Ramadan Mubarak!
dinsdag 15 mei 2018 om 22:55
O dat is wel lastig denk ik. Ben zelf geen moslima, doe meestal wel een dagje mee. En dan smokkel ik doof de dagen ervoor zoveel mogelijk van koffie af te kickenmamavanvier schreef: ↑15-05-2018 22:45Hier donderdag. Maar ramadan mubarak. Ik had mij mentaal ingesteld op morgen, maar helaas. Zelfs mijn wekker had ik ingesteld
Doen jouw kids al mee?
Vriendelijk.
dinsdag 15 mei 2018 om 23:00
Wat leuk dat je 1 dag mee doet. Weet je welke dag het wordt.patatjedubbelmayo schreef: ↑15-05-2018 22:55O dat is wel lastig denk ik. Ben zelf geen moslima, doe meestal wel een dagje mee. En dan smokkel ik doof de dagen ervoor zoveel mogelijk van koffie af te kicken
Doen jouw kids al mee?
Alleen mijn dochter van bijna 14 doet mee. Rest is nog jong.
Ik ben gelukkig niet verslaafd aan koffie. Scheelt hoofdpijn zeggen ze
dinsdag 15 mei 2018 om 23:03
Nee weet nog niet welke dag. Even overleggen thuismamavanvier schreef: ↑15-05-2018 23:00Wat leuk dat je 1 dag mee doet. Weet je welke dag het wordt.
Alleen mijn dochter van bijna 14 doet mee. Rest is nog jong.
Ik ben gelukkig niet verslaafd aan koffie. Scheelt hoofdpijn zeggen ze
Jaaaa afkicken van cafeïne krijg je knallende koppijn van!
Vriendelijk.
dinsdag 15 mei 2018 om 23:35
Rare opmerking. Niet alle moslims doen mee hoor.
Maar voor hen die wel kunnen deelnemen: een goede Ramadan.
woensdag 16 mei 2018 om 02:10
Ramadan Mubarak voor allen die deelnemen.
Mijn cadeau-dochter en schoonzoon ( Marokkaans) doen ook aan de Ramadan. Ze hadden vandaag al een gelukzalige en vredige blik over zich heen
Ikzelf (half-Marokkaans) ben er niet mee opgegroeid en heb ook niets van de islam meegekregen. Toch begrijp ik heel goed de gedachte achter Ramadan. Het draait niet om eten of niet eten, het draait om heel veel andere dingen. Het vasten is een bijkomstigheid. Mooie gedachte.
Mijn cadeau-dochter en schoonzoon ( Marokkaans) doen ook aan de Ramadan. Ze hadden vandaag al een gelukzalige en vredige blik over zich heen
Ikzelf (half-Marokkaans) ben er niet mee opgegroeid en heb ook niets van de islam meegekregen. Toch begrijp ik heel goed de gedachte achter Ramadan. Het draait niet om eten of niet eten, het draait om heel veel andere dingen. Het vasten is een bijkomstigheid. Mooie gedachte.
woensdag 16 mei 2018 om 08:41
Ik vind jou nick in dit topic wel verleidelijk
woensdag 16 mei 2018 om 09:17
woensdag 16 mei 2018 om 09:42
Dat ligt eraan. Veel moslims houden de Saudische tijd aan en die heeft gisteravond inderdaad aangeven dat de ramadan morgen start. Turkse moslims hebben weer een andere manier van ‘meten’ en die beginnen vaak eerder
Vriendelijk.
woensdag 16 mei 2018 om 15:21
.
Er zijn twee verschillende manieren om de startdag van de Ramadan te bepalen. In beide gevallen is het zo dat de Ramadan begint bij het begin van de nieuwe maan (zeg maar het tegenovergestelde van volle maan). Dit kan je natuurlijk berekenen a.d.h.v. astronomie, dan weet je het lang van tevoren. Maar volgens de Koran gaat het erom dat je de nieuwe maan (dun streepje) moet zien met het blote oog.
Degene die het a.d.h.v. de berekening doen, weten het lang van te voren. Anderen wachten tot officiële bronnen hebben gemeld dat de nieuwe maan gezien is. Omdat de berekeningen vielen op gisteren (toch? wanneer zijn de Turken gestart?), gingen velen - inclusief ik - er van uit dat het voor de 'kijkers'
Te vroeg feliciteren is nooit een probleem hoor, alleen maar attent!
woensdag 16 mei 2018 om 15:29
De begindatum hangt af van de waarneming met het blote oog van de maanstand. Wanneer men dus in een ander land woont kan die waarneming dus anders uitvallen. Wat ik begreep is dat Turken vaak de waarneming volgen welke in Turkije gedaan wordt, om zo gelijk te lopen met de familie in het thuisland, terwijl andere de waarneming volgen zoals die gedaan wordt in Saoedi-Arabië en andere weer die zoals gedaan in Marokko om gelijk te lopen met de familie daar.
Hierdoor kan er dus een dag verschil optreden.
Hierdoor kan er dus een dag verschil optreden.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.