Doubleren groep 4

17-05-2018 22:09 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen vorige week van school het advies om onze dochter groep 4 over te laten doen. Op zich is hier natuurlijk helemaal niets mis mee en zij op deze manier meer lucht krijgt en het haar makkelijker afgaat is dat alleen maar fijn.

Maar... onze dochter zit vanaf afgelopen voorjaarsvakantie op een andere school ivm verhuizing. Ze is nooit een hoogvlieger geweest. Ze scoort standaard voor rekenen en spelling E`tjes met de cito`s. Begrijpend lezen en gewoon lezen gaan wel goed. De vorige school maakten zich ook al wat zorgen en hebben ons geadviseerd om haar eens te laten testen op onder andere iq, add, adhd, enz. enz. Dit is nog steeds in volle gang. Omdat ze daar ook druk zijn kan ze niet eerder getest worden dan in de zomervakantie.

Nu is het zo dat ik graag wil weten wat er met haar aan de hand is. Zelf denken we aan ADD omdat haar concentratie heel zwak is en van beide kanten in de familie komt dyslectie voor. Ook is ze vrij groot voor haar leeftijd (nu al de langste) ze is van februari en sociaal emotioneel is ze ook vrij ver. Voor haar zelfvertrouwen komt het ook niet ten goede dat jongere leerlingen haar voorbij gaan op een gegeven.

Wat zullen jullie adviseren? Op zich is er niets mee dat ze een jaar moet blijven zitten maar vind het zo sneu voor haar dat ze dan weer nieuwe vriendinnen moet maken.
PJWA schreef:
17-05-2018 22:55
wil ook absoluut niet dat ze op de tenen moet lopen.
Hoe zaken ook verlopen ; ik denk dat zij in in de leerstof van niveaugroep 5 dit wel gaat doen.

Succes ermee en overleg nog eens met school, deel jouw zorgen met hen over de vroegrijpe meisjes in jouw familie. Vertel hen dat zijzelf het niet ziet zitten om groep 4 nog een keer te doen. Wellicht bestaat er wel een tussenweg zodat zij wel de leerstof van groep 4 aangeboden krijgt maar dat ze ook de sociale contacten met de leerlingen van de dan groep 5 kunnen stimuleren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Zoek zo spoedig mogelijk, los van de onderzoeken een goede orthopedagoog / praktijk voor remedial teaching (rt) in de buurt die nog voor de zomer met haar aan de slag gaat met rekenen en spelling. Die kan bepalen hoe leerbaar ze is en of het zinvol is om met deze achterstanden naar groep 5 te gaan. Dit kun je als ouders zelf regelen (niet gaan afwachten op de school - als er nog onderzoeken moeten komen betekent het niet dat er nu 'niets' hoeft te gebeuren).
Wij kunnen wel met zijn allen nadenken wat goed is, maar in feite heb je te weinig gegevens. Voor mij tellen niet alleen de onderzoeken in de vakantie maar ook de mate van oefening dit jaar. En daar lijkt me nog te weinig op ingezet. Oefenen jullie thuis ook met aanwijzingen van de juf? Vooral bij moeite met automatiseren kan 10 min per dag al het verschil maken.

Ps. Als je de stof van groep 3 op technisch lezen en spelling beheerst is de kans op een dyslexieverklaring niet groot. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze die beheerst.
Enn schreef:
17-05-2018 23:33
Mmmm...

Een zeer talige toets inzetten bij een kind dat wellicht dyslexie heeft? En dan daarna zeggen dat het rekenen een jaar achterloopt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat wijsheid is in het geval van jouw dochter. Qua niveau zou ik denken dat ze leert op eind groep drie niveau en dus is een herhaling van groep 4 niet onverstandig. Maar als blijkt dat haar leesniveau/problematieken haar resultaten direct hebben beïnvloedt en zij hierdoor dus niet heeft kunnen produceren wat zij wel weet. Dan wordt ze dus 'gepest' met het herhalen en bevestigd in het niet kunnen. Maar in groep 5 kan je er donder op zeggen dat ze bevestigd gaat worden in niet kunnen.

Ik zou het onderzoeksbureau bellen en zeggen dat je elke optie die bij hen uitvalt aanneemt. Om zo hopelijk eerder aan de beurt te zijn. Dit betekent dus dat iemand 's ochtends uitvalt en jij dus direct op het startblok moet stappen met kind. Wellicht heb je dan met een beetje geluk nog meer duidelijkheid voor de zomervakantie.

Het probleem met rekenen is dat die talige toetsen alleen maar meer worden. Mijn dochter is inmiddels die leeftijd allang voorbij, maar heeft zelfs nu nog (MBO niveau 4) moeite met rekenen. Niet omdat ze geen 258 x 8 kan uitrekenen, maar omdat die som altijd ergens in een verhaaltje zit. En voor de goede orde; begrijpend lezen kan ze prima en de rest van haar cijfers zijn bovengemiddeld.

Ik denk, op basis van wat ik hier lees, dat doubleren voor dit meisje best zinvol kan zijn. Een school doet dat tegenwoordig niet meer zo snel, als ze nu al zouden verwachten dat het niet gaat helpen zouden ze haar gewoon mee laten gaan. Maar ze had al een achterstand, nieuwe lesstof, verhuizing... het is nogal wat. En de stof van eind groep 3 beheerst ze wel. Dus doorgaan in groep 4 klinkt dan niet onlogisch. Daarnaast is groep 5 écht veel pittiger. Daar zou ze dan nu aan beginnen terwijl ze de stof van groep 4 niet beheerst.
Menstrueren in groep 6 zou geen reden moeten zijn om het niet te doen, een klasgenootje van mijn dochter begon al in groep 5. Dat soort dingen heb je toch niet in de hand.

Overigens had mijn buurvrouw een vergelijkbaar probleem, met als bijkomend extraatje dat ze twee dochters heeft, die daardoor bij elkaar in de klas zouden komen. Inmiddels zitten de dames in groep 8 en gaan beiden naar de Havo.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Bedankt voor al jullie reacties!

Huiswerk heeft mijn dochter nog nooit meegekregen. We zijn nu bezig om elke avond een half uurtje met haar aan de slag te gaan voor zowel rekenen als taal. Ze vindt het ontzettend leuk en we zien al een klein verschilletje met vorige week. Ze is ook erg gemakkelijk zijn we nu achter gekomen. Als ze iets niet leuk vind of toch wat moeilijk dan denkt ze gewoon niet na en doet maar wat.....

Volgende week hebben we een intake bij de orthopedagoog en daarna gaan we nog met school om tafel om te kijken wat de beste oplossing voor onze dochter is. Ook gaan we vragen of ze een dyslexie onderzoek mag (2x E gescoord met de DMT toetsen) omdat er van beide kanten in de familie dyslexie voorkomt.
Goed bezig!!
Enn schreef:
17-05-2018 23:42
Want wat nou als blijkt dat dochter echt anders leert én dyslexie blijkt te hebben? Dan moet ze dus in groep 5 'zwemmen in het diepe' en dat terwijl ze nog niet voldoende zwemvaardigheden blijkt te hebben.
Maar dan zal ze altijd aangepaste zwemles moeten krijgen. Of ze nu in groep 4 of 5 zit.

Doubleren om cognitieve redenen vind is bewezen niet zinvol. (Lees bijv. John Hattie... die toont zelfs mer zijn onderzoek aan dat meer kwaad dan goed doet voor het leren)
Doubleren omdat het kind emotioneel niet rijp is, afwezig is geweest, moest wennen door verhuizing, te zwakke executieve functies heeft... dat zijn wel zinvolle redenen. Ik zou eens goed vragen met welk doel school denkt aan doubleren.

En wat ik niet goed snap is hoe ze wel aan een goed cijfer voor begr. lezen is gekomen (dit vraagt echt wel om een stukje verbale intelligentie en werkgeheugen), maar dat het rekenen echt niet lukt. (Dit vraagt naast de perfomale intelligentie ook om een goed werkgeheugen en een stuk verbale intelligentie, zeker in de lagere groepen) Ik ben ook benieuwd naar haar methode gebonden toetsen.
PJWA schreef:
22-05-2018 21:00

Huiswerk heeft mijn dochter nog nooit meegekregen. We zijn nu bezig om elke avond een half uurtje met haar aan de slag te gaan voor zowel rekenen als taal. Ze vindt het ontzettend leuk en we zien al een klein verschilletje met vorige week. Ze is ook erg gemakkelijk zijn we nu achter gekomen. Als ze iets niet leuk vind of toch wat moeilijk dan denkt ze gewoon niet na en doet maar wat.....

Volgende week hebben we een intake bij de orthopedagoog en daarna gaan we nog met school om tafel om te kijken wat de beste oplossing voor onze dochter is. Ook gaan we vragen of ze een dyslexie onderzoek mag (2x E gescoord met de DMT toetsen) omdat er van beide kanten in de familie dyslexie voorkomt.
Als je in aanmerking wilt komen voor vergoed dyslexieonderzoek en behandeling moet de hardnekkigheid van de leesproblemen/spellingsproblemen aangetoond worden. Ze zou dan 3 periodes te weinig groei moeten laten zien ondanks intensieve individuele begeleiding (of in een klein groepje).
PJWA schreef:
22-05-2018 21:00

Denk jij! Misschien weet ze het echt niet, of denkt ze serieus dat haar antwoord het goede is.

Probeert verder te kijken dan dit 'gedrag'.
Bedankt voor jullie reacties!

Wij konden gelukkig eerder bij de GGZ terecht ivm afmeldingen. Hier is uitgekomen dat ze een normaal IQ heeft. Verbaal 107 en performaal 103. Haar verwerkingssnelheid is 105. Ook hebben we de diagnose ADD gekregen. Mogelijk zit haar de dyslexie ook nog in de weg.

Volgende week hebben we weer een gesprek op school met de psychiater van de GGZ erbij. Wat is wijsheid? School gaat nog steeds voor doubleren.
Zo, de GGZ is snel. Wat vinden zij van doubleren?
Add en dyslexie gaan niet over van zitten blijven. Heeft school een concreet plan van aanpak liggen igv doubleren? Zo niet zou ik dat eerst willen weten. Maar uiteindelijk mag school waarschijnlijk zelf beslissen, zelfs als jullie het niet wenselijk vinden.
(Ik heb niet alle reacties kunnen lezen) maar ik herken mijzelf in het verhaal wat je schrijft in je OP. Niet goed mee kunnen komen op school met schrijven/lezen wel oke score met iq.

Dyslectie heeft ook verwante kenmerken van ADD. Wat mij enorm heeft gestoord als ik terug denk aan de basisschool is dat er teveel op een verbale manier les gegeven wordt terwijl dyslecten beelddenkers zijn en op een non verbale manier denken. Wanneer de spellingsregels op een verbale manier worden uitgelegd is het veel moeilijker om deze toe te passen dan op een non verbale manier. Ik moest eindeloos in koude kamertje zitten met remedial teachers om te lezen nog meer te lezen en schrijven terwijl de rest van de klas wat leuks aan het doen was.

Dit boek is voor mij een echte eye opener geweest. Hier wordt op een duidelijke maier uitgelegd hoe een dyslect zijn hersens werken. Succes met je dochter!
https://www.bol.com/nl/f/de-gave-van-dy ... 053968068/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven