De vacht van mijn kat...

08-05-2018 00:21 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
...is een marteling uit de hel.

Ik zit met de handen in het haar, die van mijn kat dus welteverstaan. Ik heb haar geadopteerd maar weet wel een en ander van de geschiedenis. Ze heeft zuurstoftekort gehad bij de geboorte en is waarschijnlijk daardoor niet helemaal het scherpste potlood uit de doos. Te vroeg bij de moeder weggehaald en daarna in een huis terecht gekomen waar het al inwonende koninklijke kattenpaar haar gebruikte om elke dag een potje te tennissen. Inmiddels woont ze al een tijdje hier en is ze behoorlijk in de gloria. Groot huis om rond te rennen (tegen de muur aan want de remmen doen het slecht), een balkon om vogeltjes op te spotten en mijn bed is haar troon.

Ze is alleen sinds ze hier binnen is gekomen permanent in de rui en ze heeft (ik denk door bovenstaande geschiedenis) nooit geleerd zichzelf goed te wassen. In het eerste jaar deed ze helemaal niks, borstelen ging moeilijk tot niet en uiteindelijk moest de kattentrimster langskomen omdat ze begon te vervilten. Voor alle betrokkenen een traumatische ervaring, maar in ieder geval kreeg ze toen een ingeving dat ze dat vast ook zelf kon (op een hele bijzondere manier, maar goed ze doet het in ieder geval). Het gaat nu beter, want ze vervilt niet meer, maar nog altijd vliegen de pluizen door het huis. Haar vacht staat ook vaak 'open'. Ze strooit de haren rond als poedersuiker, en dat dus het hele jaar door. Ik heb inmiddels 2 stofzuigers en mijn mooie witte beddengoed kan ik na 1 dag alweer afhalen, dat gebruik ik dus niet meer.

Ik geef haar voer voor gesteriliseerde binnenkatten, en scheutjes olie bij het natvoer. Ook probeer ik nu langzaam het borstelen op te bouwen met behulp van busladingen kattensnoepjes. Dat houdt ze nu zo'n 5 minuten per dag vol en dan begint ze flink uit te halen. Haar vacht is verder heel zacht, glanst behoorlijk. Ze is kortharig maar heeft wel een hele dikke ondervacht. Ik borstel nu met een vierkant borsteltje met van die dunne metalen haakjes. Overigens zie ik die 5 minuten per dag nog niet terug in mijn interieur. Dus, wat kan ik nog meer doen? Is er misschien nog een geheim wapen dat ik nog niet ken? Doe ik gewoon iets fout?

en, hoe verzorgen jullie de vacht van je kat?
Niet. Wij hebben een langharig bosmormel dat alle vormen van aanraken haat. Als het te erg vervilt, dan gaat ze naar de dierenarts en wordt ze onder narcose geschoren. Dan gaat het weer een jaar ok. Ik denk dat ze binnenkort weer mag..

Het andere mormel (HTK) verliest ook enorm veel haar nu, hij loopt in een perpetual stofwolk van zijn eigen haar. Bij hem is het accepteren en vaker stofzuigen. Soms aaien we hem heel hard als hij buiten is, dat scheelt ietsje.
Ik heb hier een langharige pluis.... die heel erg pluist. Op het moment kam ik haar meerdere keren per week met een vlooien kammetje wat veel haren en klitten eruit haalt.
Ik lees ook vaak dat bij gevoelige katten mensen met hun natte handen de kat aaien en zo veel haren meekrijgen.
Is je kat bang voor water? Zo niet dan kan je haar regelmatig wassen...

Verder is het een kwestie van accepteren ..
Haha, het klinkt als één groot avontuur, jouw kat.

Qua borstelen: we hebben zo'n handschoen met een rubberen binnenkant vol nopjes. Als je daar de kat mee aait, heb je zo een plak vilt aan de handschoen hangen. En ze vinden het zalig.

Momenteel is bij de kortharige vuilnisbakken hier de wintervacht redelijk weg. Maar we hebben echt wekenlang de plukken haar door het huis gehad. Niks hielp, behalve dus die handschoen.
Hips, hopsakee en pierlala.
Wij hebben een htk kroonprins, met dikke ondervacht, rondlopen die ieder jaar eind april/ begin mei onder het genot van een roesje geschoren wordt door de dierenarts. Hij mag twee dagen niet naar buiten en lijkt twee weken op een poedel, maar dat scheelt een hoop tetanusinjecties en krab plekken bij het proberen te kammen.
Afgelopen woensdag net weer geweest. Blije kat, blij baasje. Dus nee, de rest werkt echt niet.
Als je je nu bedenkt hoeveel calorieën je verbrandt met al dat extra stofzuigen?
Scheelt weer bezoekje aan de sportschool.
Kam je of borstel je? Koop een goede kam en het zal je verbazen wat je er allemaal uithaalt. Borstelen haal je de haren er niet goed mee uit.
Je schrijft leuk TO!

Heb je al aan de dierenarts gevraagd of er misschien een medische oorzaak is voor haar slechte vacht?

Is het daarnaast een idee om de kat niet meer in je slaapkamer te laten?
Those who don’t believe in magic will never find it
Hier ook een bijzondere vacht. Kat kan zich op sommige plaatsen niet wassen dat stukje kam ik al jaren uit. Hij slaat wat met zijn pootje maar haalt niet echt uit. Hij is inmiddels 14 jaar.
Heb je haar nog maar kort? Slechte voeding heeft lang invloed op de vacht.. Niet van toepassing dus. Je schrijft overigens geweldig :hyper:
Hier 2 Maine Coons van 1 jaar en afgelopen weken was het een drama terwij ze zich allebei heel goed laten kammen met een luizenkammetje en we dat ook dagelijks deden. Maar die ondervacht kwam er niet uit met het luizenkammetje. Ik heb nu 3 weken een furmanator en zelfs met 5 minuten kammen kwam er een halve kat uit. Na 2 weken was het probleem onder controle en nu kam ik weer elke dag met het luizenkammetje en 1 of 2 keer per week met de furmanator.
Mijn advies is dus een furmanator aanschaffen en volhouden. Dagelijks die 5 minuten blijven kammen, volhouden en opbouwen. Kat tijdens het kammen afleiden met een speeltje werkt ook vaak.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
niets. Ik heb twee cheetohs en die verharen niet maar hebben meer een fluweelachtige (leeuwen)vacht en ik heb een bejaarde ragdoll. Die is nu te oud om die lange dikke vacht te wassen en die vervilt dus. Om die reden laten we haar elke drie maanden lekker kort trimmen. Pootjes, staart en koppie niet getrimt maar in een leuke coupe geknipt. Mevrouw kan die lekkere korte vacht wel wassen. En het scheeld ons echt wolken haar in huis. Het huis tuin en keuken mormel wat we ook hebben wast zich prima. Maar verhaart ook enorm in deze periode. Daar kan ze niet tegenop wassen. Kammen vind ze niet zo heel leuk. vervelend maar hoort er nu even bij
Oudblond schreef:
08-05-2018 07:39
Hier 2 Maine Coons van 1 jaar en afgelopen weken was het een drama terwij ze zich allebei heel goed laten kammen met een luizenkammetje en we dat ook dagelijks deden. Maar die ondervacht kwam er niet uit met het luizenkammetje. Ik heb nu 3 weken een furmanator en zelfs met 5 minuten kammen kwam er een halve kat uit. Na 2 weken was het probleem onder controle en nu kam ik weer elke dag met het luizenkammetje en 1 of 2 keer per week met de furmanator.
Mijn advies is dus een furmanator aanschaffen en volhouden. Dagelijks die 5 minuten blijven kammen, volhouden en opbouwen. Kat tijdens het kammen afleiden met een speeltje werkt ook vaak.
GEEEEEEEN Furminator. Daar ben ik ook ooit ingetrapt. Die trekt de haren er als het ware uit en doet ook nog eens zeer. Het is een soort scheermes en is slecht voor de vacht en de huid. Daarbij stopt het het verharen niet maar stimuleert het het juist omdat je ook de NIET losse haren los'scheert' of trekt en die dus weer in huis komen. Het lijkt dus alsof je veel 'losse' haren weghaalt, maar je kunt met de furminator met 5 minuten per dag binnen een paar weken je hele kat gewoon KAAL maken/scheren.

http://www.perfectekat.nl/blogs/5-reden ... -te-kopen/
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 08-05-2018 08:12
17.72% gewijzigd
Oudblond schreef:
08-05-2018 07:39
Het moet toch wel bekend zijn dat de furminator verschrikkelijk slecht is voor je kat.
niet te veel borstelen, je stimuleert daar alleen maar de vachtgroei mee.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Geen tips maar moest erg lachen om hoe leuk je het beschreven hebt :lol: succes verder!
MEFunny schreef:
08-05-2018 08:08
Het moet toch wel bekend zijn dat de furminator verschrikkelijk slecht is voor je kat.

:worship: je wil niet weten hoeveel mensen er nog intrappen. het is een martelwerktuig en werkt tegenovergesteld bij verharing

overigens is die blog van onze kattentrimster ;-). Die mijn ragdolletje trimt. Zij had een actie. Als je je furminator inleverde kreeg je van haar een complete vacht verzorgingskit gratis. Dus dat hebben we lekker gedaan. Met kammen losten we veel meer op
https://kattenzorgnijmegen.nl/beter-geen-furminator/

http://doghouse.doggy-licious.nl/furminator-nee/

https://yoo.rs/vlindertje73/blog/kijk-u ... 45964.html

Cats Only Blog: De no. 1 vachtverwoester, de FURminator! https://www.cats-only.nl/Furminator-goed-of-slecht/
Wij kammen onze Perzen met een kam die de ondervacht verwijdert:
Afbeelding

Dat doen we ongeveer 2X per maand
Topding, doet geen pijn omdat de kam door de knopen snijdt. De jongste was ook niet zo'n wasser, dat wordt inmiddels wel beter gelukkig (de oudste wast de jongste, en de jongste heeft ook geleerd van de oudste hoe het moet).
We overwegen om ze te laten scheren als het een probleem wordt, maar vooralsnog gaat het goed. Af en toe een mat bij de kont die we moeten wegknippen.
Is ze verder wel gezond? Als de vacht van m'n katten open staat is er vaak wat medisch aan de hand.
Geen tips sorry, want mijn htk kat verhaart niet zo heel veel en heeft een normale vacht maar heb wel enorm gelachen om je OP. En ben ineens heel blij dat ik geen langharige kat heb. Dat ook.
Met iets vochtige handen flink aaien buiten, dan vliegt het in de rondte, wel in de goede windrichting staan anders heb je een bontmantel plus bontmuts..
ik had een handschoen met rubber noppen waar ik hem mee aaide. kwamen ook veel losse haren mee uit.
Rubber borstels/ vegers zijn ook heel goed om losse haren op te vegen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als je een harde vloer hebt.... de swiffer... Ik kan inmiddels niet meer zonder met vier katten ;-). Echt alles, hele wolken vangt dat ding op. Elke dag even met de swiffer door het huis (alhoewel ze allevier buitenkatten zijn nu in de zomer en dus minder last heb) doet ook wonderen
Dank jullie wel allemaal voor de reacties!

Ze woont hier inmiddels al een tijdje en op zich ben ik wel gewend aan de stofzuigroutine, dus het is niet zozeer voor mij maar volgens mij voelt zij zich gewoon prettiger als haar vacht wat minder rot zou zijn. Nadat de kattenrimster was geweest merkte ik gewoon dat ze echt veel blijer was. Ik kan haar natuurlijk altijd nog eens laten langskomen maar ben nu wel toegewijd aan het zoeken naar een onderliggende oplossing die minder stress oplevert ;)

wassen gaat helaas niet, water vindt ze verschrikkelijk. Maar ik ga denk ik wel zo'n handschoen kopen, ik kan me zomaar voorstellen dat ze dat heel lekker gaat vinden. En een goede kam aanschaffen. Dat de furminator een no go is wist ik gelukkig al wel.

De kat niet in de slaapkamer laten is niet echt een mogelijkheid in mijn huis, en de gezelligheid van de kat op bed weegt op tegen het vele verschonen wat mij betreft ;) maar misschien naast mijn stofzuiger-wagenpark inderdaad ook maar een swiffer erbij dat is toch minder gedoe (al heb ik dus een draadloze stofzuiger gekocht om het mezelf makkelijker te maken, die pak je ook wel makkelijk elke dag en vind ik echt een aanrader!)

ze is pas nog ontvlooit en ontwormt en ik weet zeker dat ze geen allergieën heeft, ontlasting ziet er verder prima uit en ze drinkt en plast normaal. Maar misschien is een bezoekje aan de huisarts geen slecht idee. De vorige keer kwam er niks uit (en toen had ze ook al deze vacht, dat was voor ze naar mij toe kwam) maar het is wellicht wel weer tijd voor een checkup. Dat wordt ook weer een avontuur, want als ze in het kattenmandje vervoerd moet worden laat ze altijd alle ontlasting lopen van de stress.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven