergebruikte verpakking kunnen sturen.
GeorgieBrown schreef:
02-05-2018 23:44
De enige shampoo bar die ik heb geprobeerd (werfzeep, nederlands merk) kon ik niet mee uit de voeten. Heb goede verhalen gehoord over Lamazuna.

DIY schoonmaak producten staan op mijn lijstje om te proberen. Herken je frustratie wbt vaatwas tabletten.

Intussen kan ik nergens meer azijn vinden in een glazen fles. Plek waar ik het kocht heeft het vervangen voor plastic flessen. @( :(

Als je dingen besteld kun je altijd mailen om te vragen of ze het in elk geval in minimale/plastic vrije/ hergebruikte verpakking kunnen sturen.
Ik had ook keuze tussen ofwel een kleine fles uit glas, of een grote plastic container. Heb uiteindelijk voor de grote container gekozen, want dan heb je maar 1x een verpakking voor een lange tijd.
dat probleem met azijn herken ik wel ja. Dat gaat er hier in hard tempo doorheen.... ik koop nu meestal jerrycans, die gebruik ik vaak opnieuw, en idd minder verpakking.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Ik hoop het toch nog ergens te vinden...
GeorgieBrown schreef:
03-05-2018 15:26
Ik hoop het toch nog ergens te vinden...
EkoPlaza heeft azijn (natuur en appel) in statiegeldflessen, maar wel vrij duur vergeleken met de plastic flessen schoonmaakazijn.
Schoonmaakazijn in plastic 5 literkan bij de jumbo is bijvoorbeeld 1,85 (0,37 per liter dus).
Azijn van de ekoplaza in statiegeldfles is 1,79 per 750 ml (2,39 per liter dus).
Ok, stripverhaal. Thnx. ik heb er weleens gekeken, maar mss moet ik naar een groter filiaal. En dan maar duur... Er zijn zoveel dingen die ik niet meer koop dat het er wel tegenop weegt. ;-D
lilapie schreef:
02-05-2018 21:28

Nog zoiets. Als onze shampoo en douchegel op zijn, wil ik ze vervangen door een stuk zeep en een “shampoo bar”. Zijn er daar aanraders? Ik dacht om eens langs Lush te gaan (dat zit hier wel in de buurt). Man en ik hebben beide gemakkelijke huid en zijn eigenlijk niet kieskeurig. Al vind ik een fris geurtje wel belangrijk.
Ik gebruik Lush, Honey I washed the kids & Honey I washed my hair. Ik ben content!
littlemissvixen schreef:
05-05-2018 07:16
Ik gebruik Lush, Honey I washed the kids & Honey I washed my hair. Ik ben content!
Ohja die had ik gezien. Heb zelf iets anders gekocht, maar ik weet de naam niet meer. Een klein, rond, wit zeepje als shampoo en een klein, ovaal, paars als conditioner. Voorlopig wel tevreden, maar ik heb gemakkelijk haar.

Het voelt nu alleen stom om die dingen te kopen als we eigenlijk nog shampoo en conditioner in plastic flessen hebben. Maar man’s argument was dat we die flessen sowieso zullen gebruiken op reis / sportschool / zwembad... En als we wachten tot de flessen op zijn, we dan uit gewoonte nieuwe flessen kopen in de winkel.

Volgende stap: tandpasta en scheerspul zonder (plastic) verpakking.
Scheerzeep kun je heel makkelijk gewoon als 'zeep' kopen. Ik heb het voor vriend gekocht van Werfzeep. Maar dat is volgens mij makkelijk te vinden. Friendly heeft het bijv. ook.

Tandpasta heb ik nu Homeo Fresh in een metalen (ouderwetse tube). Maar je zou dit kunnen checken:https://www.druantia.be/product/georgan ... pepermunt/ (hier hebben ze ook friendly zeep en meer waar je mss iets aan hebt)

Voor wbt een alternatief voor vaatwastabletten, ik dacht dat ik dit al een keer eerder had gepost, maar hier is een recept (video) https://www.youtube.com/watch?v=kGKU_068mhw Haar hele kanaal heeft veel goede tips. En ze is gewoon een leuk grappig type om naar te kijken.
anoniem_64cf6f24eb981 wijzigde dit bericht op 05-05-2018 09:07
0.43% gewijzigd
Ik heb ook wel interesse in de Lush producten en de shampoo bar maar ik heb psoriasis en het meest op de hoofdhuid. Dit heb ik nu redelijk onder controle met de juiste shampoo en cocosmasker.
Iemand ervaring met Lush en psoriasis?
Ik heb eens gelezen dat het maken er hergebruiken van een plastic fles minder energie en grondstoffen kost dan maken en hergebruiken van een glazen fles. Klopt dit?
pearle schreef:
05-05-2018 09:31
Ik heb eens gelezen dat het maken er hergebruiken van een plastic fles minder energie en grondstoffen kost dan maken en hergebruiken van een glazen fles. Klopt dit?
Ik heb me laatst eens verdiept in de verschillen melkpak/glazen melkfles, en las toen wel dat je de fles enorm vaak moet hergebruiken om de productie eruit te halen. Ik ben bij het melkpak gebleven, maar koop nu wel zonder het plastic tuitje :-)
pearle schreef:
05-05-2018 09:31
https://livegreen.recyclebank.com/becau ... ss-bottles

Het grote nadeel van plastic is dat het slecht gerecycleerd kan worden. Een plastic fles wordt niet gerecycleerd tot een nieuwe plastic fles, maar tot een plastic van minder goede kwaliteit.

Gerecycleerd glas kan gewoon terug gebruikt worden om dezelfde glazen fles te maken.

Maar soms is het een afweging die je moet maken. Glas is een pak zwaarder en als je 5 glazen flessen van 1 liter moet kopen ipv van 1 plastic bidon van 5 liter, dan denk ik dat de plastic bidon milieuvriendelijker is (maar ik kan me vergissen! Ik heb er geen wetenschappelijke studie rond gedaan of info over opgezocht).

Waar ik wel van stond te kijken was het gebruik van plastic zakjes vs. een katoenen tas. Je moet je katoenen tasje 300x gebruiken om dezelfde milieu-impact te hebben als een plastic zak.
Ik koop nu bij de kringloop glazen flessen en potten met beugelsluiting. Ik koop niets 'nieuw' maar gun de spullen een tweede leven, en het is geen plastic. Dit vind ik de meest eco-neutrale manier aangezien er geen nieuwe grondstoffen gebruikt worden. Plastic dat ik al heb zoals diepvriesbakjes e.d. blijf ik gewoon gebruiken tot het op is uiteraard.

Ik zie verschillende mensen nu over douchespullen van de lush. Dit wil ik zelf ook proberen, een zero-waste badkamer. Maar.... Ik heb Soak & Float gekocht van de lush (solid shampoo), die is voor de gevoelige/geirriteerde hoofdhuid maar ik kreeg er juist last van. Zo erg zelfs dat de huid in mijn nek zelfs verbrand was, nu twee á drie weken later voel ik het nog zodra de zon op mijn nek komt. De huid is op dit moment aan het vervellen maar de irritatie zit er gewoon nog. Ik ben hier toch best van geschrokken, ik weet nog niet of ik verder wil uitbreiden met lush in de badkamer... Iemand tips?
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Kennen jullie deze site? https://www.bag-again.nl

Net eindelijk broodzakken gekocht, zat me al tijden te ergeren aan die stomme zakken en dacht er net eindelijk aan van achter m'n lappie. Ook fruitzakken besteld, en een beker zodat ik niet steeds die wegwerp bekers heb op school.

Lush is over het algemeen prima maar sommige spullen zijn best heftig. Ze hebben bijv een gezichtsmasker die heel erg bleekt.. Geen fijn idee. Ik ben zelf heel fan van Karma shampoo bar, en de Senik (als je dat zo schrijft). Die laatste maakt m'n haar net even te zwaar maar verder fijne shampoo.
lilapie schreef:
02-05-2018 21:28
Zo... Ik was even geïnspireerd door “mei = plasticvrij” (een actie die nu populair is in België) en heb mijn amazon-mandje (*) volgeladen met producten om verschillende schoonmaakproducten te maken.

Eigenlijk waren man en ik vooral gefrustreerd door onze nieuwe vaatwastabletten die individueel verpakt zijn in een laagje plastic. Dus ik begon te googlen en kwam zo in een google-doolhof terecht van DIY cleaning reagents. Toevallig is ook net onze keukenspray, badkamerspray en vloerpoets op, dus gekeken naar een aantal recepten met dezelfde ingrediënten (met soda, borax, castille zeep en azijn kom je blijkbaar al een heel eind?) en dan kan ik experimenteren.

Iemand die dit ook zelf al geprobeerd heeft en zijn beste schoonmaakmiddelrecept wil delen?

(*) ja, amazon. Natuurlijk had Lilapie ook even naar de dichtsbijzijnde winkel kunnen fietsen, maar uit ervaring weet ik dat veel van dit soort dingen in belachelijk kleine plastic potjes verkocht worden en moeilijk te vinden zijn in Zweden. Ohja en ik ben 38 weken zwanger, dus ik heb ook helemaal geen zin om te fietsen ;) Ik heb dus maar mijn best gedaan om zoveel mogelijk van dezelfde verkoper te kopen, zodat de verpakking beperkt blijft.

Heb je een linkje voor recepten? Ik had ook een momentje vandaag dus al besloten dat ik binnenkort zelf wasmiddel ga maken voor de wasmachine en de vaatwasser. Dus dan kan ik de rest ook net zo goed even doen.

Iemand zei eerder iets over bakpapier, als iemand daar een alternatief voor heeft, graag. Of een manier om het her te gebruiken, we gebruiken het erg veel.
Silicone bakmat? Is afwasbaar en herbruikbaar. Zelf nog geen ervaring mee....
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Ja, ooit gehad maar dat wordt vreselijk goor en krijg je met geen mogelijkheid schoon. Of ik ken de truck nog niet.
Koettie schreef:
06-05-2018 20:26
Heb je een linkje voor recepten? Ik had ook een momentje vandaag dus al besloten dat ik binnenkort zelf wasmiddel ga maken voor de wasmachine en de vaatwasser. Dus dan kan ik de rest ook net zo goed even doen.

Iemand zei eerder iets over bakpapier, als iemand daar een alternatief voor heeft, graag. Of een manier om het her te gebruiken, we gebruiken het erg veel.
Ouderwets invetten en met boem bestrooien? Zoals je oma's appeltaart bakt? Mijn moeder doet dat ook op de bakplaat.
lilapie schreef:
05-05-2018 08:53

Volgende stap: tandpasta en scheerspul zonder (plastic) verpakking.
Hier gebruiken de mannen zoiets:

Afbeelding

Zit nog wel een plastic 'voetje' aan maar zal toch wel minder vervuilend zijn dan spuitbussen of van die potten vaste zeep.

Zelf scheer ik mijn oksels trouwens met een gewoon blok Sunlight of Dove zeep, wordt verpakt in (wax)papier en/of een kartonnen doosje en werkt prima.
Geen idee of dat ook lukt op een mannengezicht, de mannen hier in huis houden nogal vast aan hun eigen spul.
Ik zou overigens wel graag willen leren scheren met een vlijm, maar ik weet niet of ik daarvoor proefkonijnen zou vinden :proud:
anoniem_284075 wijzigde dit bericht op 07-05-2018 09:06
34.88% gewijzigd
MonicaG schreef:
07-05-2018 09:03
Hier gebruiken de mannen zoiets:

Afbeelding

Zit nog wel een plastic 'voetje' aan maar zal toch wel minder vervuilend zijn dan spuitbussen of van die potten vaste zeep.
Ik gebruik dat ook gewoon....
Koettie schreef:
06-05-2018 20:26

Ik heb ze van allerlei verschillende websites, eventjes googlen en je vindt er meteen honderden :)

Zelfgemaakt wasmiddel wil ik nog niet aan beginnen. Enerzijds omdat waspoeder toch in een kartonnen doos komt, dus geen plastic afval. En anderzijds omdat zelfgemaakt wasmiddel afgeraden wordt voor wasbare luiers. Ik vind het wel belangrijk dat onze wasbare luiers goed schoon blijven. Wasverzachter wil ik wel maken, aangezien luiers zonder wasverzachter gewassen worden.

Dit zijn de recepten die ik ga proberen. Als iemand suggesties heeft, laat maar weten :) Voorlopig heb ik enkel de "glass cleaner" en "floor cleaner" gemaakt, maar nog niet gebruikt. Ik heb vooral recepten gezocht die dezelfde ingrediënten hebben, zodat ik met 1 aankoop van "grondstoffen" toch een heel eind geraak. Ik geloof dat de "essential oils" bijna altijd optioneel zijn, dat is gewoon om het een lekker geurtje te geven.

Dishwasher detergent:
2 parts borax
2 parts washing soda
1 part citric acid
1 part salt
10 drops essential oils (optional)

Glass cleaner
2 cups water
2 tablespoons vinegar
10 drops essential oils

All purpose cleaner
1 tablespoon borax
1/2 tablespoon washing soda
1 tablespoon castille soap
18 drops essential oils

Floor cleaner
1 cup vinegar
1 cup alcohol
1 table spoon castille soap
10 drops essential oils

Fabric softener
6 cups vinegar
10-20 drops of essential oils (add to vinegar, before adding baking soda)
1 cup baking soda
Fijn topic! Zero waste zal hier niet gaan lukken gok ik, maar met kleine stapjes doen we steeds meer.
Hier betaal je alleen voor het restafval, glas, plastic, blik, papier, klein elektrisch afval en kleding/stof word gratis opgehaald. Dat helpt enorm goed voor het scheiden van je afval. Toen dat hier begon schrok ik gewoon van de hoeveelheid plastic die je ongewild in huis haalt. Nu haal ik mijn groenten van de markt (altijd onverpakt) met meegebrachte tassen. Voor de rest van de boodschappen probeer ik op te letten op het verpakkingsmateriaal, maar om plastic kom je nooit helemaal heen. Sommige dingen zijn op geen enkele andere manier verpakt. Wij hebben ongeveer 1 keer per maand de restafval container aan de weg, groenafval wel elke twee weken, en elke twee weken 1 zak met plastic en blik, en het glas ook elke twee weken. Maar dat zet ik aan de weg als het zover is, of het kratje of de zak nu vol is of niet. (twee huishoudens van twee personen onder 1 dak overigens)

Schoonmaakmiddelen heb ik drastisch verminderd. Bij Dille en Kamille heb ik Zwarte zeep en marseillezeep gekocht als basis voor schoonmaakmiddelen (en bicarbonaat soda). Azijn gebruik ik al jaren als schoonmaakmiddel.

Verzorgingsproducten zijn voornamelijk van Lush, behalve mijn shampoo. Die koop ik bij de kapper, want probleemhaar. Ik verzamel alle bakjes en flesjes van Lush om een keer in de zoveel tijd naar de winkel te brengen. Krijg je altijd een maskertje voor in de ruil. Vind ik een goeie deal!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven